Дорожня карта закупівельника для проведення відкритих торгів з контрольними точками
Відкриті торги є найбільш складний та багатоетапний вид закупівлі, який замовник здійснює згідно норм Особливостей. Тому дорожня карта розроблена як покроковий алгоритм, але із контрольными точками. На кожному етапі виділено те, що потребує уваги, деталізації та додаткових пояснень з урахуванням наявної практики простими словами. Розкривайте інформацію по питанню, в якому сумніваєтеся і там будуть короткі рекомендації, а в окремих випадках посилання на матеріали для глибокого дослідження нюансів.
Замовник може використовувати при розрахунку очікуваної вартості як Примірну методику визначення очікуваної вартості предмета закупівлі, що затверджена наказом Мінекономіки від 18.02.2020 №275 так і власний затверджений порядок чи методику її визначення. Адже відсутній нормативний документ, який би зобов’язував замовника визначити очікувану вартість лише певними конкретними способами.
Розрахунок очікуваної вартості товарів та послуг. Найпоширенішим та зрозумілим варіантом для замовника буде направлення потенційним постачальником товару чи надавачам послуг запитів комерційних (цінових) пропозицій. Приклад такого запиту за посиланням.
Крім того, замовник може визначити очікувану вартість шляхом аналізу ринкових цін в інших доступних джерелах інформації (на сайті виробника, інтернет-магазинах, в Prozorro чи Prozorro Market)
Розрахунок очікуваної вартості робіт. Залежно від виду робіт замовник визначає очікувану вартість із врахуванням окремих нормативно-правових актів. Визначати очікувану вартість таких видів робіт як будівництво нових, реконструкція, капітальний ремонт та реставрації існуючих об’єктів замовники повинні на підставі проектно-кошторисної документації, зокрема у відповідності до інвесторської кошторисної документації, та яку замовник повинен попередньо закупити (або створити власними силами, в разі наявності відповідних фахівців).
При цьому, щоб визначити очікувану вартість самих робіт замовник із кошторисної вартості об’єкта будівництва, зокрема зі зведеного кошторисного розрахунку, який є частиною інвесторської кошторисної документації, повинен відняти вартість тих робіт/послуг, які ним будуть закуплятись окремими закупівлями, наприклад, авторський, технічний нагляд та таким чином визначити очікувану вартість самих робіт.
Розрахунок очікуваної вартості послуг з поточного ремонту. Визначати очікувану вартість послуг з поточного ремонту замовники можуть кількома способами, зокрема на підставі проектної документації або кошторисної її частини, якщо дані вимоги визначені законодавством або ж за власним рішенням, якщо замовник визначить необхідність визначення очікуваної вартості таким способом.
Іншими способами визначення очікуваної вартості послуг з поточного ремонту може бути дослідження об’єкта потенційними учасниками та запит комерційних пропозицій.
(Не)включення ПДВ в очікувану вартість процедури закупівлі. Положеннями ПКУ чітко встановлюються вимоги щодо розміри податку та унормовано, які операції не є об’єктом оподаткування, або звільненні від оподаткування. Тому, якщо предмет закупівлі підлягає оподаткування, згідно норми ПКУ, то замовнику до очікуваної вартості предмету закупівлі слід включати податок на додану вартість. При цьому, якщо очікувана вартість оголошеної закупівлі включає в себе ПДВ, то це ніяким чином не забороняє брати участь у такій закупівлі і платників єдиного податку.
Документальне підтвердження очікуваної вартості. Закон з урахуванням Особливостей не містить вимог, щодо необхідності документально підтверджувати очікувану вартість закупівлі, але рекомендуємо це робити. Певно що в кожному моніторингу Держаудитслужба надсилає запити замовнику на пояснення, в яких просить надати саме документальне підтвердження визначення очікуваної вартості закупівлі та навіть розрахунки очікуваної вартості.
Оформлення протоколу уповноваженої особи. Включення закупівлі до річного плану здійснюється за рішенням уповноваженої особи. А враховуючи, що закупівельне законодавство визначає, що кожне рішення уповноваженої особи оформляється у вигляді протоколу, то такий протокол необхідно сформувати.
Оформлення протоколу. Для зменшення кількості документів, рекомендуємо одночасно приймати рішення про включення закупівлі до річного плану та здійснення закупівлі через електронний каталог шляхом запиту пропозицій постачальників. Оформити таке рішення необхідно у вигляді протоколу. Приклади протоколів доступні за посиланням.
Законодавча норма. Стаття 4 Закону та пункт 14 Особливостей, Порядок № 1082
Строки. Строки для оприлюднення РП чи змін до нього становлять п’ять робочих днів з дня затвердження річного плану (або змін) до нього.
РП та зміни до нього. Річний план закупівель затверджується один раз на відповідний період – рік, а у всіх інших випадках будуть затверджуватися зміни до такого річного плану закупівель – шляхом оприлюднення нового рядка або внесення змін до вже наявного
Законодавча норма. Тендерна документація повинна містити відомості, що визначені частиною 2 статті 22 Закону з урахуванням пунктів 28, 29, 32, 34, 48 Особливостей
Оформлення вимог окремими додатками. Вимоги до учасників та до переможця варто виносити та розділяти в два окремі додатки, по змісту ТД жодних вимог зазначати не потрібно, як і не потрібно дублювати такі вимоги із додатків.
Більше того, якщо вимога не винесена в окремий додаток, у разі її невиконання учасником, замовник не має права на відхилення.
Строки поставки товарів, виконання робіт, надання послуг. Визначаючи інформацію про строки поставки товарів, виконання робіт чи надання послуг потрібно максимально врахувати можливість затягнення здійснення самої закупівлі через оскарження, необхідність внесення змін до ТД та продовження подання, складність розгляду учасників. Зазначати початковий строк взагалі не варто, тим більше законодавство не містить такої вимоги.
Кваліфікаційні критерії. Замовник може обрати один чи декілька кваліфікаційних критеріїв згідно статті 16 Закону та в разі їх обрання повинен визначити спосіб їх підтвердження. Водночас при закупівлі товарів замовник має право не встановлювати вимоги по кваліфікації взагалі. У разі закупівлі робіт чи послуг має встановити хоча б один на вибір.
Але існують і певні заборони: у разі проведення відкритих торгів згідно для закупівлі твердого палива, природного газу, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини другої статті 16 Закону замовником не застосовуються.
Інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики. Замовник не може оголосити закупівлю без опису усіх необхідних характеристик товарів, робіт або послуг, у тому числі їх технічні, функціональні та якісні характеристики, що і становить собою зазвичай Технічну специфікацію.
Формування технічної специфікації: визначаємо головне
Еквівалент. Додаючи вираз “або еквівалент” при наявності умов, що визначені частинами 3 та 4 статті 23 Закону замовник має розуміти, що еквівалент означає ідентичний та варто плутати та зазначати “аналог”, що своєю чергою означає схожий.
Крім того, з урахуванням наявної практики ДАСУ варто вказувати обґрунтування в довільній формі залежно від специфіки предмета закупівлі у разі посилання на конкретні марку чи виробника або на конкретний процес, що характеризує продукт чи послугу певного суб’єкта господарювання, чи на торгові марки, патенти, типи або конкретне місце походження чи спосіб виробництва є необхідним
Спосіб підтвердження відсутності підстав для відмови, що визначені пунктом 47 Особливостей. Від участника заборонено вимагати будь-які документи на підтвердження відсутності підстав для відмови, крім самостійного декларування відсутності таких підстав учасником процедури закупівлі.
Якщо говорити про переможця, то з урахуванням інформації, яка є наразі відкритою, замовник має передбачити документальне підтвердження лише по підпунктах 5, 6 та 12 Особливостей.
Опис та приклади формальних помилок. Закон визначає, що формальними (несуттєвими) вважаються помилки, що пов’язані з оформленням тендерної пропозиції та не впливають на зміст тендерної пропозиції, а саме — технічні помилки та описки. Поряд з цим, маємо наказ Мінекономіки від 15.04.2020 № 710 «Про затвердження Переліку формальних помилок». На думку ДАСУ замовник не може відступати від вказаних формальних (несуттєвих) помилок, тоді як позиція суду не така категорична. Тож, безпечніший варіант зазначати в тендерній документації перелік формальних помилок, затверджений Наказом № 710. При цьому окремо наводити приклади формальних помилок.
Вимога щодо виду електронного підпису учасника. Вимога щодо накладення КЕП чи УЕП на тендерну пропозицію є стандартною, але останній час змінилася практика в цій частині. Судова практика, яка існує на сьогодні, немає однозначної позиції, про що детаьно описували у статті КЕП чи УЕП: який вид електронного підпису найбезпечніше передбачати у вимогах тендерної документації. Тому, з метою уникнення суперечливих висновків аудиторів найбезпечнішим варіантом передбачати у вимогах тендерної документації використання учасниками для підписання тендерної пропозиції лише кваліфікованого електронного підпису (КЕП), тоді як на кожен поданий електронний документ окремо може бути накладений УЕП або КЕП
Встановлення вимог згідно із національними стандартами. Є обов’язковою умовою при закупівлі твердого палива, природного газу, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії. Встановлення будь-якої “зайвої” вимоги, що не передбачена стандартам щодо кожного переліченого предмету закупівлі може бути розцінена як порушення під час складення ТД.
Субпідряники. У разі закупівлі робіт чи послуг необхідно встановити вимогу про надання інформації про (не) залучення субпідрядника / співвиконавця в обсязі 20 % вартості договору. У разі залучення учасником до виконання робіт або послуг та такий учасник підтверджує документами субпідрядника / співвиконавця кваліфікаційні критерії відповідно до частини 3 статті 16 Закону встановлені у тендерній документації, то замовник має перевірити таких субпідрядників / співвиконавців на відсутність підстав визначених пунктом 47 Особливостей. Для того, щоб підтвердити у субпідрядника / співвиконавця відсутність підстав визначених пунктом 47 Особливостей замовнику необхідно встановити відповідну вимогу у тендерній документації
Локалізація. Законодавство зобов’язує замовників здійснювати закупівлю товару, який є предметом закупівлі чи товару, який замовник набуває у власність під час виконання робіт / надання послуг згідно пункту 6-1 розділу Х «Прикінцевих та перехідних положень» Закону незалежно від виду закупівлі лише із підтвердженим ступенем локалізації. Тобто, для цього необхідно прописати відповідну вимогу в ТД. Крім того, Пункт 13-1 постанови Кабінету Міністрів України від 2 серпня 2022 р. № 861 (далі — Порядок № 861) встановлює, що замовник визначає в тендерній документації на закупівлю предмета закупівлі, внесеного до переліку певні вимоги.
Деталізація вимог до переможця. Переможець процедури закупівлі під час укладення договору про закупівлю повинен надати відповідну інформацію про право підписання договору про закупівлю. Для деталізації та точного розумінні як замовником, так і переможцем які документи будуть достатніми варто прописати це в ТД. Коли мова йде про переможця процедури закупівлі, який є товариством з обмеженою відповідальністю або товариством з додатковою відповідальністю, замовнику доцільно перевірити чи варто розглядати факт укладення договору про закупівлю як значний правочин та чи має даний переможець згоду на вчинення такого роду дій шляхом встановлення вимоги.
Що ще заборонено вимагати в ТД:
- вимоги, що обмежують нижню межу ціни тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі
- засвідчувати документи (матеріали та інформацію), що подаються у складі тендерної пропозиції, печаткою та підписом уповноваженої особи, якщо такі документи (матеріали та інформація) надані у формі електронного документа через електронну систему закупівель із накладанням електронного підпису, що базується на кваліфікованому сертифікаті електронного підпису, відповідно до вимог Закону України «Про електронні довірчі послуги»
- вимоги, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників.
Що не варто вимагати в ТД. Готуючи ТД пам’ятайте, що це не лише інструкція для потенційних учасників, а також і для замовника. Встановлюючи будь-яку вимогу ще на етапі підготовки замовник повинен розуміти, який документ хоче бачити в складі ТП, чи дійсно такий документ стосується його предмета закупівлі, чи підтверджує такий документ певну характеристику предмета закупівлі, кваліфікацію учасника або ж носить суто формальний зміст (наприклад, до таких документів можна віднести гарантійні листи, цінові пропозиції, довідки про надання інформація, яка вже зазначена в інших документах).
Створення робочої групи / залучення відповідальних працівників. Для підготовки тендерної документації та вимог до предмета закупівлі передбачена можливість залучення інших працівників замовника за рішенням такого замовника (наказ або інший розпорядчий документ).
