Огляд змін до Особливостей за 2024 рік: важливі аспекти
Рік, що минає видався доволі продуктивним в плані внесених законодавцями змін стосовно публічних закупівель. Такі зміни певно що кожен закупівельник відчув на собі в ході їх застосування на практиці. Із основиних - це переформатування тендерної документації та винесення її вимог в окремі додатки, можливість вносити зміни також і до оголошення про проведення відкритих торгів, нові функціональні поля в електронній системі закупівель та особливі умови оприлюднення цін на матеріальні ресурси. Загалом лише до Особливостей було внесено зміни 10 разів протягом 2024 року. Тому пропонуємо згадати той значний обсяг роботи, який довелося опанувати уповноваженим особам та підсумувати найважливіші аспекти.
Зміни щодо закупівлі лікарських засобів та медичних виробів
По-перше, постановою Кабміну від 05.01.2024 р. № 34 було розширено та викладено у новій редакції перелік лікарських засобів та медичних виробів, які мають закуповуватися закладами охорони здоров’я або структурними підрозділами з питань охорони здоров’я обласних та Київської міської державних (військових) адміністрацій через електронний каталог.
Далі ж постановою Кабміну від 02.04.2024 № 382 уточнено, що лікарські засоби, які мають закуповуватися виключним переліком замовників мають бути зареєстровані в Україні в установленому законом порядку. У зв'язку з чим досліджували чи є у переліку, в Додатку 1 до Особливостей, лікарські засоби, які не зареєстровані в установленому порядку в Україні
Нові заборони
Змінами, що внесені постановою КМУ від 09.02.2024 р. № 131, розширено перелік осіб у яких заборонено здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг: Нові заборони та зобов’язання у публічних закупівлях
Нагадаємо, що доповнення заборон щодо здійснення закупівель потягло за собою зміни і до підстави для відхилення згідно абзацу восьмий підпункту 1 пункту 44 Особливостей.
Закупівля продуктів харчування через електронний каталог
Чергові зміни доповнили перелік товарів, які обов’язково мають закуплятися через електронний каталог. Тому в статті з 14.03.2024 закуповуємо певні продукти харчування виключно через електронний каталог розбирали на той час новий пункт 11-2 Особливостей:
у разі коли замовники здійснюють закупівлі продуктів харчування за переліком згідно з додатком 2, вартість предмета закупівлі яких становить або перевищує 100 тис. гривень, такі закупівлі здійснюються з використанням електронного каталогу відповідно до Порядку формування та використання електронного каталогу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14 вересня 2020 р. № 822, з урахуванням положень, визначених цими особливостями.
У разі коли закупівля з використанням електронного каталогу шляхом запиту пропозицій постачальників не відбулася, замовник здійснює закупівлю шляхом застосування відкритих торгів у порядку, визначеному цими особливостями, не збільшуючи при цьому очікувану вартість закупівлі, або шляхом запиту пропозицій постачальників в електронному каталозі відповідно до Порядку формування та використання електронного каталогу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14 вересня 2020 р. № 822, з урахуванням цих особливостей» (Постанова КМУ від 9 лютого 2024 р. № 131
Замовникам надано право на проведення відкритих торгів з публікацією англійською мовою
Ще одна цікава новація, яка насправді мало змінила закупівельну діяльність: Особливості та проблемні моменти здійснення відкритих торгів з публікацією англійською мовою з 09.04.2024
Пунктом 12-2 Особливостей надано право замовнику задовольняти потребу шляхом проведення відкритих торгів з публікацією англійською мовою. Важливо відзначити, що саме право, а не обов’язок, так як маємо формулювання: «замовники можуть…». Відповідно кожен замовник самостійно приймає рішення щодо доцільності проведення такої закупівлі. Також варто відмітити, що відкритих торгів з публікацією англійською мовою замовники можуть здійснювати на будь-яку суму, навіть на 1 000,00 грн.
А доповнення пункту 10 Особливостей ще раз підкреслило право замовника, а не обов’язок здійснювати закупівлю шляхом проведення відкритих торгів з публікацією англійською мовою. Також законотворці згадали про право замовників здійснювати закупівлі шляхом укладення рамкових угод та доповнили ним пункт 10 Особливостей.
Закупівлі за виключеннями згідно з пунктом 13 Особливостей
Підстави за виключеннями взагалі зазнавали значних змін.
