Розбираємо кваліфікаційний критерій: наявність в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально – технічної бази та технологій з урахуванням вимог Особливостей
Після набрання чинності постанови Кабміну «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України “Про публічні закупівлі”, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості), який розроблений на виконання пункту 3-7 Прикінцевих та перехідних положень Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон). У статті розміщеній на платформі ТNDR. «Кваліфікаційні критерії в публічних закупівлях за Особливостями» ми розглянули загальні положення, які визначенні Законом, з урахуванням положень Особливостей щодо встановлення кваліфікаційних критеріїв, обов’язковість встановлення кваліфікаційні критерії у відкритих торгах та у який спосіб учасник може їх підтвердити.
У даному матеріалі розберемося з одним із перших кваліфікаційних критерій, а саме «наявність в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій» наведемо приклади встановлення вимог у тендерній документації, випадки коли даний кваліфікаційний критерії не застосовуються, приклади дискримінаційних вимог, встановлених замовниками у тендерній документації згідно рішень АМКУ.
Визначення обладнання, матеріально-технічної бази та технологій
Що ж для розуміння замовника, як правильно встановити такий кваліфікаційний критерій як «наявність в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій» насамперед потрібно зрозуміти визначення термінів, які передбаченні даним кваліфікаційним критерієм.
Отож, проаналізуємо положення нормативно-правових актів та за необхідності звернемося до визначень наведених у Словнику української мови для розуміння термінів.
Обладнання - сукупність механізмів, приладів, пристроїв і т. ін., необхідних для чого-небудь. Дане визначення можна знайти у Словнику української мови.
Матеріально-технічна база підприємства (фірми) — це сукупність необхідних для виробничого процесу засобів виробництва (устаткування, приладів, різноманітних транспортних засобів, допоміжних підприємств, під'їзних шляхів тощо), що виступають у формі реальних активів та забезпечують ефективне функціонування всіх структурних підрозділів підприємства.
Технологія - результат науково-технічної діяльності, сукупність систематизованих наукових знань, технічних, організаційних та інших рішень про перелік, строк, порядок та послідовність виконання операцій, процесу виробництва та / або реалізації і зберігання продукції, надання послуг ( пункт 11 частини 1 статті 1 Закону України «Про державне регулювання діяльності у сфері трансферу технологій»).
Враховуючи наведенні значення і розуміючи, що до даного критерію відноситься численна кількість інформації, замовнику необхідно врахувати специфіку самого предмета закупівлі та визначитися, яку інформацію та документи він може та має право вимагати від учасника на підтвердження відповідності учасника.
Нотаріальне посвідчення договорів оренди / позички транспорту та будівель, як документ, що підтверджує інформацію про відповідність учасника кваліфікаційному критерію «наявність в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій» або інший документ
Документ, який замовник на підтвердження наявності обладнання, матеріально-технічної бази та технологій може вимагати від учасника, що підтверджує зазначений критерій є документ, підтверджуючий право власності, володіння або користування (договори оренди / суборенди) обладнання, матеріально-технічної бази та технологій або договори про надання послуг тощо, які підтверджують наявність обладнання, матеріально-технічної бази та технологій.
Окремо варто зазначити, що документальним підтвердженням технологій може бути патент, сертифікат, свідоцтво залежно від предмета закупівлі.
У свою чергу, замовник при формуванні вимог у тендерній документації має надати вибір учаснику для документального підтвердження зазначеного критерію, наприклад, учасник немає власної будівлі чи транспортних засобів, а тому останній враховуючи вимоги чинного законодавства може його орендувати або оформити договір позички нерухомого майна або оформити договір сервітуту нерухомого майна, а відтак при встановленні вимог зазначаємо «або» та надаємо максимальний можливий перелік документів, які можуть підтверджувати право власності чи користування або зазначати «тощо».
Що варто врахувати замовнику під час встановлені вимог та переліку документів?
