Статті

На закупівлю природного газу вийшли учасники: що робити?

6
1462

До 2024 року залишається всього 1 місяць, відповідно кожен закупівельник має ретельно підготуватися до нового року. Одним із важливих етапів підготовки є задоволення безперервної потреби у певних товарах, роботах та послугах. Одним із таких предметів закупівель є природний газ. Тож у цьому матеріалі розглянемо особливості здійснення закупівель природного газу на 2024 рік.

Більшість замовників, які є бюджетними установами відповідно до Бюджетного кодексу України, закладам охорони здоров'я державної власності (казенні підприємства та / або державні установи тощо), закладам охорони здоров'я комунальної власності (комунальні некомерційні підприємства та / або комунальні установи, та / або спільні комунальні підприємства тощо) (далі - бюджетні установи) мають на меті укласти договір про закупівлю природного газу з ТОВ «Газопостачальна компанія “Нафтогаз Трейдинг”» керуючись Положенням про покладення спеціальних обов'язків на суб'єктів ринку природного газу для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку природного газу щодо особливостей постачання природного газу виробникам теплової енергії та бюджетним установам, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19.07.2022 № 812 (далі – Положення).

Але, такий предмет закупівлі як природний газ кожного року не дає розслабитися уповноваженим особах, так як кожного року ринок або Уряд дарує нові «сюрпризи». «Сюрпризом» цього року є постачальники, які почали виходити на закупівлі, які оголошені за ціною визначеною Положенням. Розглянемо декілька таких закупівель.

Закупівля № UA-2023-11-21-017269-a

Період постачання: 01 січня 2024  —  15 квітня 2024

Очікувана вартість за 1000 кубічних метрів – 16 550,00 грн

Закупівля № UA-2023-11-21-016688-a

Період постачання: 01 січня 2024  —  15 квітня 2024

Очікувана вартість за 1000 кубічних метрів – 16 553,89 грн

Закупівля № UA-2023-11-21-001859-a

Період постачання: 01 січня 2024  —  15 квітня 2024

Очікувана вартість за 1000 кубічних метрів – 16 553,90 грн

Закупівля № UA-2023-11-20-016390-a

Період постачання: 01 січня 2024  —  15 квітня 2024

Очікувана вартість за 1000 кубічних метрів – 16 553,90 грн

Тобто майже на усі закупівлі природного газу замовники отримують мінімум одну тендерну пропозицію, що унеможливлює подальше укладення договору про закупівлю природного газу з ТОВ «Газопостачальна компанія “Нафтогаз Трейдинг”». І тут, у кожного замовника, постає запитання: що робити?

Із аналізу закупівель в електронній системі закупівель ми виокремили два варіанти дій замовників.

Варіант № 1. Відміна відкритих торгів. Насправді це не найкращій варіант, адже він не вирішує проблему замовників. Чому замовники відміняють закупівлю? Це перше, що спадає на думку, коли все йде не за планом. Більше цього, такі поради надають представники ТОВ «Газопостачальна компанія “Нафтогаз Трейдинг”». До речі ще однією порадою є на наступні відкриті торги прописати у тендерній документації, що ціна природного газу має бути незмінна або ж встановити вимогу про надання відповідного гарантійного листа. Проте, такий гарантійний лист ТОВ «Газопостачальна компанія “Нафтогаз Трейдинг”» при укладенні договору про закупівлю згідно підпункту 6 пункту 13 Особливостей навряд чи надасть…

Ми зі свого боку не рекомендуємо використовувати варіант «відміни торгів», адже відміна закупівлі може оскаржуватись учасниками до Комісії, а відстояти прийняте рішення замовнику навряд чи вдасться, так як усі підстави для відміни відкритих торгів, визначені пунктом 50 Особливостей, насправді, не підходять. Більше про відміну відкритих торгів та практику Органу оскарження читайте у статтях:

Окрім цього немає жодної гарантії, що на наступну закупівлю не прийдуть ті ж учасники.

Варіант № 2. Укладення договору про закупівлю з переможцем закупівлі. Напевно варто розпочати з відповіді на запитання: чому постачальники природного газу почали приймати участь у відкритих торгах? Це пов’язано з тим, що ціна на природний газ значно знизилась.

Але більшість замовників не обирають цей варіант, так як закупівельною спільнотою шириться інформація про те, що ТОВ «Газопостачальна компанія “Нафтогаз Трейдинг”» з січня 2024 року не будуть укладати договори з бюджетними установами. Чи дійсно таке можливо розберемося разом.

Положенням покладено спеціальні обов’язки на ТОВ «Газопостачальна компанія “Нафтогаз Трейдинг”» щодо забезпечення постачання природного газу споживачам, що бюджетними установами (бюджетними установами відповідно до Бюджетного кодексу України, закладам охорони здоров’я державної власності (казенні підприємства та / або державні установи тощо), закладам охорони здоров’я комунальної власності (комунальні некомерційні підприємства та / або комунальні установи, та / або спільні комунальні підприємства тощо)) на умовах, передбачених пунктом 6 цього Положення.

