Як зміни до Особливостей від 19.09.24 вплинули на підстави укладення прямого договору за виключеннями
Постановою Кабміну від 13.09.2024 № 1069 внесено чергові зміни до Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабміну від 12.10.2022 № 1178, які набрали чинності 19.09.2024 (опубліковано в газеті Урядовий кур’єр від 19.09.2024 № 190 (7850)).
Порівняльний аналіз таких змін відображений у статті 19 вересня внесено зміни до Особливостей щодо закупівель за виключеннями. Тому далі пропонуємо детальніше розглянути як же змінилися підстави укладення прямого договору за виключеннями, а саме у разі використання замовником підпункту 19 та підпункту 22 пункту 13 Особливостей.
Здійснення закупівлі згідно з підпунктом 19 пункту 13 Особливостей
Підпункт 19 пункту 13 Особливостей (в редакції з 19.09.2024 включно) передбачає, що придбання замовниками товарів і послуг (крім послуг з поточного ремонту), вартість яких становить або перевищує 100 тис. гривень, послуг з поточного ремонту, вартість яких становить або перевищує 200 тис. гривень, робіт, вартість яких становить або перевищує 1,5 млн. гривень, може здійснюватися шляхом укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів та/або електронного каталогу для закупівлі товару у разі, коли:
- здійснюється закупівля послуг, пов’язаних із створенням або залученням фінансових інструментів, гарантій, кредитів або грантів, а також послуг, пов’язаних із створенням інструментів страхування, перестрахування та/або відшкодування збитків від воєнних ризиків торгових суден, задіяних у перевезенні українських експортних товарів, суден технічного флоту (спеціалізованих суден), на яких встановлені газопоршневі та/або газотурбінні установки, призначені для виробництва електричної енергії.
Дану підставу доповнено словами “, суден технічного флоту (спеціалізованих суден), на яких встановлені газопоршневі та/або газотурбінні установки, призначені для виробництва електричної енергії”, тобто з 19.09.2024 (включно) розширено перелік послуг, які згідно із підпунктом 19 пункту 13 Особливостей замовник може закупити прямим договором.
Однак, очевидно підстава, визначена підпунктом 19 пункту 13 Особливостей, не стосується широкого кола замовників та була додана в Особливості з метою гарантування безпеки судноплавства та сприяння стабільності морських перевезень шляхом створення сприятливих умов для роботи операторів, фрахтувальників та/або власників морських суден та суден внутрішнього плавання, що ходять під прапором України та під прапорами іноземних держав і задіяні в експорті української продукції, для забезпечення сталого експорту української продукції через порти України і запобігання поглибленню світової продовольчої кризи.
Тому пропонуємо більш детально проаналізувати наступну підставу, яка зазнала більш суттєвих змін.
Здійснення закупівлі згідно з підпунктом 22 пункту 13 Особливостей
Підпункт 22 пункту 13 Особливостей передбачає, що придбання замовниками товарів і послуг (крім послуг з поточного ремонту), вартість яких становить або перевищує 100 тис. гривень, послуг з поточного ремонту, вартість яких становить або перевищує 200 тис. гривень, робіт, вартість яких становить або перевищує 1,5 млн. гривень, може здійснюватися шляхом укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів та/або електронного каталогу для закупівлі товару у разі, коли здійснюється закупівля:
- газопоршневих, газотурбінних когенераційних установок, газотурбінних установок та блочно-модульних котелень (їх складових), їх оренда;
- послуг з оренди (фрахту, лізингу тощо) суден технічного флоту (спеціалізованих суден), на яких встановлені газопоршневі та/або газотурбінні установки, призначені для виробництва електричної енергії, послуг з найму персоналу для таких установок;
- товарів, робіт та послуг, пов’язаних з будівництвом установок, зазначених у абзацах другому і третьому цього підпункту, введенням в експлуатацію, здійсненням заходів щодо проектування, будівництва та/або реконструкції електричних, газових мереж, необхідних для забезпечення можливості видачі потужності, приєднанням таких установок до електричних, газових та інших мереж;
- послуг з проектування, обслуговування, планових і позапланових ремонтів таких установок для підприємств паливно-енергетичного комплексу для підготовки до опалювального сезону 2024/25 року.
Зазначена підстава значно розширена. Що цікаво, якщо до змін 19.09.2024 ключовою умовою для здійснення закупівлі згідно з підпунктом 22 пункту 13 Особливостей було придбання товарів, робіт і послуг саме для підготовки до опалювального сезону 2024/25 року. Тобто здійснення закупівлі на підставі підпункту 22 пункту 13 Особливостей повинно було здійснюватися як один із етапів підготовки до опалювального сезону, і тільки в такому випадку в замовника були підстави для здійснення закупівлі згідно розглядуваної норми.
Тоді як з 19.09.2024 (включно) не просто розширено, але й фактично розділено умови застосування даного підпункту. Тобто, якщо замовник має потребу у закупівлі газопоршневої установки, то може укласти прямий договір на підставі підпункту 22 пункту 13 Особливостей незалежно від того потрібен йому такий товар для підготовки до опалювального сезону 2024/25 року або для інших потреб відповідно до абзацу 2 підпункту 22 пункту 13 Особливостей (у разі, коли здійснюється закупівля газопоршневих, газотурбінних когенераційних установок, газотурбінних установок та блочно-модульних котелень (їх складових)).