1. У разі встановлення у тендерній документації підтвердження наявності транспортного засобу або будівлі чи іншої капітальної споруди, яке можливе через оформлення договорів оренди (користування / найму) тому варто врахувати вимоги Цивільного кодексу України (ЦКУ), яким передбачено, що:
- договір найму будівлі або іншої капітальної споруди (їх окремої частини) строком на три роки і більше підлягає нотаріальному посвідченню, крім договору, предметом якого є майно державної або комунальної власності, який підлягає нотаріальному посвідченню у разі, якщо він укладений за результатами електронного аукціону строком більше ніж на п’ять років (частина 2 статті 793 ЦКУ);
- право користування нерухомим майном, яке виникає на підставі договору найму будівлі або іншої капітальної споруди (їх окремої частини), укладеного на строк не менш як три роки, підлягає державній реєстрації відповідно до закону, крім випадку, передбаченого частиною 2 статті 793 цього Кодексу, якщо договір, укладений за результатами електронного аукціону, предметом якого є майно державної або комунальної власності (стаття 794 ЦКУ);
- договір найму транспортного засобу за участю фізичної особи підлягає нотаріальному посвідченню (частина 2 статті 799 ЦКУ).
2. У разі встановлення у тендерній документації вимоги щодо підтвердження наявності транспортного засобу або будівлі (споруди) іншим документом, для прикладу оформлене договором позички, в даному випадку замовнику потрібно врахувати також правила ЦКУ:
- за договором позички одна сторона (позичкодавець) безоплатно передає або зобов'язується передати другій стороні (користувачеві) річ для користування протягом встановленого строку. Користування річчю вважається безоплатним, якщо сторони прямо домовилися про це або якщо це випливає із суті відносин між ними. До договору позички застосовуються положення глави 58 ЦКУ;
- договір позички між юридичними особами, а також між юридичною та фізичною особою укладається у письмовій формі. Договір позички будівлі, іншої капітальної споруди (їх окремої частини) укладається у формі, яка визначена відповідно до статті 793 ЦКУ. Тобто, у разі укладання договору строком на три роки і більше такий догові підлягає нотаріальному посвідченню;
- договір позички транспортного засобу (крім наземних самохідних транспортних засобів), в якому хоча б однією стороною є фізична особа, укладається у письмовій формі і підлягає нотаріальному посвідченню (стаття 828 ЦКУ).
Тобто, підсумовуючи наведене замовник у разі встановлення у тендерній документації надання документів які підтверджують наявність обладнання, матеріально-технічної бази та технологій, яке підтверджується договорами оренди / найму / позички тощо має врахувати вимоги ЦКУ та у разі не встановлення зазначеної умови, в такому випадку замовник не матиме підстав для відхилення учасника процедури закупівлі за надання документів, які не відповідають вимогам чинного законодавства України.
Також варто нагадати про те, що при закупівлі робіт або послуг замовник у тендерній документації має передбачити можливість підтвердження такого кваліфікаційного критерію залучивши спроможності інших суб’єктів господарювання як субпідрядників / співвиконавців.
Випадки не застосування даного кваліфікаційного критерію
Замовники звикли, що Закон, зобов’язував останнього встановлювати кваліфікаційні критерії до учасників за правилами визначених статтею 16 Закону. Водночас, після 19.10.2022, а саме з набранням чинності Особливостей, правила встановлення кваліфікаційних критерії, зокрема, щодо наявності в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій змінилися, а тому замовникам варто звернути увагу та врахувати наступне:
- у разі проведення відкритих торгів згідно з Особливостями для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини 2 статті 16 Закону замовником не застосовуються. (абзац 1 пункту 29 Особливостей).
Тобто, замовник у разі закупівлі, зазначених у абзаці 1 пункті 29 Особливостей товарів не встановлює у тендерній документації кваліфікаційного критерію щодо наявності в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій;
- абзацом 1 пункту 45 Особливостей визначено, що під час здійснення закупівлі товарів замовник може не застосовувати до учасників процедури закупівлі кваліфікаційні критерії, визначені статтею 16 Закону.
Тобто, у разі проведення закупівлі товарів, замовники може взагалі не встановлювати у тендерній документації кваліфікаційного критерію щодо наявності в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій;
- у разі закупівлі послуг або робіт замовник вимагає від учасників процедури закупівлі подання ними документально підтвердженої інформації про їх відповідність кваліфікаційному критерію (кваліфікаційним критеріям) відповідно до статті 16 Закону (абзац 2 пункту 45 Особливостей).
