Що слід врахувати при застосуванні локалізації при закупівлі послуг та робіт?
Абзацом 3 пункту 3 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості) визначено, що під час здійснення публічної закупівлі відповідно до цих особливостей (крім випадку, передбаченого абзацом 4 цього пункту) замовники застосовують положення пункту 6-1 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про публічні закупівлі».
Натомість згідно з пунктом 6-1 Прикінцевих та перехідних положень Закону України «Про публічні закупівлі» (далі-Закон) тимчасово, з 2022 року строком на 10 років, встановлюються такі особливості здійснення закупівель, якщо вартість предмета закупівлі дорівнює або перевищує 200 тис. грн.:
1) замовник здійснює закупівлю товарів, визначених підпунктом 2 цього пункту, виключно якщо їх ступінь локалізації виробництва дорівнює чи перевищує:
у 2022 році - 10 відсотків;
у 2023 році - 15 відсотків;
у 2024 році - 20 відсотків;
у 2025 році - 25 відсотків;
у 2026 році - 30 відсотків;
у 2027 році - 35 відсотків;
з 2028 року до дня завершення 10-річного строку дії цього пункту - 40 відсотків.
З огляду на зазначену норму, замовник повинен застосовувати ступінь локалізації, якщо вартість предмета закупівлі дорівнює або перевищує 200 тис. грн. При цьому, дана норма не визначає в яких видах закупівель замовники повинні враховувати вимоги щодо застосування локалізації.
Відповідно застосовувати дану норму замовники повинні при здійсненні будь-якої закупівлі при придбанні товару, якщо вартість предмета закупівлі дорівнює або перевищує 200 тис. грн.
Проте, при застосуванні локалізації при закупівлі послуг та робіт положення Закону містять окрему норму.
Так, в підпункті 4 пункту 6-1 Прикінцевих та перехідних положень Закону визначено, що у разі здійснення замовником закупівлі робіт чи послуг, якщо виконання таких робіт чи надання послуг передбачає набуття замовником у власність товарів, визначених цим пунктом, процедури закупівлі таких робіт чи послуг здійснюються з урахуванням особливостей, встановлених цим пунктом.
Тобто даною нормою передбачено, що застосовувати положення щодо локалізації при закупівлі робіт та послуг замовники повинні виключно у випадку, проведення процедур закупівель робіт чи послуг.
Стаття 13 Закону визначає наступні види процедур закупівель:
- відкриті торги;
- торги з обмеженою участю;
- конкурентний діалог;
- переговорну процедуру закупівлі.
Відповідно застосовувати ступінь локалізації при закупівлі робіт та послуг замовники повинні виключно у випадку, проведення процедур закупівлі, які передбачені статтею 13 Закону.
З огляду на те, що у відповідності до Особливостей замовники можуть застосовувати тільки одну процедуру закупівлі - відкриті торги, з даного слідує, що при закупівлях робіт та послуг замовники дотримуватись вимог щодо локалізації повинні тільки при проведенні відкритих торгів.
В свою чергу, до прикладу, укладаючи «прямий» договір на закупівлю робіт на підставі пункту 11 Особливостей, якщо вартість предмета закупівлі робіт становить 1 млн. грн або ж здійснення закупівлі послуг на підставі пункту 13 Особливостей, якщо вартість предмета закупівлі становитиме 500 тис. грн, у випадках, коли в результаті виконання таких робіт чи надання послуг замовник буде набувати у власність товари, які визначені підпунктом 2 пункту 6-1 Прикінцевих та перехідних положень Закону, замовники не зобов’язані в таких випадках дотримуватись вимог щодо застосування локалізації, навіть якщо в таких випадках вартість предмета закупівлі буде перевищувати межі, які визначені пунктом 6-1 Прикінцевих та перехідних положень Закону у 200 тис. грн., оскільки закупівлі на підставі пунктів 11 та 13 Особливостей не є процедурами закупівель, які визначені статтею 13 Закону.
Єдиним виключенням у даному випадку буде застосування підпункту 6 пункту 13 Особливостей, адже замовник зобов’язаній вимагати від суб’єкта господарювання ті документи, які вимагалися ним у тендерній документації.
пов'язані статті
07 берез.
Типові дискримінаційні умови тендерної документації при встановленні кваліфікаційних критеріїв07 берез.
Загальний алгоритм здійснення публічних закупівель06 берез.
Дії замовника, якщо порушено строки під час проведення відкритих торгів05 берез.
Як реєстр документів допомагає у розгляді тендерних пропозицій учасників + приклад реєстру документів04 берез.
Протоколи уповноваженої особи, тендерні документації, проєкти договорів про закупівлю та інші закупівельні документи для проведення закупівель в 2025 році