Заборона обмеження нижньої межі ціни тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі: аналіз та приклади
Останніми змінами, які набрали чинності 09.04.2024, доповнено пункт 28 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабміну від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості) наступним абзацом:
«Тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують нижню межу ціни тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі».
У цьому матеріалі проаналізуємо, які вимоги уповноважені особи не мають права встановлювати з 09.04.2024.
Відповідальність за порушення абзацу 11 пункту 28 Особливостей
Для розуміння важливості дотримання заборони щодо обмеження нижньої межі ціни тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі розпочнемо саме з відповідальності. Так, частиною 1 статті 164-14 КУпАП встановлено, що тендерна документація складена не у відповідності із вимогами закону тягне за собою накладення штрафу на службових (посадових), уповноважених осіб замовника у розмірі ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (1 700 грн). Тож краще не допускати таке порушення.
Що таке обмеження нижньої ціни?
Обмеження – це установлення певних межі чого-небудь; зв'язувати щось обмежувальними умовами. Тобто нове положення Особливостей забороняє замовнику встановлювати вимоги, які будуть обмежувати можливість учасників подавати найнижчу ціну. Які це вимоги можуть бути?
Приклад № 1 – встановлення вимоги щодо нарахування ПДВ на ціну не платника ПДВ. Приклад вимоги:
Тобто встановлюючи таку вимогу замовник обмежує можливість учасників пропонувати найнижчу ціну.
Приклад № 2 – встановлення заборони на від’ємну маржу при закупівлі електричної енергії. Приклад:
У наведеному прикладі маржа постачальника є складовою ціни за 1 кВт/год, відповідно заборона в частині застосування від’ємної маржі постачальника призводить до обмеження нижньої межі ціни тендерної пропозиції.
Приклад № 3 – встановлення обмеження складової ціни середньозваженою ціною на РДН. Приклад:
У цьому прикладі теж встановлено обмеження на одну зі складових ціни за 1 кВт/год – неможливість застосування ціни меншою ніж середньозважена ціна на РДН. Така вимоги веде до обмеження нижньої межі ціни тендерної пропозиції.
Приклад № 4 – встановлення вимоги про врахування коштів на покриття додаткових витрат, пов’язаних з інфляційними процесами. Приклад:
Враховуючи положення Настанови з визначення вартості будівництва, затвердженої наказом Міністерства розвитку громад та територій України від 01.11.2021 № 281 учасник має право враховувати кошти на покриття додаткових витрат, пов'язаних з інфляційними процесами, проте, не зобов'язаний це роботи, оскільки Настанова не містить імперативної вимоги щодо необхідності врахування коштів на покриття додаткових витрат, пов'язаних з інфляційними процесами. Але з 09.04.2024 замовник не може встановлювати таку вимогу, адже вона обмежує нижню межу ціни тендерної пропозиції.
Приклад № 5 – встановлення вимоги щодо надання у складі тендерної пропозиції документа який підтверджує, що ціна запропонована учасником є в межах ринкових цін. Приклад:
Встановлення такої вимоги обмежує нижню межу ціни тендерних пропозицій учасників, що заборонено з 09.04.2024. Тож забуваємо про такі вимоги.
Підсумки
Звичайно, що усі вимоги навести у даному матеріалі неможливо, тому кожна уповноважена особа під час встановлення будь-якої вимоги тендерної документації має переконатися у тому чи не буде вона обмежувати нижню межу ціни тендерної пропозиції.
пов'язані статті
16 січ.
Змінено функціонал в частині продовження строку розгляду тендерних пропозицій: дії замовника15 січ.
Що робити замовнику, якщо ним надано 24 год не на всі невідповідності09 січ.
Інструкція як перевірити чи відноситься товар до переліку локалізованих товарів07 січ.
Замовник не вірно визначив очікувану вартість закупівлі: чи можна відмінити відкриті торги06 січ.
Головне про формування тендерної документації