Способи перевірки цін на матеріальні ресурси, визначені підрядником у договорі про закупівлю
За поясненням законотворців Закон України № 3988-IX від 19.09.2024, яким внесно зміни до Закону України «Про публічні закупівлі» від 23.10.2024, спрямований на забезпечення максимальної відкритості та прозорості інформації про використання публічних фінансів на закупівлю послуг з поточного ремонту, робіт з капітального ремонту та будівництва, шляхом оприлюднення інформації про ціни на матеріальні ресурси. Зазначене сприятиме запобіганню корупційним діям і зловживанням під час проведення таких закупівель. Запропонований підхід сприятиме конкуренції у таких закупівлях та поверненню цін на матеріальні ресурси у будівництві до ринкових.
У статті «Чи має замовник перевіряти ціни на матеріальні ресурси, встановлені підрядником у додатку до договору про закупівлю» розбарлось, що замовник не має законодавчого обов’язку перевіряти ціни на матеріальні ресурси, встановлені підрядником у додатку до договору про закупівлю, проте замовник має право зобов’язати переможця / суб’єкта господарювання з яким укладається договір про закупівлю згідно пункту 13 Особливостей на етап укладення договору / підрядника надавати підтвердження аналізу ціна на кожен зазначений у додатку до договору матеріальний ресурс або здійснювати таку перевірку самостійно задля мінімізації ризиків встановлення підрядниками завищених цін.
Тож у цьому матеріалі проаналізуємо способи перевірки цін на матеріальні ресурси, встановлені підрядником у додатку до договору про закупівлю.
Спосіб № 1. Підтвердження аналізу цін на матеріальні ресурси переможцем або суб’єктом господарювання з яким укладається договір про закупівлю згідно пункту 13 Особливостей
Отже, цей спосіб про встановлення окремих вимог до переможця або суб’єктом господарювання з яким укладається договір про закупівлю згідно пункту 13 Особливостей щодо надання документального підтвердження відповідності цін, встановлених у додатку до договору про закупівлю, ринковим цінам.
Першим та ідеальним варіантом підтвердження середніх цін на матеріальні ресурси по регіону є довідка (експертиза, висновок), видана уповноваженим на це органом, наприклад, Торгово-промисловою палатою або ДП «Держзовнішінформ».
Але ж такі довідки не дешеві, тож підряднику може бути невигідно на це витратити чималі кошти. Тому розглянемо наступний варіант.
Другим варіантом є поєднання інформації отриманої переможцем або суб’єктом господарювання з яким укладається договір про закупівлю, а саме з комерційних пропозицій та / або інформації з відкритих джерел:
- збір комерційних (цінових) пропозицій щодо кожної позиції матеріального ресурсу. Так, не тільки замовники під час аналізу ринку мають та можуть запитувати комерційні (цінові) пропозиції. Проте, варто встановити, що таких комерційних пропозицій має бути не менше ніж 3 (три). У разі якщо постачальників матеріалів, виробів та обладнання на відповідному ринку менше ніж 3 (три), додатково надається підтвердження відсутності конкурентних пропозицій за такою позицією матеріального ресурсу;
та / або
- посилання та скріншот на джерела інформації (відкриті веб-ресурси, бази даних цін, друковані інформаційні довідники тощо).
Наведені варіанти можуть бути об’єднані, наприклад на частину матеріальних ресурсів переможець або суб’єкт господарювання з яким укладається договір про закупівлю може надати довідку(и), видану(і) уповноваженим на це органом, а на іншу частину комерційні пропозиції та посилання на відкриті джерела інформації.
Додатково замовник може вимагати лист від переможця або суб’єктом господарювання з яким укладається договір про закупівлю згідно пункту 13 Особливостей з інформацією про середні ринкові ціни на кожну номенклатурну позицію матеріального ресурсу сформованої та розрахованої на підставі вищезазначених документів.
Чи потрібно в такому випадку встановлювати вимогу щодо документального підтвердження аналізу цін на матеріальні ресурси в тендерній пропозиції та до кого?
Встановлювати таку вимогу до учасника процедури закупівлі точно не варто, адже збір та аналіз займає чимало часу й учасники можуть не встигнути її зібрати. Окрім цього більшість, якщо не всі, учасники не готові витрачати зайві кошти та ресурси для участі у закупівлі, доки не отримають перемогу.
Тож найдоцільнішим варіантом є встановлення вимоги саме до переможця, адже така інформація та документи необхідні саме для укладання договору про закупівлю.
