Як підвищення акцизів на пальне впливає на діючі договори про закупівлю
Зміна законодавчих норм не є рідкістю у буденності закупівельників та зазвичай тягне за собою ряд наслідків як для замовників, так і для учасників. Цього разу акцентуємо увагу на змінах, які не оминули стороною тих, хто реалізує чи закуповує пальне.
З 01 вересня 2024 року набув чинності Закон № 3878 від 18.07.2024 «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо імплементації положень актів права Європейського Союзу щодо акцизного податку» (далі – Закон №3878), про що наші читачі могли дізнатись з матеріалу «Підписано Закон, яким підвищено акциз на пальне». Умови даних змін відображають підвищення ставки акцизного податку на такий вид товару, як пальне (в тому числі бензин, дизельне паливо та скраплений газ, з яким найчастіше стикаються замовники).
Та чи відобразяться такі зміни на здійсненні закупівельного процесу чи виконанні вже наявного договору на пальне? Відповідь лежить на поверхні – так, підвищення акцизного податку не омине увагою ні замовників, ні учасників закупівельного процесу. А от як саме – це й розглянемо у даному матеріалі.
Що таке акцизний податок?
Згідно підпункту 14.1.4 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України (далі – ПКУ), акцизний податок – непрямий податок на споживання окремих видів товарів (продукції), визначених цим Кодексом як підакцизні, що включається до ціни таких товарів (продукції).
Відповідно підпункт 14.1.145 пункту 14.1 статті 14 ПКУ вказує, що підакцизні товари (продукція) – товари за кодами згідно з УКТ ЗЕД, на які цим Кодексом встановлено ставки акцизного податку.
Згідно статті 216 ПКУ, до підакцизних товарів належать:
...
- пальне, у тому числі товари (продукція), що використовуються як пальне для заправлення транспортних засобів, обладнання або пристроїв з двигунами внутрішнього згоряння із запалюванням від стиснення, з двигунами внутрішнього згоряння з іскровим запалюванням, з двигунами внутрішнього згоряння з кривошипно-шатунним механізмом та коди яких згідно з УКТ ЗЕД не зазначені у підпункті 215.3.4 пункту 215.3 цієї статті (крім газу природного у газоподібному стані за кодом 2711 21 00 00 згідно з УКТ ЗЕД);
Так як пальне є підакцизним товаром, до його ціни включається акцизний податок. Проте також варто розібратися, яким чином останні зміни до законодавства щодо підвищення акцизного податку вплинули на регулювання цін пального у сфері публічних закупівель?
Як внесені до законодавства зміни щодо акцизного податку впливають на вартість пального у сфері публічних закупівель?
Аналізуючи законодавчі зміни, внесені Законом №3878, варто підмітити, що акцизний податок на пальне зростатиме поступово. Пропонуємо переглянути порівняльну таблицю щодо вартості акцизного податку на окремі види пального до внесення відповідних змін та після (ціни вказані у євро за 1 тис. літрів):
№ п/п | до 01.09.2024 року | з 01.09.2024 року | ||
Вид пального | Акцизний податок | Вид пального | Акцизний податок | |
1. | Бензини автомобільні | 213,5 | Бензини автомобільні | 242,6 |
2. | Дизельне паливо | 139,5 | Дизельне паливо | 177,6 |
3. | Скраплений газ | 52,0 | Скраплений газ | 148,0 |
Цілком зрозуміло, що підвищення вартісної межі акцизного податку напряму вплине на витрати постачальників щодо реалізації пального. А тому замовникам варто очікувати підвищення тарифу на даний предмет закупівлі. Такі зміни доцільно врахувати при формуванні потреби та очікуваної вартості на пальне для потенційних закупівель.
Також підвищення ринкових цін на пальне відобразиться й на вже наявних договорах. Цілком ймовірно що сторони «виправлять» дану ситуацію, шляхом внесення змін до такого договору. А тому рекомендуємо замовникам ознайомитись із різницею ставки акцизного податку до її підвищення та після, адже саме ці дані відіграватимуть ключову роль при розрахунку «нової» ціни на пальне. А яким чином варто діяти замовнику у разі, якщо ініціатор (постачальник або навіть сам замовник) звернувся до іншої сторони із запитом щодо підвищення ціни на пальне?
Внесення змін до умов прямого договору, спричинених підвищенням акцизного податку
Керуючись нормами статті 652 Цивільного Кодексу України, у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору, договір може бути змінений або розірваний за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або не випливає із суті зобов'язання.
