Статті

Зміна ціни в договорі про закупівлю у зв’язку з зміною ставок податків і зборів та/або зміною умов щодо надання пільг з оподаткування — пропорційно до зміни таких ставок та/або пільг з оподаткування, а також у зв’язку із зміною системи оподаткування пропорційно до зміни податкового навантаження внаслідок зміни системи оподаткування згідно підпункту 6 пункту 19 Особливостей 

1
71

Одним із випадків визначених пунктом 19 Особливостей для внесення змін до істотних умов договору про закупівлю є зміна ціни в договорі про закупівлю у зв'язку з зміною ставок податків і зборів та / або зміною умов щодо надання пільг з оподаткування - пропорційно до зміни таких ставок та / або пільг з оподаткування, а також у зв'язку з зміною системи оподаткування пропорційно до зміни податкового навантаження внаслідок зміни системи оподаткування. У цьому матеріалі детально дослідимо підпункт 6 пункту 19 Особливостей та з’ясуємо особливості його застосування. 

Підстави застосування підпункту 6 пункту 19 Особливостей 

Договір про закупівлю за результатами проведеної закупівлі згідно з пунктами 10 і 13 цих особливостей укладається відповідно до Цивільного і Господарського кодексів України з урахуванням положень статті 41 Закону, крім частин другої - п’ятої, сьомої - дев’ятої статті 41 Закону, та цих особливостей (пункт 17 Особливостей). 

Пунктом 19 Особливостей визначено, що істотні умови договору про закупівлю, укладеного відповідно до пунктів 10 і 13 (крім підпунктів 13 та 15 пункту 13) Особливостей, не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов’язань сторонами в повному обсязі, крім випадків, які визначені даним пунктом.  

Підпункт 6 пункту 19 Особливостей визначає такий випадок для внесення змін до істотних умов договору про закупівлю: зміна ціни в договорі про закупівлю у зв’язку з зміною ставок податків і зборів та/або зміною умов щодо надання пільг з оподаткування - пропорційно до зміни таких ставок та/або пільг з оподаткування, а також у зв’язку із зміною системи оподаткування пропорційно до зміни податкового навантаження внаслідок зміни системи оподаткування.  

Дана умова говорить про те, що може змінюватися ціна в договорі  про закупівлю. А що таке ціна розглянемо далі. 

Ціна це виражений у грошовій формі еквівалент одиниці товару (пункту 15 частини 1 статті 1 Закону України «Про ціни та ціноутворення»).  

Також питання щодо ціни в договорі (у господарських зобов’язаннях) врегульовано статтею 189 Господарського Кодексу України  (далі - ГКУ). Так, ціна в цьому Кодексі є вираженим у грошовій формі еквівалентом одиниці товару (продукції, робіт, послуг, матеріально-технічних ресурсів, майнових і немайнових прав), що підлягає продажу (реалізації), який потрібно застосовувати як тариф, розмір плати, ставки або збору, крім ставок і зборів, що використовують у системі оподаткування. 

Ціна є істотною умовою господарського договору. Ціну зазначають у договорі у гривнях. Ціни в зовнішньоекономічних договорах (контрактах) можуть бути визначені в іноземній валюті за згодою сторін. 

При укладенні господарського договору сторони зобов’язані у будь-якому разі погодити предмет, ціну та строк дії договору (частина 3 статті 180 ГКУ).  

Статтею 638 ЦКУ визначено, що договір є укладеним, якщо сторони досягли згоди з усіх істотних умов договору. Істотними умовами договору є умови про предмет договору, умови, що визначені законом як істотні або є необхідними для договорів даного виду, а також усі ті умови, щодо яких за заявою хоча б однієї із сторін має бути досягнуто згод. 

У відповідності до положень статті 632 Цивільного кодексу України (надалі – ЦКУ) ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін.   

У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.   

Зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.   

Зміна ціни в договорі після його виконання не допускається. 

Отже, ціна це виражений у грошовій формі еквівалент одиниці товару, роботи чи послуги, яка є істотною умовою договору та може змінюватися лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.

Виділимо кожну складову підпункту 6 пункту 19 Особливостей як окрему підставу для внесення змін до істотних умов договору про закупівлю – ціни в договорі у зв’язку із: 

  • зміною ставок податків і зборів - пропорційно до зміни таких ставок; 
  • зміною умов щодо надання пільг з оподаткування - пропорційно до зміни  таких пільг з оподаткування;  
  • зміною системи оподаткування пропорційно до зміни податкового навантаження внаслідок зміни системи оподаткування.  

