Статті

Чи є порушенням закупівля послуг та робіт з одним кодом ДК 

3
255

Кожна невірне прийняте рішення уповноваженої / відповідальної особи може призвести до порушення законодавства у сфері публічних закупівель та в свою чергу, у випадках визначених статтею 164-14 КУпАП,  до адміністративної відповідальності. Тому під час здійснення закупівель кожна уповноважена / відповідальна особа  аналізує норми законодавства для того, щоб прийняти вірне рішення в тій чи іншій ситуації. В цьому матеріалі розглянемо одне із питань, яке виклакає сумніви в уповноважених / відповідальних осіб, а саме: чи є порушенням закупівля послуг та робіт за одним кодом ДК. 

Чим регламентується визначення предмету закупівлі 

Пункт 15 Особливостей визначає, що предмет закупівлі визначається замовником відповідно до вимог Закону та Порядку визначення предмета закупівлі, затвердженого наказом Мінекономіки від 15 квітня 2020 р. № 708 (далі – Порядок №708). 

Відповідно до пункту 22 частини 1 статті 1 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) предмет закупівлі - товари, роботи чи послуги, що закуповуються замовником у межах єдиної процедури закупівлі або в межах проведення спрощеної закупівлі, щодо яких учасникам дозволяється подавати тендерні пропозиції / пропозиції або пропозиції на переговорах (у разі застосування переговорної процедури закупівлі). Предмет закупівлі визначається замовником у порядку, встановленому Уповноваженим органом, із застосуванням Єдиного закупівельного словника, затвердженого у встановленому законодавством порядку. 

Порядок №708 встановлює правила визначення замовником предмета закупівлі відповідно до Закону із застосуванням показників цифр основного словника національного класифікатора України ДК 021:2015 «Єдиний закупівельний словник», затвердженого наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 23 грудня 2015 року № 1749 (далі - ЄЗС), а також особливості визначення предмета закупівлі для окремих товарів, робіт і послуг. 

Національний класифікатор «Єдиний закупівельний словник» (ЄЗС) призначений для стандартизації опису в договорах (контрактах) предмета державних закупівель, забезпечування більшої прозорості закупівель товарів, робіт і послуг за бюджетні кошти, створювання ефективного конкурентного середовища у сфері державних закупівель, а також підтримування участі вітчизняних суб’єктів господарювання у торгах за межами України. 

ЄЗС призначений замовникам державних закупівель для описування в повідомленнях про запрошення до участі в торгах (тендерах) предмета державних закупівель, а також вітчизняним товаро-виробникам і надавачам послуг для пошуку тендерних пропозицій як у межах, так і поза межами України. 

Основний словник ЄЗС установлює коди та назви продукції та послуг, що можуть бути предметом закупівель. 

Предмет закупівлі послуги 

Згідно з пунктом 21 частини 1 статті 1 Закону послуги - будь-який предмет закупівлі, крім товарів і робіт, зокрема транспортні послуги, освоєння технологій, наукові дослідження, науково-дослідні або дослідно-конструкторські розробки, медичне та побутове обслуговування, найм (оренда), лізинг, а також фінансові та консультаційні послуги, поточний ремонт, поточний ремонт з розробленням проектної документації. 

Пунктом 3 розділу 1 Порядку № 708 визначено, що предмет закупівлі товарів і послуг визначається замовником згідно з пунктами 21 і 34 частини 1 статті 1 Закону та за показником четвертої цифри Єдиного закупівельного словника. 

У свою чергу Порядок №708 встановлює особливості визначення предмета закупівлі для окремих товарів, робіт і послуг. Тому необхідно під час визначення предмету закупівлі аналізувати Порядок №708 на предмет встановлення особливостей визначення необхідного закупівельнику предмету закупівлі. 

Розглянемо для прикладу особливості визначення предмету закупівлі – послуг з поточного ремонту. 

Згідно з пунктом 3 розділу 2 Порядку № 708 під час здійснення закупівлі послуг з поточного ремонту предмет закупівлі визначається за кожним окремим будинком, будівлею, спорудою, лінійним об’єктом інженерно-транспортної інфраструктури згідно з термінологією державних будівельних норм ДБН А.2.2-3:2014 «Склад та зміст проектної документації на будівництво», затверджених наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 04 червня 2014 року № 163, та/або галузевих будівельних норм ГБН Г.1-218-182:2011 «Ремонт автомобільних доріг загального користування. Види ремонтів та переліки робіт», затверджених наказом Державної служби автомобільних доріг України від 23 серпня 2011 року № 301. 

