Встановлюємо вимоги щодо підтвердження наявності працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід з урахуванням Особливостей
У даному матеріалі розберемося з другим кваліфікаційних критерій, а саме «наявність в учасника процедури закупівлі працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід» наведемо приклади встановлення вимог у тендерній документації, випадки коли даний кваліфікаційний критерії не застосовуються, приклади дискримінаційних вимог, встановлених замовниками у тендерній документації згідно рішень АМКУ та суду з урахуванням постанови Кабміну «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» № 1178 від 12.10.2022 (далі – Особливості).
Звичайно, розпочинаючи розгляд даного критерію варто врахувати всі складові такого критерію та знайти тлумачення кожного визначання, а саме:
- наявність працівників. Працівник - фізична особа, яка безпосередньо власною працею виконує трудову функцію згідно з укладеним з роботодавцем трудовим договором (контрактом) відповідно до закону (підпункт 14.1.195 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України);
- відповідної кваліфікації. Кваліфікація - визнана уповноваженим суб’єктом та засвідчена відповідним документом стандартизована сукупність здобутих особою компетентностей (результатів навчання) (пункт 14 частини 1 статті 1 Закону України «Про освіту). кваліфіка́ція (від англ. Quality - якість) — це: наявність підготовки, професійних знань, навичок та досвіду, які дають можливість особі належним чином проводити певні дії; рівень підготовленості, майстерності, ступінь готовності до виконання праці за визначеною спеціальністю чи посадою, що визначається розрядом, класом чи іншими атестаційними категоріями. Поняття кваліфікація визначено в Міжнародній стандартній класифікації професій - 2008 як «здатність працівника виконувати конкретні завдання та обов'язки в рамках конкретної роботи». Відповідно до цілей МСКП-08 використовуються два параметри кваліфікації для розподілу занять по групах: рівень кваліфікації і кваліфікаційна спеціалізація;
- які мають необхідні знання. Знання,я, с. 1. Обізнаність у чому-небудь, наявність відомостей про кого-, що-небудь. (тлумачення Словника української мови);
- які мають необхідний досвід. Досвід, у, ч. 1. Сукупність знань, уміння, які здобуваються в житті, на практиці. (тлумачення Словника української мови).
Працівники: ЦПХ чи трудовий договір?
Замовник при підготовці тендерної документації та встановлюючи вимоги щодо наявності в учасника процедури закупівлі працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід, задаються питанням: чи може учасник на підтвердження вказаного критерію надати інформацію про працівників лише тих з якими учасники перебуває в трудових відносинах чи можна і виконавців по цивільно – правових договорах? Щоб відповісти на дане питання звичайно потрібно проаналізувати норми законодавства та врахувати рішення колегії АМКУ та позицію судів.
Розпочнемо із поняття до таке трудовий договір. Працівники реалізують право на працю шляхом укладення трудового договору про роботу на підприємстві, в установі, організації або з фізичною особою, отже трудовий договір є основною формою виникнення трудових правовідносин. Визначення трудового договору наведене у положеннях Кодексу законів про працю України (КЗпП).
Так, трудовий договір - це угода між працівником і власником підприємства, установи, організації або уповноваженим ним органом чи фізичною особою, за якою працівник зобов’язується виконувати роботу, визначену цією угодою, з підляганням внутрішньому трудовому розпорядкові, а власник підприємства, установи, організації або уповноважений ним орган чи фізична особа зобов’язується виплачувати працівникові заробітну плату і забезпечувати умови праці, необхідні для виконання роботи, передбачені законодавством про працю, колективним договором і угодою сторін.
Тобто, у разі укладання трудового договору сторонами такого договору є працівник та власник підприємства, установи організації або уповноважений ним орган чи фізична особа та їхні правовідносини регулюються нормами трудового законодавства.
Трудові договори в залежності від строку поділяються на декілька видів :
- безстроковим, що укладається на невизначений строк;
- на визначений строк, встановлений за погодженням сторін;
- таким, що укладається на час виконання певної роботи.