Далі детальніше розглянемо кожну підставу для внесення змін до істотних умов договору про закупівлю визначену підпунктом 6 пункту 19 Особливостей. 

Зміна ціни в договорі про закупівлю у зв'язку з зміною ставок податків і зборів  

Податковий Кодекс України (надалі – ПКУ) регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов’язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов’язки їх посадових осіб під час адміністрування податків та зборів, а також відповідальність за порушення податкового законодавства. Тому звернемося до його норм для того, щоб знайти визначення  термінів «податку» та «збір». 

Згідно статті 6 ПКУ визначено, що: 

  • податком є обов'язковий, безумовний платіж до відповідного бюджету або на єдиний рахунок, що справляється з платників податку відповідно до цього Кодексу; 
  • збором (платою, внеском) є обов'язковий платіж до відповідного бюджету або на єдиний рахунок, що справляється з платників зборів, з умовою отримання ними спеціальної вигоди, у тому числі внаслідок вчинення на користь таких осіб державними органами, органами місцевого самоврядування, іншими уповноваженими органами та особами юридично значимих дій. 

Стаття 8 ПКУ визначає, що в Україні встановлюються загальнодержавні та місцеві податки та збори. 

До загальнодержавних належать податки та збори, що встановлені цим Кодексом і є обов'язковими до сплати на усій території України, крім випадків, передбачених цим Кодексом. 

До місцевих належать податки та збори, що встановлені відповідно до переліку і в межах граничних розмірів ставок, визначених цим Кодексом, рішеннями сільських, селищних, міських рад у межах їх повноважень і є обов’язковими до сплати на території відповідних територіальних громад. 

Відповідно до статті 9 ПКУ до загальнодержавних податків належать: 

  • податок на прибуток підприємств; 
  • податок на доходи фізичних осіб; 
  • податок на додану вартість; 
  • акцизний податок; 
  • екологічний податок; 
  • рентна плата; 
  • мито (відносини, пов'язані з установленням та справлянням мита, регулюються митним законодавством, якщо інше не передбачено цим Кодексом). 

Установлення загальнодержавних податків та зборів, не передбачених цим Кодексом, забороняється. 

Згідно статті 10 ПКУ до місцевих податків належать: 

  • податок на майно; 
  • єдиний податок. 

До місцевих зборів належать: 

  • збір за місця для паркування транспортних засобів; 
  • туристичний збір. 

Установлення місцевих податків та зборів, не передбачених цим Кодексом, забороняється.  

Водночас, вчитуючись у норму підпункту 6 пункту 13 Особливостей варто виділити, що має значення саме зміна ставки податку та збору. 

Тому варто проаналізувати ПКУ на предмет визначення, що таке ставка податку. 

Згідно статті 7 ПКУ під час встановлення податку обов'язково визначаються такі елементи: 

  • платники податку; 
  • об'єкт оподаткування; 
  • база оподаткування; 
  • ставка податку
  • порядок обчислення податку; 
  • податковий період; 
  • строк та порядок сплати податку; 
  • строк та порядок подання звітності про обчислення і сплату податку. 

Стаття 25 ПКУ визначає, що ставкою податку визнається розмір податкових нарахувань на (від) одиницю (одиниці) виміру бази оподаткування. 

Базою оподаткування - це фізичний, вартісний чи інший характерний вираз об'єкта оподаткування, до якого застосовується податкова ставка і який використовується для визначення розміру податкового зобов'язання.  

База оподаткування і порядок її визначення встановлюються цим Кодексом для кожного податку окремо.  

У випадках, передбачених цим Кодексом, один об'єкт оподаткування може утворювати кілька баз оподаткування для різних податків.  

У випадках, передбачених цим Кодексом, конкретна вартісна, фізична або інша характеристика певного об'єкта оподаткування може бути базою оподаткування для різних податків (стаття 23 ПКУ). 

Одиницею виміру бази оподаткування визнається конкретна вартісна, фізична або інша характеристика бази оподаткування або її частини, щодо якої застосовується ставка податку.  

Одиниця виміру бази оподаткування є єдиною для розрахунку і обліку податку.  

Одній базі оподаткування повинна відповідати одна одиниця виміру бази оподаткування (стаття 24 ПКУ). 