Пунктом 6 Положення визначено, що ТОВ «Газопостачальна компанія “Нафтогаз Трейдинг”» постачає з 01.09.2022 до 15.04.2024 (включно) природний газ бюджетним установам на умовах договору постачання, укладеного з цим товариством на період до 31.12.2022, за ціною, що становить 16 390 гривень з урахуванням податку на додану вартість за 1000 куб. метрів газу (без урахування тарифу на послуги з транспортування природного газу для точки виходу та коефіцієнта, який застосовується у разі замовлення потужності на добу наперед).

Згідно з пунктом 5 Правил постачання природного газу, затверджених Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 30.09.2015 № 2496 постачальник із спеціальними обов'язками - суб'єкт господарювання, на якого відповідно до статті 11 Закону України «Про ринок природного газу» Кабінетом Міністрів України покладені спеціальні обов'язки з постачання природного газу певній категорії споживачів та який не має права відмовити таким споживачам в укладенні договору постачання природного газу.

Відповідно інформація про те, що ТОВ «Газопостачальна компанія “Нафтогаз Трейдинг”» не буде укладати договори про закупівлю природного газу з січня 2024 року є міфом, так як ТОВ «Газопостачальна компанія “Нафтогаз Трейдинг”», як постачальник із спеціальними обов'язками, не має права відмовити відповідним споживачам в укладенні договору постачання природного газу.

Розглянемо короткий алгоритм дій замовників після оголошення відкритих торгів

Крок № 1. Розглядаємо тендерну пропозицію учасника. Якщо тендерна пропозиція учасника відповідає вимогам замовника, тоді визначаємо його переможцем.

Крок № 2. Перевіряємо документи переможця та готуємо договорів про закупівлю до підписання. На цьому етапі варто переговорити з переможцем на предмет того, що умовами договору про закупівлю не передбачено зміни ціни за природний газ протягом терміну його дії. Відповідно замовник не погоджуватиметься на збільшення ціни у майбутньому.

Крок № 3. Підписуємо договір про закупівлю, якщо переможець не відмовився від його підписання, та оприлюднюємо його в електронній системі закупівель.

Крок № 4. Якщо у січні постачальник звертатиметься щодо підняття ціни за одиницю товару (природного газу). Варто не забувати, що внесення змін до договору про закупівлю, зокрема в частині збільшення ціни за одиницю товару є правом кожної сторони, а не обов’язком.

Враховуючи, що під час здійснення такої закупівлі замовник використовує проєкт договору про закупівлю запропонований ТОВ «Газопостачальна компанія “Нафтогаз Трейдинг”», проаналізуємо його умови.

Відповідно до підпункту 3 пункту 6.4 Договору Постачальник зобов'язаний повідомити Споживача про намір внесення змін до Договору постачання природного газу не пізніше ніж за 30 днів до набрання чинності таких змін (окрім змін, обумовлених зміною норм чинного законодавства України). Така інформація може бути надана Споживачу в будь-який спосіб: розміщення на веб-сайті Постачальника, відправлення електронного повідомлення на електронну пошту Споживача, письмове повідомлення тощо.

Підпунктом 3 пункту 6.1 Договору визначено, що споживач має право достроково розірвати Договір, якщо Постачальник повідомив Споживача про намір щодо внесення змін до Договору в частині умов постачання і водночас нові умови постачання виявилися для Споживача неприйнятними. При цьому Споживач зобов'язаний попередити Постачальника не менш ніж за 20 діб до розірвання Договору, а також виконати свої обов'язки за цим Договором у частині оформлення використаних обсягів природного газу та їх оплати відповідно до умов Договору.

Чи можна вважати умовами постачання «ціну»? Пункт 4 Правил постачання природного газу, затверджених Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 30.09.2015 № 2496, визначає, що сайт постачальника - офіційний сайт постачальника в мережі Інтернет, що визначений в договорі постачання природного газу та/або заяві-приєднанні, який містить чинну редакцію договору на постачання природного газу та Правил, а також загальні умови постачання (у тому числі ціни), права та обов’язки постачальника та споживача, зазначення актів законодавства, якими регулюються відносини між постачальником та споживачем, наявні способи досудового вирішення спорів з постачальником та інша необхідна інформація.

З наведеного вище можна зробити висновок, що умовами постачання є й ціна. Відповідно, постачальник має звернутися до замовника із пропозицією збільшити ціну за одиницю природного газу не пізніше ніж за 30 днів до набрання чинності таких змін, а замовник має право відмовити, тобто повідомити про те, що нові умови постачання виявилися для замовника неприйнятними, що призведе до розірвання договору про закупівлю.

Важливо відзначити, що згідно пункту 9.3 Договору угода про розірвання договору надається Споживачем Постачальнику в строк не пізніше ніж за 20 діб до припинення газопостачання. Тобто замовник має ініціювати розірвання договору про закупівлю.

Проте, у замовника є 20 днів для проведення нових відкритих торгів, відповідно замовник ще 20 днів буде отримувати природний газ від постачальника за ціною визначеною у договорі про закупівлю (без змін) та паралельно проводити нову закупівлю.

#відкриті торги#закупівлі на наступний рік#закупівля газу#закупівля комунальних послуг#спеціальні закупівлі

пов'язані статті

Публічна офертаПолітика конфіденційностіДля авторівКонтакти

© 2024 TNDR. Освітня платформа у сфері публічних (державних) закупівель. ТНДР.

Visa & Mastercard