Відповідно питання внесення змін до умов прямого договору слід розглянути із двох позицій: якщо сторонами досягнуто згоди щодо внесення таких змін і якщо не досягнуто. У першому випадку сторони діють у два етапи.
Етап 1: Аналіз умов прямого договору. Якщо ініціатор звернувся до іншої сторони щодо потенційного підвищення вартості одиниці предмета закупівлі, сторонам варто звернутися до порядку внесення змін передбачених конкретним договором. Так як ціна є істотною умовою договору (відповідно до статті 180 Господарського кодексу України), то й внесення даних змін слід вважати зміною істотних умов договору.
Також варто пам’ятати, що вимоги пункту 19 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України від 25.12.2015 № 922-VIII «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості) на прямий договір, укладений у відповідності пункту 11 Особливостей, не розповсюджуються.
Етап 2: Внесення змін до договору, шляхом укладення додаткової угоди (якщо інше не передбачено умовами договору). Нагадуємо, що зміни щодо збільшення ціни за пальне доцільно відобразити в усіх пунктах договору та додатках до нього, де міститься посилання на таку ціна. Відповідно одним із таких додатків є специфікація до договору.
Коли мова йде про прямий договір, укладений у відповідності до пункту 11 Особливостей, то після підписання додаткової угоди, замовник не зобов’язаний оприлюднювати в електронній системі повідомлення про внесення змін до договору та самі зміни до нього, так як це не передбачено вимогами Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) з урахуванням Особливостей.
Якщо ж сторони не досягнули згоди щодо підвищення ціни на пальне у зв’язку зі зміною акцизного податку, сторони можуть залишити ціну договору незмінною або ж розірвати такий договір.
Внесення змін до умов договору про закупівлю, спричинених підвищенням акцизного податку
На відміну від внесення змін до прямого договору, процес внесення змін до договору про закупівлю завжди містить більше складнощів та підводних каменів, які доцільно врахувати обом сторонам. І одним із основних аспектів, на який варто звернути увагу є вимоги пункту 19 Особливостей, а саме що істотні умови договору про закупівлю, укладеного відповідно до пунктів 10 і 13 (крім підпунктів 13 та 15 пункту 13) цих особливостей, не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов'язань сторонами в повному обсязі, крім випадків, передбачених цим пунктом.
Вищезазначена стаття 180 Господарського кодексу України повідомляє, що при укладенні господарського договору сторони зобов'язані у будь-якому разі погодити предмет, ціну та строк дії договору. Відповідно факт внесення змін до ціни договору про закупівлю пального можна розглядати як внесення змін до істотних умов договору. А тому замовник, вносячи зміни до договору про закупівлю повинен пройти вже не два, а три етапи:
Етап 1: Аналіз умов договору про закупівлю та звернення щодо ініціації внесення змін до договору про закупівлю. Складовою договору про закупівлю є порядок внесення змін до нього. Відповідно внести зміни до істотних умов договору, в тому числі збільшити ціну за одиницю товару, можна виключно у випадках та порядку, передбаченому таким договором про закупівлю.
Обираючи ту чи іншу причину для внесення змін до істотних умов договору про закупівлю, серед зазначених у пункті 19 Особливостей, важливо віднайти її відображення в умовах самого договору. І лише після цього ініціювати внесення змін до такого договору.
Як зазначалось раніше, у розумінні ПКУ акциз є непрямим податком. Статтею 25 ПКУ передбачено, що ставкою податку визнається розмір податкових нарахувань на (від) одиницю (одиниці) виміру бази оподаткування. А тому передбачене Законом №3878 підвищення акцизного податку варто вважати зміною ставки акцизного податку.
Відповідно якщо законодавством врегульоване підвищення акцизу на конкретні товари, то сторони мають право внести зміни до договору про закупівлю на підставі підпункту 6 пункту 19 Особливостей, а саме: зміни ціни в договорі про закупівлю у зв'язку з зміною ставок податків і зборів та/або зміною умов щодо надання пільг з оподаткування - пропорційно до зміни таких ставок та/або пільг з оподаткування, а також у зв'язку із зміною системи оподаткування пропорційно до зміни податкового навантаження внаслідок зміни системи оподаткування.