Прибрано обов’язок застосування підстав для внесення змін до істотних умов договору про закупівлю для ще одного виключення постановою Кабміну від 02.04.2024 № 382 - істотні умови договору про закупівлю, укладеного відповідно до пунктів 10 і 13 (крім підпунктів 13 та 15 пункту 13) цих особливостей, не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов’язань сторонами в повному обсязі, крім випадків визначених пунктом 19 Особливостей (постанова КМУ № 382 від 02.04.2024).
Змінами, які набрали чинності 09.07.2024 та внесені постановою Кабміну від 05.07.2024 № 782 було розширено коло замовників, які мають право здійснювати закупівлі товарів, робіт і послуг для проведення заходів, спрямованих на забезпечення захисту виключного переліку об’єктів; додано нову підставу згідно із підпунктом 21 пункту 13 Особливостей; виправлено прогалину попередньої редакції підпункту 8 пункту 20 Особливостей; запроваджено функціонал “приховування” документів та їх автоматичного оприлюднення, що стосується лише укладеного договору про закупівлю відповідно до підпунктів 13, 15, 17, 18, 20, 21 пункту 13 Особливостей та інші зміни про які йшлося в статті Що змінилося на цей раз? Порівняльний аналіз змін до Особливостей від 09.07.2024
Із останнього, постановою Кабміну від 13.09.2024 № 1069 внесено чергові зміни до Особливостей в частині підстав для укладення прямого договору по пункту 13 Особливостей, про що говорили у статті Як зміни до Особливостей від 19.09.24 вплинули на підстави укладення прямого договору за виключеннями.
Із урахуванням всіх змін на платформі було запропоновано оновлений Алгоритм проведення закупівель за виключеннями, визначеними пунктом 13 Особливостей
Змінено строки проведення відкритих торгів
Так, з 09.04.2024 строк для подання тендерних пропозицій для участі у відкритих торгах на закупівлю робіт не може бути менше ніж 14 календарних днів з дня оприлюднення в електронній системі закупівель оголошення про проведення відкритих торгів. Для проведення відкритих торгів на закупівлю товарів та послуг строк для подання тендерних пропозицій залишається незмінним – 7 календарних днів (зміни внесені постановою Кабміну від 02.04.2024 № 382)
Нова заборона щодо неможливості обмеження нижньої межі ціни тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі
Цікаве нововведення, внесене постановою Кабміну від 02.04.2024 № 382, яке забороняє замовникам встановлювати обмеження в частині нижньої межі ціни тендерної пропозиції: тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують нижню межу ціни тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі (абзац 11 пункту 28 Особливостей).
Як дану норму варто застосувати на практиці розбирали у статті Заборона обмеження нижньої межі ціни тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі: аналіз та приклади
Зміни до пункту 47 Особливостей
Фактично виключено одну з підстав для відмови в участі у відкритих торгах учаснику, яка зобов’язувала замовника відхилити тендерну пропозицію учасника. Йдеться про абзац 14 пункту 47 Особливостей.
Проте залишено право замовника на відхилення тендерної пропозиції учасника у разі дострокового розірвання договору про закупівлю з тим самим замовником і застосування санкцій у вигляді штрафів та / або відшкодування збитків протягом трьох років з дати дострокового розірвання такого договору (підпункт 2 пункту 45 Особливостей у редакції з 09.04.2024 згідно із постановою Кабміну від 02.04.2024 № 382).
Зміни до оголошення про проведення відкритих торгів та / або тендерної документації
Нарешті замовникам було надано право вносити зміни не тільки до тендерної документації, а й до оголошення про проведення відкритих торгів. Відповідно замовник допустивши помилку під час замовлення електронних полів оголошення про проведення відкритих торгів з 09.04.2024 і надалі вже мав право внести відповідні зміни та виправити їх, а не відміняти закупівлю задля уникнення порушення.
