23.10.2024 набрали чинності зміни до Закону: огляд та відповіді на найпоширеніші запитання
Сьогодні, 23.10.2024, набрав чинності Закон України «Про внесення змін до Закону України "Про публічні закупівлі" щодо забезпечення оприлюднення замовниками в електронній системі закупівель інформації про ціни на матеріальні ресурси під час закупівель послуг з поточного ремонту та робіт з будівництва (прозоре будівництво)» № 3988-IX від 19.09.2024 (опубліковано в газеті Голос України від 22.10.2024 № 150). Тож у цьому матеріалі проаналізуємо головні аспекти та надамо відповіді на найчастіші запитання замовників.
Чи має замовник застосовувати зміни до закупівель, оголошених до 22.10.2024 (включно)?
Звичайно ні, про це ми також зазначали у статті «Аналіз змін до Закону щодо оприлюднення у ЕСЗ інформації про ціни на матеріальні ресурси»:
«Позицію щодо незворотності дії в часі законів та інших нормативно-правових актів неодноразово висловлював Конституційний Суд України. Так, згідно з висновками щодо тлумачення змісту статті 58 Конституції України, викладеними у рішеннях Конституційного Суду України від 13.05.1997 № 1-зп, від 09.02.1999 № 1-рп/99, від 05.04.2001 № 3-рп/2001, від 13.03.2012 № 6-рп/2012, закони та інші нормативно-правові акти поширюють свою дію тільки на ті відносини, які виникли після набуття законами чи іншими нормативно-правовими актами чинності; дію нормативно-правового акта в часі треба розуміти так, що вона починається з моменту набрання цим актом чинності і припиняється із втратою ним чинності, тобто до події, факту застосовується той закон або інший нормативно-правовий акт, під час дії якого вони настали або мали місце; дія закону та іншого нормативно-правового акта не може поширюватися на правовідносини, які виникли і закінчилися до набрання чинності цим законом або іншим нормативно-правовим актом.
Єдиний виняток з даного правила, закріплений у ч. 1 ст. 58 Конституції України, складають випадки, коли закони та інші нормативно-правові акти пом'якшують або скасовують відповідальність особи.
Схожі правові висновки були сформульовані у судовій практиці, зокрема, Верховним Судом України у постановах від 18.11.2014 у справі № 21-446а14 та від 21.04.2015 у справі № 21-135а15, а саме:
- розпочатий процес реалізації права, за загальним правилом, повинен бути завершений за чинним на момент початку такого процесу законом;
- рішення, дії чи бездіяльність суб`єкта владних повноважень, за загальним правилом, не можна визнати неправомірними, якщо вони ґрунтуються на законі, чинному на момент прийняття відповідного рішення таким суб`єктом».
Яких предметів закупівель стосуються зміни?
Основні зміни стосуються наступних предметів закупівель.
Послуги з поточного ремонту – це комплекс ремонтно-будівельних робіт, який передбачає систематичне та своєчасне підтримання експлуатаційних якостей та попередження передчасного зносу конструкцій і інженерного обладнання. Якщо будівля в цілому не підлягає капітальному ремонту, комплекс робіт поточного ремонту може враховувати окремі роботи, які класифікуються як такі, що відносяться до капітального ремонту (крім робіт, які передбачають заміну та модернізацію конструктивних елементів будівлі). Поточний ремонт повинен провадитись з періодичністю, що забезпечує ефективну експлуатацію будівлі або об'єкта з моменту завершення його будівництва (капітального ремонту) до моменту постановки на черговий капітальний ремонт (реконструкцію).
Роботи з нового будівництва – зведення будівель та споруд, їх комплексів, що здійснюється з метою створення об'єктів виробничого і невиробничого призначення.
Реконструкція – це перебудова введеного в експлуатацію в установленому порядку об'єкта будівництва, що передбачає зміну його геометричних розмірів та/або функціонального призначення, внаслідок чого відбувається зміна основних техніко-економічних показників (загальна площа, потужність тощо), забезпечується удосконалення виробництва, підвищення його техніко- економічного рівня, доступність для маломобільних груп населення. Реконструкція передбачає повне або часткове збереження елементів несучих і огороджувальних конструкцій та призупинення на час виконання робіт експлуатації об'єкта в цілому або його частин (за умови їх автономності).