При цьому, в ДБН А.2.2-3:2014 «Склад та зміст проектної документації на будівництво» містяться наступні визначення: 

  • будівля - різновид споруди, що складається з несучих та огороджувальних або сполучених (несучоогороджувальних) конструкцій, які утворюють наземні або підземні приміщення, призначені для життєдіяльності людей та виробництва продукції; 
  • будинок - різновид будівлі, яка призначена, як правило, для проживання та обслуговування людей; 
  • споруда - штучно створений об'ємний, площинний або лінійний об'єкт, що має природні або штучні просторові межі, встановлений стаціонарно (нерухомо) відносно землі та призначений для досягнення певних цілей; 
  • лінійний об'єкт інженерно-транспортної інфраструктури - наземні, надземні або підземні лінійні об'єкти для пересування людей, транспортних засобів, вантажів, переміщення рідких та газоподібних продуктів, передачі електроенергії тощо. 

Оскільки поточний ремонт є послугою в розумінні Закону, тому визнаємо також за показником четвертої цифри Єдиного закупівельного словника. 

З огляду на викладене, предмет закупівлі послуг з поточного ремонту визначаєтьсяза кожним окремим будинком, будівлею, спорудою, лінійним об’єктом інженерно-транспортної інфраструктури із зазначенням четвертої цифри Єдиного закупівельного словника.  

Предмет закупівлі роботи 

Роботи - розроблення проектної документації на об’єкти будівництва, науково-проектної документації на реставрацію пам’яток архітектури та містобудування, будівництво нових, розширення, реконструкція, капітальний ремонт та реставрація існуючих об’єктів і споруд виробничого та невиробничого призначення, роботи з будівництва об’єктів з розробленням проектної документації, роботи з нормування в будівництві, геологорозвідувальні роботи, технічне переоснащення діючих підприємств та супровідні роботам послуги, у тому числі геодезичні роботи, буріння, сейсмічні дослідження, аеро- і супутникова фотозйомка та інші послуги, що включаються до кошторисної вартості робіт, якщо вартість таких послуг не перевищує вартості самих робіт (пункт 27  частини 1 статті 1 Закону). 

Пунктом 4 розділу 1 Порядку № 708 визначено, що визначення предмета закупівлі робіт здійснюється замовником згідно з пунктом 27 частини 1 статті 1 Закону за об’єктами будівництва та з урахуванням положень кошторисних норм України «Настанова з визначення вартості будівництва», затверджених наказом Міністерства розвитку громад та територій України від 01.11.2021 № 281, а також галузевих будівельних норм ГБН Г.1-218-182:2011 «Ремонт автомобільних доріг загального користування. Види ремонтів та перелік робіт», затверджених наказом Державної служби автомобільних доріг України від 23.08.2011 № 301. 

Так, згідно із кошторисними нормами України «Настанова з визначення вартості будівництва», затверджені наказом № 281 (далі - Настанова № 281),  визначає, що об’єктами будівництва є будинки, будівлі, споруди будь-якого призначення, їх комплекси та частини, лінійні об’єкти інженерно-транспортної інфраструктури. 

ДБН А.2.2-3:2014 «Склад та зміст проектної документації на будівництво» містяться наступні визначення: 

  • будівля - різновид споруди, що складається з несучих та огороджувальних або сполучених (несучоогороджувальних) конструкцій, які утворюють наземні або підземні приміщення, призначені для життєдіяльності людей та виробництва продукції; 
  • будинок - різновид будівлі, яка призначена, як правило, для проживання та обслуговування людей; 
  • споруда - штучно створений об'ємний, площинний або лінійний об'єкт, що має природні або штучні просторові межі, встановлений стаціонарно (нерухомо) відносно землі та призначений для досягнення певних цілей; 
  • лінійний об'єкт інженерно-транспортної інфраструктури - наземні, надземні або підземні лінійні об'єкти для пересування людей, транспортних засобів, вантажів, переміщення рідких та газоподібних продуктів, передачі електроенергії тощо; 
  • комплекс (будова) - сукупність будівель та споруд, об'єднаних цільовим призначенням, зведення яких здійснюється за єдиною проектною документацією; 
  • частина - визначена проектною документацією на реконструкцію, капітальний ремонт частина об'єкта, якою не передбачається збільшення навантажень на фундаменти, мережі тепло-, водо-, газо-, електропостачання та/або втручання в несучі та огороджувальні конструкції, а також інженерні системи загального користування об'єкта, без повного призупинення його використання за функціональним призначенням. 