Закупівля газопоршневих, газотурбінних когенераційних установок, газотурбінних установок та блочно-модульних котелень (їх складових), їх оренда
У відповідності до зазначеної умови замовники можуть здійснити закупівлю як товару (газопоршневих, газотурбінних когенераційних установок, газотурбінних установок та блочно-модульних котелень (їх складових)) по прямому договору відповідно до абзацу 2 підпункту 22 пункту 13 Особливостей так і закупівлі послуг (оренди) вказаних товарів.
При цьому, важливо правильно визначити належність товарів, які планує придбати замовник, до тих видів установок та котелень, які визначені в підпункті 22 пункту 13 Особливостей.
До прикладу, з аналізу приписів розглядуваної норми, замовники укласти прямий договір на підставі підпункту 22 пункту 13 Особливостей можуть в разі, коли буде здійснюватися закупівля виключно блочно-модульних котелень (їх складових), незалежно від типу паливних матеріалів, які будуть використовуватися в такій котельні.
Натомість на інші типи котелень, зокрема на котельні за іншим принципом розташування, до прикладу, на стаціонарні (окремо розташовані), дахові котельні, зазначена норма не поширюється.
Закупівля послуг з оренди (фрахту, лізингу тощо) суден технічного флоту (спеціалізованих суден), на яких встановлені газопоршневі та/або газотурбінні установки, призначені для виробництва електричної енергії, послуг з найму персоналу для таких установок
У відповідності до зазначеної умови замовники можуть здійснити закупівлі саме послуг шляхом укладення прямого договору. При цьому, має бути дотримано одночасно кілька умов:
- здійснюється закупівля послуг з оренди (фрахту, лізингу тощо) суден технічного флоту (спеціалізованих суден),
- на таких суднах мають бути встановлені газопоршневі та/або газотурбінні установки,
- газопоршневі та/або газотурбінні установки, мають бути призначені для виробництва електричної енергії.
Також, замовник може здійснювати закупівлю послуг з найму персоналу для газопоршневих та/або газотурбінних установках, призначені для виробництва електричної енергії.
Закупівля товарів, робіт та послуг, пов’язаних з будівництвом установок, зазначених у абзацах другому і третьому цього підпункту, введенням в експлуатацію, здійсненням заходів щодо проектування, будівництва та/або реконструкції електричних, газових мереж, необхідних для забезпечення можливості видачі потужності, приєднанням таких установок до електричних, газових та інших мереж
Згідно даної умови замовник може здійснити придбання будь-яких товарів, робіт та послуг, АЛЕ при здійсненні закупівлі таких товарів, робіт та послуг визначальним є те, що вони мають бути пов’язані з будівництвом установок, зазначених у абзацах другому і третьому цього підпункту (тобто, газопоршневих, газотурбінних когенераційних установок, газотурбінних установок), пов’язані із введенням в експлуатацію, здійсненням заходів щодо проектування, будівництва та/або реконструкції електричних, газових мереж, необхідних для забезпечення можливості видачі потужності, приєднанням таких установок до електричних, газових та інших мереж.
Здійснення закупівлі послуг з проектування, обслуговування, планових і позапланових ремонтів таких установок для підприємств паливно-енергетичного комплексу для підготовки до опалювального сезону 2024/25 року
Дана умова містить неоднозначний момент, в абзаці 5 підпунтку 22 пункту 19 Особливостей не конкретизировано послуги з проектування, обслуговування, планових і позапланових ремонтів для яких саме установок можна здійснювати закупівлю - “...таких установок..”. При цьому, згідно умови визначеної в абзаці 4 підпунтку 22 пункту 19 Особливостей законодавець конкретизує “…установок, зазначених у абзацах другому і третьому цього підпункту…”.
Закупівля послуг, визначених в абзаці 5 підпункту 22 пункту 13 Особливостей здійснюється для підприємств паливно-енергетичного комплексу.
Закон України «Про заходи, спрямовані на забезпечення сталого функціонування підприємств паливно-енергетичного комплексу» містить визначення підприємств паливно-енергетичного комплексу.
Підприємства паливно-енергетичного комплексу – це гірничі підприємства (шахти, рудники, копальні, кар’єри, розрізи, збагачувальні фабрики), газодобувні підприємства, котельні, підключені до магістральних теплових мереж, а також підприємства, які на дату виникнення заборгованості мали ліцензію хоча б з одного виду діяльності:
- виробництва електричної енергії;
- передачі електричної енергії магістральними та міждержавними електричними мережами;
- передачі електричної енергії місцевими (локальними) електричними мережами;
- постачання електричної енергії за регульованим тарифом;
- оптового постачання електричної енергії;
- транспортування природного газу магістральними трубопроводами;
- транспортування природного і нафтового газу розподільними трубопроводами;
- транспортування нафтопродуктів магістральними трубопроводами;
- постачання природного газу за регульованим тарифом.
Ще однією умовою в даному випадку є здійснення закупівлі послуг саме для підготовки до опалювального сезону 2024/25 року.
пов'язані статті
08 жовт.
Єдина інформаційна система обліку Національної програми інформатизації: що це за нова система та в яких випадках необхідно замовникам її використовувати07 жовт.
Як здійснити застосування локалізації у випадку здійснення закупівлі згідно 13 Особливостей07 жовт.
Аналіз змін до Закону щодо оприлюднення у ЕСЗ інформації про ціни на матеріальні ресурси01 жовт.
Відповідальність за незастосування вимог щодо підтвердження ступеня локалізації30 верес.
[онлайн 30 жовтня] Як прийняти правильне закупівельне рішення в ситуаціях, де більшість допускає помилки