При цьому залучення таких працівників буде ефективним у разі якщо замовником буде розроблений внутрішній розпорядчий документ у вигляді положення/порядку чи наказу, яким буде врегульована взаємодія працівників замовника та/або робочої групи із уповноваженої особою під час супроводу закупівлі товарів, робіт чи послуг.
Взаємодія уповноваженої особи з внутрішнім замовником при проведенні відкритих торгів
Порядок змін умов договору та підстави згідно пунктом 19 Особливостей. Проєкт договору про закупівлю є обов’язковою частиною тендерної документації та повинен містити порядок змін його умов. ДАСУ ототожнює поняття порядок внесення змін до договору про закупівлю та випадки внесення змін до договору про закупівлю, які перелічені пункті 19 Особливостей. Тож, варто в проєкті договору визначати підстави зміни істотних умов договору згідно пункту 19 Особливостей із деталізованим порядком змін його умов. Тобто, крім алгоритму дій сторін договору (надсилання пропозиції однієї сторони змінити договір про закупівлю другій стороні, одержання пропозиції про зміну договору про закупівлю, укладення додаткових угод тощо) рекомендуємо також щодо кожного підпункту розписати умови при яких може настати зміна, спосіб документального підтвердження.
Визначення істотних умов договору. Готуючи проєкт договору про закупівлю під час проведення відкритих торгів замовник як мінімум повинен зазначити в нього перелік істотних умов та обов’язково зазначити порядок змін його умов. У випадку, коли умовами договору про закупівлю не визначений перелік істотних умов, то під час виконання такого договору сторони не матимуть можливості вносити зміни до будь-яких його умов, окрім тих випадків, які передбачені в пункті 19 Особливостей. Адже тоді всі умови договору про закупівлю будуть вважатися істотними.
(Не)обов’язковість включення до проєкту договору окремих підстав. У разі закупівлі робіт та послуг не варто зазначати підставу, яка передбачена підпунктом 2 пункту 19 Особливостей та застосовується виключно для придбання товарів. А при закупівлі товарів та послуг не варто зазначати підпункту 9 пункту 19 Особливостей.
Врахування специфіки предмета закупівлі. Розробляючи проєкт договору про закупівлю не завжди можна користуватися одним шаблоном. До прикладу, норми ЦКУ визначають вимоги до договорів будівельного підряду, які сторони таких договорів повинні враховувати при укладенні договору та відповідно замовник на етапі підготовки його проєкту. Або ж під час закупівлі пального замовник особливу увагу має приділити умовам поставки та оплати, так як заправка по талонах відрізняється від придбання будь-якого іншого товару.
Проєкт договору про закупівлю: що врахувати замовнику для успішного проведення відкритих торгів
Законодавча норма. Пункт 24 Особливостей, стаття 21 Закону частина 1 статті 22 Закону, Порядок № 1082
Строки. Оголошення про проведення відкритих торгів та тендерна документацію на закупівлю товарів, послуг оприлюдняється не пізніше ніж за сім днів, на закупівлю робіт — не пізніше ніж за 14 днів до кінцевого строку подання тендерних пропозицій.
Оприлюднення додатків до ТД. Замовник може оприлюднювати ТД разом з усіма додатками як одним файлом, так і кожен додаток окремо.
Строки поставки товарів, виконання робіт, надання послуг. Визначаючи інформацію про строки поставки товарів, виконання робіт чи надання послуг строк потрібно максимально врахувати можливість стягнення здійснення самої закупівлі через оскарження чи необхідність внесення змін до ТД та / або оголошення та продовження подання, складність розгляду учасників. Зазначати початковий строк взагалі не варто, тим більше законодавство не містить такої вимоги.
Місце поставки товарів, виконання робіт, надання послуг. Технічно майданик дозволяє визначити одну адресу поставки щодо кожної номенклатурної позиції. Але є ситуації, коли по одній позиції декілька місць поставки, до прикладу закупівля електричної енергії. ДАСУ вважає за порушення зазначення в оголошенні посилання на умови ТД замість конкретизації всіх місць, де повинні бути виконані роботи / надані послуги / поставлені товари. Тому можливим варіантом є дублювання адрес в полі “Примітка” оголошення про проведення відкритих торгів. Якщо таке поле не реалізоване на електронному майданчику варто звернутися за техпідтримкою до такого щодо можливості відображення повної інформації про місце поставки товарів, виконання робіт, надання послуг.
Одиниця виміру. Зазначення одиниці виміру обсягу предмета закупівлі під час здійснення закупівлі є прямої вимогою Закону. Тому вказувати варто із урахуванням специфіку конкретного предмета закупівлі; законодавчих норми, що впливають на такий предмет закупівлі; забезпечувати відповідність зазначеної в оголошенні про закупівлю послуг одиниці виміру та одиниці виміру, відображення у інших документах чи електронних полях щодо даної закупівлі; уникати ситуацій, коли вибір одиниці виміру послуги створюватиме додаткові перепон для учасника під час формування його тендерної пропозиції.
Яку одиницю виміру зазначати при закупівлі послуг
Заповнення електронних полів із кваліфікаційними критеріями. Відображення інформації щодо застосування (або не застосування) кваліфікаційних критеріїв у відповідності до статті 16 Закону у спеціально відведених для цього електронних полях оголошення про закупівлю є обов’язковою умовою при оприлюдненні закупівлі за процедурою відкриті торги з особливостями.
Заповнення електронних полів із технічною специфікацією у разі закупівлі товару. Функціонал ЕСЗ передбачає окремо виділені електронні поля для відображення технічних характеристик товару в оголошенні про проведення відкритих торгів. При цьому, такої потреби немає у разі закупівлі робіт чи послуг, адже відповідні електронні поля не доступні для цих предметів закупівлі, а функціонал розроблений суто для товарів. Проте, функціонал “Технічні характеристики” може не містить всіх параметрів (вимог) предмета закупівлі, що при його заповненні може спричинити невідповідності ТД та оприлюдненої інформації. Тому, якщо запропоновані ЕСЗ вимоги до якісних та технічних характеристик товару співпадають із вимогами замовника, зазначеним в ТД варто використовувати та заповнювати відповідне поле. В протилежному випадку для мінімізації ризиків невідповідностей не варто заповнювати електронне поле та зробити скріншот запропонованої Технічної специфікації, як доказ того, що поля саме про необхідні технічні, якісні характеристики предмета закупівлі не реалізовані.
