Замовник встановив в ТД вимоги щодо кваліфікаційних критеріїв згідно пунктів 1 і 2 частини 2 статті 16 Закону при закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу, е/е. Якої думки АМКУ?
Відповідно до пункту 29 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затвердженими постановою Кабміну від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості) у разі проведення відкритих торгів для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини 2 статті 16 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) замовником не застосовуються.
Такими кваліфікаційними критеріями є:
- наявність в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій;
- наявність в учасника процедури закупівлі працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід.
З огляду на викладене встановлена імперативна норма, якою заборонено встановлювати кваліфікаційні критерії у відповідності до пункту 1 і 2 частини 2 статті 16 Закону при закупівлі зазначених товарів.
Однак деякі замовники продовжують встановлювати дані кваліфікаційні критерії при закупівлі зазначених товарів. Якої думки щодо таких дій замовників дотримується Постійно діюча адміністративна колегія Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель (далі – Колегія) поглянемо далі.
Рішення № 6925-р/пк-пз від 24.11.2022, оголошення № UA-2022-11-14-013401-a
Позиція скаржника: скаржник зазначає, що у додатку 3 до тендерної документації замовником наведена інформація про спосіб документального підтвердження відповідності учасників встановленим критеріям, зокрема, наявності в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій та наявності у учасника процедури закупівлі працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід, а саме:
- наявність в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально- технічної бази та технологій.
- наявність в учасника процедури закупівлі працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід.
Замовник оголосив відкриті торги з особливостями (в порядку, що передбачений Особливостями та Законом) на закупівлю товару - тверде паливо. Відповідно до вимог пункту 29 Особливостей у разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини 2 статті 16 Закону замовником не застосовуються.
Дана норма Особливостей є імперативною, тобто обов'язковою для замовника. Проте, з невідомих причин замовник встановлює у тендерній документації положення пунктів 1 і 2 частини 2 статті 16 Закону, зокрема вимагає наявність в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій та наявність у учасника процедури закупівлі працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід. Зазначене вказує на грубе порушення замовником порядку проведення торгів і відповідно положень чинного законодавства України.
Враховуючи викладене, наведені вище положення тендерної документації не узгоджуються з вимогами Закону та Особливостей, що є дискримінаційним по відношенню до суб'єктів господарювання, зокрема, скаржника.
Позиція замовника: замовник зазначає, що він підтверджує необхідність внесення змін стосовно положень пунктів 1-2 частини 2 статті 16 Закону, що обумовлено пунктом 29 Особливостей, а саме: «У разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини 2 статті 16 Закону замовником не застосовуються».
Позиція Колегії: згідно з умовами цієї тендерної документації учасник подає в складі тендерної пропозиції документи, що визначені у статті 16 Закону. Додаток 3 тендерної документації містить інформація про спосіб документального підтвердження відповідності Учасників встановленим критеріям та вимогам згідно із законодавством, зокрема:
- наявність в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріальнотехнічної бази та технологій. Довідку на фірмовому бланку (у разі наявності такого бланку) у довільній формі, де учасник зазначає інформацію про наявність необхідного обладнання, матеріально-технічної бази та технологій, необхідної для поставки товарів відповідно до предмета закупівлі.
Обов’язкова наявність в учасника складського / виробничого приміщення у власності або на правах оренди, строком оренди не менше ніж до 30.06.2023: учасник у складі тендерної пропозиції надає підтверджуючі документи щодо права користування складським / виробничим приміщенням. Обов’язкова наявність в учасника у власності або на правах оренди, або договору про надання послуг / користування / експлуатації транспортних засобів.
- наявність в учасника процедури закупівлі працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід. Інформаційну довідку на фірмовому бланку (у разі наявності такого бланку), що містить інформацію про наявність в Учасника працівників, в тому числі водіїв.
Відповідно до інформації, розміщеної на веб-порталі Уповноваженого органу: «Відкриті торги з особливостями. Вид предмету закупівлі: Товари. Класифікатор та його відповідний код: ДК 021:2015:09110000-3: Тверде паливо Опис окремої частини або частин предмета закупівлі: Пелети паливні з лушпиння соняшника».
Відповідно до пункту 29 Особливостей у разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини 2 статті 16 Закону замовником не застосовуються.
Відповідно до частини другої статті 16 Закону замовник установлює один або декілька з таких кваліфікаційних критеріїв:
- наявність в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій;
- наявність в учасника процедури закупівлі працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід.
За таких умов, вищезазначені умови тендерної документації не узгоджуються із вимогами законодавства в цій частині. Встановивши наведені вище умови у тендерній документації, замовник порушив положення пункту 29 Особливостей. Враховуючи вище викладене, замовник повинен усунути наведені вище невідповідності шляхом внесення відповідних змін до тендерної документації в цій частині.
Коментар: Колегія в даному рішенні визначила, що замовник не виконав вимоги пункту 29 Особливостей щодо заборони встановлення кваліфікаційних критеріїв згідно пунктів 1-2 частини 2 статті 16 Закону при проведенні відкритих торгів згідно з Особливостями для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії.
Тому замовникам слід враховувати зазначені обмеження, які встановлені пунктом 29 Особливостей при визначенні кваліфікаційних критеріїв. Крім того, пункт 45 Особливостей передбачає, що під час здійснення закупівлі товарів замовник може не застосовувати до учасників процедури закупівлі кваліфікаційні критерії, визначені статтею 16 Закону.
Більше про кваліфікаційні критерії читайте на платформі TNDR. у статтях:
- Кваліфікаційні критерії в публічних закупівлях за Особливостями
- Розбираємо кваліфікаційний критерій: наявність в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально – технічної бази та технологій з урахуванням вимог Особливостей
- Встановлюємо вимоги щодо підтвердження наявності працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід з урахуванням Особливостей
- Усе про кваліфікаційний критерій: наявність документально підтвердженого досвіду виконання аналогічного (аналогічних) за предметом закупівлі договору (договорів)
- Усе про встановлення кваліфікаційного критерію: наявність фінансової спроможності, яка підтверджується фінансовою звітністю за Особливостями
пов'язані статті
07 берез.
Типові дискримінаційні умови тендерної документації при встановленні кваліфікаційних критеріїв05 берез.
Дозакупівля природного газу у зв’язку зі зменшенням обсягу на початку року04 берез.
Протоколи уповноваженої особи, тендерні документації, проєкти договорів про закупівлю та інші закупівельні документи для проведення закупівель в 2025 році03 берез.
Чи є заява про приєднання до договору на надання послуг еквайрингу договором про закупівлю у розумінні Закону27 лют.
Що врахувати при здійсненні закупівель робіт