Статті

З 14.03.2024 закуповуємо певні продукти харчування виключно через електронний каталог

3
705

14.03.2024 набирають чинності підпункти 1, 2, 4 і 5 пункту 2 змін, затверджених постановою Кабміну від 09.02.2024 № 131, які внесять чергові зміни до Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджені поставною Кабміну від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості).

Так, з 14.02.2024 (включно) Особливості доповнено новим пунктом 11-2:

«У разі коли замовники здійснюють закупівлі продуктів харчування за переліком згідно з додатком 2, вартість предмета закупівлі яких становить або перевищує 100 тис. гривень, такі закупівлі здійснюються з використанням електронного каталогу відповідно до Порядку формування та використання електронного каталогу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14 вересня 2020 р. № 822, з урахуванням положень, визначених цими особливостями.

У разі коли закупівля з використанням електронного каталогу шляхом запиту пропозицій постачальників не відбулася, замовник здійснює закупівлю шляхом застосування відкритих торгів у порядку, визначеному цими особливостями, не збільшуючи при цьому очікувану вартість закупівлі, або шляхом запиту пропозицій постачальників в електронному каталозі відповідно до Порядку формування та використання електронного каталогу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14 вересня 2020 р. No 822, з урахуванням цих особливостей».

Які саме продукти харчування мають закуповуватися через електронний каталог?

Виключно ті, що містяться у Додатку 2 до Особливостей, а саме:

  • Яйця столові курячі
  • Картопля столова
  • Цибуля ріпчаста свіжа
  • Капуста білоголова свіжа
  • Буряк столовий
  • Морква свіжа
  • Огірки свіжі
  • Помідори (томати) свіжі
  • Яблука свіжі
  • Кабачки свіжі
  • Курятина
  • Яловичина
  • Свинина
  • Риба заморожена
  • Олія рафінована соняшникова
  • Молоко коров’яче
  • Масло вершкове
  • Сир твердий
  • Сир кисломолочний
  • Сметана
  • Кефір
  • Борошно пшеничне
  • Крупа гречана
  • Крупа рисова
  • Крупа кукурудзяна
  • Крупа пшоняна
  • Крупа пшенична
  • Крупа ячмінна
  • Крупа вівсяна
  • Крупа кус-кус
  • Цукор буряковий
  • Макаронні вироби.

У більшості замовників може виникнути наступне запитання: якщо є потреба і у свіжому м'ясі курятини, і у замороженому м'ясі свинини, то кожну позицію закуповувати через електронний каталог? Так! Адже Перелік не уточнює окремий вид, тому м'ясо курятини, свинини та яловичини у будь-якому виді має закуповуватися через електронний каталог.

Хто має здійснювати закупівлі певних продуктів харчування через електронний каталог?

Усі замовники, адже положення пункту 11-2 Особливостей не встановлює виключний перелік «категорій» (видів) замовників. Відповідно усі замовники, в яких є потреба у продуктах харчування, що визначені у Додатку 2 до Особливостей, мають закуповувати їх через електронний каталог.

Чи потрібно відміняти закупівлі, які розпочаті до 13.03.2024 (включно)?

Ні, такі закупівлі необхідно завершувати у порядку згідно якого вони розпочаті, адже на них не розповсюджується дія змін, які набрали чинності 14.03.2023 згідно статті 58 Конституції України.

Чи можуть учасники оскаржувати закупівлі, які здійснюються через електронний каталог шляхом запиту ціни пропозицій?

Ні, положення Особливостей та Закону передбачають оскарження в публічних закупівлях виключно у випадку проведення відкритих торгів. Більше у статті за посиланням.

Скільки часу має УО на підтвердження (кваліфікацію) учасника у запиті пропозиції постачальників?

Такі строки не визначені, а ні Порядком, а ні Особливостями. Адже функція визначення переможця належить електронній системі закупівель та не є обов’язком замовника. Відповідно скільки б часу до пройшло до моменту «підтвердження» замовником постачальника, це не призведе до порушень законодавства чи настання відповідальності. При цьому, ідеєю впровадження з боку законодавця електронного каталогу є не лише спрощення самого механізму закупівлі, але й строків такої закупівлі. Тож, не рекомендуємо затягувати із кваліфікацією постачальника. Замовник може  «підтвердити» учасника в той же день, коли відбулося розкриття. Детальніше в однойменній статті за посиланням.

Чи можуть змінюватися умови договору за результатами закупівлі через електронний каталог на етапі його укладання?

Відповідно до Порядку 822 заборонено змінювати умови проекту договору, окрім ціни договору в сторону зменшення без зміни обсягу. Відмінність проєкту договору від договору, який укладається за результатами запиту пропозиції може мати місце лише у разі виправлення технічних, механічних помилок, або якщо такі зміни вони пов’язані із приведенням у відповідність зміст договору до норм чинного законодавства. Детальний аналіз даного питання за посиланням.

Наостанок рекомендуємо ознайомитися з Алгоритмом закупівлі через електронний каталог з 02.11.2023, якщо вартість предмета закупівлі на рік є меншою ніж 100 тис. грн та Алгоритмом закупівлі через електронний каталог з 02.11.2023, якщо вартість предмета закупівлі на рік ≥ 100 тис. грн, аби не припуститися помилки.

пов'язані статті