Статті

Нові заборони та зобов’язання у публічних закупівлях

11
4746

Сьогодні, 13.02.2024, в Урядовому кур’єрі від 13.02.2024 № 31 (7691) опубліковано постанову Кабміну від 09.02.2024 № 131, якою внесено чергові зміни до Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджені поставною Кабміну від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості).

Коли набирають чинності зміни?

Пунктом 3 постанови Кабміну від 09.02.2024 № 131 визначено, що ця постанова набирає чинності з дня її опублікування, крім підпунктів 1, 2, 4 і 5 пункту 2 змін, затверджених цією постановою, які набирають чинності через 30 днів з дня опублікування цієї постанови. Тобто набрання чинності частини постанови відбулося сьогодні – 13.02.2024, а частина набере чинності 14.03.2024.

Аналіз та огляд змін нових заборон

Так, зазначеною постановою Кабміну внесено зміни до пункту 2 постанови Кабміну від 12.10.2022 № 1178, а саме:

Редакція до 12.02.2024 (включно)Редакція з 13.02.2024 (включно)
Установити, що:   замовникам забороняється здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг у громадян Російської Федерації/Республіки Білорусь (крім тих, що проживають на території України на законних підставах); юридичних осіб, утворених та зареєстрованих відповідно до законодавства Російської Федерації/Республіки Білорусь; юридичних осіб, утворених та зареєстрованих відповідно до законодавства України, кінцевим бенефіціарним власником, членом або учасником (акціонером), що має частку в статутному капіталі 10 і більше відсотків (далі - активи), якої є Російська Федерація/Республіка Білорусь, громадянин Російської Федерації/Республіки Білорусь (крім тих, що проживають на території України на законних підставах), або юридичних осіб, утворених та зареєстрованих відповідно до законодавства Російської Федерації/Республіки Білорусь, крім випадків коли активи в установленому законодавством порядку передані в управління Національному агентству з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів;   замовникам забороняється здійснювати публічні закупівлі товарів походженням з Російської Федерації/Республіки Білорусь, за винятком товарів, необхідних для ремонту та обслуговування товарів, придбаних до набрання чинності цією постановою;   звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 р. № 169 “Деякі питання здійснення оборонних та публічних закупівель товарів, робіт і послуг в умовах воєнного стану” (Офіційний вісник України, 2022 р., № 25, ст. 1254), а також договір про закупівлю, всі додатки та зміни до нього оприлюднюються замовником протягом 90 днів з дня припинення або скасування правового режиму воєнного стану в Україні, якщо замовником не оприлюднено такий звіт, договір про закупівлю, всі додатки та зміни до нього до набрання чинності цією постановою;   закупівлі товарів, робіт і послуг, що розпочаті до набрання чинності цією постановою, завершуються в порядку, що діяв до набрання чинності цією постановою.Установити, що:   замовникам забороняється здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг у громадян Російської Федерації/Республіки Білорусь/Ісламської Республіки Іран (крім тих, що проживають на території України на законних підставах); юридичних осіб, утворених та зареєстрованих відповідно до законодавства Російської Федерації/Республіки Білорусь/Ісламської Республіки; юридичних осіб, утворених та зареєстрованих відповідно до законодавства України, кінцевим бенефіціарним власником, членом або учасником (акціонером), що має частку в статутному капіталі 10 і більше відсотків (далі - активи), якої є Російська Федерація/Республіка Білорусь/Ісламська Республіка Іран, громадянин Російської Федерації/Республіки Білорусь/Ісламської Республіки (крім тих, що проживають на території України на законних підставах), або юридичних осіб, утворених та зареєстрованих відповідно до законодавства Російської Федерації/Республіки Білорусь/Ісламської Республіки, крім випадків коли активи в установленому законодавством порядку передані в управління Національному агентству з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів;   замовникам забороняється здійснювати публічні закупівлі товарів походженням з Російської Федерації/Республіки Білорусь/Ісламської Республіки Іран, за винятком товарів походженням з Російської Федерації/Республіки Білорусь, необхідних для ремонту та обслуговування товарів, придбаних до набрання чинності цією постановою;   звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 р. № 169 “Деякі питання здійснення оборонних та публічних закупівель товарів, робіт і послуг в умовах воєнного стану” (Офіційний вісник України, 2022 р., № 25, ст. 1254), а також договір про закупівлю, всі додатки та зміни до нього оприлюднюються замовником протягом 90 днів з дня припинення або скасування правового режиму воєнного стану в Україні, якщо замовником не оприлюднено такий звіт, договір про закупівлю, всі додатки та зміни до нього до набрання чинності цією постановою;   закупівлі товарів, робіт і послуг, що розпочаті до набрання чинності цією постановою, завершуються в порядку, що діяв до набрання чинності цією постановою.