Частиною 2 статті 16 Закону визначено, що замовник установлює один або декілька з таких кваліфікаційних критеріїв, один із яких визначено наявність в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій.
Тобто, при закупівлі послуг та робіт замовник на власний розсуд приймає рішення щодо встановлення такого кваліфікаційного критерію як наявності в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій.
Приклад встановлення вимоги у тендерній документації
Враховуючи вимоги Особливостей та Закону можна сформувати приклад встановлення вимог до учасників процедури закупівлі щодо підтвердження наявності обладнання, матеріально-технічної бази та технологій.
У разі закупівлі товарів, окрім товарів зазначених у абзаці 1 пункті 29 Особливостей, робіт та послуг замовник може встановити у тендерній документації кваліфікаційного критерію щодо наявності в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій, для прикладу:

Варто врахувати, що:
- у разі участі об’єднання учасників підтвердження відповідності кваліфікаційним критеріям здійснюється з урахуванням узагальнених об’єднаних показників кожного учасника такого об’єднання на підставі наданої об’єднанням інформації;
- учасник може для підтвердження своєї відповідності таким кваліфікаційним як наявність обладнання, матеріально-технічної бази та технологій залучити спроможності інших суб’єктів господарювання як субпідрядників / співвиконавців.
Приклади дискримінаційних вимог щодо наявності в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій згідно рішень АМКУ
Розглянемо на практиці рішення Постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель (далі – Колегія), які вимоги можуть бути дискримінаційними по відношенню до учасників.
Встановлення вимог не визначених чинним законодавством: рішення Колегії № 6032-р/пк-пз від 27.09.2022
Вимога тендерної документації: згідно з пунктом 5 розділу ІІІ тендерної документації замовником встановлено наступну вимогу: «Операційна система на комп’ютерах, що будуть використовуватись при наданні послуг має бути ліцензованою, що повинно підтверджуватись документально (не менше двох робочих місць з ліцензованими операційними системами)».
Позиція скаржника: роботи, що передбачені предметом закупівлі здійснюються на основі Ліцензії на провадження господарської діяльності з надання послуг і виконання робіт протипожежного призначення, отримання якої передбачено Ліцензійними умовами провадження господарської діяльності з надання послуг і виконання робіт протипожежного призначення, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 23.11.2016 № 852 (далі – Ліцензійні умови). Дані Ліцензійні умови визначають ВИЧЕРПНИЙ перелік вимог, обов’язкових для виконання ліцензіатом, та вичерпний перелік підтвердних документів, що додаються до заяви про отримання ліцензії на провадження господарської діяльності з надання послуг і виконання робіт протипожежного призначення.
Зокрема, дані Ліцензійні умови встановлюються вичерпні вимоги щодо виконання робіт з монтажу, підтримання експлуатаційної придатності (технічного обслуговування) систем пожежної сигналізації, оповіщення про пожежу та управління евакуацією людей, устатковання для передачі тривожних сповіщень. Так, відповідно до пункту 16 Ліцензійних умов: «16. Ліцензіат зобов’язаний забезпечити наявність: приладів для вимірювання сили електричного струму, опору, напруги, захисного заземлення (амперметр, вольтметр, омметр, мегомметр, тестер); пристрою для проведення перевірки системи пожежної сигналізації (імітатор тепла та диму); необхідних умов для доступності осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення до місць провадження своєї діяльності, у яких здійснюється обслуговування замовників».
Таким чином, відповідно до чинного законодавства для виконання робіт, передбачених предметом закупівлі, законодавець не зазначає, що ліцензіат повинен мати ліцензовану операційну систему на комп’ютерах, що будуть використовуватись при наданні послуг, а саме - не менше двох робочих місць з ліцензованими операційними системами, як цього вимагає замовник.