Реставрація – складається з таких видів робіт і заходів: консервація, реставрація, реабілітація, музеєфікація, ремонт (реставраційний), пристосування пам'яток, а також на невідкладні консерваційні та протиаварійні роботи.
Капітальний ремонт - це сукупність робіт на об'єкті, прийнятому в експлуатацію, без зміни його геометричних розмірів та/або функціонального призначення, що передбачають: втручання у несучі та/або огороджувальні конструкції, у інженерні системи загального користування у зв'язку з їх фізичною зношеністю, руйнуванням та/або з метою покращення їх експлуатаційних показників (за необхідності), у тому числі з метою термомодернізації; дооснащення, заміну виробничого устатковання та технічного обладнання, що є стаціонарно змонтованим та призначеним для застосування протягом тривалого часу у будівлях та спорудах (за умови зміни навантажень на існуючі несучі та/або огороцджувальні конструкції та/або схем їх прикладання); благоустрій території, у тому числі щодо забезпечення доступності для маломобільних груп населення.
Додатки, які обов’язково мають бути до договору про закупівлю послуг з поточного ремонту та робіт?
Згідно з абзацом 2 частини 1 статті 41 Закону невід’ємними додатками до договору про закупівлю послуг з поточного ремонту, робіт з нового будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту об’єкта будівництва є документи, що містять інформацію про ціни на матеріальні ресурси.
Окрім цього, відповідно до абзацу 4 частини 1 статті 41 Закону у документах, що містять інформацію про ціни на матеріальні ресурси, обов’язково має зазначатися така інформація: найменування матеріального ресурсу (з характеристиками), одиниця його виміру, кількість, відпускна ціна, а також вартість транспортування та заготівельно-складські витрати, а також країна походження товару щодо кожної номенклатурної позиції. Такі документи можуть містити іншу інформацію.
Отже, договір підряду та договір про закупівлю послуг з поточного ремонту мають містити додаток з інформацією про ціни на матеріальні ресурси, а саме:
- найменування матеріального ресурсу (з характеристиками),
- одиниця його виміру,
- кількість,
- відпускна ціна,
- вартість транспортування,
- вартість заготівельно-складські витрати,
- країна походження товару щодо кожної номенклатурної позиції.
Як оформити такий додаток до договору? Тут варто звернутися до Настанови з визначення вартості будівництва, затвердженої Наказом Міністерства розвитку громад та територій України від 01.11.2021 № 281 (далі - Настанова), пункти 5.10 та 5.11 якої визначають, що:
- поточні ціни на матеріальні ресурси приймаються на підставі проведеного учасником процедури закупівлі (підрядником) аналізу цін (при рівних якісних характеристиках), за обґрунтованою ціною матеріальних ресурсів, що склалася на дату оформлення ціни пропозиції та яка не повинна перевищувати середню ціну в регіоні;
- витрати з транспортування матеріальних ресурсів розраховуються на підставі їх нормативної кількості, відстані перевезень та чинних тарифів;
- якщо перевезення планується здійснювати власними транспортними засобами учасника процедури закупівлі (підрядника),витрати з транспортування матеріальних ресурсів визначаються на підставі розрахунків вартості перевезень за 1 т на необхідну відстань відповідними транспортними засобами. Загальновиробничі та адміністративні витрати, а також прибуток враховуються в ціні пропозиції учасника процедури закупівлі (договірній ціні) в цілому по об’єкту будівництва і обчислюються з урахуванням трудовитрат робітників, зайнятих на керуванні та обслуговуванні власного автомобільного транспорту;
- заготівельно-складські витрати розраховуються виходячи з відповідних статей цих витрат та обсягів матеріальних ресурсів, які зберігаються на складах та застосовуються безпосередньо на об’єкті будівництва, потужності організації та обсягів робіт по цьому об’єкту будівництва або за домовленістю сторін за відсотковими показниками, передбаченими в інвесторській кошторисній документації, що обумовлюється договором;
- якщо для виконання будівельних робіт учасник процедури закупівлі (підрядник) планує виготовлення власними силами окремих будівельних матеріалів, виробів і комплектів на другорядних виробництвах, що є в його структурі, ціни на такі матеріальні ресурси приймаються за відповідними калькуляціями, затвердженими підрядною організацією в установленому порядку (за виробничою собівартістю). Прибуток та адміністративні витрати враховуються в ціні пропозиції учасника процедури закупівлі (договірній ціні) в цілому по об’єкту будівництва і обчислюються з урахуванням трудовитрат структурного підрозділу підрядної організації, який виготовляє ці матеріальні ресурси;
- при цьому відповідні ціни на такі матеріальні ресурси разом з прибутком та адміністративними витратами не повинні перевищувати середні ціни інших виробників на ті ж самі ресурси, що склалися в регіоні з урахуванням транспортних витрат з доставки цих ресурсів на франко-приоб’єктний склад.
