Інтерв’ю з представником НКРЕКП щодо закупівлі природного газу у з Нафтогаз Трейдинг
Опалювальний сезон 2022-2023 вже близько, а тому замовники мають задовольнити свою потребу у природному газі найближчим часом. Для того, щоб цей процес був необтяжливий, ми з членкинею Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг – Ольгою Бабій допоможемо розібратися із особливостями закупівлі природного газу.
Ольго, доброго дня! Перш за все хочу подякувати за приділений час та допомогу закупівельній спільноті у такому непростому питанні, як закупівля природного газу! Нещодавно було прийнято постанову Кабінету Міністрів України від 19.07.2022 № 812, яка набере чинності 01.09.2022, затверджено Положення про покладення спеціальних обов'язків на суб'єктів ринку природного газу для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку природного газу щодо особливостей постачання природного газу виробникам теплової енергії та бюджетним установам (далі – Положення). Яка мета цієї постанови та хто такий «постачальник із спеціальними обов'язками»?
- Згідно з пунктом 5 Правил постачання природного газу, затверджених Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 30.09.2015 № 2496 (далі – Правила) постачальник із спеціальними обов'язками - суб'єкт господарювання, на якого відповідно до статті 11 Закону України «Про ринок природного газу» Кабінетом Міністрів України покладені спеціальні обов'язки з постачання природного газу певній категорії споживачів та який не має права відмовити таким споживачам в укладенні договору постачання природного газу.
Так, постановою Кабінету Міністрів України від 19.07.2022 № 812, яка набере чинності 01.09.2022, затверджено Положення про покладення спеціальних обов'язків на суб'єктів ринку природного газу для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку природного газу щодо особливостей постачання природного газу виробникам теплової енергії та бюджетним установам (далі – Положення).
Положення визначає обсяг та умови виконання спеціальних обов'язків, що покладаються на суб'єктів ринку природного газу для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку природного газу (далі - спеціальні обов'язки), зокрема для забезпечення стабільності, належної якості та доступності природного газу, підтримання належного рівня безпеки його постачання споживачам без загрози першочерговій цілі створення повноцінного ринку природного газу, заснованого на засадах вільної конкуренції з дотриманням принципів пропорційності, прозорості та недискримінації.
Положення покладає спеціальні обов'язки на ТОВ «Газопостачальна компанія “Нафтогаз Трейдинг”» щодо забезпечення постачання природного газу споживачам, що є бюджетними установами відповідно до Бюджетного кодексу України, закладам охорони здоров'я державної власності (казенні підприємства та / або державні установи тощо), закладам охорони здоров'я комунальної власності (комунальні некомерційні підприємства та / або комунальні установи, та / або спільні комунальні підприємства тощо) (далі - бюджетні установи) на умовах, передбачених пунктом 6 цього Положення.
Відповідно до пункту 6 Положення ТОВ «Газопостачальна компанія “Нафтогаз Трейдинг”» постачає з 01.09.2022 по 31.03.2023 (включно) природний газ бюджетним установам на умовах договору постачання, укладеного з цим товариством на період до 31.12.2022, за ціною, що становить 16 390 грн з урахуванням податку на додану вартість за 1 000 куб. метрів газу (без урахування тарифу на послуги з транспортування природного газу для точки виходу та коефіцієнта, який застосовується у разі замовлення потужності на добу наперед).
Положення покладає спеціальні обов'язки на ТОВ «Газопостачальна компанія “Нафтогаз Трейдинг”» щодо забезпечення постачання природного газу споживачам, що є бюджетними установами відповідно до Бюджетного кодексу України, закладам охорони здоров'я державної власності (казенні підприємства та / або державні установи тощо), закладам охорони здоров'я комунальної власності (комунальні некомерційні підприємства та / або комунальні установи, та / або спільні комунальні підприємства тощо) (далі - бюджетні установи) на умовах, передбачених пунктом 6 цього Положення. Тож хто має право на укладання відповідних договорів на постачання природного газу із ТОВ «Газопостачальна компанія “Нафтогаз Трейдинг”»?