Нагадаємо, що у разі внесення змін до оголошення про проведення відкритих торгів замовники повинні оприлюднити в електронній системі закупівель перелік змін, що вносяться у машинозчитувальному форматі протягом одного дня з дати прийняття рішення про їх внесення (постановою Кабміну від 02.04.2024 № 382)
Зміни до оголошення про проведення відкритих торгів: порядок та особливості
Практикум щодо внесення змін до тендерної документації та оголошення про закупівлю
Нова вимога: винесення вимог до учасника та переможця в окремі додатки
Новаціями зобов’язано замовників встановлювати вимоги до учасників та переможця закупівлі в окремих додатках до тендерної документації. Відтак замовники з 09.07.2024 вже не мали встановлювати вимоги по тексту самої тендерної документації, а виносили їх у відповідні додатки. Тому платформою було запропоновано нові приклади тендерних документацій, які також актуальні наразі На що звертати увагу в оновлених прикладах тендерних документацій.
Крім того, законодавцями передбачено, що у разі, якщо замовник на порушення абзацу 10 пункту 28 Особливостей, все ж таки встановив окремі вимоги до учасника процедури закупівлю не у додатку, а у самій тендерній документації, то ненадання відповідного документу та / або інформації не може бути підставою для відхилення його тендерної пропозиції (постанова КМУ від 5 липня 2024 р. № 782)
Такі зміни, скоріше за все, були покликані мінімізувати можливість замовників приховувати вимоги до учасників та переможця процедури закупівлі. Натомість викликали безліч суперечностей та неоднозначну практику контролюючих органів.
Відхилення тендерної пропозиції, якщо вимоги не винесені у відповідні додатки. Практика АМКУ та ДАСУ
Зміни щодо закупівель товарів із локалізацією
Щодо локалізації, то тут зміни протягом року вносити декілька разів. Пропонуємо все ж згадали останні зміни та як вони впливають на замовника.
Законодавець змінив поняття “товарів” на форму однини у конструкції “набуття замовником у власність товару, визначеного пунктом 6-1 розділу X “Прикінцеві та перехідні положення” Закону, вартість якого у складі предмета закупівлі”. Тоді як до 09.07.24 під час закупівлі робіт чи послуг необхідно було враховувати вартість усіх товарів, що замовник при цьому набував у власність - “товарів, визначених пунктом 6-1 розділу X “Прикінцеві та перехідні положення” Закону, вартість яких…”.
з 09.07.2024 абзацом 5 пункту 3 Особливостей встановлено ще одне виключення в частині не застосування вимог по локалізації:
Положення пункту 6-1 розділу X “Прикінцеві та перехідні положення” Закону не застосовуються замовниками у разі: здійснення замовником закупівлі товарів, робіт чи послуг, якщо країною походження таких товарів (зокрема, якщо набуття замовником у власність таких товарів передбачається за результатом виконання робіт чи надання послуг) є країна, яка є стороною Угоди про державні закупівлі, укладеної 15 квітня 1994 р. в м. Марракеші, із змінами, внесеними Протоколом про внесення змін до Угоди про державні закупівлі, вчиненим 30 березня 2012 р. в м. Женеві, з якою Україна уклала інші міжнародні договори України, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України, що містять положення про державні закупівлі, у тому числі угоди про вільну торгівлю, або країна, яка є учасником Угоди про державні закупівлі, до якої Україна приєдналася відповідно до Закону України “Про приєднання України до Угоди про державні закупівлі”;
Приклади встановлення вимог щодо локалізації та детальний аналіз у статті. Також не забуваємо, що кожного року змінюється ступінь локалізації - Закуповуємо товар на 2025 рік, який відсоток ступеня локалізації зазначати
Нові додатки із цінами на матеріальні ресурси
23.10.2024 набрав чинності Закон України «Про внесення змін до Закону України «Про публічні закупівлі» щодо забезпечення оприлюднення замовниками в електронній системі закупівель інформації про ціни на матеріальні ресурси під час закупівель послуг з поточного ремонту та робіт з будівництва (прозоре будівництво)» № 3988-IX від 19.09.2024, яким було зобов’язано замовників оприлюднювати в електронній системі закупівель інформацію про ціни на матеріальні ресурси під час закупівель.
Так, Замовникам варто оприлюднювати договір про закупівлю та додатки до нього у двох форматах PDF та DOC(X) за результатами наступних закупівель:
- відкриті торги;
- відкриті торги з публікацією англійською мовою;
- закупівля через електронний каталог (якщо вартість предмета закупівлі на рік дорівнює або перевищує 100 тис. грн);
- закупівля за виключеннями, визначеними пунктом 13 Особливостей;
- рамкова угода.
