Придбання природного газу у Нафтогаз Трейдинг для задоволення потреби на 2022 рік
Продовжуємо серію статей щодо закупівлі природного газу на 2022 рік та у даному матеріалі проаналізуємо які замовники мають право на закупівлю природного газу у ТОВ «Газопостачальна компанія “Нафтогаз Трейдинг”», покроково розберемо алгоритм здійснення такої закупівлю як за Законом України «Про публічні закупівлі» та і за Особливостями на які ми усі так чекаємо.
Хто має право на придбання природного газу у ТОВ «Газопостачальна компанія “Нафтогаз Трейдинг”»?
В Інтерв’ю з представником НКРЕКП щодо закупівлі природного газу у з Нафтогаз Трейдинг ми вже розібрали хто такий «постачальник із спеціальними обов'язками» та хто із замовників має право на придбання природного газу у ТОВ «Газопостачальна компанія “Нафтогаз Трейдинг”» відповідно до Положення, а саме:
- бюджетними установами відповідно до Бюджетного кодексу України. Бюджетні установи - органи державної влади, органи місцевого самоврядування, а також організації, створені ними у встановленому порядку, що повністю утримуються за рахунок відповідно державного бюджету чи місцевого бюджету. Бюджетні установи є неприбутковими (пункт 12 частини 1 статті 2 Бюджетного кодексу України);
- закладам охорони здоров'я державної власності (казенні підприємства та / або державні установи тощо). Заклад охорони здоров'я - юридична особа будь-якої форми власності та організаційно-правової форми або її відокремлений підрозділ, що забезпечує медичне обслуговування населення на основі відповідної ліцензії та професійної діяльності медичних (фармацевтичних) працівників і фахівців з реабілітації. За організаційно-правовою формою заклади охорони здоров'я державної власності можуть утворюватися та функціонувати як державні некомерційні підприємства або державні установи;
- закладам охорони здоров'я комунальної власності (комунальні некомерційні підприємства та / або комунальні установи, та / або спільні комунальні підприємства тощо). Заклад охорони здоров'я - юридична особа будь-якої форми власності та організаційно-правової форми або її відокремлений підрозділ, що забезпечує медичне обслуговування населення на основі відповідної ліцензії та професійної діяльності медичних (фармацевтичних) працівників і фахівців з реабілітації. За організаційно-правовою формою заклади охорони здоров'я комунальної власності можуть утворюватися та функціонувати як комунальні некомерційні підприємства або комунальні установи. Заклади охорони здоров'я комунальної власності можуть утворюватися та функціонувати шляхом здійснення співробітництва територіальних громад у формах, передбачених законом, у тому числі як спільне комунальне підприємство.
Інші комунальні підприємства та одержувач бюджетних коштів не мають право укладати договори на постачання природного газу із ТОВ «Газопостачальна компанія “Нафтогаз Трейдинг”» згідно з Положенням.
Звичайно придбання природного газу у ТОВ «Газопостачальна компанія “Нафтогаз Трейдинг”» є правом замовника, а не обов’язком. Проте, враховуючи ціну встановлену Положенням та гарантію безперебійного постачання природного газу, ті замовники, які мають на це право рекомендую ним скористатися.
Алгоритм здійснення закупівлі у ТОВ «Газопостачальна компанія “Нафтогаз Трейдинг”»
Розберемо яким чином замовник має здійснити таку закупівлю. Незважаючи на те, що ціну за 1 000 куб. метрів газу (без урахування тарифу на послуги з транспортування природного газу для точки виходу та коефіцієнта, який застосовується у разі замовлення потужності на добу наперед) встановлену Положенням (16 390 грн) може запропонувати виключно ТОВ «Газопостачальна компанія “Нафтогаз Трейдинг”» це не дає право замовнику здійснити не конкуренту закупівлю, адже відповідна підстава відсутня на законодавчому рівні.
Відповідно замовник має провести конкурентну закупівлю. Нагадаю, що застосувати постанову Кабміну від 28.02.2022 № 169 (зі змінами) замовник не має права зважаючи на таке:
- закупівля природного газу є щорічною потребою замовника, тому він має застосовувати Закон України «Про публічні закупівлі»;
- укладаючи договори за результатами закупівель за постановою Кабміну від 28.02.2022 № 169 (зі змінами) замовник має встановлювати строк дії договору та строк виконання відповідних зобов’язань за ним в межах дії воєнного стану (21.11.2022).
Станом на дату написання статті ми все ще чекаємо прийняття та набрання чинності проєкту постанови Кабміну «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» (далі – Особливості), який розроблений на виконання пункту 3-7 Прикінцевих та перехідних положень Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон), тому проаналізуємо алгоритми дій замовників як за Законом так і за Особливостями.