Строковий трудовий договір укладається, коли трудові відносини не можуть бути встановлені на невизначений строк з урахуванням характеру роботи, або умов її виконання, або інтересів працівника. Також, КЗпП визначено укладання трудових договорів ще двох видів договорів про тимчасову та сезонну роботи. Як правило трудові договори укладаються шляхом оформлення наказу чи розпорядження власника або уповноваженого ним органу про прийняття працівника на роботу.
Щодо таке договір цивільно – правового характеру? Чіткого визначення що таке договір цивільно – правового характеру (або цивільно - правовий договір) (надалі – Договір ЦПХ) законодавець не визначив, а тому розуміючи, що в таких відносинах приймають участь фізичні особи та юридичні особи, то в такому випадку сторони визначають зміст такого договору згідно положень Цивільного кодексу України, а саме главами 52, 61 та 63 ЦКУ.
Тобто укладаючи договір ЦПХ будь-яке підприємство, установа чи організація, яка є стороною такого договору не вважається роботодавцем з точки зору трудового законодавства, а лише замовником робіт чи послуг. Ідентична ситуація і з фізичною особою укладаючи договір ЦПХ, така особо не є працівником, а лише виконує певний обсяг робіт чи послугу, а відтак на таку особу не поширюються положення трудового законодавства щодо відпусток, оплати відряджень, інших соціальних гарантій.
Таким, чином можна зробити висновок, що договір ЦПХ – домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов'язків. Предметом договору ЦПХ може бути виконання робіт чи надання послуг та укладатися у формі договору підряду (про виконання робі) або надання послуг.
Отже, із чинних норм законодавства вбачається, що трудовий договір та договір ЦПХ є різними по своєму правовому характеру документи, водночас кожний із яких може підтвердити такий кваліфікаційний критерій, як наявності в учасника процедури закупівлі працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід. Варто врахувати позицію адміністративної колегії АМКУ та позицію суду.
Що ж яка позиція Колегії АМКУ? Рішення АМКУ №2526-р/пк-пз від 08.02.2022.
Вимоги тендерної документації: відповідно до пункту 1.2. додатку 2 тендерної документації: «1.2.1 наявність працівників у учасника підтверджується копією штатного розпису і документа,яким його затверджено, а також наказами про призначення / прийняття / переведення на роботу та копії паспорту (сторінок з інформацією) або ID паспорт разом із зазначенням місця реєстрації такої особи».
Позиція скаржника: щодо підтвердження наявності працівників копією штатного розпису і документа, яким його затверджено. Дане положення перешкоджає участі у закупівлі ТОВ «Д» та обмежує коло учасників виключно учасниками, які мають в штаті всіх працівників, які вимагаються замовником. ТОВ «Д» звертає увагу на те, що наявність саме у штаті муляра, зварника, стропальника і бетоняра (мінімум по 2 на кожну професію), крім того щонайменше керівника учасника та особа, визначена згідно пункту 1.2.3. повинні мати необхідні знання з пожежної безпеки, загальних питань охорони праці та надання домедичної допомоги (мінімум 2 особи), а також операторів машин та механізмів не є визначальними в даній закупівлі, а тому для її виконання не обов'язково мати таких працівників саме в штаті.
Так само якісно можуть виконати такі працівники з якими ТОВ «Д» має відносини на умовах цивільно-правового договору та які залучаються для виконання конкретного обсягу робіт. Крім того дана вимога є необґрунтованою, оскільки є незрозумілим, яким чином наявність саме штатних працівників впливає на зміст тендерної пропозиції та якість робіт. ТОВ «Д» має укладені цивільно-правові договори з працівниками які виконують функції операторів машин та механізмів (оператори машин / машиністи / водії), муляра, зварника, стропальника і бетоняра. Скаржник не має саме в штаті ВСІХ працівників, які вимагаються замовником, відповідно не може надати документи щодо штатних таких працівників та прийняти участь у торгах. Таким чином, зазначена умова є дискримінаційною до учасників та скаржника зокрема, а тому викладена з порушенням законодавства у сфері публічних закупівель. Також ця вимога суперечить чинному законодавству, адже статтею 16 Закону не передбачено яка саме кількість ШТАТНИХ працівників учасника повинна залучатися до виконання договору.