Позиція Колегії: замовник не обґрунтував необхідність встановлення у тендерній документації наведеної вище умови. Виходячи з наведеного, взяти участь у процедурі закупівлі зможуть суб’єкти господарювання, які зможуть документально підтвердити, що операційна система на комп’ютерах, що будуть використовуватись при наданні послуг має бути ліцензованою (не менше двох робочих місць з ліцензованими операційними системами), що є дискримінаційним по відношенню до інших суб’єктів господарювання, у тому числі, скаржника. Враховуючи вище викладене, замовник повинен усунути наведені вище невідповідності шляхом внесення відповідних змін до тендерної документації в цій частині.
Рішення Колегії № 6032-р/пк-пз від 27.09.2022
Вимоги тендерної документації: перелік документів та інформації, необхідні для оцінки відповідності учасника процедури закупівлі встановленим критеріям: договір оренди приміщення (інший договір користування) приміщенням, має бути чинним на дату подання пропозиції та на весь строк надання послуг. Додатково, якщо приміщення використовується на підставі договору або якщо приміщення є власністю Учасника – надати копію свідоцтва про право власності або витяг з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно. Якщо стороною договору оренди / користування приміщення є фізична особа, учасником надається договір оренди посвідчений нотаріусом.
Позиція скаржника: ТОВ «Р» орендує нежитлове приміщення офісу у фізичної особи Г. згідно Договору оренди № 1-29/12-Ор від 29.12.2021, строк дії якого до 31.12.2022. Скаржник зазначає, що згідно з частиною 2 статті 793 Цивільного кодексу України: «2. Договір найму будівлі або іншої капітальної споруди (їх окремої частини) строком на три роки і більше підлягає нотаріальному посвідченню, крім договору, предметом якого є майно державної або комунальної власності, який підлягає нотаріальному посвідченню у разі, якщо він укладений за результатами електронного аукціону строком більше ніж на п’ять років».
Таким чином, згідно з вимогами чинного законодавства договір оренди приміщення з фізичною особою підлягає нотаріальному посвідченню лише тоді, коли він укладений строком на три роки і більше. Отже, маючи Договору оренди приміщення №1-29/12-Ор від 29.12.2021, укладений з фізичною особою згідно вимог чинного законодавства, скаржник, як потенційний учасник закупівлі, не може претендувати на перемогу у даній закупівлі, так як вимоги тендерної документації сформовані таким чином, що виконати таку вимогу замовника зможуть лише ті учасники, які мають такий договір оренди, посвідчений нотаріусом. Учасник не може і не повинен надавати документи, які не передбачені законодавством України. Тому така вимога для нас, як для потенційного учасника є дискримінаційною, та такою, що може стати підставою для відхилення тендерної пропозиції.
Позиція Колегії: замовник не обґрунтував необхідність встановлення у тендерній документації наведеної вище умови. Виходячи з наведеного, взяти участь у процедурі закупівлі зможуть суб’єкти господарювання, які зможуть надати договір оренди посвідчений саме нотаріусом якщо стороною договору оренди / користування приміщення є фізична особа, що є дискримінаційним по відношенню до інших суб’єктів господарювання, у тому числі, скаржника. Враховуючи вище викладене, замовник повинен усунути наведені вище невідповідності шляхом внесення відповідних змін до тендерної документації в цій частині.
Рішення колегії № 6268 -р/пк-пз від 13.10.2022
Вимога тендерної документації: в пункті 1.3 таблиці 1 додатку 1 тендерної документації замовник встановив такі вимоги: Довідка про наявність необхідних технологій з обов’язковим додаванням наступних документів: Сертифікат ISO 45001:2018 «Системи управління охороною здоров’я та безпекою праці. Вимоги та настанови щодо застосування» чи інший аналогічний сертифікат, виданий органом сертифікації, акредитованим НААУ або органом сертифікації, який акредитований іншим органом в Україні, що має право здійснювати акредитацію таких органів сертифікації, з додаванням у пропозиції відповідних підтверджуючих документів щодо наявності такого права. Cертифікат ДСТУ ISO 14001:2015 «Системи екологічного управління. Вимоги на настанови щодо застосування», виданий органом сертифікації, акредитованим НААУ або органом сертифікації, який акредитований іншим органом в Україні, що має право здійснювати акредитацію таких органів сертифікації, з додаванням у пропозиції відповідних підтверджуючих документів щодо наявності такого права. Сертифікат ДСТУ EN ISO 9001:2018 (EN ISO 9001:2015 «Системи управління якістю. Вимоги») чи інший аналогічний сертифікат, виданий органом сертифікації, акредитованим НААУ або органом сертифікації, який акредитований іншим органом в Україні, що має право здійснювати акредитацію таких органів сертифікації, з додаванням у пропозиції відповідних підтверджуючих документів щодо наявності такого права.