Крок № 1. Визначення обсягів закупівлі та очікуваної вартості предмета закупівлі. Детальні рекомендації щодо визначення обсягів закупівель наводила у статті «Планування закупівель: від визначення потреби до оприлюднення в ЕСЗ», тому перейдемо до розрахунку очікуваної вартості. Так як замовник має право придбати природний газ у ТОВ «Газопостачальна компанія “Нафтогаз Трейдинг”» за «спеціальною» ціною та дотриматися, зокрема, одного найголовніших принципів публічних закупівель: максимальна економія, ефективність та пропорційність, беремо її для визначення очікуваної вартості:
Очікувана вартість = обсяг (тис. куб. м.) * (16 390 грн + 163,89 грн)
де:
16 390 грн – ціна визначена Положенням;
163,89 грн – ціна тарифу на послуги транспортування та коефіцієнту, який застосовується при замовленні потужності на добу наперед.
Крок № 2. Обирання виду закупівлі. На цьому етапі розглянемо вартісні межі та види закупівель як за Законом так і за Особливостями.
Види закупівель з урахуванням вартісних меж для придбання природного газу за Законом:

* Пунктом 5 частини 6 статті 3 Закону визначено, що Закон не застосовується у випадку, якщо замовники в окремих сферах господарювання здійснюють закупівлі товарів, робіт і послуг, якщо ціни (тарифи) на них затверджуються державними колегіальними органами, іншими органами влади відповідно до їх повноважень або визначаються в порядку, встановленому зазначеними органами, у тому числі якщо визначення таких цін здійснюється на аукціонах. Статтею 13 Закону України «Про ціни і ціноутворення» визначено, що державне регулювання цін здійснюється Кабінетом Міністрів України, органами виконавчої влади, державними колегіальними органами та органами місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень шляхом, зокрема, установлення обов’язкових для застосування суб’єктами господарювання фіксованих цін.
Постачальник із спеціальними обов’язками - суб’єкт господарювання, на якого відповідно до статті 11 Закону України «Про ринок природного газу» Кабінетом Міністрів України покладені спеціальні обов’язки з постачання природного газу певній категорії споживачів та який не має права відмовити таким споживачам в укладенні договору постачання природного газу. Постачальники із спеціальними обов’язками, на яких в установленому порядку покладений обов’язок постачати природний газ певній категорії споживачів, у тому числі в певних обсягах, не мають права відмовити таким споживачам, об’єкти яких знаходяться на закріпленій території цих постачальників, в укладанні договору постачання природного газу (з урахуванням певних обсягів та цін, якщо вони будуть встановлені для постачальника) за умови дотримання цими споживачами вимог цих Правил та чинного законодавства України.
Так, Положенням визначена фіксована ціна у розмірі 16 390 грн з урахуванням податку на додану вартість за 1 000 куб. метрів газу (без урахування тарифу на послуги з транспортування природного газу для точки виходу та коефіцієнта, який застосовується у разі замовлення потужності на добу наперед). А ціна з урахуванням тарифу з транспортування природного газу для точки виходу та коефіцієнту складає 16 553,89 грн.
Відповідно замовники в окремих сферах господарювання здійснюють закупівлю природного газу у ТОВ «Газопостачальна компанія “Нафтогаз Трейдинг”» шляхом укладання прямого договору при цьому не оприлюднюють річний план або зміни до нього та іншу інформацію в електронній системі закупівель.
Види закупівель з урахуванням вартісних меж для придбання природного газу за Особливостями:

Крок № 3. Здійснення закупівлі. Враховуючи, що за ціною 16 553,89 грн за 1000 куб. м з ПДВ (з урахуванням тарифу на послуги транспортування та коефіцієнту, який застосовується при замовленні потужності на добу наперед) може поставити природний газ виключно ТОВ «Газопостачальна компанія “Нафтогаз Трейдинг”», який не прийматиме участь у конкурентних закупівлях закупівлі будуть відбуватися таким чином:
1) за Законом:

Важливо! У разі проведення відкритих торгів не рекомендуємо замовникам оголошувати їх одночасно або оголошувати другі відкриті торги до автоматичної відміни перших, адже аудитори визнають такі дії порушенням, як наприклад у закупівлі № UA-2021-12-23-007130-b.
Окремо варто звернути увагу на таке:
- у тендерній документації або в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі необхідно встановлювати мінімальну кількість вимог, адже під час укладання договору ТОВ «Газопостачальна компанія “Нафтогаз Трейдинг”» матиме обов’язок надати усі документи, які ви зазначали у тендерній документації або в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі;
- у разі проведення відкритих торгів вимагати підтвердження одного кваліфікаційного критерію (наприклад: наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів));
- використовувати примірний договір ТОВ «Газопостачальна компанія “Нафтогаз Трейдинг”». Не забуваємо прибрати інформацію про постачальника.