Позиція Колегії: замовник не обґрунтував необхідність встановлення у тендерній документації наведеної вище умови. Замовник повинен усунути наведені вище невідповідності шляхом внесення відповідних змін до тендерної документації в цій частині.
Позиція Колегії викладена в даному рішенні є сталою та у разі включення замовником у тендерну документацію вимог про надання інформації і документів на підтвердження наявності в учасника процедури закупівлі працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід та у разі подання учасником скарги щодо даної вимоги відповідно Колегія АМКУ вважає, що такі умови тендерної документації є дискримінаційними (рішення Колегії від 01.11.2022 № 6553).
Позиція суду щодо даного питання відмінна від позиції Колегії АМКУ.
Така позиція викладена у Постанові касаційного адміністративного суду Верховного Суду від 29.01.2021, справа № 640/1042/19.
Позиція суду зводиться до наступного: «Колегія суддів Верховного Суду зауважує, що відповідачем під час розгляду справи в судах попередніх інстанцій не наведено належних та змістовних обґрунтувань на підтвердження того, яким чином вимога позивача стосовно наявності у штаті потенційних учасників процедури закупівлі працівників з відповідними кваліфікацією та досвідом роботи, є дискримінаційною по відношенню до ТОВ «А» або до іншого потенційного учасника процедури закупівлі. Доводи відповідача про те, що вимоги замовника про необхідність надання довідок про наявність у штаті працівників з відповідною кваліфікацією та досвідом роботи, є дискримінаційними, колегія суддів вважає безпідставними, оскільки дискримінація передбачає створення нерівних умов для конкретної особи або групи осіб серед інших. У даному ж випадку вказані вимоги поширювались не лише на ТОВ «А» або конкретну групу суб`єктів господарювання, а на всіх потенційних учасників конкурсних торгів і обов`язкові до виконання всіма суб`єктами господарювання, які бажають взяти участь у процедурі закупівлі.
Суд дійшов висновку про те, що вимоги тендерної закупівлі позивача повністю узгоджуються з положеннями статтею 16 Закону України «Про публічні закупівлі», відповідно до яких замовник має право установити такий кваліфікаційний критерій як наявність працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід. Отже, за даних обставин вказані вимоги не можна вважати дискримінаційними, про що справедливо зазначено судами першої та апеляційної інстанцій».
Тому, якщо замовник не готовий доводити свою позицію у судовому порядку варто надавати учасникам процедури закупівлі право на підтвердження наявності працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід зазначати інформацію та документи як щодо штатних працівників, так і працівників за цивільно-правовими договорами.
Ще раз нагадаю, що встановлюючи такий кваліфікаційний критерій замовник має передбачити право учасника підтвердити його залучивши спроможності інших суб’єктів господарювання як субпідрядників / співвиконавців.
Випадки незастосування даного кваліфікаційного критерію.
Замовники звикли, що Закон, зобов’язував останнього встановлювати кваліфікаційні критерії до учасників за правилами визначенні статтею 16 Закону. Водночас, після 19.10.2022 року, а саме з набранням чинності Особливостей, правила встановлення кваліфікаційних критерії, а саме щодо наявності в учасника процедури закупівлі працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід змінилися, а тому замовникам варто звернути увагу та врахувати наступне:
- у разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини 2 статті 16 Закону замовником не застосовуються. (абзац 1 пункту 29 Особливостей). Тобто, замовник у разі закупівлі, зазначених у абзаці 1 пункті 29 Особливостей товарів не встановлює у тендерній документації кваліфікаційного критерію щодо наявності в учасника процедури закупівлі працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід;
- абзац 1 пункту 45 Особливостей визначено, що під час здійснення закупівлі товарів замовник може не застосовувати до учасників процедури закупівлі кваліфікаційні критерії, визначені статтею 16 Закону. Тобто, у разі проведення закупівлі товарів, замовники може взагалі не встановлювати у тендерній документації кваліфікаційного критерію щодо наявності в учасника процедури закупівлі працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід.
