Статті

Специфіка здійснення закупівлі послуг з лабораторних медичних досліджень 

0
174

Закон України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) з урахуванням Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України від 25.12.2015 № 922-VIII «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості) охоплює загальні аспекти здійснення діяльності в закупівельній сфері.  

І все ж чергова складність постає перед замовником у моменти, коли необхідно здійснити закупівлю окремого товару / роботи / послуги, враховуючи не лише загальні норми законодавства, а й специфіку конкретного предмета закупівлі. Тож у даній статті пропонуємо визначити загальні аспекти здійснення закупівлі лабораторних медичних послуг, аналізуючи практику Державної аудиторської служби України. 

Визначення предмета закупівлі лабораторних послуг (медичних) 

На етапі планування, ключовим моментом будь-якої закупівлі є вірне визначення предмета закупівлі. Для цього пропонуємо дослідити більш детально саму суть поняття «лабораторне дослідження». 

Згідно вимог ДСТУ EN ISO 15189:2015 «Медичні лабораторії. Вимоги до якості та компетентності», дослідження – комплекс операцій, завданням яких є визначення величин або характеристик властивості. Лабораторні дослідження, які визначають величину властивості, називаються кількісними дослідженнями, а ті дослідження, які визначають ознаки властивості,  називають якісними дослідженнями. Лабораторні дослідження часто також називають аналізами або тестами. 

А тому під медичними лабораторними дослідженнями слід розуміти комплекс послуг, які здійснюються медичними лабораторіями, згідно норм та вимог, визначених та затверджених на законодавчому рівні.  

Повертаючись до Особливостей, у пункті 15 міститься вимога, що предмет закупівлі визначається замовником відповідно до вимог Закону та Порядку визначення предмета закупівлі, затвердженого наказом Мінекономіки від 15 квітня 2020 р. № 708 (далі – Порядок визначення предмета закупівлі). 

При цьому пункт 3 розділу І Порядку визначення предмета закупівлі вказує, що предмет закупівлі товарів і послуг визначається замовником згідно з пунктами 21 і 34 частини першої статті 1 Закону та за показником четвертої цифри Єдиного закупівельного словника. 

Аналізуючи Єдиний закупівельний словник, варто відмітити, що з першого погляду найбільш підходящим кодом для здійснення закупівлі лабораторних медичних послуг є код ДК 021:2015: 71900000-7 - Лабораторні послуги. Проте даний код не містить детального поділу за показником четвертої цифри. А тому обрання коду ДК 021:2015: 71900000-7 - Лабораторні послуги за Єдиним закупівельним словником призведе до порушення вимог Порядку визначення предмета закупівлі, про що згадується у матеріалах «Практика моніторингів ДАСУ щодо визначення предмету закупівлі» та «Дії замовника, якщо найвідповідніший код товару чи послуги наявний за показником 3-ї замість 4-ї цифри ЄЗС»

Відповідно пропонуємо звернути увагу на наявність в Єдиному закупівельному словнику коду ДК 021:2015: 85140000-2 - Послуги у сфері охорони здоров’я різні, який в свою чергу містить більш детальні коди: 85145000-7 - Послуги медичних лабораторій та 85148000-8 - Послуги з проведення медичних аналізів. 

Для підтвердження вищезазначеного аспекту, пропонуємо розглянути витяг із рішення про проведення моніторингу Державної аудиторської служби України. 

Важливим нюансом при здійсненні закупівлі є не лише правильний підбір коду за Єдиним закупівельним словником, але і його зазначення в електронній системі закупівель. А тому нагадуємо, що коли мова йде про оприлюднення оголошення про закупівлю, то замовнику доцільно враховувати ще й вимогу Порядку розміщення інформації про публічні закупівлі, затвердженого наказом Мінекономіки 11.06.2020 № 1082. 

У пункті 14 даного порядку встановлена вимога щодо необхідності відображення в оголошенні про закупівлю коду товару чи послуги, визначеного згідно з Єдиним закупівельним словником, що найбільше відповідає назві номенклатурної позиції предмета закупівлі. Відповідно невиконання даної норми тягне за собою визнання таких дій порушеннями законодавчих вимог, про що йдеться у наступному прикладі. 

Визначення виду закупівлі лабораторних послуг (медичних) 

Закупівля послуг з лабораторних (медичних) досліджень є закупівлею у розумінні Закону, а тому замовник повинен визначити вид такої закупівлі, керуючись вимогами Закону із врахуванням Особливостей. 