Закупівля з та без аукціону. Кожна закупівля шляхом проведення відкритих торгів за замовчуванням створюється із аукціоном. В протилежному випадку технічна реалізація електронної системи влаштована таким чином, що замовнику необхідно власноруч “зняти” прапорець із позначки аукціону. Але крім цього замовник повинен ще й зазначити обґрунтування проведення замовником відкритих торгів без застосування електронного аукціону у будь-який зручний йому спосіб. До прикладу, текстом в полі “Примітки” (якщо таке поле реалізовано на вашому електронному майданчику) або ж завантажити окремим файлом разом із тендерною документацією.
Закупівля з чи без ПДВ. Якщо предмет закупівлі підлягає оподаткування, згідно норми ПКУ, то замовнику до очікуваної вартості предмету закупівлі слід включати податок на додану вартість. Тому під час оприлюднення оголошення варто прослідкувати чи стоїть відповідний прапорець “з ПДВ” чи зняти його, якщо закупівля має бути проведена без ПДВ.
Відповідність умов ТД та інформації, що зазначена в оголошенні. Уникайте невідповідностей та звіряйте інформацію, яку вказуєте в оголошенні про проведення відкритих торгів та яка одночасно має міститися в ТД.
Законодавча норма. Пункт 59 Особливостей з урахуванням статті 18 Закону
Строк, протягом якого може бути подана скарга. Учасник може подати скаргу щодо ТД з моменту оприлюднення оголошення про проведення відкритих торгів, але не пізніше ніж за три дні до кінцевого строку подання тендерних пропозицій.
Протягом чотирьох днів з дати, коли суб’єкт оскарження дізнався або повинен був дізнатися про порушення своїх прав унаслідок рішення, дії чи бездіяльності замовника, але не пізніше ніж за три дні до встановленого на момент прийняття такого рішення, дії чи бездіяльності замовника кінцевого строку подання тендерних пропозицій.
Строки виконання скарги. Замовник має право вчиняти виключно дії спрямовані на усунення порушень визначених у скарзі. Тобто, якщо замовник вже ознайомився із суттю скарги та погоджується, до прикладу, що вимоги ТД є дискримінаційним, він може не чекаючи рішення АМКУ внести зміни до ТД. В іншому випадку замовник повинен виконати рішення АМКУ не пізніше 30 днів з дня його прийняття органом оскарження.
Законодавча норма. Пункт 4-1 Постанови Кабміну від 11.10.2016 № 710 «Про ефективне використання державних коштів»
На яких замовників поширюється та їх дії. Головні розпорядники бюджетних коштів (розпорядники бюджетних коштів нижчого рівня), суб`єкти господарювання державного сектору економіки обов’язково готують та оприлюднюють обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі.
Строки оприлюднення. Обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі оприлюднюється шляхом розміщення на власному веб-сайті (або на офіційному веб-сайті головного розпорядника бюджетних коштів, суб`єкта управління об`єктами державної власності, що здійснює функції з управління суб`єктом господарювання державного сектору економіки) оприлюднюється протягом п`яти робочих днів з дня оприлюднення оголошення про проведення конкурентної процедури закупівель
Законодавча норма. Пункт 54 Особливостей
Строки та спосіб надання відповіді. Не пізніше ніж за три дні до закінчення строку подання тендерної пропозиції потенційні учасники можуть звертатися за роз’ясненнями щодо тендерної документації та/або оголошення про проведення відкритих торгів та/або звернутися до замовника з вимогою щодо усунення порушення.
Замовник повинен протягом трьох днів з дня оприлюднення звернення або вимоги учасника надати роз’яснення на звернення та оприлюднити його в електронній системі закупівель.
Практично це відбувається шляхом заповнення відповідного поля на електронному майданчику. Довантажувати документи чи протокольне рішення обов’язку замовник немає.
Якщо замовник не відповідає вчасно та враховуючи, що виправити несвоєчасність надання роз’яснень щодо змісту тендерної документації неможливо, уповноваженій особі, щоб уберегти себе від штрафу, варто відмінити таку процедуру закупівлі та оголосити нову.
Законодавча норма. Пункт 54 Особливостей. Замовник має можливість вносити зміни як до оголошення про проведення відкритих торгів так і до тендерної документації одночасно чи окремо.
Підстави для внесення змін до ТД та / або оголошення. Замовник може внести відповідні зміни з власної ініціативи, або для усунення порушень вимог законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку органу державного фінансового контролю відповідно до статті 8 Закону, або за результатами звернень, або на підставі рішення органу оскарження.
Щодо продовження строку подання ТП. Замовник повинен внести зміни до ТД та / або оголошення таким чином, щоб з моменту внесення змін до тендерної документації та/або оголошення про проведення відкритих торгів до закінчення кінцевого строку подання тендерних пропозицій залишалося не менше чотирьох днів. Тобто, якщо з моменту внесення відповідних змін строк подання становить менше чотирьох днів, замовник вносить зміни також і до кінцевого строку подання продовжуючи його.
Оприлюднення нової редакції змін до ТД та / або оголошення. Зміни розміщуються та відображаються в електронній системі закупівель у новій редакції зазначених документації та / або оголошення додатково до їх попередньої редакції. Якщо зміни були внесені лише в один додаток до ТД, оприлюднювати необхідну додатково всю ТД (тобто з усіма додатками, навіть з тими до яких зміни не вносилися). Щодо оголошення, то не потрібно готувати та оприлюднювати оголошення про проведення відкритих торгів у новій редакції окремим файлом. Після кожної зміни, яку вносить уповноважена особа в електронних полях оголошення про проведення відкритих торгів, а також у разі оприлюднення нової редакції тендерної документації в розділі «Тендерна документація» — «Історія змін» біля підпису відображається новий файл з оголошенням.
Оприлюднення переліку змін. Разом із змінами в окремому документі оприлюднюється перелік змін, що вносяться. Окремих вимог до змісту переліку змін законодавство не містить, але в будь-якому разі має бути оформлено окремим документом в якому відображено всі зміни до ТД та / або оголошення.
Формат та строки оприлюднення змін. Зміни у машинозчитувальному форматі (наприклад, DOC (DOCX) — доступному для копіювання з такого документу) розміщуються в електронній системі закупівель протягом одного дня з дати прийняття рішення про їх внесення, тобто складення протоколу УО. Завершується внесення змін до оголошення про проведення відкритих торгів та / або тендерної документації накладенням КЕП уповноваженої особи.