- у разі закупівлі послуг або робіт замовник вимагає від учасників процедури закупівлі подання ними документально підтвердженої інформації про їх відповідність кваліфікаційному критерію (кваліфікаційним критеріям) відповідно до статті 16 Закону (абзац 2 пункту 45 Особливостей). Тобто, при закупівлі послуг та робіт замовник на власний розсуд приймає рішення щодо встановлення такого кваліфікаційного критерію як наявності в учасника процедури закупівлі працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід.
Приклад встановлення вимоги у тендерній документації
Згідно Особливостей та Закону можна сформувати приклад встановлення вимог до учасника процедури закупівлі працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід.
У разі закупівлі товарів, окрім товарів зазначених у абзаці 1 пункті 29 Особливостей, робіт та послуг замовник може встановити у тендерній документації кваліфікаційного критерію щодо наявності в учасника процедури закупівлі працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід, для прикладу:
Завантажити вимогу можна за цим посиланням
Варто врахувати, що:
- у разі участі об’єднання учасників підтвердження відповідності кваліфікаційним критеріям здійснюється з урахуванням узагальнених об’єднаних показників кожного учасника такого об’єднання на підставі наданої об’єднанням інформації;
- учасник може для підтвердження своєї відповідності таким кваліфікаційним як наявність працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід залучити спроможності інших суб’єктів господарювання як субпідрядників / співвиконавців.
Приклади дискримінаційних вимог щодо наявності працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід згідно рішень АМКУ.
1. Встановлення вимог про наявність фахівців, необхідність яких не передбачена спеціальними нормами. Рішення Колегії № 6433-р/пк-пз від 25.10.2022
Вимоги тендерної документації: відповідно до пункту 5 розділу ІІІ тендерної документації учасники повинні відповідати кваліфікаційним (кваліфікаційному) критеріям, визначеним статті 16 Закону. Для підтвердження відповідності учасника кваліфікаційним критеріям, останній повинен надати у порядку згідно цієї документації всі документи згідно переліку, вказаного нижче, а саме: інформаційна довідка, складена в довільній формі про наявність працівників відповідної кваліфікації (інженерів-землевпорядників), які мають необхідні знання та досвід для виконання замовлення:
- не менше 2-ох сертифікованих інженерів землевпорядників, які є відповідальними за якість робіт;
- фахівці із геодезичною та / або землевпорядною освітою – не менше 4-ти осіб;
- фахівець еколог із відповідною освітою -1-на особа.
Позиція скаржника: скаржник зазначає, що відповідно до статті 26 Закону України «Про землеустрій», розробниками документації із землеустрою є: юридичні особи, що володіють необхідним технічним і технологічним забезпеченням та у складі яких працює за основним місцем роботи сертифікований інженер-землевпорядник, який відповідальний за якість робіт із землеустрою. Скаржник, відповідно до чинного законодавства, має за основним місцем роботи двох сертифікованих інженерів-землевпорядників (підтвердження додається до Скарги). Відповідно до Методики нормативно грошової оцінки земельних ділянок, затвердженої Постановою Кабінету Міністрів України від 03.11.2021 № 1147, технічна документація з нормативної і ротової оцінки земельних ділянок включає: 1. Рішення про проведення нормативної грошової оцінки земельних ділянок; 2. Завдання на виконання робіт; тощо.