У письмовому зверненні ініціатору таких змін доцільно вказати посилання на документ або підкріпити самий документ, який підтверджує причину внесення таких змін. Відповідно якщо мова йде про внесення змін до договору про закупівлю, базуючись на підпункті 6 пункту 13 Особливостей, таким документом буде Закон №3878, згідно якого змінюються ставки акцизного податку. Перерахунок ціни за одиницю товару здійснюється пропорційно зміненій складовій такої ціни.
Вагомим фактом використання даної підстави є й те, що сторони мають право не просто збільшити ціну за одиницю товару, а ще й збільшити загальну вартість договору, але виключно на суму, передбачену внаслідок підвищення акцизного податку.
Додатково акцентуємо увагу, що нову ціну варто застосовувати не з моменту набрання чинності норм Закону №3878, а з моменту укладення такої додаткової угоди. Відповідно перерахунок ціни варто здійснювати виключно за товар, який ще не перейшов у власність замовника. Даний аспект пояснюється позицією Великої палати Верховного суду України, а саме: «із системного тлумачення наведених норм ЦК України, ГК України та Закону № 922-VIII вбачається, що ціна товару є істотною умовою договору про закупівлю. Зміна ціни товару в договорі про закупівлю після виконання продавцем зобов`язання з передачі такого товару у власність покупця не допускається». Більш детально щодо даної тематики пропонуємо ознайомитись у матеріалі «Ризики застосування частини 3 статті 631 ЦКУ у додаткових угодах».
Разом із письмовим зверненням та підтверджуючим документом (за наявності), ініціатору варто направити іншій стороні й додаткову угоду для узгодження її умов та подальшого підписання.
Етап 2: Внесення змін до договору про закупівлю у відповідності до підпункту 6 пункту 19 Особливостей, шляхом укладення додаткової угоди (якщо інше не передбачено умовами договору). У разі якщо сторони погодили усі аспекти щодо підвищення ціни на пальне, вони мають змогу внести такі зміни до договору про закупівлю. Найбільш розповсюдженим варіантом щодо внесення таких змін є укладення додаткової угоди, у якій варто зазначити: причину внесення таких змін (із посиланням на відповідне законодавство чи документи, які призвели до таких змін); підставу, яка дозволяє сторонам вносити такі зміни (із посиланням на конкретний випадок, передбачений пунктом 19 Особливостей, а саме: підпункт 6 даного пункту); посилання на відповідні пункти та/або додатки до договору про закупівлю, в які внесено зміни, тощо.
Якщо ж сторони не погодили такі зміни, а сам постачальник не згоден продовжувати виконувати договірні обов’язки на поточних умовах, замовнику варто розглянути можливість розірвання такого договору про закупівлю та проведення нової закупівлі на залишкову потребу. Нагадуємо, що розірвати договір про закупівлю можна за згодою сторін чи в односторонньому порядку (за окремих випадків у судовому порядку), але виключно якщо це передбачено умовами такого договору та у визначеному в ньому порядку.
Етап 3: Оприлюднення повідомлення про внесення змін та самих змін до договору про закупівлю в електронній системі закупівель. Згідно абзацу одинадцятого пункту 19 Особливостей, у разі внесення змін до істотних умов договору про закупівлю у випадках, передбачених цим пунктом, замовник обов'язково оприлюднює повідомлення про внесення змін до договору про закупівлю та зміни до договору про закупівлю відповідно до вимог Закону з урахуванням цих особливостей.
Чи можна дату внесення змін по підпункті 6 пункту 19 Особливостей вважати «датою останніх змін» під час наступного внесення змін до договору про закупівлю?
Не виключено, що внесення змін до умов договору про закупівлю у зв’язку із підвищенням ставки акцизного податку на пальне не буде єдиним підвищенням ціни до такого договору. Відповідно перед замовником постає питання: чи можна вважати дату підвищення ціни на пальне у зв’язку із зміною ставки акцизного податку датою останніх внесених змін до ціни договору про закупівлю?
Акцизний податок є непрямим податком і фактично виступає складовою ціни договору. Згідно норм ГКУ, ціна договору є його істотною умовою. Тож фактично внесення змін до договору про закупівлю, базуючись на умовах підпункту 6 пункту 19 Особливостей, слід розглядати як внесенням змін до договору про закупівлю в частині зміни ціни за одиницю товару.