Зміни, які вносити не можна. Замовник не може внести зміни до інформації в оголошенні про проведення відкритих торгів та / або тендерної документації, яка дублюється з інформацією зазначеною у річному плані, а саме: загальна інформація про замовника, назва предмета закупівлі та відповідний код ДК (але замовник має право додавати номенклатурні позиції або вносити зміни до назви товару чи послуги кожної номенклатурної позиції предмета закупівлі та коду товару чи послуги), очікувана вартість (крім випадку приведення такої інформації у відповідність до річного плану)
Законодавча норма. Стаття 26 Закону, крім положень частин першої, четвертої, шостої та сьомої статті 26 Закону, пункт 31 Особливостей.
Подаючи ТП учасник повинен заповнити відповідні поля електронної системи закупівель, а також завантажити необхідні документи, що вимагаються замовником у тендерній документації. Разом із реалізацією нових електронний полів із кваліфікаційним критеріям та технічними характеристиками у разі закупівлі товарів учасники також отримали можливість підвантажити в електронну систему відповідні документи чи інформацію не лише у загальному переліку файлів тендерної пропозиції, але й безпосередньо в окремому електронному полі. При цьому, законодавчо закріплений обов’язок учасника підтвердити відповідні вимоги, а не метод технічної реалізації подання документів в електронну систему закупівель. Тож, учасник завантажує у складі тендерної пропозиції (в загальному переліку файлів чи в окремому електронному полі) усю необхідну інформацію, документи чи матеріали.
Кожен учасник має право подати тільки одну тендерну пропозицію (у тому числі до лота)) і відбувається це до кінцевого строку подання. Документи, які подані після кінцевого строку подання замовником не розглядаються.
Законодавча норма. Пункт 36 Особливостей (якщо була подана одна ТП), пункт 37 Особливостей (якщо було подано дві і більше ТП), стаття 28 Закону.
Дата і час розкриття тендерних пропозицій, дата і час проведення електронного аукціону визначаються електронною системою закупівель автоматично в день оприлюднення замовником оголошення про проведення відкритих торгів в електронній системі закупівель. Протокол розкриття формується автоматично, етап подання та розкриття ТП не передбачають участі чи втручання замовника.
Інформація, яка не підлягає розкриттю. Не підлягає розкриттю інформація, що обґрунтовано визначена учасником як конфіденційна, у тому числі інформація, що містить персональні дані. Конфіденційною не може бути визначена інформація про запропоновану ціну, інші критерії оцінки, технічні умови, технічні специфікації та документи, що підтверджують відповідність кваліфікаційним критеріям відповідно до статті 16 Закону, і документи, що підтверджують відсутність підстав, визначених пунктом 47 цих особливостей.
Законодавча норма. Пункт 37 Особливостей, стаття 29 Закону (положення частин другої, дванадцятої, шістнадцятої, абзаців другого і третього частини п’ятнадцятої статті 29 Закону не застосовуються)
Оцінка здійснюється автоматично електронною системою на основі критеріїв і методики оцінки, визначених замовником у тендерній документації, шляхом визначення тендерної пропозиції найбільш економічно вигідною
Найбільш економічно вигідною тендерною пропозицією електронна система закупівель визначає тендерну пропозицію, ціна/приведена ціна якої є найнижчою.
Аукціон. Електронний аукціон полягає в повторювальному процесі пониження цін або приведених цін, що проводиться у три етапи в інтерактивному режимі реального часу. Для проведення відкритих торгів із застосуванням електронного аукціону повинно бути подано не менше двох тендерних пропозицій.
Закупівля без аукціону. Якщо була подана одна тендерна пропозиція ЕЗС визначає її найбільш економічно вигідною та замовник переходить до її розгляду.
Законодавча норма. Стаття 29 Закону (положення частин другої, дванадцятої, шістнадцятої, абзаців другого і третього частини п’ятнадцятої статті 29 Закону не застосовуються) з урахуванням положень пункту 43 цих особливостей, пункт 41 Особливостей
Строки розгляду. Строк розгляду пропозицій учасників не може перевищувати п’ять робочих днів, у разі необхідності замовник має право продовжити його до 20 робочих днів. Тобто, 20 робочих днів — максимальний строк розгляду, в них вже входить п’ять робочих днів. Водночас замовник може продовжити такий строк і на менший строк, наприклад, до 15 робочих днів.
Оформлення продовження строку розгляду. Аргументування продовження строку замовник визначає на власний розсуд та має зафіксувати це протокольним рішенням, який не потребує оприлюднення. Обов’язковою умовою є оприлюднення саме повідомлення в електронній системі закупівель протягом одного дня з дня прийняття відповідного рішення. Отже, уповноважена особа після того як склала і підписала протокол про продовження строку розгляду тендерних пропозицій повинна оприлюднити повідомлення у визначений строк. При цьому, Закон та Особливості не містять вимог до такого повідомлення і замовник може складати його в довільній формі. Відображається повідомлення лише на новому дизайні сторінки тендеру в Prozorro.
Важливе правило розгляду. Замовник розглядає найбільш економічно вигідну тендерну пропозицію учасника процедури закупівлі щодо її відповідності вимогам тендерної документації. Тобто, розгляд здійснюється чітко в межах вимог ТД, не допускаючи вільну інтерпретацію таких вимог. Замовник не розглядає документи, які не вимагаються на предмет їх відповідності умовам тендерної документації навіть, якщо учасник надав їх на власний розсуд.
Учасником надано документи, які не вимагаються умовами ТД, проте суперечать технічній специфікації
Перевірка учасника по пункту 47 Особливостей. Здійснюючи розгляд тендерної пропозиції замовник повинен перевірити наявність підстав для відмови в участі в процедурі закупівлі згідно пункту 47 Особливостей, адже у разі наявності однієї чи кількох підстав для відмови обов’язок замовника відхилити учасника. Водночас при перевірці певних підстав в замовника відсутня можливість збереження витягів/довідок/скріншотів із екрану, тому замовнику доцільно відобразити інформацію про відсутні підстави для відмови у формі окремого документа. Адже, статус учасника щодо відсутності підстав може змінитися надалі, тому замовнику важливо зафіксувати перевірку документально.
Алгоритм перевірки учасника по пункту 47 Особливостей
Право звернутися за підтвердження наданої учасником інформації. Пункт 42 Особливостей передбачає, що замовник має право звернутися за підтвердженням інформації, наданої учасником, до органів державної влади, підприємств, установ, організацій відповідно до їх компетенції. Звернення до фізичних осіб даною нормою не передбачено.