Скаржник зазначає, що вищезазначена Методика встановлює методологічні засади проведення нормативної грошової оцінки земельних ділянок. А коефіцієнти, що використовуються при обчисленні нормативно грошової оцінки визначаються відповідно до додатків, викладених у Методиці. Таким чином, послуги, що є предметом закупівлі: виготовлення технічної документації з нормативно грошової оцінки земель населених пунктів Борщагівської сільської ради Бучанського району Київської області, не містять окремих розрахунків забрудненості повітря та ґрунтів, наявність акустичного та електромагнітного забруднення. Скаржник вважає дану вимогу дискримінаційною, необґрунтованою та такою, що протирічить нормам чинного законодавства України у сфері землеустрою.
Скаржник зазначає, що чинне законодавство у сфері земельних відносин встановлює вичерпний перелік необхідних матеріалів в складі технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок та вичерпний перелік критеріїв до розробників документації із землеустрою. Дана вимога замовника порушує права Скаржника, обмежує конкуренцію та призводить до дискримінації учасників. Оскільки жодним нормативно-правовим актом не передбачена обов'язкова наявність фахівця еколога для виконання послуги, що є предметом закупівлі.
Позиція Колегії: замовник не довів необхідність встановлення наведеної вище умови тендерній документації. За таких умов, прийняти участь у процедурі закупівлі зможуть лише ті учасники, які зможуть підтвердити наявність такого працівника, як фахівець еколог із відповідною освітою, що є дискримінацією по відношенню до інших суб'єктів господарювання (у тому числі Скаржника). Враховуючи вище викладене, замовник повинен усунути наведені вище невідповідності шляхом внесення відповідних змін до тендерної документації в цій частині.
2. Вимога про наявність працівників певної кваліфікації та чисельності. Рішення Колегії № 6435-р/пк-пз від 25.10.2022
Вимоги тендерної документації: відповідно до пункту 5 розділу ІІІ тендерної документації замовник вимагає від учасників подання ними документально підтвердженої інформації про їх відповідність кваліфікаційним критеріям, зокрема: для підтвердження відповідності учасника кваліфікаційним критеріям, останній повинен надати у порядку згідно з п. 1.1 цього Розділу всі документи згідно з переліку, вказаного нижче, зокрема:
- довідку, про наявність працівників відповідної кваліфікації, (які будуть безпосередньо надавати послуги / виконувати роботи) та мають необхідні знання та досвід в якій обов’язково має бути зазначено наступну інформацію.
- копії дипломів про повну вищу освіту за напрямком підготовки «Цивільна безпека» (за спеціальностями «Цивільна безпека», «Пожежна безпека») (з наданням копій дипломів (без додатків) – не менше 2 працівників;
- обов’язкова наявність в учасника у штаті електромонтера охоронно-пожежної сигналізації (електромонтер з ремонту та обслуговування електроустаткування, електромонтер з ремонту та обслуговування апаратури та пристроїв зв’язку, монтажник радіоелектронної апаратури та приладів), не нижче 3-го розряду (з наданням посвідчення про навчання) – не менше 2-х осіб та налагоджувальника приладів, апаратури та систем автоматичного контролю, регулювання та керування (налагоджувальник контрольно-вимірювальних приладів та автоматики), не нижче 4-го розряду (з наданням посвідчення про навчання) – не менше 2-х осіб.
