Статті

Як контролюючі органи та суди розцінюють відміну закупівлі в різних ситуаціях

2
384

У замовників, які проводять закупівлю товарів, робіт та послуг шляхом застосування відкритих торгів можуть виникнути випадки, які визначені пунктом 50 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості), у разі настання яких замовник має відмінити відкриті торги.

Водночас застосовуючи пункт 50 Особливостей замовнику потрібно пам’ятати, що відміна відкритих торгів повинна бути обґрунтованою та документально підтвердженою, оскільки учасники можуть оскаржити таку відміну відкритих торгів. Отож, далі розглянемо практику АМКУ та суду щодо відміни відкритих торгів. 

Замовник НЕ ДОВІВ правомірність відміни закупівлі у зв’язку із відсутністю подальшої потреби в закупівлі товарів, робіт чи послуг 

З огляду на вище викладене, замовникам при відміні торгів у зв’язку із відсутністю подальшої потреби в закупівлі товарів, робіт чи послуг, слід насамперед підготувати належне обґрунтування такої відміни та  документально підтвердити підстави для такої відміни.  

Замовник ДОВІВ правомірність відміни закупівлі у зв’язку із відсутністю подальшої потреби в закупівлі товарів, робіт чи послуг 

Дана практика Колегії показує, шо для визнання Колегією правомірності відміни закупівлі на підставі  відсутності подальшої потреби в закупівлі товарів, робіт чи послуг замовнику необхідно аргументовано та документально підтвердити, що в подальшому такі товари, роботи чи послуги йому не будуть потрібні.  

Під час відміни закупівлі відкритих торгів на підставі відсутності подальшої потреби в закупівлі товарів, робіт і послуг замовник не врахував, що однією із умов застосування даної підстави є не проведення закупівлі на ці ж товари, роботи чи послуги в поточному році. Замовник в свою чергу тричі намагався провести відкриті торги із зазначеного предмета закупівлі, з чого слідує, що потреба у такому предметі закупівлі не відпала станом на 2022 рік, незважаючи незважаючи на окупацію частини Миколаївської області, обстріли та пошкодження ВПМ внаслідок бойових дій. Відповідно на підставі відсутності в матеріалах справи доказів на підтвердження відсутності подальшої потреби в закупівлі товарів, робіт чи послуг позов позивача було задоволено. 

Замовник НЕ ДОВІВ правомірність відміни закупівлі через неможливість усунення порушень, що виникли через виявлені порушення вимог законодавства у сфері публічних закупівель 

Незважаючи на рішення Колегії, яке ми розглянули вище рекомендуємо замовникам відміняти відкриті торги у разі допущення та виявлення порушення законодавства у сфері публічних закупівель. В подальшому, у разі оскарження такого рішення замовника до Колегії та задоволення скарги, скасовувати рішення про відміну на виконання саме рішення Колегії, адже в такому випадку не замовник порушив законодавство, а Колегія зобов’язала вчинити такі дії. 

Причиною відміни закупівлі по підпункту 2 пункту 50 Особливостей має бути саме порушення законодавства  у сфері публічних закупівель. В свою чергу будь –які інші допущені помилки замовника при оголошенні закупівлі або складання тендерної документації (наприклад: не враховано всі обсяги  закупівлі, помилки в технічній специфікації, невідповідність визначення одиниці виміру і т.д.) не вбачається можливи визначити як порушення законодавства у сфері закупівель і відповідно в замовника немає підстави відміняти відкриті торги. 

Замовник НЕ ДОВІВ правомірність відміни закупівлі через скорочення обсягу видатків на здійснення закупівлі товарів, робіт чи послуг 

Як бачимо не тільки відсутність документального підтвердження та доводів замовника може бути підставою неправомірної відміни. Наявне документальне підтвердження Колегією детально аналізується на підтвердження скорочення видатків саме на здійснення предмета закупівлі. Тому замовникам для підтвердження підстави необхідно більш ретельно підходити до підготовки документального підтвердження підстави. 

Замовник ДОВІВ правомірність відміни закупівлі через скорочення обсягу видатків на здійснення закупівлі товарів, робіт чи послуг 

В вище розглянутих рішеннях Колегії замовнику вдалося довести правомірність відміни закупівлі шляхом надання підтверджувальних документів таких як  довідка про відсутність фінансування з додатком,  довідка про зміни до річного розпису, довідка про зміни до помісячного розпису спеціального фонду. 

Під час судового розгляду справи судом було встановлено, що при винесенні свого рішення відповідач - Колегія не здійснив дослідження наданих Замовником документів на підтвердження наявності обставин скорочення обсягу видатків на даний предмет закупівлі. Суд дослідивши надані замовником документи не встановив причинно-наслідкового зв`язку між спірною процедурою закупівлі та наданим документальним підтвердженням. Тобто наданим документальним підтвердженням замовник не зміг довести скорочення видатків саме на предмет його закупівлі. Рекомендуємо замовникам більш ретельно готувати документальне підтвердження, яке буде підтверджувати скорочення видатків саме предмета закупівлі. 

Замовник ДОВІВ правомірність відміни закупівлі у випадку, коли здійснення закупівлі стало неможливим внаслідок дії обставин непереборної сили 

Необхідно враховувати, що обставини непереборної сили повинні виникнути після оголошення закупівлі. У вище розглянутій закупівлі обставина непереборної сили (воєнний стан) виникла після оголошення процедури закупівлі і тому відповідно в такому випадку відміна закупівлі була визнана правомірною. 

Замовник НЕ ДОВІВ правомірність відміни правомірність відміни закупівлі у випадку, коли здійснення закупівлі стало неможливим внаслідок дії обставин непереборної сили 

В даній закупівлі замовник неправомірно відмінив відкриті, окільним ним не було насамперед з’ясовано чи настали обставини непереборної сили, які передбачені частиною 2 статті 14-1 Закону України «Про торгово-промислові палати в Україні».  

#відкриті торги#відміна відкритих торгів#моніторинг закупівель#практика оскарження#судова практика

пов'язані статті

Публічна офертаПолітика конфіденційностіДля авторівКонтакти

© 2024 TNDR. Освітня платформа у сфері публічних (державних) закупівель. ТНДР.

Visa & Mastercard