Статті

Заборона обмеження нижньої межі ціни тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі: аналіз та приклади

3
640

Останніми змінами, які набрали чинності 09.04.2024, доповнено пункт 28 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабміну від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості) наступним абзацом:

«Тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують нижню межу ціни тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі».

У цьому матеріалі проаналізуємо, які вимоги уповноважені особи не мають права встановлювати з 09.04.2024.

Відповідальність за порушення абзацу 11 пункту 28 Особливостей

Для розуміння важливості дотримання заборони щодо обмеження нижньої межі ціни тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі розпочнемо саме з відповідальності. Так, частиною 1 статті 164-14 КУпАП встановлено, що тендерна документація складена не у відповідності із вимогами закону тягне за собою накладення штрафу на службових (посадових), уповноважених осіб замовника у розмірі ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (1 700 грн). Тож краще не допускати таке порушення.

Що таке обмеження нижньої ціни?

Обмеження – це установлення певних межі чого-небудь; зв'язувати щось обмежувальними умовами. Тобто нове положення Особливостей забороняє замовнику встановлювати вимоги, які будуть обмежувати можливість учасників подавати найнижчу ціну. Які це вимоги можуть бути?

Приклад № 1 – встановлення вимоги щодо нарахування ПДВ на ціну не платника ПДВ. Приклад вимоги:

Тобто встановлюючи таку вимогу замовник обмежує можливість учасників пропонувати найнижчу ціну.

Приклад № 2 – встановлення заборони на від’ємну маржу при закупівлі електричної енергії. Приклад:

У наведеному прикладі маржа постачальника є складовою ціни за 1 кВт/год, відповідно заборона в частині застосування від’ємної маржі постачальника призводить до обмеження нижньої межі ціни тендерної пропозиції.

Приклад № 3 – встановлення обмеження складової ціни середньозваженою ціною на РДН. Приклад:

У цьому прикладі теж встановлено обмеження на одну зі складових ціни за 1 кВт/год – неможливість застосування ціни меншою ніж середньозважена ціна на РДН. Така вимоги веде до обмеження нижньої межі ціни тендерної пропозиції.

Приклад № 4 – встановлення вимоги про врахування коштів на покриття додаткових витрат, пов’язаних з інфляційними процесами. Приклад:

Враховуючи положення Настанови з визначення вартості будівництва, затвердженої наказом Міністерства розвитку громад та територій України від 01.11.2021 № 281 учасник має право враховувати кошти на покриття додаткових витрат, пов'язаних з інфляційними процесами, проте, не зобов'язаний це роботи, оскільки Настанова не містить імперативної вимоги щодо необхідності врахування коштів на покриття додаткових витрат, пов'язаних з інфляційними процесами. Але з 09.04.2024 замовник не може встановлювати таку вимогу, адже вона обмежує нижню межу ціни тендерної пропозиції.

Приклад № 5 – встановлення вимоги щодо надання у складі тендерної пропозиції документа який підтверджує, що ціна запропонована учасником є в межах ринкових цін. Приклад:

Встановлення такої вимоги обмежує нижню межу ціни тендерних пропозицій учасників, що заборонено з 09.04.2024. Тож забуваємо про такі вимоги.

Підсумки

Звичайно, що усі вимоги навести у даному матеріалі неможливо, тому кожна уповноважена особа під час встановлення будь-якої вимоги тендерної документації має переконатися у тому чи не буде вона обмежувати нижню межу ціни тендерної пропозиції.

пов'язані статті