Водночас, якщо звернутися до Порядку № 708, то цей Порядок не визначає окремих правил, щодо обрання коду Єдиного закупівельного словника при визначенні предмета закупівлі робіт. 

Однак в цьому випадку потрібно звернутися до Порядку розміщення інформації  про публічні закупівлі, який затверджений наказом Мінекономіки 11.06.2020  № 1082 (далі – Порядок №1082). 

Так, пункт 12 Порядку №1082 визначає, що під час розміщення в електронній системі закупівель інформації про предмет закупівлі в окремих полях зазначається інформація щодо: 

  • назви предмета закупівлі (у разі визначення предмета закупівлі - послуга з виконання науково-технічних робіт, у цьому електронному полі зазначається конкретна назва науково-технічної роботи); 
  • коду предмета закупівлі відповідно до класифікаторів або назва згідно з ДСТУ, державних або галузевих будівельних норм, які передбачені для визначення предмета закупівлі відповідно до Порядку визначення предмета закупівлі, затвердженого Уповноваженим органом, та їх назви. 

Також згідно з пунктом 13 Порядку №1082 крім полів, визначених пунктом 12 цього Порядку, у випадках, зазначених у цьому пункті, додатково в окремих полях заповнюється інформація щодо: 

  • коду за показниками другої - п’ятої цифр Єдиного закупівельного словника, у разі визначення предмета закупівлі – роботи. 

Тому визначаючи предмет закупівлі робіт замовник повинен визначити його виключно за об’єктами будівництва та обрати код Єдиного закупівельного словника в межах другої - п’ятої цифр. 

Чи є порушенням закупівельного законодавства закупівля послуг та робіт з одним кодом ДК? 

З огляду на вище розглянуту інформацію робимо висновок, що сам Порядок №708 скеровує замовника до того, що предмет закупівлі спочатку визначається за видом предмета закупівлі (товари, роботи чи послуги), тобто спочатку замовник повинен встановити приналежність предмета закупівлі до того чи іншого виду предмета закупівлі використовуючи визначення, які містяться в  Законі (пункт 21, 34 та 27 частини 1 статті 1 Закону). А далі вже, в залежності від виду предмета закупівлі, визначається предмет закупівлі за показниками, які визначенні  положеннями Порядку №708.  

Одним із таких показників є код  Єдиного закупівельного словника (далі - код ДК), який допомогає замовнику в залежності від виду предмета закупівлі визначити предмет закупівлі згідно положень Порядку №708. Код ДК визначається замовником самостійно, але залежно від специфіки предмета закупівлі обирається найбільш відповідний код ДК предмету закупівлі.  

Більше про визначення коду ДК – в матеріалі Що врахувати під час обрання коду ДК із Єдиного закупівельного словника

В закупівельній діяльності є випадки, коли різним видам предметів закупівель (послуги та роботи) відповідає один і той самий код ДК. Відповідно в замовників можуть виникнути хибні думки стосовно їхній дій в таких ситуаціях, до прикладу: 

  • необхідно додавати вартість предмета закупівель робіт і послуг для визначення виду закупівлі, бо таким предметам закупівель відповідає однаковий код ДК, оскільки замовники вважають, що в протилежному випадку це може бути визначено як уникнення процедури закупівлі відкриті торги / використання електронного каталогу (у разі закупівлі товару); 
  • різним видам предметів закупівель не може відповідати однаковий код ДК  і необхідно обрати різні коди ДК, оскільки замовники вважають, що в протилежному випадку це може бути порушенням порядку визначення предмету закупівлі.  