Позиція скаржника: вимога щодо того, що сертифікати повинні бути видані органом сертифікації, акредитованим НААУ або органом сертифікації, який акредитований іншим органом в Україні, що має право здійснювати акредитацію таких органів сертифікації, з додаванням у пропозиції відповідних підтверджуючих документів щодо наявності такого права є дискримінаційною, так як скаржник має СЕРТИФІКАТИ:
- ДСТУ ISO 45001:2019 Системи управління охороною здоров’я та безпекою праці. Вимоги та настанови щодо застосування (ISO 45001:2018, IDT);
- ДСТУ EN ISO 9001:2018 (EN ISO 9001:2015 «Системи управління якістю. Вимоги»);
- ДСТУ ISO 14001:2015 «Системи екологічного управління. Вимоги на настанови щодо застосування» видані ТОВ «Центр сертифікації та аудиту», даний орган сертифікації не є акредитованим в НААУ, або органом сертифікації, який акредитований іншим органом в Україні, що має право здійснювати акредитацію таких органів сертифікації, так як частина 1 статті 5 Закону України «Про акредитацію органів з оцінки відповідності» передбачає такий принцип як – добровільність акредитації. ТОВ «Центр сертифікації та аудиту» дану добровільну акредитацію не проходив. Скаржник додає, що вимога, що сертифікати повинні бути видані органом сертифікації, акредитованим НААУ або органом сертифікації, який акредитований іншим органом в Україні, що має право здійснювати акредитацію таких органів сертифікації, з додаванням у пропозиції відповідних підтверджуючих документів щодо наявності такого права є дискримінаційною по відношенню до скаржника та до інших учасників закупівлі, котрим сертифікати видавали інші органи ніж ті котрі проходили акредитацію в НААУ, або 3 органом сертифікації, який акредитований іншим органом в Україні, що має право здійснювати акредитацію таких органів сертифікації.
Позиція Колегії: замовник не обґрунтував, та документально не підтвердив необхідності встановлення вищезазначеної вимоги тендерної документації у наведеній редакції. Замовник повинен усунути наведені вище невідповідності шляхом внесення відповідних змін до Документації в цій частині.
Рішення колегії №6326-р/пк-пз від 18.10.2022
Вимога тендерної документації: відповідно до пп 1.1. Додатку № 1 до тендерної документації: «Для підтвердження наявності обладнання та матеріально-технічної бази необхідно надати скановану копію довідки про наявність обладнання та матеріально-технічної бази за формою.
Виконавець робіт повинен мати на праві власності чи інших законних підставах такі засоби обчислювальної та інформаційної техніки, технічні засоби, необхідні для виконання топографо-геодезичних і картографічних робіт: -супутникові геодезичні ГНСС-приймачі, високоточні і точні електронні тахеометри, теодоліти та нівеліри, гравіметри, комп’ютери та відповідне ліцензоване програмне забезпечення для виконання робіт зі створення Державної геодезичної мережі, геодезичних мереж згущення, геодезичних мереж спеціального призначення, інженерно - геодезичних вишукувань;
У пункті 7 форми довідки про наявність обладнання та матеріально-технічної бази замовником передбачено, що учасник має надати: "Геоінформаційний сервер (GIS Server) з можливістю управління базами геоданих та публікації сервісів об'єктів для відображення карток та відправки запитів, сервіс геометрії та можливість публікувати сервіси геоданих, використовувати карти та ін. в Інтернеті, підтримувати веб-редагування за допомогою сервісів об'єктів та публікація сервісів геообробки надаючи доступ до даних будь-якому члену Сквирської громади. Для підтвердження надається скановані копії відповідного свідоцтва та / або інші передбачені законодавством документи щодо правових підстав володіння/користування Учасника із підтвердженням зазначених можливостей"
У пункті 2 форми довідки про наявність обладнання та матеріально-технічної бази замовником передбачено, що учасник має надати: "GNSS приймач, 2 шт. Для підтвердження надається сканована копія реєстраційного посвідчення апаратури супутникових радіонавігаціних систем відповідно до п.6 Порядку використання апаратури супутникових радіонавігаційних систем під час проведення топографо-геодезичних, картографічних, аерофото-знімальних, проєктних, дослідницьких робіт і вишукувань та кадастрових зйомок, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 13.07.1998 № 1075"».