- Положенням визначено, що ТОВ «Газопостачальна компанія “Нафтогаз Трейдинг”» забезпечує постачання природного газу:
- бюджетними установами відповідно до Бюджетного кодексу України. Бюджетні установи - органи державної влади, органи місцевого самоврядування, а також організації, створені ними у встановленому порядку, що повністю утримуються за рахунок відповідно державного бюджету чи місцевого бюджету. Бюджетні установи є неприбутковими (пункт 12 частини 1 статті 2 Бюджетного кодексу України);
- закладам охорони здоров'я державної власності (казенні підприємства та / або державні установи тощо). Заклад охорони здоров'я - юридична особа будь-якої форми власності та організаційно-правової форми або її відокремлений підрозділ, що забезпечує медичне обслуговування населення на основі відповідної ліцензії та професійної діяльності медичних (фармацевтичних) працівників і фахівців з реабілітації.За організаційно-правовою формою заклади охорони здоров'я державної власності можуть утворюватися та функціонувати як державні некомерційні підприємства або державні установи;
- закладам охорони здоров'я комунальної власності (комунальні некомерційні підприємства та / або комунальні установи, та / або спільні комунальні підприємства тощо). Заклад охорони здоров'я - юридична особа будь-якої форми власності та організаційно-правової форми або її відокремлений підрозділ, що забезпечує медичне обслуговування населення на основі відповідної ліцензії та професійної діяльності медичних (фармацевтичних) працівників і фахівців з реабілітації.За організаційно-правовою формою заклади охорони здоров'я комунальної власності можуть утворюватися та функціонувати як комунальні некомерційні підприємства або комунальні установи. Заклади охорони здоров'я комунальної власності можуть утворюватися та функціонувати шляхом здійснення співробітництва територіальних громад у формах, передбачених законом, у тому числі як спільне комунальне підприємство.
Відповідно інші комунальні підприємства та одержувач бюджетних коштів не мають право укладати договори на постачання природного газу із ТОВ «Газопостачальна компанія “Нафтогаз Трейдинг”».
Закупівля природного газу у ТОВ «Газопостачальна компанія “Нафтогаз Трейдинг”»: право чи обов’язок замовника?
- Пунктом 8 розділу 2 Правил визначено, що постачальники із спеціальними обов'язками, на яких в установленому порядку покладений обов'язок постачати природний газ певній категорії споживачів, у тому числі в певних обсягах, не мають права відмовити таким споживачам, об'єкти яких знаходяться на закріпленій території цих постачальників, в укладанні договору постачання природного газу (з урахуванням певних обсягів та цін, якщо вони будуть встановлені для постачальника) за умови дотримання цими споживачами вимог цих Правил та чинного законодавства України.
При цьому при укладанні такими споживачами договору постачання природного газу з іншим постачальником (відмінним від постачальника із спеціальними обов'язками) договір постачання природного газу з постачальником із спеціальними обов'язками (за його наявності) на період постачання газу новим постачальником не розривається, а лише призупиняється в частині постачання природного газу на період поставки газу новим постачальником.
У разі невиконання зобов'язань з постачання природного газу споживачу діючим постачальником (за умови відсутності простроченої заборгованості споживача перед цим постачальником) постачання природного газу споживачу постачальником із спеціальними обов'язками відновлюється у повному обсязі з першого дня, наступного після дня припинення виконання зобов'язань діючим постачальником.
Крім цього, абзацом 3 частини 1 статті 11 Закону України «Про ринок природного газу», передбачено, що такі обов'язки не повинні обмежувати постачальників, створених відповідно до законодавства інших держав - сторін Енергетичного Співтовариства, у праві на здійснення постачання природного газу споживачам України.
Враховуючи викладене вище закупівля природного газу у ТОВ «Газопостачальна компанія “Нафтогаз Трейдинг”» є правом замовника, а не обов’язком. Але кожен замовник має пам’ятати про економію бюджетних коштів, що є одним із принципів здійснення публічних закупівель, тому порівнюючи ціни на природний газ на вільному ринку, а це – від 30 000 грн за куб. м. і ціну ТОВ «Газопостачальна компанія “Нафтогаз Трейдинг”», яка складає 16 390 грн за куб. м., замовник може досягти економії бюджетних коштів у 50 %. Відповідно кожному замовнику, який має право на придбання природного газу у ТОВ «Газопостачальна компанія “Нафтогаз Трейдинг”» варто їм скористатися.