Використання інформації із сайтів органів державної влади, підприємств, установ, організацій без окремого звернення до таких суб’єктів може бути трактовано як невиконання приписів зазначеної норми. Тому варто оформлювати звернення офіційними листами та подальші дії вчиняти лише після отримання офіційної відповіді. Так, після підтвердження від зазначених суб’єктів факту недостовірності інформації замовник може відхилити тендерну пропозицію учасника / переможця закупівлі.
Надання 24 год на усунення невідповідностей. У разі виявлення замовником невідповідностей в інформації та / або документах, що подані учасником процедури закупівлі у тендерній пропозиції та / або подання яких передбачалося тендерною документацією замовник має надати 24 години на їх виправлення шляхом розміщення повідомлення про усунення невідповідностей в електронній системі закупівель.
Розмістити повідомлення із вимогою про усунення невідповідностей замовник повинен у строк, який не може бути меншим, ніж два робочі дні до закінчення строку розгляду тендерних пропозицій. До прикладу, якщо ви вже “використали” для розгляду 4 робочих днів із 5, тоді варто продовжити строк розгляду ТП для можливості застосування норми 24 год.
Замовник не має права надавати 24 години на виправлення невідповідностей у разі:
- відсутності забезпечення тендерної пропозиції, якщо таке забезпечення вимагалося замовником,
- та/або відсутності інформації (та/або документів) про технічні та якісні характеристики предмета закупівлі, що пропонується учасником процедури в його тендерній пропозиції
- якщо виправлення інформації та / або документах, які призводять, зокрема, до зміни предмета закупівлі, запропонованого учасником процедури закупівлі у складі його тендерної пропозиції.
Норма 24 год і до цього часу трактується ДАСУ та АМКУ не однозначно, тому тут кожного разу необхідно врахувати в тому числі й актуальну практику.
- Що є зміною предмета закупівлі в розрізі надання 24 годин?
- Повідомлення про виправлення невідповідностей: порядок дій уповноваженої особи
Замовник не може розміщувати щодо одного і того ж учасника процедури закупівлі більше ніж один раз повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей, крім випадків, пов’язаних з виконанням рішення органу оскарження.
Якщо ж поряд із невідповідностями, які підпадають під норму 24 год, наявні інші підстави для відхилення, замовник може відразу прийняти рішення про відхилення.
Формальні помилки в ТП. Перелік формальних помилок затверджено Наказом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України № 710 від 15.04.2020 «Про затвердження Переліку формальних помилок». Відповідно якщо помилку учасника можна віднести до переліку формальних помилок, то така помилка не може стати причиною для відхилення тендерної пропозиції учасника або ж оприлюднення повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей в електронній системі закупівель Очевидно, що Наказ № 710 не охоплює ситуації з якими зіштовхується замовник в ході розгляду тендерної пропозиції в частині наявності дійсно формальних помилок, та враховуючи практику ДАСУ безпечніше все ж орієнтуватися на даний наказ.
Практика контролюючих органів та суду щодо формальних помилок у тендерній пропозиції учасника
Розгляд учасника юридичної особи / фізичної особи / ФОП. Особливої різниці не буде, але замовнику необхідно взяти до уваги, що розгляд будь-якої тендерної пропозиції здійснюється на відповідність вимогам встановлених в тендерній документації, тому якщо замовник встановлює в тендерній документації окремі вимоги до юридичних та окремі до фізичних осіб/ФОП, то відповідно при розгляді тендерної пропозиції юридичної особи чи фізичної особи/ФОП необхідно врахувати ці окремі вимоги.
Окрім того необхідно пам’ятати, що згідно частини 11 статті 26 Закону відсутність документів, що не передбачені законодавством для учасників — юридичних, фізичних осіб, у тому числі фізичних осіб — підприємців, у складі тендерної пропозиції/пропозиції, не може бути підставою для її відхилення замовником.
Документи переможця. Особливості надають переможцю чотири дні з дати оприлюднення в електронній системі закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлю, оприлюднити в ЕЗС документи, що підтверджують відсутність підстав, зазначених у підпунктах 3, 5, 6 і 12 цього пункту. Підстава для відхилення буде наявна лише за ненадання документів у спосіб, визначений в ТД. Тож, на цьому етапі аналізуємо строки оприлюднення документів та вимоги ТД для підтвердження підстав для відмови (наприклад, чи була вимога щодо дати отримання документу, мав бути наданий повний чи скорочений витяг МВС тощо).
Крім того, як правило в ТД встановлюються й інші вимоги до переможця (надання документів про право підпису, про вчинення значних правочинів, забезпечення договору про закупівлю тощо). Тому тут теж розглядаємо суто в межах вимог ТД.
Складення реєстру перевірки учасника / переможця. Для виключення можливості випадково не перевірити наявність чи відсутність документів у складі тендерної пропозиції учасника закупівлі чи документів, наданих переможцем закупівлі, рекомендуємо підготувати відповідний реєстр документів для перевірки учасника / переможця процедури закупівлі. Використання реєстру документів для перевірки учасника / переможця процедури закупівлі здійснюється виключно для зручності закупівельника, тож законодавчо не передбачено обов’язку замовника щодо його формування, зберігання чи оприлюднення
Створення робочої групи / залучення відповідальних працівників. Для розгляду тендерних пропозицій/пропозицій передбачена можливість залучення інших працівники замовника, утворюються як робоча група та склад якої також утворюється на підставі рішення замовника (наказ або інший розпорядчий документ). При цьому залучення таких працівників буде ефективним у разі якщо замовником буде розроблений внутрішній розпорядчий документ у вигляді положення/порядку чи наказу, яким буде врегульована взаємодія працівників замовника та/або робочої групи із уповноваженої особою під час супроводу закупівлі товарів, робіт чи послуг.
Взаємодія уповноваженої особи з внутрішнім замовником при проведенні відкритих торгів
Законодавча норма. Пункт 44 Особливостей визначає вичерпний перелік підстав для відхилення.
При цьому, такі підстави поділяються окремо та підстави для учасника (тендерної пропозиції) та переможця процедури закупівлі. Якщо вже визначений переможець, відхилити його із підстав, визначених для учасника заборонено.