Позиція скаржника: як вбачається чітким переліком зазначених вимог щодо технічного і технологічного забезпечення виконавців топографо-геодезичних і картографічних робіт, наявність у суб’єктів топографо-геодезичних і картографічних робіт певної кількості ліцензій – відсутня, а отже, не передбачена законодавством України та не є обов’язковою чи необхідною умовою надання послуг за предметом закупівлі. Скаржник має змогу надати на підтвердження кваліфікаційного критерію наявності обладнання та матеріально-технічної бази 6 (шість) ліцензій програмного забезпечення ArcGIS, яке придатне для переведення даних, отриманих за результатами робіт у форматі *.gdb, з документами карт (креслень) у форматі .mxd. Виходячи з наведеного, взяти участь у процедурі закупівлі зможуть суб'єкти господарювання, які мають саме 7 ліцензій програмного забезпечення яке придатне для переведення даних, отриманих за результатами робіт у форматі *.gdb , з документами карт (креслень) у форматі .mxd та зможуть надати довідку від ліцензіара або авторизованого представника в Україні з підтвердженням даного функціоналу.
Замовником встановлена дискримінаційна вимога щодо наявності Геоінформаційного серверу (GIS Server). GIS Server - це програмне забезпечення, що призначено для забезпечення віддаленого доступу до просторових даних користувачів. Замовником вказано конкретну марку програмного забезпечення, у той час як учасники мають право надавати «аналог» або «еквівалент» конкретного обладнання або програмного забезпечення. Відповідно до норм Закону учасники мають право надавати «аналог» або «еквівалент» конкретного обладнання / програмного забезпечення. Так, у скаржника наявне програмне забезпечення: 1) «GIS-6», функціонал якого дозволяє створювати у своєму програмному середовищі файлові бази геоданих, а також здійснювати графічне відображення, систематизацію та аналіз просторових даних, що підтверджується Ліцензією на право легального користування програмним забезпеченням геодезична інформаційна система 6 №3303 від 06.07.2016. 2) GIS 6 Web Edition, функціонал якого дозволяє публікацію геоданих в мережі Інтернет, з можливістю доступу до даних декількох користувачів із організацією прав доступу, що підтверджується договором №5053 від 23.04.2020. Вказаний функціонал підтверджується довідкою від ліцензіара від 23.04.2020.
Тобто програмне забезпечення Скаржника є аналогічним за своїм функціоналом тому, що вимагається Замовником. У той же час, у зв’язку із тим, що замовником не передбачено у документації можливість надання «аналогу» або «еквіваленту» GIS Server, скаржник не має змоги прийняти участь у закупівлі. Виходячи з наведеного, взяти участь у Процедурі закупівлі зможуть суб'єкти господарювання, які мають програмне забезпечення саме GIS Server, що обмежує конкуренцію та порушує принципи здійснення закупівель.