Об'єктом оподаткування можуть бути майно, товари, дохід (прибуток) або його частина, обороти з реалізації товарів (робіт, послуг), операції з постачання товарів (робіт, послуг) та інші об'єкти, визначені податковим законодавством, з наявністю яких податкове законодавство пов'язує виникнення у платника податкового обов'язку (стаття 22 ПКУ). 

Вид ставок податків визначенні статтями 26 – 28 ПКУ, а саме: 

  • базовою (основною) ставкою податку визначається ставка, що визначена такою для окремого податку відповідним розділом цього Кодексу. У випадках, передбачених цим Кодексом, під час обчислення одного і того самого податку можуть використовуватися декілька базових (основних) ставок; 
  • граничною ставкою податку визнається максимальний або мінімальний розмір ставки за певним податком, встановлений цим Кодексом; 
  • абсолютною (специфічною) є ставка податку, згідно з якою розмір податкових нарахувань встановлюється як фіксована величина стосовно кожної одиниці виміру бази оподаткування; 
  • відносною (адвалорною) визнається ставка податку, згідно з якою розмір податкових нарахувань встановлюється у відсотковому або кратному відношенні до одиниці вартісного виміру бази оподаткування. 

Тобто, можна підсумувати, що: 

  • податки і збори є обов'язковими, безумовними платежами до відповідного бюджету або на єдиний рахунок, що справляється з платників податку або платників зборів відповідно до норм ПКУ; 
  • встановлюються загальнодержавні та місцеві податки та збори; 
  • ставкою податку є розмір податкових нарахувань на (від) одиницю (одиниці) виміру бази оподаткування відповідно до положень ПКУ. 

Ознайомитись з прикладом внесення змін до договору про закупівлю у зв’язку зі зміною ставки податку та етапами внесення змін до договору можна в матеріалі Повернення акцизу на пальне: як це відобразиться на замовниках, Як підвищення акцизів на пальне впливає на діючі договори про закупівлю

Зміна ціни в договорі про закупівлю у зв’язку із зміною умов щодо надання пільг з оподаткування  

Стаття 30 ПКУ визначає, що податкова пільга - передбачене податковим та митним законодавством звільнення платника податків від обов'язку щодо нарахування та сплати податку та збору, сплата ним податку та збору в меншому розмірі за наявності підстав, визначених пунктом 30.2 цієї статті. 

Підставами для надання податкових пільг є особливості, що характеризують певну групу платників податків, вид їх діяльності, об'єкт оподаткування або характер та суспільне значення здійснюваних ними витрат (пунктом 30.2 ПКУ). 

Платник податків вправі використовувати податкову пільгу з моменту виникнення відповідних підстав для її застосування і протягом усього строку її дії. 

Платник податків вправі відмовитися від використання податкової пільги (крім податкових пільг з податку на додану вартість) чи зупинити її використання на один або декілька податкових періодів, якщо інше не передбачено цим Кодексом. Податкові пільги, не використані платником податків, не можуть бути перенесені на інші податкові періоди, зараховані в рахунок майбутніх платежів з податків та зборів або відшкодовані з бюджету. 

Податкова пільга надається шляхом: 

а) податкового вирахування (знижки), що зменшує базу оподаткування до нарахування податку та збору; 

б) зменшення податкового зобов'язання після нарахування податку та збору; 

в) встановлення зниженої ставки податку та збору; 

г) звільнення від сплати податку та збору. 

Ознайомитися з прикладами внесення змін у випадку зміни умов щодо надання пільг з оподаткування та порядком внесення змін до договору можна в матеріалі   Як правильно внести зміни до договорів про закупівлю товарів у зв’язку з відміною карантину та поверненням ПДВ, Скасування можливості для ФОПів та юридичних осіб бути платником єдиного податку: дії замовника, Повернення акцизу на пальне: як це відобразиться на замовниках

Зміна ціни в договорі про закупівлю у  зв'язку зі зміною системи оподаткування  

Система оподаткування - сукупність податків, зборів, інших обов'язкових платежів до бюджетів і внесків до державних цільових фондів, що справляються в установленому Податковим кодексом порядку. 

Податковим законодавством передбачено дві системи оподаткування: 

  • загальна - умови ведення діяльності, при яких фізична чи юридична особа за наявності окремих причин  не може застосовувати спрощена систему. Субʼєкти господарювання на загальній системі оподаткування сплачують податок на доходи фізичної особи (ПДФО), податок на додану вартість (ПДВ), єдиний соціальний внесок (ЄСВ) і військовий збір; 
  • спрощена - особливий механізм справляння податків і зборів, що встановлює заміну сплати окремих податків і зборів, встановлених пунктом 297.1 статті 297 ПКУ, на сплату єдиного податку в порядку та на умовах, визначених цією главою, з одночасним введенням спрощеного обліку та звітності.  