Коментар: Наведеними змінами розширено перелік осіб у яких заборонено здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг, а саме:

  • громадяни Російської Федерації (крім тих, що проживають на території України на законних підставах), крім випадків коли активи в установленому законодавством порядку передані в управління Національному агентству з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів;
  • громадяни Республіки Білорусь (крім тих, що проживають на території України на законних підставах), крім випадків коли активи в установленому законодавством порядку передані в управління Національному агентству з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів;
  • громадяни Ісламської Республіки Іран (крім тих, що проживають на території України на законних підставах), крім випадків коли активи в установленому законодавством порядку передані в управління Національному агентству з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів;
  • юридичні особи, утворених та зареєстрованих відповідно до законодавства Російської Федерації, крім випадків коли активи в установленому законодавством порядку передані в управління Національному агентству з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів;
  • юридичні особи, утворених та зареєстрованих відповідно до законодавства Республіки Білорусь, крім випадків коли активи в установленому законодавством порядку передані в управління Національному агентству з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів;
  • юридичні особи, утворених та зареєстрованих відповідно до законодавства Ісламської Республіки, крім випадків коли активи в установленому законодавством порядку передані в управління Національному агентству з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів;
  • юридичні особи, утворені та зареєстровані відповідно до законодавства України, кінцевим бенефіціарним власником, членом або учасником (акціонером), що має частку в статутному капіталі 10 і більше відсотків (далі - активи), якої є Російська Федерація/Республіка Білорусь/Ісламська Республіка Іран, громадянин Російської Федерації/Республіки Білорусь/Ісламської Республіки (крім тих, що проживають на території України на законних підставах), крім випадків коли активи в установленому законодавством порядку передані в управління Національному агентству з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів.

Аналогічні зміни було внесено й до підстави для відхилення тендерної учасника процедури закупівлі, визначеної абзацом 8 підпункту 1 пункту 44 Особливостей:

Редакція до 12.02.2024 (включно)Редакція з 13.02.2024 (включно)
Замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, коли:   1) учасник процедури закупівлі:   є громадянином Російської Федерації/Республіки Білорусь (крім того, що проживає на території України на законних підставах); юридичною особою, утвореною та зареєстрованою відповідно до законодавства Російської Федерації/Республіки Білорусь; юридичною особою, утвореною та зареєстрованою відповідно до законодавства України, кінцевим бенефіціарним власником, членом або учасником (акціонером), що має частку в статутному капіталі 10 і більше відсотків (далі - активи), якої є Російська Федерація/Республіка Білорусь, громадянин Російської Федерації/Республіки Білорусь (крім того, що проживає на території України на законних підставах), або юридичною особою, утвореною та зареєстрованою відповідно до законодавства Російської Федерації/Республіки Білорусь, крім випадків коли активи в установленому законодавством порядку передані в управління Національному агентству з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів; або пропонує в тендерній пропозиції товари походженням з Російської Федерації/Республіки Білорусь (за винятком товарів, необхідних для ремонту та обслуговування товарів, придбаних до набрання чинності постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. № 1178 “Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування” (Офіційний вісник України, 2022 р., № 84, ст. 5176);Замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, коли:   1) учасник процедури закупівлі:   є громадянином Російської Федерації / Республіки Білорусь / Ісламської Республіки Іран (крім того, що проживає на території України на законних підставах); юридичною особою, утвореною та зареєстрованою відповідно до законодавства Російської Федерації / Республіки Білорусь / Ісламської Республіки Іран; юридичною особою, утвореною та зареєстрованою відповідно до законодавства України, кінцевим бенефіціарним власником, членом або учасником (акціонером), що має частку в статутному капіталі 10 і більше відсотків (далі — активи), якої є Російська Федерація / Республіка Білорусь / Ісламська Республіка Іран, громадянин Російської Федерації / Республіки Білорусь / Ісламської Республіки Іран (крім того, що проживає на території України на законних підставах), або юридичною особою, утвореною та зареєстрованою відповідно до законодавства Російської Федерації / Республіки Білорусь / Ісламської Республіки Іран, крім випадків, коли активи в установленому законодавством порядку передані в управління АРМА; або пропонує в тендерній пропозиції товари походженням з Російської Федерації / Республіки Білорусь / Ісламської Республіки Іран (за винятком товарів походженням з Російської Федерації / Республіки Білорусь, необхідних для ремонту та обслуговування товарів, придбаних до набрання чинності постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. No 1178 “Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування” (Офіційний вісник України, 2022 р., No 84, ст. 5176);

Відповідно замовники під час проведення будь-якої закупівлі мають враховувати нові заборони, а також мають внести зміни до тендерної документації.

Важливо: наведені вище зміни в частині встановлення нових заборон набрали чинності сьогодні – 13.02.2024.

Чи потрібно вносити зміни до тендерної документації, якщо відкриті торги оголошено до 12.02.2024 (включно)?

Ні! Адже такі відкриті торги оголошення до набрання чинності постанови Кабміну від 09.02.2024 № 131. Нагадаємо, що статтею 58 Конституції України визначено, що Закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом'якшують або скасовують відповідальність особи.