Відповідно до пункту 6 Положення ТОВ «Газопостачальна компанія “Нафтогаз Трейдинг”» постачає з 01.09.2022 по 31.03.2023 (включно) природний газ бюджетним установам на умовах договору постачання, укладеного з цим товариством на період до 31.12.2022, за ціною, що становить 16 390 грн з урахуванням податку на додану вартість за 1 000 куб. метрів газу (без урахування тарифу на послуги з транспортування природного газу для точки виходу та коефіцієнта, який застосовується у разі замовлення потужності на добу наперед). Виникає питання, яким чином мають бути оформлені договірні відносини, аби замовники мали право отримувати природний газ від ТОВ «Газопостачальна компанія “Нафтогаз Трейдинг”» з 01.01.2023 до 31.03.2023, адже Положення передбачає «на умовах договору постачання, укладеного з цим товариством на період до 31.12.2022»?
Більше того, більшість замовників мають діючий договір про постачання природного з ТОВ «Газопостачальна компанія “Нафтогаз Трейдинг”», який укладено ще у 2021 році, а частиною 1 статті 12-1 Закону України «Про ринок природного газу» визначено, що договір постачання природного газу споживачам, що є бюджетними установами відповідно до Бюджетного кодексу України, закладами охорони здоров'я державної власності (казенні підприємства та / або державні установи тощо), закладами охорони здоров'я комунальної власності (комунальні некомерційні підприємства та / або комунальні установи, та / або спільні комунальні підприємства тощо), не може діяти більше ніж до кінця календарного року, наступного за роком, в якому його укладено.
Відповідно для отримання природного газу від ТОВ «Газопостачальна компанія “Нафтогаз Трейдинг”» з 01.01.2023 до 31.03.2023 замовник має укласти новий договір з ТОВ «Газопостачальна компанія “Нафтогаз Трейдинг”» саме на період до 31.12.2022, що є неможливим з огляду Бюджетного кодексу України, так як бюджетні зобов’язання вже зареєстровані за діючим договором, укладеним ще у 2021 році.
- Перш за все варто розділити замовників на тих хто має діючі договори з ТОВ «Газопостачальна компанія “Нафтогаз Трейдинг”» та тих хто ще з ними не співпрацював. Під час підготовки даного Положення закладалася наступна логіка: замовник у строк до 31.12.2022 має оформити договірні відносини із ТОВ «Газопостачальна компанія “Нафтогаз Трейдинг”» для отримання природного газу до 31.03.2023 за ціною 16 390 грн за куб. м.
Дійсно, ті замовники, які мають договори з ТОВ «Газопостачальна компанія “Нафтогаз Трейдинг”» з 2021 року не мають права відповідно до Закону України «Про ринок природного газу» продовжувати його дію, відповідно вони мають укласти новий договір до 31.12.2022. Що ж стосується замовників, які уклали договір із ТОВ «Газопостачальна компанія “Нафтогаз Трейдинг”» у 2022 році, то вони мають можливість продовжити дію договору до 31.03.2023 або укласти новий. Ті замовники, які взагалі ще не співпрацювали з ТОВ «Газопостачальна компанія “Нафтогаз Трейдинг”» мають право укласти відповідні договори з 01.09.2022.
Тож важливим для замовників, які завчасно врегулювати договірні відносини із ТОВ «Газопостачальна компанія “Нафтогаз Трейдинг”» і варто вже розпочати дану процедуру, так як охочих буде багато. Тож ставайте швидко в чергу, бо черга буде велика.
Опалювальний сезон 2022-2023 закінчується весною, коли протягом трьох діб середня добова температура зовнішнього повітря перевищує 8 градусів, як показує практика, то він може закінчитися у квітні-травні, а бюджетні установи мають можливість, відповідно до Положення, отримувати природний газ від ТОВ «Газопостачальна компанія “Нафтогаз Трейдинг”» лише до 31.03.2023. Чи плануються відповідні зміни до Положення?
- Ми тримаємо руку на пульсі, тому законодавство вдосконалюється щодня. Тож обов’язково будемо повідомляти по зміни, доповнення та оновлення законодавства щодо закупівлі природного газу.
Дякую за Ваш час та змістовні роз’яснення! До нових зустрічей!
пов'язані статті
05 берез.
Дозакупівля природного газу у зв’язку зі зменшенням обсягу на початку року03 берез.
Чи є заява про приєднання до договору на надання послуг еквайрингу договором про закупівлю у розумінні Закону27 лют.
Що врахувати при здійсненні закупівель робіт19 лют.
Типові порушення, які встановлюють ДАСУ та суди при закупівлі послуг18 лют.
Чи поширюються вимоги Закону на закупівлю послуг еквайрингу