Аналізуючи вимоги підпункту 2 пункту 19 Особливостей, істотні умови договору про закупівлю, укладеного відповідно до пунктів 10 і 13 (крім підпунктів 13 та 15 пункту 13) цих особливостей, не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов'язань сторонами в повному обсязі, крім випадків:
погодження зміни ціни за одиницю товару в договорі про закупівлю у разі коливання ціни такого товару на ринку, що відбулося з моменту укладення договору про закупівлю або останнього внесення змін до договору про закупівлю в частині зміни ціни за одиницю товару. Зміна ціни за одиницю товару здійснюється пропорційно коливанню ціни такого товару на ринку (відсоток збільшення ціни за одиницю товару не може перевищувати відсоток коливання (збільшення) ціни такого товару на ринку) за умови документального підтвердження такого коливання та не повинна призвести до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю на момент його укладення.
Щодо самого підпункту 2 пункту 19 Особливостей, сторонам варто звернути увагу, що його умови чітко скеровують до певних дат. А тому в підтверджувальному документі щодо коливання ціни за одиницю товару на ринку мають міститися виключно дати, а не періоди.
Відповідно якщо постачальник в подальшому звертатиметься до замовника з ініціативою підняти ціну за одиницю товару згідно підпункту 2 пункту 19 Особливостей, такий постачальник має надати підтвердний документ, який буде містити:
- дату останнього внесення змін до договору про закупівлю в частині зміни ціни за одиницю товару, тобто дату додаткової угоди, якою було внесено зміни умов щодо підвищення ставки акцизного податку;
- дату найбільш наближену до звернення постачальника щодо внесення змін до істотних умов договору про закупівлю.
Більше деталей та законодавчих норм щодо даної тематики можна віднайти у матеріалі «Які дати мають бути відображені у довідці про коливання ціни товару на ринку з урахуванням останніх змін у законодавстві?».
Підсумки
Вимоги Закону №3878 безумовно мають вплив на формування вартості пального. Відповідно замовнику доцільно врахувати такий вплив як при визначенні очікуваної вартості для потенційних закупівель, так і при виконанні вже існуючих договорів.
Якщо мова йде про прямий договір на пальне, укладений у відповідності до пункту 11 Особливостей, замовнику варто внести такі зміни у два етапи:
- проаналізувати умови прямого договору на можливість внести такого роду зміни до нього;
- внести зміни до договору, шляхом укладення додаткової угоди (якщо інше не передбачено умовами прямого договору).
Якщо мова йде про договір про закупівлю на пальне, укладений у відповідності до пункту 10 або 13 Особливостей, замовнику варто внести такі зміни у три етапи:
- проаналізувати умови договору про закупівлю та звернутися (або отримати звернення) щодо ініціації внесення змін до договору про закупівлю;
- внести змін до договору у відповідності до підпункту 6 пункту 19 Особливостей, шляхом укладення додаткової угоди (якщо інше не передбачено умовами прямого договору);
- оприлюднити повідомлення про внесення змін та самих змін до договору про закупівлю в електронній системі закупівель.
Якщо сторони не дійшли згоди щодо внесення відповідних змін, замовнику варто оцінити ситуацію та за необхідності розглянути ще один із можливих варіантів дій – розірвання такого прямого договору або договору про закупівлю. Відповідно зробити це можна виключно:
- за згодою сторін, в односторонньому або судовому порядку;
- якщо така можливість передбачена умовами конкретного договору/договору про закупівлю;
- у порядку, визначеному умовами прямого договору/договору про закупівлю.
Також звертаємо увагу, якщо наступне внесення змін до ціни такого договору про закупівлю базуватиметься на основі підпункту 2 пункту 19 Особливостей, то документ, що підтверджує таке коливання, повинен містити:
- дату останнього внесення змін до договору про закупівлю в частині зміни ціни за одиницю товару, тобто дату додаткової угоди, якою було внесено зміни умов щодо підвищення ставки акцизного податку;
- дату найбільш наближену до звернення постачальника щодо внесення змін до істотних умов договору про закупівлю.
пов'язані статті
15 жовт.
Чи є тотожними поняття порядок змін умов договору про закупівлю та випадки внесення змін до договору про закупівлю відповідно до пункту 19 Особливостей14 жовт.
Нафтогаз Трейдинг змінив певні положення проєкту договору: як обгрунтувати підписання такого договору замовникам11 жовт.
Як сформувати безпечний для замовника проєкт договору10 жовт.
Постачальник порушив строки виконання зобов’язання за умовами договору про закупівлю: чи існують підстави для не повернення забезпечення виконання договору? Позиція ВСУ08 жовт.
Єдина інформаційна система обліку Національної програми інформатизації: що це за нова система та в яких випадках необхідно замовникам її використовувати