Позиція скаржника: зазначена вимога для скаржника є дискримінаційною, з огляду на те, що скаржник не має працівників у своєму штаті, які б мали вищу освіту за напрямком підготовки «Цивільна безпека» (за спеціальностями «Цивільна безпека», «Пожежна безпека»), та не зобов’язаний мати. Послуги, що є предметом закупівлі підпадають під дію Постанови Кабміну № 852 від 23.11.2016 «Деякі питання ліцензування господарської діяльності з надання послуг і виконання робіт протипожежного призначення», якою затверджено Ліцензійні умови провадження господарської діяльності з надання послуг і виконання робіт протипожежного призначення (далі – Ліцензійні умови). Ліцензійні умови визначають мінімальний перелік кадрових та технологічних вимог задля отримання ліцензії суб’єктом господарювання на право зайняття протипожежними видами діяльності. Так, відповідно до Розділу Вимоги щодо виконання робіт з монтажу, підтримання експлуатаційної придатності (технічного обслуговування) систем пожежної сигналізації, оповіщення про пожежу та управління евакуацією людей, устаткування для передачі тривожних сповіщень, ліцензіат має відповідати вимогам встановленим Ліцензійним умовам. Кількість виконавців таких робіт повинна становити не менше двох осіб. Таким чином, Ліцензійні вимоги визначають мінімальну достатню кількість працівників та їх кваліфікацію для виконання послуг протипожежного призначення (у т. ч. предмету закупівлі).
Отже, відповідно до діючих норм, лише керівник робіт повинен мати вищу освіту за однією зі спеціальностей (акцентуємо на тому, що не за всіма, а за однією на вибір) «Архітектура та будівництво», «Цивільна безпека» (за спеціальностями «Цивільна безпека», «Пожежна безпека»), «Автоматизація та приладобудування», «Електроніка та телекомунікації», «Електрична інженерія». ТОВ «Р-П» здійснює свою господарську діяльність щодо надання послуг та виконання робіт протипожежного призначення на основі Ліцензії (надає копію наказу про видачу ліцензії та витяг з ліцензійного реєстру у якості доказів) отриманої в установленому порядку, і логічним в цій частині є те, що ми підтвердили свою відповідність перед контролюючим органом кадровим та технологічним вимогам, зазначеним в Ліцензійних вимогах.
Дана вимога для скаржника, як для потенційного учасника закупівлі є дискримінаційною, з огляду на те, що він не має в своєму штаті 2-х налагоджувальника приладів, апаратури та систем автоматичного контролю, регулювання та керування (налагоджувальник контрольно-вимірювальних приладів та автоматики), не нижче 4-го розряду, а тим паче і не зобов’язаний.
Ліцензійні вимоги містять вичерпний мінімальний, а отже і достатній перелік кваліфікованих виконавців щодо виконання робіт з монтажу, підтримання експлуатаційної придатності (технічного обслуговування) систем пожежної сигналізації, оповіщення про пожежу та управління евакуацією людей, устатковання для передачі тривожних сповіщень: керівник робіт; електромонтер охоронно-пожежної сигналізації (електромонтер з ремонту та обслуговування електроустатковання, електромонтер з 8 ремонту та обслуговування апаратури та пристроїв зв’язку, монтажник радіоелектронної апаратури та приладів); налагоджувальник приладів, апаратури та систем автоматичного контролю, регулювання та керування (налагоджувальник контрольно-вимірювальних приладів та автоматики). Кількість виконавців таких робіт повинна становити не менше двох осіб, тобто керівник і два виконавці: електромонтер та налагоджувальник.
Таким чином, маючи Ліцензію, необхідну кількість працівників, матеріально-технічної бази та технологій, взяти участь у даній закупівлі з розрахунком на перемогу він не може, адже 100% знає, що його Пропозиція буде відхилена через дану дискримінаційну вимогу.
Позиція Колегії: замовник не довів необхідність встановлення наведеної вище умови тендерної документації. Замовник повинен усунути наведені вище невідповідності шляхом внесення відповідних змін до тендерної документації в цій частині.
3. Встановлення вимог про наявність спеціальних знань та навичок, які мають підтверджуватися протоколом. Рішення Колегії №5326-р/пк-пз від 04.08.2022.
Вимоги тендерної документації: відповідно до пункту 5 розділу ІІІ тендерної документації 5.2.2. Документи, які повинен подати учасник для підтвердження наявності працівників відповідної кваліфікації, що мають необхідні знання та досвід. Довідка складена учасником в довільній формі про наявність працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід, завірена власним підписом та печаткою учасника, в якій обов’язково має бути зазначено наступну інформацію: ПІБ, посада працівників, рівень освіти, досвід по супроводу та виконанню аналогічних договорів щодо постачання товару, що складає предмет закупівлі. Працівниками в розумінні тендерної документації є особи, що працюють в учасника закупівлі згідно вимог КЗпП України.