Також у Додатку № 4 до Настанови наведено форму відомостей ресурсів до локального кошторису:
№ ч.ч. | Шифр ресурсу | Найменування | Одиниця виміру | Кількість | Поточна ціна за одиницю, грн | у тому числі: | ||
відпускна ціна, грн | Транспортна складова, грн | заготівельно-складські витрати, грн | ||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
Враховуючи викладене вище замовник має передбачити у договорі підряду та у договорі про закупівлю послуг з поточного ремонту окремий додаток з назвою «Інформація про ціни на матеріальні ресурси», який має містити таблицю для заповнення переможцем наступного змісту:
№ ч.ч. | Шифр ресурсу | Найменування матеріального ресурсу (з характеристиками) та країна походження товару | Одиниця виміру | Кількість | Поточна ціна за одиницю, грн | у тому числі: | ||
відпускна ціна, грн | вартість транспортування, грн | вартість заготівельно-складські витрати, грн | ||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
Що та в якому форматі замовник має оприлюднювати разом з договором?
Пунктом 10 частини 1 статті 10 Закону визначено, що замовник самостійно та безоплатно через авторизовані електронні майданчики оприлюднює в електронній системі закупівель у порядку, встановленому Уповноваженим органом та цим Законом, інформацію про закупівлю, а саме: договір про закупівлю та всі додатки до нього (у тому числі документи, що містять інформацію про ціни на матеріальні ресурси) у машинозчитувальному форматі (у разі оприлюднення договору про закупівлю, зазначеного в абзаці 2 частини 1 статті 41 цього Закону) - протягом трьох робочих днів з дня його укладення.
Також абзацами 2 та 3 пункту 3-8 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» визначено, що у разі укладення договорів про закупівлю, зазначених в абзацах 2, 3 частини 1 статті 41 цього Закону, без використання електронної системи закупівель у випадках, встановлених Особливостями, замовник оприлюднює в електронній системі закупівель інформацію, визначену пунктами 10 і 11 частини 1 статті 10 цього Закону, в порядку та на умовах, що ними визначені. При цьому істотні умови таких договорів не можуть змінюватися після їх підписання до виконання зобов’язань сторонами в повному обсязі, крім випадків, визначених Особливостями.
У випадках, передбачених абзацами 1, 2 цього пункту, замовники можуть не оприлюднювати інформацію про своє місцезнаходження та / або місцезнаходження постачальників (виконавців робіт та надавачів послуг), та / або місце поставки товарів, виконання робіт чи надання послуг, якщо поширення такої інформації несе ризики для безпеки замовника та / або постачальників (виконавців робіт та надавачів послуг).
За результатами яких закупівель замовник має застосовувати положення пункту 10 частини 1 статті 10 Закону? Пункт 10 частини 1 статті 10 містить інформацію про договір про закупівлю. Враховуючи, що на період дії воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування замовники здійснюють закупівлі згідно Закону з урахуванням Особливостей, тож для відповіді на дане запитання необхідно звернутися до пункту 17 Особливостей, який визначає, що договір про закупівлю за результатами проведеної закупівлі згідно з пунктами 10 і 13 цих особливостей укладається відповідно до Цивільного і Господарського кодексів України з урахуванням положень статті 41 Закону, крім частин 2-5, 7-9 статті 41 Закону, та цих особливостей. Тобто, замовник має застосовувати положення пункту 10 частини 1 статті 10 Закону за результатами таких закупівель:
- відкритих торгів;
- відкритих торгів з публікацією англійською мовою;
- закупівля через електронний каталог (якщо вартість предмета закупівлі на рік дорівнює або перевищує 100 тис. грн);
- закупівля за виключеннями, визначеними пунктом 13 Особливостей;
- рамкових угод.