Повернення учасника на кваліфікацію після його відхилення. Скасування замовником своїх рішень про відхилення тендерної пропозиції учасника або визначення переможцем є неправомірним, оскільки публічне законодавство не містить підстав для скасування замовником своїх рішень. Замовник може правомірно змінити своє рішення про відхилення тендерної пропозиції учасника або визнання переможцем учасника лише у випадку виконання рішення АМКУ.
Відповідно, якщо замовник після визначення переможцем учасника або відхилення тендерної пропозиції учасника виявив помилки в кваліфікації такого учасника єдиним виходом є відміна відкритих торгів у зв’язку з неможливістю усунення порушень, що виникли через виявлені порушення вимог законодавства у сфері публічних закупівель у відповідності до підпункту 2 пункту 50 Особливостей.
Що робити замовнику, якщо ним надано 24 год не на всі невідповідності
Технічний баг при відхиленні переможця. У разі наявності підстав для відхилення переможця єдина доступна дія замовнику на електронному майданчику це повернення на кваліфікацію або іншими словами скасування свого попереднього рішення про визначення переможця, замість відхилення. ЕЗС хоч і змушує замовника до вчинення некоректної дії в частині повернення на кваліфікацію переможця, але ніяк не призводить до порушення, якщо замовник все робить фактично одномоментно — скасовує своє попереднє рішення та обирає правильну підставу із запропонованого на майданчику списку для відхилення переможця закупівлі, а також оприлюднює інформацію про відхилення протягом одного дня з дати ухвалення рішення.
При відхиленні переможця майданчик повертає його на кваліфікацію: як це впливає на рішення замовника
Невиконання вимог, які не винесені замовником в окремий додаток до ТД. Відсутність документів або інформації, що не передбачені додатками до тендерної документації, зазначеними в абзаці десятому пункту 28 цих особливостей, не є підставою для відхилення замовником тендерної пропозиції такого учасника процедури закупівлі відповідно до цього пункту. Аналізуючи практику ДАСУ та АМКУ видається, що можна просто не розглядати тендерну пропозицію на відповідність саме тим вимогам, що визначені по тексту ТД та не винесені в окремі додатки або ж не відхиляти учасника у разі їх не виконання. Однак такий варіант ризиковий, оскільки навіть якщо учасник надав всі документи на вимогу замовника, порушення в частині складання тендерної документації не у відповідності до вимог закону залишається
Відхилення тендерної пропозиції, якщо вимоги не винесені у відповідні додатки. Практика АМКУ та ДАСУ
Законодавча норма: Стаття 33 Закону, пункт 49 Особливостей
За результатами оцінки та розгляду пропозиції замовник визначає переможця, складає відповідний протокол (приймає рішення) та протягом одного дня з дати ухвалення такого рішення замовник оприлюднює в електронній системі закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлю.
Законодавча норма. Абзац 2 пункту 46 Особливостей (учасник процедури закупівлі, тендерна пропозиція якого відхилена) та частина 4 статті 33 Закону (учасник, якого не визнано переможцем процедури закупівлі).
На сьогоднішній день, склалася така практика, що учасники пропозиції, яких не розглядалися після оцінки звертаються із вимогами про усунення порушень, спираючись на частину 4 статті 33 Закону.
Строки надання відповіді. Звернення учасника процедури закупівлі, тендерна пропозиція якого відхилена надаються не пізніш як через чотири дні з дати надходження такого звернення через електронну систему закупівель, але до моменту оприлюднення договору про закупівлю в електронній системі закупівель відповідно до статті 10 Закону.
Звернення учасника, якого не визнано переможцем процедури закупівлі за результатами оцінки та розгляду його тендерної пропозиції надаються не пізніше ніж через п’ять днів з дня надходження такого звернення.
Спосіб надання відповіді. Виключно через електронну систему закупівель шляхом заповнення відповідних полів. Попереднього замовник має скласти протокол про розгляд звернень та надання відповіді, який не потребує оприлюднення.
Законодавча норма. Пункт 59 Особливостей з урахуванням статті 18 Закону
Строк, протягом якого може бути подана скарга. Протягом п’яти днів з дати, коли суб’єкт оскарження дізнався або повинен був дізнатися про порушення своїх прав внаслідок рішення, дії чи бездіяльності замовника (оприлюднення інформації про неправомірне на думку учасника його відхилення або оприлюднення повідомлення про намір, з яким інший учасник не погоджується), але до дня укладення договору про закупівлю він може подати скаргу до Органу оскарження.
Зупинення строків. Розгляд скарги зупиняє перебіг строків, установлених частиною десятою статті 29 Закону, тобто строків розгляду ТП. Перебіг зазначених строків продовжується з дня, наступного за днем прийняття відповідного рішення органом оскарження.
Строк виконання рішення. Замовник має право вчиняти виключно дії спрямовані на усунення порушень визначених у скарзі. Виконати рішення замовник повинен не пізніше 30 днів з дня його прийняття органом оскарження.
Законодавча норма. Пункти 17 та 18 Особливостей, стаття 10 Закону та Порядок № 1082
Строки укладення договору про закупівлю. Замовник може укласти договір про закупівлю із переможцем не раніше 5 календарних днів та не пізніше 15 календарних днів з дня оприлюднення повідомлення про намір укласти договір про закупівлю. Також у замовника є право продовжити строк для укладання договору про закупівлю до 60 календарних днів. Але таким чином, щоб у сумі строк укладання договору про закупівлі складав 60 календарних днів. Вимог до обгрунтування продовження строку для укладення договору Особливості не містять, тому складається виходячи із ситуації, яка склалася.
У разі подання скарги до органу оскарження після оприлюднення в електронній системі закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлю перебіг строку для укладання договору про закупівлю призупиняється. Перебіг строків продовжується з дня, наступного за днем прийняття рішення органом оскарження за результатами розгляду скарги, рішення про припинення розгляду скарги або рішення про залишення скарги без розгляду.
Зміна умов договору про закупівлю під час його підписання. Умови договору про закупівлю мають відповідати змісту тендерної пропозиції та одночасно умовам тендерної документації. Доволі ризикова справа змінювати його умови на етапі підписання, якщо замовник не готовий відстояти свою позицію в суді.
Особливості передбачені окремі випадки, коли сторони можуть визначити в договорі про закупівлю умови, які будуть відрізнятися від змісту тендерної пропозиції переможця процедури закупівлі.