В подальшому під час укладання прямого договору на підставі пункт 1 частина 7 статті 3 Закону:
- надаємо ТОВ «Газопостачальна компанія “Нафтогаз Трейдинг”» повідомлення про намір укласти договір про закупівлю з обґрунтуванням здійснення закупівлі без застосування порядку проведення спрощених закупівель, встановлених Законом України «Про публічні закупівлі» (з можливою датою підписання договору). У випадку, якщо установа раніше укладала договір з Товариством, в зверненні також зазначається, що постачання газу має здійснюватись за тими ж об’єктами споживача, що і за попереднім договором. Так, мабуть усі звернули увагу на «повідомлення про намір укласти договір про закупівлю», адже такий документ не готується замовником під час укладання прямого договору, тому варто надати протокол уповноваженої особи з відповідним обґрунтуванням та пояснення щодо ненадання «повідомлення про намір укласти договір про закупівлю», адже такий документ не визначений жодним нормативно-правовим актом;
- надаємо ТОВ «Газопостачальна компанія “Нафтогаз Трейдинг”» статут / положення (якщо даний документ не надавався раніше, повторно необхідно надати у разі затвердження документу у новій редакції або у разі внесення змін у нього);
- надаємо ТОВ «Газопостачальна компанія “Нафтогаз Трейдинг”» документ, який підтверджує, що замовник є бюджетною установою (у випадку, якщо договір не укладався раніше). Таким документом може бути: витяг з реєстру неприбуткових установ та організацій з присвоєнням коду (0031), довідка з казначейської чи податкової служби про те, що установа є бюджетною або лист від органу управління Замовника, підписаний уповноваженою особою, про те, що установа є бюджетною та повністю утримується за рахунок бюджетних коштів;
- Витяг / Виписка з ЄДР (в випадку, якщо договір не укладався раніше);
- наказ (протокол, рішення тощо) про призначення керівника;
- довідка в довільній формі про керівника та головного бухгалтера з наступною інформацією: ПІП, телефони, зразки підписів, додатково в цій формі зазначається контактна особа, її телефон та електронна адреса (якщо договір укладався раніше - в разі наявності змін);
- довіреність (у разі потреби) на право підписання договору постачання природного газу та протоколу переговорів;
- витяг з реєстру платників податку на додану вартість (у разі відсутності – документ підтверджуючий що Ваша установа не зареєстрована як платник податків та не є платником):
- проект договору, оформлений і підписаний з боку замовника.
У разі проведення переговорної процедури закупівлі та укладання відповідного договору про закупівлю необхідно:
- прийняти рішення щодо проведення переговорної процедури. Алгоритм проведення переговорної процедури закупівлі з порадами на кожному етапі доступний за посиланням. Приклади документів для проведення переговорної процедури закупівлі розміщено на платформі TNDR. за посиланням;
- надати ТОВ «Газопостачальна компанія “Нафтогаз Трейдинг”» запрошення на проведення переговорної процедури. Підписується керівником або уповноваженою особою;
- у випадку, якщо замовник раніше укладав договір з ТОВ «Газопостачальна компанія “Нафтогаз Трейдинг”», надати ТОВ «Газопостачальна компанія “Нафтогаз Трейдинг”» звернення в довільній формі, в якому зазначається, що постачання газу має здійснюватися за тими ж об’єктами споживача, що і за попереднім договором;
- надати ТОВ «Газопостачальна компанія “Нафтогаз Трейдинг”» статут / положення (якщо даний документ не надавався раніше, повторно необхідно надати у разі затвердження документу у новій редакції або у разі внесення змін до нього);
- надати ТОВ «Газопостачальна компанія “Нафтогаз Трейдинг”» документ, який підтверджує, що замовник є бюджетною установою (у випадку, якщо договір не укладався раніше). Таким документом може бути: витяг з реєстру неприбуткових установ та організацій з присвоєнням коду (0031), довідка з казначейської чи податкової служби про те, що установа є бюджетною або лист від органу управління замовника, підписаний уповноваженою особою, про те, що установа є бюджетною та повністю утримується за рахунок бюджетних коштів;
- надати ТОВ «Газопостачальна компанія “Нафтогаз Трейдинг”» Витяг / Виписка з ЄДР (в випадку, якщо договір не укладався раніше);
- надати ТОВ «Газопостачальна компанія “Нафтогаз Трейдинг”» наказ (протокол, рішення тощо) про призначення керівника замовника;
- надати ТОВ «Газопостачальна компанія “Нафтогаз Трейдинг”» довідку в довільній формі про керівника та головного бухгалтера з наступною інформацією: ПІП, телефони, зразки підписів, додатково в цій формі зазначається контактна особа, її телефон та електронна адреса (в разі наявності змін);
- надати ТОВ «Газопостачальна компанія “Нафтогаз Трейдинг”» довіреність (у разі потреби) на право підписання договору постачання природного газу та протоколу переговорів;
- надати ТОВ «Газопостачальна компанія “Нафтогаз Трейдинг”» Витяг з реєстру платників податку на додану вартість (у разі відсутності – документ підтверджуючий що Ваша установа не зареєстрована як платник податків та не є платником);
- надати ТОВ «Газопостачальна компанія “Нафтогаз Трейдинг”» проєкт договору, оформлений і підписаний з боку Замовника;
- надати ТОВ «Газопостачальна компанія “Нафтогаз Трейдинг”» протокол переговорів, підписаний з боку Замовника.