Замовником передбачено, що учасник має надати: «GNSS приймач, 2 шт. Для підтвердження надається сканована копія реєстраційного посвідчення апаратури супутникових радіонавігаціних систем відповідно до п.6 Порядку використання апаратури супутникових радіонавігаційних систем під час проведення топографо-геодезичних, картографічних, аерофото-знімальних, проєктних, дослідницьких робіт і вишукувань та кадастрових зйомок, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 13.07.1998 № 1075». Вимога замовника щодо надання реєстраційного посвідчення апаратури супутникових радіонавігаційних систем не відповідає чинному законодавству України, оскільки «Порядок використання апаратури супутникових радіонавігаційних систем під час проведення топографо-геодезичних, картографічних, аерофото-знімальних, проєктних, дослідницьких робіт і вишукувань та кадастрових зйомок», затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 13.07.1998 № 1075, на який посилається замовник в тендерній документації та яким було передбачено наявність вказаних реєстраційних посвідчень, втратив чинність на підставі постанови Кабінету Міністрів України № 1141 від 04.12.2019 (втрата чинності від 31.12.2019). Таким чином, виконавці топографо-геодезичних послуг не зобов’язані мати реєстраційні посвідчення апаратури супутникових радіонавігаційних систем до GNSS. У скаржника є 2 GNSS, які плануються до залучення для надання послуг за предметом закупівлі, а саме: 1) GPS Elnav i70 зав.№1061826 2) CNSS ANCOVO GX9 GPS GX1230 GG № 471121, зав. номер № G9T217042005N (підтверджуючі документи додаємо). У той же час, у Скаржника відсутні на вказані прилади реєстраційні посвідчення апаратури супутникових радіонавігаційних систем, які не передбачені чинним законодавством.
Позиція Колегії: замовник не довів необхідність встановлення наведеної вище умови тендерної документації. Замовник повинен усунути наведені вище невідповідності шляхом внесення відповідних змін до Документації в цій частині.
Рішення колегії № 6457 -р/пк-пз від 27.10.2022
Вимоги тендерної документації: у складі тендерної пропозиції учасник повинен надати документи, що підтверджують наявність обладнання та матеріально-технічної бази: довідка про наявність обладнання та матеріально-технічної бази, що містить опис технічних можливостей учасника (довільної форми за власноручним підписом керівника або уповноваженої особи Учасника, завірена печаткою*). Додаток 2 тендерної документації містить інформацію про відповідність учасників кваліфікаційним критеріям. Відповідно до пункту 1 додатку 2 Документації наявність обладнання та матеріально-технічної бази.
Довідка щодо наявності харчоблоку та інших виробничих потужностей, що знаходяться в межах Луцької територіальної громади. Необхідний мінімум промислового обладнання, який повинен знаходитися на харчоблоку в якому безпосередньо надаватиметься послуга:
2 шт. - Машина для переробки овочів МПО-1
1 шт. - Машина протирочно-різальна МПР-350М
1 шт. – Тістомісильна машина
2 шт. - М’ясорубка МИМ-350
1 шт. – Слайсер
1 шт. – Блендер
2 шт. – Піч пароконвекційна UNOX XFT133
2 шт. – Плита електрична ПЕД-6
1 шт. – Шафа холодильна Polair CM105-S
1 шт. – Холодильник
2 шт. – Ваги електричні
1 шт. – Шафа для хліба ШХД - 4
4 шт. – Мийки з нержавійки
4 шт. – Столи з нержавійки
2 шт. – Сушарки для посуду та дошок
1 шт. – Стерилізатор повітряний ГП-80
1 шт. – Водонагрівач (бойлер) на 40 л
10 шт. – Каструлі малого та великого об’єму (5, 10, 30, 50 л)
4 шт. – Сковороди 1
шт. – Марміт
1 шт. – Прилавок для столових приладів
2 шт. – Нейтральний елемент Кий-В НЕ -1000 Класик
2 шт. – Термоконтейнери з кришками для перших страв
2 шт. – Термоконтейнери з кришками для других страв
6 шт. – Контейнери з кришками для холодних страв
Обладнання може бути інших марок/моделей, але з аналогічними технічними характеристиками. На підтвердження цієї вимоги Учасник повинен цей перелік зазначити в довідці про наявність матеріально-технічної бази (зразок № 1).