Тож враховуючи, що даний предмет закупівлі є послугою, замовник повинен здійснити закупівлю, шляхом: 

  • укладення прямого договору / оголошення запиту пропозицій постачальників – згідно пункту 11 Особливостей, у разі якщо очікувана вартість предмета закупівлі не перевищує 100 тис. гривень; 
  • оголошення запиту пропозицій постачальників / відкритих торгів з особливостями / відкритих торгів з публікацією англійською мовою – згідно пункту 10 Особливостей, у разі якщо очікувана вартість предмета закупівлі становить або перевищує 100 тис. гривень; 
  • укладення прямого договору про закупівлю – згідно пункту 13 Особливостей, у разі наявності конкретних обставин щодо того чи іншого виключення (наприклад укладення прямого договору про закупівлю у відповідності підпункту 6 пункту 13 Особливостей у разі відміни процедури відкритих торгів за відсутності тендерних пропозицій). 

Нагадуємо, що укладення прямого договору / договору про закупівлю у випадках, не передбачених законодавством, вважається порушенням вимог Закону з урахуванням Особливостей, за що передбачена адміністративна відповідальність згідно статті 164-14 Кодексу України про адміністративні правопорушення. 

Відповідність інформації щодо закупівлі, відображеної в річному плані закупівель, тендерній документації та оголошенні про закупівлю 

Загалом дана вимога стосується не лише закупівлі лабораторних (медичних) досліджень, але й здійснення закупівлі в цілому. Згідно пункту 14 Особливостей, запланована закупівля, незалежно від її вартості, включається до річного плану закупівель замовника відповідно до статті 4 Закону. Відповідно річний план – це база для будь-якого виду закупівлі (прямої або ж з використанням електронної системи). А тому замовнику слід звертати увагу на коректність відображення інформації в електронній системі, аби не потрапити в ситуацію, описану в наступному прикладі. 

У відповідності до частини першої статті 22 Закону, тендерна документація безоплатно оприлюднюється замовником разом з оголошенням про проведення конкурентних процедур закупівель в електронній системі закупівель для загального доступу шляхом заповнення полів в електронній системі закупівель

А тому інформація, відображена в електронних полях оголошення про закупівлю певним чином пов’язана із інформацією, зазначеною у тендерній документації до цієї ж закупівлі. При цьому аудитори звертають увагу не лише на достовірність та відповідність наявної інформації, відображеної в електронних полях, але й на те чи відображена та чи інша вимога у повному обсязі. 

У цьому ж рішенні Державна аудиторська служба відмітила ще одну помилку – щодо відображення інформації в тендерній документації не у відповідності до законодавчих вимог. А тому наголошуємо, що інформація, відображена в електронній системі закупівель повинна узгоджуватись не лише між собою, але і з нормами законодавства, чинного на момент оголошення такої закупівлі. 

Формування технічних, якісних характеристик предмета закупівлі та проєкту договору про закупівлю 

Процес формування технічних та якісних характеристик дозволяє замовнику встановити конкретних перелік вимог до учасника закупівлі та його діяльності, аби запевнитись у відповідному рівні якості предмета закупівлі. Закон із врахуванням Особливостей визначає основні аспекти здійснення публічних закупівель, із відображенням уточнень для певних предметів закупівлі. Варто відмітити, що законодавство сфери публічних закупівель не містить жодних додаткових уточнень для здійснення закупівлі послуг з лабораторних досліджень, а тому закупівельнику варто керуватись перш за все вимогами щодо здійснення закупівлі послуг у розумінні Закону. 

Щодо встановлення додаткових вимог відповідності процесу проведення лабораторних досліджень затвердженим законодавством, варто відмітити, що у відповідності до законодавчих норм, національні стандарти та кодекси усталеної практики застосовуються на добровільній основі. У той же час застосування національних стандартів є обов’язковою умовою здійснення закупівлі виключно у випадках, коли обов’язковість їх застосування встановлена нормативно-правовими актами. Більш детально з даною тематикою рекомендуємо ознайомитись у матеріалі «Чи обов’язково при формуванні ТД враховувати вимоги ДСТУ»

Додатково наголошуємо, що при допущенні певних помилок під час оголошення процедури закупівлі відкриті торги, в тому числі й при визначенні технічних та якісних характеристик предмета закупівлі чи формуванні проєкту договору про закупівлю, замовник має змогу внести зміни до оголошення про закупівлю та / або тендерну документацію, керуючись вимогами пункту 54 Особливостей. При цьому чинною буде вважатись саме остання редакція оголошення про закупівлю та / або тендерна документація, що зміг довести замовник у наступному прикладі. 