Всі документи, направляються у електронному вигляде на відповідну електрону адресу (електронну адресу з якої ви отримали повідомлення від ТОВ «Газопостачальна компанія “Нафтогаз Трейдинг”»), мають бути оформлені належним чином, підписані уповноваженою особою, мати печатку (у разі наявності). Зазначені документи в паперовому вигляді (з оригінальними підписами) направляються поштою на адресу: 04116, м. Київ, вул. Шолуденка, 1.
Окремо кожен замовник перед укладанням договору з ТОВ «Газопостачальна компанія “Нафтогаз Трейдинг”» має здійснити закупівлю послуг розподілу природного газу:

* Пунктом 5 частини 6 статті 3 Закону визначено, що Закон не застосовується у випадку, якщо замовники в окремих сферах господарювання здійснюють закупівлі товарів, робіт і послуг, якщо ціни (тарифи) на них затверджуються державними колегіальними органами, іншими органами влади відповідно до їх повноважень або визначаються в порядку, встановленому зазначеними органами, у тому числі якщо визначення таких цін здійснюється на аукціонах. Відповідно до пункту 1 розділу IX Методики визначення та розрахунку тарифу на послуги розподілу природного газу, затвердженої постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 25.02.2016 № 236, тариф на послуги розподілу природного газу встановлюється НКРЕКП за умови наявності у суб'єкта господарювання відповідної чинної ліцензії або одночасно з видачею ліцензії.
2) за Особливостями:

Під час проведення відкритих торгів за порядком визначеним Особливостями (згідно з проєктом):
- замовник може не застосовувати до учасника процедури закупівлі кваліфікаційні критерії, визначені статтею 16 Закону;
- замовник не може встановлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом (у разі наявності національного стандарту для відповідного предмета закупівлі);
- замовник в тендерній документації обов’язково зазначає інформацію про прийняття чи неприйняття до розгляду тендерної пропозиції, ціна якої є вищою ніж очікувана вартість предмета закупівлі, визначена замовником в оголошенні про проведення відкритих торгів.
Під час укладання прямого договору про закупівлю на підставі виключення визначеного пунктом 13 Особливостями, а саме: відмінено відкриті торги через відсутність учасника процедури закупівлі (учасників процедури закупівлі), у тому числі за лотом. При цьому предмет закупівлі, його технічні, кількісні та якісні характеристики, а також вимоги до учасника процедури закупівлі не повинні відрізнятися від вимог, що були визначені замовником у тендерній документації, та сума договору про закупівлю не може перевищувати очікувану вартість предмета закупівлі, зазначену замовником в оголошенні про проведення відкритих торгів, які відмінено через відсутність достатньої кількості учасників процедури закупівлі (учасника процедури закупівлі), не можуть змінюватися:
- предмет закупівлі;
- технічні, кількісні та якісні характеристики;
- вимоги до учасника процедури закупівлі від вимог, що були визначені замовником у тендерній документації;
- сума договору про закупівлю не може перевищувати очікувану вартість предмета закупівлі, зазначену замовником в оголошенні про проведення відкритих торгів.
Не забуваємо й про здійснення закупівлі послуг розподілу природного газу, так як пунктом 1.4. договору ТОВ «Газопостачальна компанія “Нафтогаз Трейдинг”» визначено, що споживач підтверджує та гарантує, що на момент підписання цього Договору у Споживача є в наявності укладений договір на розподіл природного газу між Споживачем та Оператором газорозподільчої мережі та присвоєний Оператором ГРМ персональний EIC-код та / або укладений договір транспортування природного газу між Споживачем та Оператором газотранспортної системи та присвоєний Оператором ГТС персональний EIC-код (якщо об’єкти Споживача безпосередньо приєднані до газотранспортної мережи). Як здійснюватиметься така закупівля за Особливостями?

пов'язані статті
05 берез.
Дозакупівля природного газу у зв’язку зі зменшенням обсягу на початку року03 берез.
Чи є заява про приєднання до договору на надання послуг еквайрингу договором про закупівлю у розумінні Закону27 лют.
Що врахувати при здійсненні закупівель робіт19 лют.
Типові порушення, які встановлюють ДАСУ та суди при закупівлі послуг18 лют.
Чи поширюються вимоги Закону на закупівлю послуг еквайрингу