Що таке машинозчитувальний формат? Другий апеляційний адміністративний суд у постанові від 19.10.2021 по справі № 520/1774/21 зазначив, що:
«…у Директиві Європейського Парламенту і Ради 2003/98/ЄС від 17 листопада 2003 року про вторинне використання інформації публічного сектору вказано, що машинозчитуваний формат означає формат файлу, структурований так, щоб комп`ютерні програми могли легко ідентифікувати, розпізнавати й отримувати конкретні дані, включаючи окремі факти, та їхню внутрішню структуру. У частині 1 статті 5 цієї Директиви зазначено, що органи публічного сектору повинні надавати доступ до своїх документів у будь-якому наявному форматі або будь-якою мовою та, якщо це можливо й доцільно, у відкритому і машинозчитуваному форматі разом із їхніми метаданими. Тобто, такий підхід до оприлюднення інформації зумовлений відкритістю та прозорістю, і передбачає, що інформацію оприлюднюватимуть у такому вигляді, щоб з неї можна було зчитати певні дані за допомогою комп`ютерних програм…».
Пункт 2 Положення про набори даних, які підлягають оприлюдненню у формі відкритих даних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.10.2015 № 835 визначає, що машиночитаний формат - формат даних, структурований таким чином, що дає змогу ідентифікувати, перетворювати та отримувати конкретні дані, включаючи окремі факти та їх внутрішню структуру, без участі людини.
Відповідно до пункту 9 цього Положення, для оприлюднення текстових даних використовують формати: TXT, RTF, MD, ODT*, DOC(X), (X)HTML*.
Отже, машинозчитувальний формат передбачає можливість ідентифікації, розпізнання та перетворення конкретних даних комп’ютерними програмами в одному з форматів: TXT, RTF, MD, ODT*, DOC(X), (X)HTML.
Варто відзначити, що єдиним форматом, з перелічених вище, який підходить для публікації в електронній системі закупівель договору про закупівлю та додатків до нього є формат DOC(X).
Але ж договір про закупівлю, який оприлюднюється має також містити підписи обох сторін, тому варто оприлюднювати договір про закупівлю та додатки до нього у двох форматах PDF та DOC(X) за результатами наступних закупівель:
- відкриті торги;
- відкриті торги з публікацією англійською мовою;
- закупівля через електронний каталог (якщо вартість предмета закупівлі на рік дорівнює або перевищує 100 тис. грн);
- закупівля за виключеннями, визначеними пунктом 13 Особливостей;
- рамкова угода.
Що та в якому форматі замовник має оприлюднювати при внесенні змін до договору?
Згідно пункту 11 частини 1 статті 10 Закону визначено, що замовник самостійно та безоплатно через авторизовані електронні майданчики оприлюднює в електронній системі закупівель у порядку, встановленому Уповноваженим органом та цим Законом, інформацію про закупівлю, а саме: повідомлення про внесення змін до договору про закупівлю та / або про ціни на матеріальні ресурси - протягом трьох робочих днів з дня:
- внесення змін до договору про закупівлю у випадках, передбачених частиною 5 статті 41 цього Закону. До такого повідомлення додаються зміни до договору про закупівлю (у тому числі документи, що містять інформацію про ціни на матеріальні ресурси, в разі зміни цін на них) у машинозчитувальному форматі (у разі внесення змін до договорів, зазначених в абзацах 2, 3 частини 1 статті 41 цього Закону);
- складання договірної ціни, уточненої відповідно до затвердженої проектної документації до договору про закупівлю, зазначеного в абзаці 3 частини 1 статті 41 цього Закону. До такого повідомлення додається уточнена договірна ціна (у тому числі документи, що містять інформацію про ціни на матеріальні ресурси) у машинозчитувальному форматі.