Окремо надати копії документів, що підтверджують наявність трудових відносин між учасником та всіма працівниками, вказаними згідно вказаної вище довідки: копії наказів про прийняття на роботу таких працівників; копії витягів із трудових книжок, що підтверджуюють їх працевлаштування в учасника. На працівників, що матимуть безпосередній контакт з харчовими продуктами, учасник обов’язково має надати особисті медичні книжки працівників з відміткою про щорічний медичний огляд відповідних фахівців в галузі охорони здоров’я.
Поряд з тим, працівники повинні володіти знаннями санітарного та гігієнічного забезпечення (гігієни праці), надання першої медичної допомоги потерпілим, (так званого Загального курсу з охорони праці), а також враховуючи реалізацію поставки товару повинні знати правилами охорони праці на автомобільному транспорті (НПАОП 00.0- 1.62-12), на підтвердження відповідних знань працівників учасник повинен забезпечити подання протоколу перевірки знань з охорони праці або витягу з такого протоколу разом з посвідченням на кожного з працівників.
Позиція скаржника: працівники скаржника проходять навчання з охорони праці в рамках виконуваних ними посадових обов’язків. Скаржник є суб’єктом господарювання, який здійснює оптові поставки продуктів харчування, однак навчання працівників з питань знання правил охорони праці на автомобільному транспорті (НПАОП00.0-1.62-12) не входить до кола обов’язків та необхідних вимог до менеджера з постачання, бухгалтера або до завідувача складу (надаємо штатний розпис). Більш того вимога щодо проходження навчання з отриманням протоколу навчання на кожного з працівників учасника особливо на перевірку знань за правилами, які потрібні лише окремим працівникам (наприклад, водіям), є дискримінаційною та необґрунтованою. Скаржник як і переважна більшість суб’єктів господарювання, які здійснюють поставки продуктів харчування, всі працівники яких не проходили окремий курс навчання для водіїв, не зможуть взяти участь у даній закупівлі.
Позиція Колегії: замовник не обґрунтував необхідність встановлення у тендерній документації наведеної вище умови. Виходячи з наведеного, взяти участь у процедурі закупівлі зможуть суб’єкти господарювання, які зможуть надати протоколи перевірки знань з охорони праці на автомобільному транспорті (НПАОП 00.0-1.62-12) саме на кожного з працівників, що є дискримінаційним по відношенню до інших суб’єктів господарювання, у тому числі, Скаржника. Враховуючи вище викладене, замовник повинен усунути наведені вище невідповідності шляхом внесення відповідних змін до тендерної документації в цій частині.
4. Встановлення вимоги щодо необхідної чисельності працівників для виконання робіт. Рішення колегії № 5083-р/пк-пз від 12.07.2022.
Вимоги тендерної документації: відповідно до пункту 1 розділу ІІІ тендерної документації тендерна пропозиція повинна супроводжуватись наступними документами, що подаються окремими частинами*: «Кваліфікаційна частина»: - документи, що підтверджують відповідність учасника кваліфікаційним критеріям згідно з переліком, визначеним у Таблиці 1 додатку 2 Документації. Відповідно до пункту 5 розділу ІІІ Документації учасники повинні відповідати кваліфікаційним критеріям, визначеним статтею 16 Закону.
Для підтвердження відповідності кваліфікаційним критеріям учасник у складі своєї тендерної пропозиції надає документи, зазначені у Таблиці 1 додатку 2 Документації. Додаток 2 Документації містить перелік документів, що мають бути подані учасником у складі своєї тендерної пропозиції. Відповідно до додатку 2 Документації учасником надаються довідки про наявність працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід, за нижченаведеними формами.