Позиція скаржника: скаржник вважає, що в силу наведеної вище вимоги взяти участь в закупівлі зможуть лише учасники, що мають обладнання саме такої кількості та саме конкретного визначеного переліку. Скаржником планується надати послуги, що є предметом цієї закупівлі, використовуючи обладнання, що є цілком достатнім та необхідним для надання такого виду послуг. Встановлення замовником конкретного переліку та кількості обладнання нам є не зрозумілим з огляду на те, що замовником не обґрунтовано обов’язкову наявність в учасників саме конкретного обладнання. Скаржник додає, що йому не потрібно буде використовувати тістомісильну машину у кількості 1 шт., адже при наданні послуг учасник не планує випікати ані хліб, ані інші хлібобулочні вироби. Натомість, скаржник має контрагента, з яким укладено відповідний договір, який (контрагент) постачатиме потенційному учаснику хлібобулочні вироби високої якості. Відтак потреби у наявності тістомісильної машини у скаржника немає. Скаржник вважає вимогу Документації щодо довідки щодо наявності харчоблоку та інших виробничих потужностей, що знаходяться в межах Луцької територіальної громади дискримінаційними з огляду на таке. Скаржник, як потенційний учасник, не має харчоблоку та інших виробничих потужностей, що знаходяться саме в межах Луцької територіальної громади. Проте, скаржник має вказані приміщення (нежитлові приміщення для розміщення закладу харчування) на території Львівської області, яка межує з Волинською областю (область місця знаходження Замовника). Скаржник надає договір №50/20/1 оренди майна, що належить до спільної власності територіальних громад області від 02.12.2020 (додаток 2 до скарги). Крім цього, у разі перемоги у процедурі закупівлі Скаржник планує орендувати виробниче приміщення (харчоблок) у межах Луцької територіальної громади.
Позиція Колегії: щодо кількості та переліку необхідного мінімуму промислового обладнання, який повинен знаходитися на харчоблоку в якому безпосередньо надаватиметься послуга. Скаржник не довів та документально не підтвердив необхідність внесення змін до тендерної документації в цій частині, а також документально не підтвердив неможливість виконання вказаної умови тендерної документації та не довів, яким чином наведена вище умова порушує права та законні інтереси скаржника, пов’язані з участю у Процедурі закупівлі, у зв'язку з чим відсутні підстави для задоволення Скарги в цій частині.
Щодо технічних характеристик необхідного мінімуму промислового обладнання, який повинен знаходитися на харчоблоку в якому безпосередньо надаватиметься послуга. Замовник не обґрунтував необхідність встановлення у тендерній документації наведеної вище вимоги у вказаній редакції. Виходячи з наведеного, взяти участь у процедурі закупівлі зможуть суб’єкти господарювання, які зможуть підтвердити наявність харчоблоку та інших виробничих потужностей, що знаходяться саме в межах Луцької територіальної громади та зможуть підтвердити наявність промислового обладнання з технічними характеристиками визначеними в тендерній документації, зокрема, Машина для переробки овочів саме МПО-1, Машина протирочно-різальна саме МПР-350М, М’ясорубка саме МИМ-350, Піч пароконвекційна саме UNOX XFT133, Плита електрична саме ПЕД-6, Шафа холодильна саме Polair CM105-S, Шафа для хліба саме ШХД, Стерилізатор повітряний саме ГП-80, Водонагрівач (бойлер) саме на 40 л, Каструлі малого та великого об’єму саме (5, 10, 30, 50 л), Нейтральний елемент саме Кий-В НЕ -1000 Класик, що є дискримінаційним по відношенню до інших суб’єктів господарювання, у тому числі, скаржника. Враховуючи вище викладене, замовник повинен усунути наведені вище невідповідності шляхом внесення відповідних змін до тендерної документації в цій частині.
пов'язані статті
07 берез.
Типові дискримінаційні умови тендерної документації при встановленні кваліфікаційних критеріїв07 берез.
Загальний алгоритм здійснення публічних закупівель06 берез.
Дії замовника, якщо порушено строки під час проведення відкритих торгів05 берез.
Як реєстр документів допомагає у розгляді тендерних пропозицій учасників + приклад реєстру документів04 берез.
Протоколи уповноваженої особи, тендерні документації, проєкти договорів про закупівлю та інші закупівельні документи для проведення закупівель в 2025 році