Вищезазначені правила щодо визначення технічних та якісних характеристик стосуються й порядку формування вимог проєкту договору про закупівлю послуг з лабораторних медичних досліджень. Рекомендуємо замовнику перед формуванням проєкту договору про закупівлю дослідити законодавчі вимоги та ринок надання лабораторних медичних послуг в цілому аби відобразити можливі проблемні моменти співпраці з надавачем послуг в умовах потенційного договору. 

Серед основних умов проєкту договору про закупівлю, замовнику слід приділити увагу відображенню: 

  • переліку істотних умов договору про закупівлю та порядку внесення змін до його істотних та неістотних умов; 
  • основних умов надання послуг, в тому числі яким чином здійснюється забір матеріалів для досліджень, як відбувається їх передача від замовника до надавача послуг та інше; 
  • переліку супровідної документації, якими фіксуються факти передачі матеріалів для досліджень від замовника до надавача послуг (за необхідності), виконання лабораторних досліджень, їх висновки, тощо; 
  • умов та строків щодо оплати за надані послуги; 
  • обов’язків та прав кожної із сторін, а також наслідків порушення умов договору (в тому числі можливість застосування штрафних санкцій); 
  • умов розірвання договору про закупівлю (за згодою сторін, в односторонньому чи судовому порядку), та інше. 

І звісно ж замовник не повинен відображати у проєкті договору про закупівлю вимоги, що не стосуються обраного предмета закупівлі. Пропонуємо також ознайомитись із прикладом даного роду порушення.

Підсумки 

Отже, аналізуючи вимоги законодавства та практику Державної аудиторської служби України, варто відмітити, що під час здійснення закупівлі послуг з лабораторних медичних досліджень, замовнику слід врахувати такі нюанси: 

  • керуючись нормами Закону із врахуванням Особливостей, а також вимогами Порядку визначення предмета закупівлі, визначати предмет закупівлі лабораторних медичних послуг слід із використанням коду за показником четвертої цифри за Єдиним закупівельним словником, наприклад, коду ДК 021:2015: 85140000-2 - Послуги у сфері охорони здоров’я різні; 
  • окрім необхідності відображення загального коду за Єдиним закупівельним словником, не слід забувати й про необхідність зазначення в оголошенні про закупівлю більш детального коду за Єдиним закупівельним словником, що обумовлено нормами Порядку розміщення інформації про публічні закупівлі, затвердженого наказом Мінекономіки 11.06.2020 № 1082; 
  • визначати вид предмета закупівлі слід із врахуванням очікуваної вартості предмета закупівлі та вартісних меж, визначених законодавством для виду предмета закупівлі – послуги. Також нагадуємо, що за укладення прямого договору / договору про закупівлю у випадках, не передбачених законодавством, згідно статті 164-14 Кодексу України про адміністративні правопорушення передбачено адміністративну відповідальність; 
  • інформація, відображена у річному плані, оголошенні про закупівлю та відповідній документації, повинна узгоджуватись між собою, а також відповідати вимогам, визначеним законодавством; 
  • Закон із врахуванням Особливостей не передбачає особливих вимог для здійснення закупівлі такого предмета закупівлі, як лабораторні медичні послуги. У той же час встановлення вимог щодо відповідності таких послуг національним стандартам та кодексам усталеної практики відбувається на добровільній основі та не є обов’язковими, якщо іншого не вимагає законодавство; 
  • окрему увагу слід приділити формуванню умов проєкту договору про закупівлю, в тому числі: яким чином здійснюється забір матеріалів для досліджень, як відбувається їх передача від замовника до надавача послуг; перелік супровідної документації, якими фіксується факти передачі матеріалів для досліджень від замовника до надавача послуг (за необхідності), виконання лабораторних досліджень, їх висновки, тощо; умови та строки оплати за надані послуги; обов’язки та права кожної із сторін, а також наслідків порушення умов договору, та інше. 
#медичний заклад#охорона здоров'я#предмет закупівлі#спеціальні закупівлі

пов'язані статті

Публічна офертаПолітика конфіденційностіДля авторівКонтакти

© 2024 TNDR. Освітня платформа у сфері публічних (державних) закупівель. ТНДР.

Visa & Mastercard