Наведене положення Закону передбачає необхідність оприлюднення в електронній системі закупівель:
- повідомлення про внесення змін до договору про закупівлю у разі внесення будь-яких змін до істотних умов, додаткову угоду, якою внесено зміни, та документи, що містять інформацію про ціни на матеріальні ресурси, в разі зміни цін на них протягом трьох робочих днів з дня внесення відповідних змін;
- повідомлення про ціни на матеріальні ресурси у разі укладення договору про закупівлю послуг з поточного ремонту з розробленням проектної документації, робіт з будівництва об’єктів з розробленням проектної документації, яке має оприлюднюватися (долучаються) протягом трьох робочих днів з дня складання договірної ціни, уточненої (узгодженої) відповідно до затвердженої проектної документації.
Такі документи мають оприлюднювати у машинозчитувальному форматі. Як ми розібрали вище, машинозчитувальний формат передбачає можливість ідентифікації, розпізнання та перетворення конкретних даних комп’ютерними програмами в одному з форматів: TXT, RTF, MD, ODT*, DOC(X), (X)HTML. Враховуючи, що найбільш підходящим варіантом для оприлюднення додаткової угоди та / або повідомлення про ціни на матеріальні ресурси є DOC(X), замовнику варто оприлюднювати такі документи у двох форматах: PDF та DOC(X).
Підсумки
Замовник не має застосовувати зміни до закупівель, які оголошені до 22.10.2024 (включно).
Зміни стосуються таких предметів закупівель, як: послуги з поточного ремонту, роботи з нового будівництва, реконструкція, реставрація, капітальний ремонт об’єкта будівництва.
Замовник має передбачити у договорі підряду та у договорі про закупівлю послуг з поточного ремонту окремий додаток з назвою «Інформація про ціни на матеріальні ресурси», який має містити таблицю для заповнення переможцем наступного змісту:
№ ч.ч. | Шифр ресурсу | Найменування матеріального ресурсу (з характеристиками) та країна походження товару | Одиниця виміру | Кількість | Поточна ціна за одиницю, грн | у тому числі: | ||
відпускна ціна, грн | вартість транспортування, грн | вартість заготівельно-складські витрати, грн | ||||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 |
Замовникам варто оприлюднювати договір про закупівлю та додатки до нього у двох форматах PDF та DOC(X) за результатами наступних закупівель:
- відкриті торги;
- відкриті торги з публікацією англійською мовою;
- закупівля через електронний каталог (якщо вартість предмета закупівлі на рік дорівнює або перевищує 100 тис. грн);
- закупівля за виключеннями, визначеними пунктом 13 Особливостей;
- рамкова угода.
Замовник має оприлюднити в електронній системі закупівель повідомлення про внесення змін до договору про закупівлю у разі внесення будь-яких змін до істотних умов, додаткову угоду, якою внесено зміни, та документи, що містять інформацію про ціни на матеріальні ресурси, в разі зміни цін на них протягом трьох робочих днів з дня внесення відповідних змін. Такі документи рекомендуємо оприлюднювати у двох форматах: PDF та DOC(X).
Замовник має оприлюднити в електронній системі закупівель повідомлення про ціни на матеріальні у разі укладення договору про закупівлю послуг з поточного ремонту з розробленням проектної документації, робіт з будівництва об’єктів з розробленням проектної документації, яке має оприлюднюватися (долучаються) протягом трьох робочих днів з дня складання договірної ціни, уточненої (узгодженої) відповідно до затвердженої проектної документації. Такі документи рекомендуємо оприлюднювати у двох форматах: PDF та DOC(X).
пов'язані статті
14 листоп.
Чи поширюються вимоги по інформатизації на власні кошти замовника13 листоп.
Чи повинен замовник зазначити в оголошенні про проведення відкритих торгів інформацію про забезпечення виконання договору про закупівлю12 листоп.
Чи можливе покращення якості робіт в договорі про закупівлю08 листоп.
Продовження строку дії договору та/або строку виконання зобов’язань при закупівлях робіт05 листоп.
Аналіз змін до методики розрахунку ризик-індикаторів