Замовник має оприлюднити в електронній системі закупівель повідомлення про внесення змін до договору про закупівлю у разі внесення будь-яких змін до істотних умов, додаткову угоду, якою внесено зміни, та документи, що містять інформацію про ціни на матеріальні ресурси, в разі зміни цін на них протягом трьох робочих днів з дня внесення відповідних змін. Такі документи рекомендуємо оприлюднювати у двох форматах: PDF та DOC(X).
Замовник має оприлюднити в електронній системі закупівель повідомлення про ціни на матеріальні у разі укладення договору про закупівлю послуг з поточного ремонту з розробленням проектної документації, робіт з будівництва об’єктів з розробленням проектної документації, яке має оприлюднюватися (долучаються) протягом трьох робочих днів з дня складання договірної ціни, уточненої (узгодженої) відповідно до затвердженої проектної документації. Такі документи рекомендуємо оприлюднювати у двох форматах: PDF та DOC(X).
Тема доволі обширна та здавалося незначні зміни вплинули на безліч процесів закупівлі, тож далі нагадуємо корисні посилання:
23.10.2024 набрали чинності зміни до Закону: огляд та відповіді на найпоширеніші запитання
Способи перевірки цін на матеріальні ресурси, визначені підрядником у договорі про закупівлю
Функціональні зміни електронної системи закупівель
Не можемо не згадати напрацювання, які стосуються удосконалення, за словами розробників, електронної системи та готують замовників та учасників до переходу до електронної тендерної документації.
До нових функціоналів відносимо в тому числі автоматичне формування рішень уповноважених осіб у вигляді електронних протоколів. Варто відмітити, що формування протоколу у вигляді електронного документа, якщо така форма передбачена внутрішнім розпорядком замовника, не є порушенням. Проте таке протокольне рішення, як і протокол у паперовому вигляді, повинен містити усі необхідні елементи, передбачені законодавством.
У той же час електронний протокол, сформований електронною системою закупівель за новим функціоналом, містить певні відмінності від вимог законодавства в частині формування протокольного рішення. Чи потрібно замовнику готувати паперовий протокол, якщо він формується в ЕСЗ
Зміна до Методики розрахунку ризик-індикаторів
З метою приведення нормативно-правових актів у відповідність до законодавства наказом Наказом Мінфіна від 27.09.2024 № 476, який набрав чинність з 30.10.2024, затверджено:
Методику визначення автоматичних індикаторів ризиків (далі - Методика);
- Перелік автоматичних індикаторів ризиків;
- Порядок застосування автоматичних індикаторів ризиків.
Нова Методика визначення автоматичних індикаторів ризиків тепер “підсвічує” контролюючому органу можливі порушення не лише у відкритих торгах, а й у закупівлях за якими в електронній системі закупівель оприлюднюється звіт про договір про закупівлю, укладений без застосування електронної системи закупівель. Але й до змін, ДАСУ здійснювалися моніторинги прямих договорів, тому замовнику не варто надто хвилювалися, однак необхідно бути уважним та вивіряти кожне свої рішення з урахуванням чинного законодавства Аналіз змін до методики розрахунку ризик-індикаторів
Нова Примірна тендерна документація від Мінекономіки
Наказом Міністерства економіки України від 06 грудня № 27593 затверджено примірну тендерну документацію та визнано таким, що втратив чинність, наказ Мінекономрозвитку від 13.04.2016 № 680 “Про затвердження примірної тендерної документації”.
Так, абзацом 1 Примірної тендерної документації визначено, що вона має рекомендаційний характер та може застосовуватись як зразок для замовників, містить вимоги, які не є обов’язковими для виконання та можуть використовуватися замовником як приклад викладення тендерної документації.
Нагадаємо, що положення Закону, зокрема стаття 22 Закону, а також Особливості, НЕ міститься будь-яких вимог до обов’язковості застосування замовниками Примірної тендерної документації.
пов'язані статті
26 груд.
Чи можна у 2024 році укласти прямий договір / договір про закупівлю на 2025 рік25 груд.
Обґрунтування застосування виключення, згідно пункту 13 Особливостей: які аргументи слід наводити, яких умов дотриматися та як його готувати25 груд.
Чи можна пролонговувати прямі договори 2024 року на весь 2025 рік23 груд.
Учасником надано документи, які не вимагаються умовами ТД, проте суперечать технічній специфікації23 груд.
Що врахувати уповноваженій особі для успішного завершення 2024 року: чек лист