Всі суб'єкти підприємницької діяльності в рамках спрощеної системи оподаткування поділені на 4 групи згідно пункту 291.4 статті 291 ПКУ. 

Спрощена система оподаткування передбачає лише один вид податку - єдиний податок, що сплачується до місцевого бюджету.  

Ознайомитися з прикладами внесення змін у випадку зміни системи оподаткування та алгоритмом внесення змін  до договору можна в матеріалі  Скасування можливості для ФОПів та юридичних осіб бути платником єдиного податку: дії замовника, Постачальник повертається до сплати ПДВ, але ціна договору про закупівлю залишається без змін, Відповіді на усі запитання щодо повернення системи оподаткування на довоєнну

Особливості застосування підпункту 6 пункту 13 Особливостей 

Під час внесення змін до істотних умов договору про закупівлю згідно підпункту 6 пункту 13 Особливостей варто врахувати такі особливості застосування даного випадку: 

  • зміна ціни в договорі повинна відбуватися пропорційно до зміни ставок податків і зборів та/або пільг з оподаткування, а також до зміни податкового навантаження внаслідок зміни системи оподаткування; 
  • нову (змінену) ціну сторони застосовують не раніше дня введення в дію відповідного документу, яким затверджені чи встановлені зміни; 
  • нова (змінена) ціна застосовується сторонами лише щодо того обсягу товару / послуг чи об'єму робіт, які ще не поставлені / надані чи виконані  відповідно; 
  • зміна ціни у договорів може відбуватися як в бік зменшення так і в бік збільшення; 
  • даний випадок дозволяє залишити обсяг договору незмінним, проте  замовник, повинен враховувати фактичні обставини та  наявність фінансування і якщо додаткових коштів немає, то при збільшенні ціни може зменшити обсяги закупівлі, застосувавши також і підпункт  1 пункту 19 Особливостей (якщо предмет закупівлі дозволяє зменшення обсягів). 

Підсумки 

1. У відповідності до підпункту 6 пункту 19 Особливостей сторони договору можуть внести зміни до істотних умов договору про закупівлю, а саме - зміни ціни в договорі про закупівлю у зв’язку: 

  • зі зміною ставок податків і зборів - пропорційно до зміни таких ставок 

та / або  

  • зміною умов щодо надання пільг з оподаткування – пропорційно до зміни пільг з оподаткування, 
  • а також у зв’язку з зміною системи оподаткування пропорційно до зміни податкового навантаження внаслідок зміни системи оподаткування. 

2. Зміна ціни в договорі повинна відбуватися пропорційно до зміни ставок податків і зборів та/або пільг з оподаткування, а також до зміни податкового навантаження внаслідок зміни системи оподаткування. 

3. Нову (змінену) ціну сторони договору застосовують не раніше дня введення в дію відповідного документу, яким затверджені чи встановлені зміни. 

4. Нова (змінена) ціна застосовується сторонами лише щодо того обсягу товару / послуг чи об'єму робіт, які ще не поставлені / надані чи виконані  відповідно. 

5. Зміна ціни у договорів може відбуватися як в бік зменшення так і в бік збільшення; 

6. Підпункту 6 пункту 19 Особливостей дозволяє залишити обсяг договору незмінним, проте  замовник, повинен враховувати фактичні обставини та  наявність фінансування і якщо додаткових коштів немає, то при збільшенні ціни може зменшити обсяги закупівлі, застосувавши також і підпункт  1 пункту 19 Особливостей (якщо предмет закупівлі дозволяє зменшення обсягів). 

7. Зміна істотних умов договору про закупівлю відбувається з підстав визначених Особливостями, але у порядку визначеному умовами укладеного договору. 

Корисним для використання в  роботі замовнику будуть такі матеріали Алгоритм внесення змін до істотних умов договору про закупівлю, Приклад листа-звернення щодо внесення змін до договору, Приклади договорів та додаткових угод

#відкриті торги#договір про закупівлю#закупівлі через електронний каталог#зміни до договору#податкові питання

пов'язані статті

Публічна офертаПолітика конфіденційностіДля авторівКонтакти

© 2025 TNDR. Освітня платформа у сфері публічних (державних) закупівель. ТНДР.

Visa & Mastercard