*Примітка:
- обов’язкова наявність головного інженера (або інженера з техніки безпеки та охорони праці), що знаходиться у трудових відносинах з учасником торгів (зазначається у довідці про інженерно-технічних працівників);
- обов’язкова наявність інженера-проектувальника (надати кваліфікаційний сертифікат щодо виду робіт інженерно-будівельне проектування у частині кошторисної документації (зазначається у довідці про інженерно-технічних працівників));
- обов’язкова наявність на підприємстві та / або залучених на договірних засадах працівників робітничих професій, які будуть задіяні для виконання умов договору у кількості не менше ніж 14 чоловіків (не менше 10 електромонтерів охоронно-пожежної сигналізації (електромонтера(ів) з ремонту та обслуговування електроустаткування та / або електромонтера(ів) з ремонту та обслуговування апаратури та пристроїв зв’язку та / або монтажника(ів) радіоелектронної апаратури та приладів) та не менше 4 налагоджувальників контрольно-вимірювальних приладів та автоматики).
Позиція скаржника: вимога щодо наявності на підприємстві та / або залучених на договірних засадах працівників робітничих професій, які будуть задіяні для виконання умов договору у кількості не менше ніж 14 чоловіків (не менше 10 електромонтерів охоронно – пожежної сигналізації (електромонтера(ів) з ремонту та обслуговування електроустаткування та / або електромонтера(ів) з ремонту та обслуговування апаратури та пристроїв зв’язку та / або монтажника(ів) радіоелектронної апаратури та приладів) та не менше 4 налагоджувальників контрольно – вимірювальних приладів та автоматики) є дискримінаційною для скаржника, як для учасника торгів, оскільки замовник вимагає наявність в учасника не менше 14 осіб, що є значно завищеним та таким, що штучно звужує кількість потенційних учасників. Відповідно до технічної частини документації, технічної специфікації, обсягів предмета закупівлі, дефектного акту та строку надання послуг, встановлених замовником у тендерній документації, скаржником було розроблено кошторисну документацію, зокрема, локальний кошторис на будівельні роботи № 02-01-02 та локальний кошторис на будівельні роботи № 02-01-01. Відповідно до даних локальних кошторисів було встановлено, що для надання даного виду послуг відповідно до технічного завдання та у встановлені строки необхідно 3530,64 люд.год. + 1776,49 люд.год. = 5307,13 люд.год. Відповідно до додатку 1 тендерної документації строк виконання робіт – з дати підписання договору по грудень 2022 року. Беручи орієнтовно 4,5 місяців (з врахуванням періоду оскарження, внесення змін до тендерної документації, період розгляду пропозицій, період оскарження рішення замовника, тощо), отримуємо 100 робочих днів по 8 робочих годин, тобто 800 люд.год. на одного працівника. Отже, якщо поділити необхідну кількість люд.год. за локальними кошторисами на розрахунок стосовно одного працівника кількості люд.год. протягом 2022 року, отримуємо реальну кількість необхідних працівників для виконання робіт у встановлений строк, а саме - 5 307,13 / 800 = 6,63. Тобто, для виконання робіт, які вимагаються згідно технічного завдання у встановлені строки необхідно максимум 6-7 працівників, а не 14, як було встановлено замовником у тендерній документації.
Позиція Колегії: замовник не довів необхідність встановлення наведеної вище умови Документації.
пов'язані статті
02 груд.
10 тестів щодо визначення переможця у відкритих торгах29 листоп.
Встановлюємо вимоги до наявності працівників, які мають необхідні знання та досвід при закупівлях робіт29 листоп.
Оперативно-господарська санкція — відмова від встановлення на майбутнє господарських відносин із стороною, яка порушує зобов’язання: що варто врахувати при її встановленні26 листоп.
10 тестів щодо оприлюднення тендерної документації, змін до неї та розгляду тендрних пропозицій22 листоп.
Як вказати кілька місць поставки товару, виконання робіт чи надання послуг в оголошенні про проведення ВТ