Аналіз та огляд нових зобов’язань

Окрім нових заборон, змінами додано й нові обов’язки, викладені у новому пункті – 11-2 Особливостей:

Редакція до 12.02.2024 (включно)Редакція з 13.02.2024 (включно)
¾У разі коли замовники здійснюють закупівлі продуктів харчування за переліком згідно з додатком 2, вартість предмета закупівлі яких становить або перевищує 100 тис. гривень, такі закупівлі здійснюються з використанням електронного каталогу відповідно до Порядку формування та використання електронного каталогу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14 вересня 2020 р. No 822, з урахуванням положень, визначених цими особливостями.   У разі коли закупівля з використанням електронного каталогу шляхом запиту пропозицій постачальників не відбулася, замовник здійснює закупівлю шляхом застосування відкритих торгів у порядку, визначеному цими особливостями, не збільшуючи при цьому очікувану вартість закупівлі, або шляхом запиту пропозицій постачальників в електронному каталозі відповідно до Порядку формування та використання електронного каталогу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14 вересня 2020 р. No 822, з урахуванням цих особливостей.

Коментар: пропоную розібратися зі зміною більш детально.

Хто має здійснювати закупівлі певних продуктів харчування через електронний каталог?

Усі замовники, адже положення пункту 11-2 Особливостей не встановлює виключний перелік «категорій» (видів) замовників. Відповідно усі замовники, в яких є потреба у продуктах харчування, що визначені у Додатку 2 до Особливостей, мають закуповувати їх через електронний каталог.

Які саме продукти харчування мають закуповуватися через електронний каталог?

Виключно ті, що містяться у Додатку 2 до Особливостей, а саме:

  • Яйця столові курячі
  • Картопля столова
  • Цибуля ріпчаста свіжа
  • Капуста білоголова свіжа
  • Буряк столовий
  • Морква свіжа
  • Огірки свіжі
  • Помідори (томати) свіжі
  • Яблука свіжі
  • Кабачки свіжі
  • Курятина
  • Яловичина
  • Свинина
  • Риба заморожена
  • Олія рафінована соняшникова
  • Молоко коров’яче
  • Масло вершкове
  • Сир твердий
  • Сир кисломолочний
  • Сметана
  • Кефір
  • Борошно пшеничне
  • Крупа гречана
  • Крупа рисова
  • Крупа кукурудзяна
  • Крупа пшоняна
  • Крупа пшенична
  • Крупа ячмінна
  • Крупа вівсяна
  • Крупа кус-кус
  • Цукор буряковий
  • Макаронні вироби.

У більшості замовників може виникнути наступне запитання: якщо є потреба і у свіжому м'ясі курятини, і у замороженому м'ясі свинини, то кожну позицію закуповувати через електронний каталог? Так! Адже Перелік не уточнює окремий вид, тому м'ясо курятини, свинини та яловичини у будь-якому виді має закуповуватися через електронний каталог.

В яких випадках замовник має право застосувати інший вид закупівлі, наприклад відкриті торги?

Абзацом 2 пункту 11-2 Особливостей визначає, що у разі коли закупівля з використанням електронного каталогу шляхом запиту пропозицій постачальників не відбулася, замовник здійснює закупівлю шляхом застосування відкритих торгів у порядку, визначеному цими особливостями, не збільшуючи при цьому очікувану вартість закупівлі, або шляхом запиту пропозицій постачальників в електронному каталозі відповідно до Порядку формування та використання електронного каталогу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14 .09.2020 № 822 (далі – Порядок), з урахуванням цих особливостей.

Пунктом 63 Порядку визначено, що запит пропозицій постачальників вважається таким, що не відбувся, якщо не було подано жодної ціни пропозиції або замовником усі подані пропозиції постачальників були відхилені з підстав, визначених пунктом 64 цього Порядку.

Тобто запит пропозицій постачальником вважається таким, що не відбувся не тільки у разі, якщо не подано жодної цінової пропозиції, а й у випадку, якщо замовником було відхилено усі подані пропозиції з підстав, визначених пунктом 64 Порядку, а саме: замовник відхиляє пропозицію переможця відбору, якщо постачальник:

1) не підписав договір у строк, визначений абзацом 1 пункту 66 цього Порядку;

2) письмово відмовився від укладення договору на умовах, визначених замовником у запиті пропозицій постачальників, зокрема у проекті договору, що є складовою частиною запиту пропозицій постачальників;

3) пропонує товар походженням з Російської Федерації / Республіки Білорусь.

Тож замовник має право застосувати інший вид закупівлі виключно, у разі якщо закупівля через електронний каталог не  відбулася.

Важливо: наведені зміни набирають чинності з 14.03.2024. Відповідно до 13.03.2024 (включно) замовники мають право обирати той вид закупівлі, який вважають доцільнішим, з урахуванням вартісних меж.

Окрім зазначено внесено зміни до:

  • пункту 11-1 Особливостей, а саме: в абзаці першому слово «додатком» замінено словом і цифрою «Додатком 1»;
  • додатку до особливостей, а саме: у додатку до особливостей слово «Додаток» замінено словом і цифрою «Додаток 1».

Такі зміни теж наберуть чинності 14.03.2024.

#вимоги замовника#відкриті торги#закупівлі через електронний каталог#новини закупівель#санкції#тендерна документація

пов'язані статті

Публічна офертаПолітика конфіденційностіДля авторівКонтакти

© 2024 TNDR. Освітня платформа у сфері публічних (державних) закупівель. ТНДР.

Visa & Mastercard