Необхідність такої вимоги пояснюється тим, що на етапі укладення договору про закупівлю переможець процедури закупівлі повинен буде заповнити додаток до такого договору з інформацією про ціни на матеріальні ресурси. А замовник в свою чергу перед його підписанням має впевнитися, що зазначена переможцем інформація про ціни відповідає дійсності або хоча б отримати документи, які в майбутньому, за потребу, зможуть його захистити.
Тож, відповідно до пункту 28 Особливостей тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей.
Згідно частини 3 статті 22 Закону тендерна документація може містити іншу інформацію, вимоги щодо наявності якої передбачені законодавством та яку замовник вважає за необхідне включити до тендерної документації.
Відповідно вимогу до переможця щодо надання відповідних документів для підтвердження цін на матеріальні ресурси, визначені переможцем у договорі про закупівлю, замовник має право встановити.
Чи правомірно вимагати надання документів переможцем процедури закупівлі шляхом направлення їх на електронну та / або поштову адресу замовника?
Так, Касаційний адміністративний суд Верховного суду у постанові від 05.10.2022 по справі № 120/14075/21-а відзначив:
«В силу частини 8 статті 12 Закону подання інформації під час проведення процедури закупівлі / спрощеної закупівлі здійснюється в електронному вигляді через електронну систему закупівель. Замовникам забороняється вимагати від учасників подання у паперовому вигляді інформації, поданої ними під час проведення процедури закупівлі / спрощеної закупівлі.
Варто зауважити, що згідно з частиною 1 статті 12 цього ж Закону електронна система закупівель повинна бути загальнодоступною та гарантувати недискримінацію, рівні права під час реєстрації всім заінтересованим особам та рівний доступ до інформації всім особам. Обмін і збереження інформації та документів має відбуватися з гарантуванням цілісності даних про учасників і їхніх тендерних пропозицій / пропозицій під час проведення процедури закупівлі / спрощеної закупівлі та їх конфіденційність до моменту розкриття тендерних пропозицій / пропозицій.
Отже, Законом заборонено замовнику вимагати від учасників процедури закупівлі документи в паперовому вигляді під час проведення процедури закупівлі.
Натомість замовник визначив вимогу щодо надання документів у паперовому вигляді для переможця, тобто після моменту розкриття тендерних пропозицій, а отже така вимога не обмежує конкуренцію та не призводить до дискримінації учасників, оскільки стосується правовідносин щодо укладання договору закупівлі, які виникають після завершення процедури.
За таких обставин Верховний Суд погоджується з висновками судів першої та апеляційної інстанцій про наявність підстав для скасування оскаржуваного висновку органу фінансового контролю».
Отже, замовник має право встановлювати спосіб подання необхідних документів переможцем процедури закупівлі на електронну та / або поштову адресу замовника.
Варто відзначити, що аналіз цін на матеріальні ресурси може проводитися як щодо кожної позиції, так і вибірковий, наприклад якщо перелік матеріальних ресурсів чималий, замовник може вибірковий аналіз цін на матеріальні ресурси, наприклад 10 або 15 % від загального переліку. При цьому замовник може самостійно обирати щодо яких саме матеріальних ресурсів бажає отримати документи та інформацію.
Спосіб № 2. Визначення умовами договору про закупівлю необхідність надання підрядником документального підтвердження цін на матеріальні ресурси, визначені у відповідному додатку до договору про закупівлю під час здачі виконаних робіт (надання актів виконаних робіт)
Даний спосіб схожий на попередній, єдина відмінність полягає у тому, що документи надаються не переможцем або суб’єктом господарювання з яким укладається договір про закупівлю згідно пункту 13 Особливостей, а підрядником на етапі здачі виконаних робіт (надання актів виконаних робіт) або наданих послуг.
Розглянемо приклад таких умов договору на основі запропонованого прикладу договору підряду на платформі TNDR.
пов'язані статті
14 листоп.
Як відобразити назви номенклатурних позицій предмета закупівлі в договорі укладеного за результатом ЗПП13 листоп.
Чи повинен замовник зазначити в оголошенні про проведення відкритих торгів інформацію про забезпечення виконання договору про закупівлю12 листоп.
Чи можливе покращення якості робіт в договорі про закупівлю12 листоп.
Документи, які надаються переможцем закупівлі для укладення договору: вимагаємо в паперовому вигляді / на електронну пошту чи шляхом надання через електронну систему закупівель08 листоп.
Продовження строку дії договору та/або строку виконання зобов’язань при закупівлях робіт