Оприлюднення договору про закупівлю. Замовник протягом 3 робочих днів з дня укладання договору про закупівлю має оприлюднити його разом із усіма додатками в електронній системі закупівель у форматі PDF.
У разі закупівлі послуг з поточного ремонту, робіт з нового будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту об’єкта будівництва невід’ємними додатками до договору про закупівлю є документи, що містять інформацію про ціни на матеріальні ресурси. Тому в разі закупівлі за зазначеними предметами договір та додатки мають бути оприлюдненні у машинозчитувальному форматі протягом 3 робочих днів з дня укладання договору про закупівлю.
Машинозчитувальний формат передбачає можливість ідентифікації, розпізнання та перетворення конкретних даних комп’ютерними програмами в одному з форматів: TXT, RTF, MD, ODT*, DOC(X), (X)HTML. Але, якщо замовник не користується електронний документообігом, скоріше за все єдиним форматом, з перелічених вище буде DOC(X). Оскільки такий формат не буде містити підписи сторін, то варто оприлюднювати договір про закупівлю та додатки до нього у двох форматах PDF та DOC(X).
Законодавча норма. Пункт 19 Особливостей, стаття 10 Закону та Порядок № 1082.
Можливість внесення змін до договору про закупівлю. Вносити зміни до істотних умов договору про закупівлю замовники можуть виключно у відповідності до пункту 19 Особливостей.
Натомість вносити зміни до неістотних умов договору сторони договору повинні на підставі загальних правил ЦКУ та самого договору. Але, якщо умовами договору про закупівлю не конкретизована, які його умови є істотними, то таким вважаються всі умови, що ускладнює внесення змін.
Оприлюднення інформації. У разі внесення змін до істотних умов договору про закупівлю замовник має оприлюднити в електронній системі закупівель протягом трьох робочих днів: повідомлення про внесення змін до договору про закупівлю; додаткову угоду у форматі PDF протягом 3 робочих днів з дня внесення змін.
У разі закупівлі послуг з поточного ремонту, робіт з нового будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту об’єкта будівництва замовник оприлюднює
- повідомлення про внесення змін до договору про закупівлю у разі внесення будь-яких змін до істотних умов, додаткову угоду, якою внесено зміни, та документи, що містять інформацію про ціни на матеріальні ресурси, в разі зміни цін на них протягом трьох робочих днів з дня внесення відповідних змін;
- повідомлення про ціни на матеріальні ресурси у разі укладення договору про закупівлю послуг з поточного ремонту з розробленням проектної документації, робіт з будівництва об’єктів з розробленням проектної документації, яке має оприлюднюватися (долучаються) протягом трьох робочих днів з дня складання договірної ціни, уточненої (узгодженої) відповідно до затвердженої проектної документації.
Такі документи мають оприлюднювати у машинозчитувальному форматі. Машинозчитувальний формат передбачає можливість ідентифікації, розпізнання та перетворення конкретних даних комп’ютерними програмами в одному з форматів: TXT, RTF, MD, ODT*, DOC(X), (X)HTML. Враховуючи, що найбільш підходящим варіантом для оприлюднення додаткової угоди та / або повідомлення про ціни на матеріальні ресурси є DOC(X), замовнику варто оприлюднювати такі документи у двох форматах: PDF (який буде містити підписи сторін) та DOC(X) (забезпечуватиме оприлюднення в машинозчитувальному форматі).
Законодавча норма. Пункт 4 Особливостей та пункт 12 частини 1 статті 10 Закону
Звіт про виконання договору про закупівлю. В замовника присутній обов’язок прозвітувати про виконання договору про закупівлю при настанні одного із випадків:
- виконання договору про закупівлю (якщо договір про закупівлю виконаний раніше завершення строку його дії та замовник не встиг прозвітувати протягом 20 робочих днів при настанні зазначеної підстави необхідно звітувати про виконання договору про закупівлі при настанні наступної підстави — закінчення строку дії такого договору про закупівлю за умови його виконання сторонами);
- закінчення строку дії такого договору про закупівлю за умови його виконання сторонами;
- розірвання договору.
Законодавча норма. Пункти 50-53 Особливостей.
Пункт 50 Особливостей передбачає підстави для відміни процедури закупівлі замовником. Пункт 52 Особливостей визначає, коли відкриті торги відміняються автоматично.
Етапи закупівлі, на яких можна відмінити торги. Особливості не містить обмежень щодо етапу, в якому замовник може відмінити відкриті торги. Тому припускається, що замовник може відмінити відкриті торги на будь-якому етапі здійснення закупівлі після оприлюднення оголошення про проведення процедури закупівлі до моменту укладення договору про закупівлю. Але досить значний відсоток можливого оскарження з боку учасників чи переможця закупівлі. І практика АМКУ у разі відміни замовником процедури закупівлі саме через неможливість усунення порушень, що виникли через виявлені порушення вимог законодавства у сфері публічних закупівель переважно на стороні скаржника. Особливо ризиковими такі дії є після оприлюднення повідомлення про намір укласти договір про закупівлю. Щодо інших підстав для відміни, то головне обґрунтувати обрану підставу та мати документальне підтвердження
Що та в які строки необхідно оприлюднити в електронній системі закупівель у разі відміни відкритих торгів. У разі відміни відкритих торгів замовник протягом одного робочого дня з дати прийняття відповідного рішення зазначає в електронній системі закупівель підстави прийняття такого рішення.
Законодавча норма. Пункт 59 Особливостей з урахуванням статті 18 Закону
Строки оскарження. Протягом 10 днів з дати оприлюднення замовником рішення про відміну відкритих торгів, у тому числі частково (за лотом) учасник може таке рішення оскаржити.
Строк виконання рішення. Замовник має право вчиняти виключно дії спрямовані на усунення порушень визначених у скарзі. Виконати рішення замовник повинен не пізніше 30 днів з дня його прийняття органом оскарження.
пов'язані статті
30 берез.
Внесення змін до договору: звертаємо увагу на основні аспекти28 берез.
Алгоритм закупівлі медичних виробів та лікарських засобів28 берез.
Типовий та примірний договір в чому різниця та їх особливості27 берез.
Дії замовника, якщо закупівля вже проведена (укладений договір) без урахування вимог Рамкової угоди в розрізі етапів та виду закупівлі25 берез.
Постачальник електричної енергії в односторонньому порядку змінив ціну договору про закупівлю без укладення додаткової угоди: аналіз позиції Верховного суду