До прикладу, замовнику необхідно здійснити закупівлю з Розробки проєктно документації та проходження експертизи проєктної документації по об`єкту: «Поточний ремонт найпростішого укриття для колективного захисту населення …» за кодом ДК 021:2015:71320000-7: Послуги з інженерного проектування та виготовлення проектно-кошторисної документації та проведення її експертизи по об’єкту «Капітальний ремонт будівлі …» за кодом ДК 021:2015:71320000-7: Послуги з інженерного проектування. 

В даному прикладі  замовники звертають увагу в першу чергу на код ДК предмету закупівлі, але важливо в такій ситуації спочатку проаналізувати до якого виду предмета закупівлі відноситься той чи інший предмет закупівлі.  

Розробка проєктної документації (кошторисної частини) та проходження експертизи проєктної документації (кошторисної частини) по об`єкту: «Поточний ремонт найпростішого укриття для колективного захисту населення …» за кодом ДК 021:2015:71320000-7: Послуги з інженерного проектування відноситься до виду предмета закупівлі - послуги. Рекомендуємо ознайомитися з матеріалом Як визначити предмет закупівлі послуг з виготовлення проектної документації для поточного ремонту? 

Виготовлення проєктної документації та проведення її експертизи по об’єкту «Капітальний ремонт будівлі …» за кодом ДК 021:2015:71320000-7: Послуги з інженерного проектування відноситься до виду предмета закупівлі - роботи. Рекомендуємо ознайомитися з матеріалом Визначення предмета закупівлі — розроблення проєктної документації на об’єкти будівництва

З проведеного аналізу бачимо, що ці предмети закупівель є різними видами предмета закупівлі, відповідно це послуги та роботи. Дійсно дані предмети закупівель визначаються за одним кодом ДК, оскільки враховуючи специфіку предмету закупівлі саме цей код ДК є найбільш відповідним для даних предметів закупівель і це не є порушення порядку визначення предмета закупівлі. 

Відповідно замовники повинні врахувати, що предмет закупівлі роботи і предмет закупівлі послуг це різні види предмету закупівлі, які: 

  • мають свій порядок визначення; 
  • між собою не додаються для визначення виду закупівлі;  
  • мають свої визначені законодавством вартісні межі для визначення виду закупівлі; 
  • для яких може бути визначений один і той самий код ДК, адже замовник обирає на свій розсуд найбільш відповідний код ДК предмету закупівлі в залежності від специфіки предмету закупівлі. 

З огляду на вище викладене можемо говорити, що закупівля різних видів предметів закупівель - робіт та послуг за одним кодом ДК не може вважатися порушенням закупівельного законодавства. Адже саме головне в такому випадку вірно визначити вид предмета закупівлі, щоб не допустити порушень пункту 5 та 6 Особливостей та відповідно не бути притягнутим до адміністративної відповідальності за порушення порядку визначення предмета закупівлі та придбання товарів, робіт і послуг до / без проведення процедур закупівель/спрощених закупівель відповідно до вимог закону. Тому замовнику варто ознайомитися з матеріалами зібраними в онлайн-книзі  Предмет закупівлі: специфіка визначення

Підсумки 

Роботи та послуги – це два різних вида предмета закупівлі, які мають свої особливості визначення. Для даних предметів закупівель може бути визначений однаковий код ДК, бо замовник обирає код ДК виходячи із специфіки предмета закупівлі. Відповідно здійснення закупівлі послуг та робіт з одним і тим самим кодом ДК не може вважатися порушенням закупівельного законодавства, адже це різні види предмета закупівлі, для яких може бути визначений  однаковий код ДК.  

Як бачимо процес визначення предмета закупівлі є багатоетапним та враховує в собі велику кількість інформації, яку повинен знати та застосовувати для прийняття вірних рішень закупівельник. Адже від цього залежить успішність здійснення закупівлі без порушень, тому рекомендуємо дізнатися ще більше інформації щодо визначення предмету закупівлі в відео-навчанні Практикум щодо визначення предмету закупівлі

#закупівля робіт#планування закупівель#порушення у закупівлях#предмет закупівлі

пов'язані статті

Публічна офертаПолітика конфіденційностіДля авторівКонтакти

© 2025 TNDR. Освітня платформа у сфері публічних (державних) закупівель. ТНДР.

Visa & Mastercard