Що є зміною предмета закупівлі в розрізі надання 24 годин?
1
932
При розгляді тендерних пропозицій учасників, особливо в частині підтвердження умовам технічної специфікації, в замовників виникає питання в разі надання учаснику 24 години на виправлення та чи не призведе таке виправлення до зміни предмета закупівлі. Тож у цьому матеріалі розглянемо що таке предмет закупівлі та проаналізуємо на прикладі практики Держаудитслужби та суду, що можна вважати зміною предмета закупівлі
Предмет закупівлі
Згідно пункту 22 частини 1 статті 1 Закон України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) предмет закупівлі - товари, роботи чи послуги, що закуповуються замовником у межах єдиної процедури закупівлі або в межах проведення спрощеної закупівлі, щодо яких учасникам дозволяється подавати тендерні пропозиції/пропозиції або пропозиції на переговорах (у разі застосування переговорної процедури закупівлі). Предмет закупівлі визначається замовником у порядку, встановленому Уповноваженим органом, із застосуванням Єдиного закупівельного словника, затвердженого у встановленому законодавством порядку.
Отже, предметом закупівлі замовників є товар, роботи чи послуги. Для того, щоб отримати в результаті проведеної закупівлі необхідний предмет закупівлі згідно пунктів 3, 4 частини 2 статті 22 Закону замовник зазначає в тендерній документації:
3) інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, у тому числі відповідну технічну специфікацію (у разі потреби - плани, креслення, малюнки чи опис предмета закупівлі). Технічні, якісні характеристики предмета закупівлі та технічні специфікації до предмета закупівлі повинні визначатися замовником з урахуванням вимог, визначених частиною четвертою статті 5 цього Закону;
4) інформація про маркування, протоколи випробувань або сертифікати, що підтверджують відповідність предмета закупівлі встановленим замовником вимогам (у разі потреби).
Технічні та якісні характеристики предмета закупівлі
Розглянемо, що таке технічна специфікація до предмета закупівлі - встановлена замовником сукупність технічних умов, що визначають характеристики товару (товарів), послуги (послуг) або необхідні для виконання робіт щодо об’єкта будівництва, що можуть включати показники впливу на довкілля й клімат, особливості проектування (у тому числі щодо придатності для осіб із обмеженими фізичними можливостями), відповідності, продуктивності, ресурсоефективності, безпечності, процедури забезпечення якості, вимоги щодо найменування продукції, під яким вона продається, термінологію, символи, методику випробувань і тестування, вимоги до пакування, маркування й етикетування, інструкції для користувачів, технологічні процеси й технології виробництва на будь-яких етапах життєвого циклу робіт, товару чи послуги (пункт 33 частини 1 статті 1 Закону).
Згідно статті 23 Закону технічна специфікація повинна містити опис усіх необхідних характеристик товарів, робіт або послуг, що закуповуються, у тому числі їх технічні, функціональні та якісні характеристики. Характеристики товарів, робіт або послуг можуть містити опис конкретного технологічного процесу або технології виробництва чи порядку постачання товару (товарів), виконання необхідних робіт, надання послуги (послуг).
У технічних специфікаціях може зазначатися інформація про передачу прав інтелектуальної власності на предмет закупівлі (частина 1 статті 23 Закону).
Технічні специфікації можуть бути у формі переліку експлуатаційних або функціональних вимог, у тому числі екологічних характеристик, за умови, що такі вимоги є достатньо точними, щоб предмет закупівлі однозначно розумівся замовником і учасниками.
У разі якщо вичерпний опис характеристик скласти неможливо, технічні специфікації можуть містити посилання на стандартні характеристики, технічні регламенти та умови, вимоги, умовні позначення та термінологію, пов’язані з товарами, роботами чи послугами, що закуповуються, передбачені існуючими міжнародними, європейськими стандартами, іншими спільними технічними європейськими нормами, іншими технічними еталонними системами, визнаними європейськими органами зі стандартизації або національними стандартами, нормами та правилами. До кожного посилання повинен додаватися вираз "або еквівалент" (частина 3 статті 23 Закону).
Технічні специфікації не повинні містити посилання на конкретні марку чи виробника або на конкретний процес, що характеризує продукт чи послугу певного суб’єкта господарювання, чи на торгові марки, патенти, типи або конкретне місце походження чи спосіб виробництва. У разі якщо таке посилання є необхідним, воно повинно бути обґрунтованим та містити вираз "або еквівалент" (частина 4 статті 23 Закону).
Замовник може вимагати від учасників підтвердження того, що пропоновані ними товари, послуги чи роботи за своїми екологічними чи іншими характеристиками відповідають вимогам, установленим у тендерній документації. У разі встановлення екологічних чи інших характеристик товару, роботи чи послуги замовник повинен в тендерній документації зазначити, які маркування, протоколи випробувань, декларація або сертифікати можуть підтвердити відповідність предмета закупівлі таким характеристикам.
Маркування, протоколи випробувань та сертифікати повинні бути видані органами з оцінки відповідності, компетентність яких підтверджена шляхом акредитації або іншим способом, визначеним законодавством (частина 5 статті 23 Закону).
В тендерній документації замовник зазначає необхідну інформацію про предмет закупівлі, яка містить опис необхідної сукупності характеристик предмету закупівлі та встановлює вимоги, яким повинен відповідати предмет закупівлі. Відповідно учасник подаючи тендерну пропозицію повинен підтвердити відповідність його пропозиції вимогам замовника щодо предмета закупівлі встановленим в тендерній документації.
Виправлення невідповідностей
Пунктом 43 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабміну від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості) передбачено, якщо замовником під час розгляду тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі виявлено невідповідності в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у тендерній пропозиції та/або подання яких передбачалося тендерною документацією, він розміщує у строк, який не може бути меншим, ніж два робочі дні до закінчення строку розгляду тендерних пропозицій, повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей в електронній системі закупівель.
Під невідповідністю в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції та/або подання яких вимагається тендерною документацією, розуміється у тому числі відсутність у складі тендерної пропозиції інформації та/або документів, подання яких передбачається тендерною документацією (крім випадків відсутності забезпечення тендерної пропозиції, якщо таке забезпечення вимагалося замовником, та/або відсутності інформації (та/або документів) про технічні та якісні характеристики предмета закупівлі, що пропонується учасником процедури в його тендерній пропозиції). Невідповідністю в інформації та/або документах, які надаються учасником процедури закупівлі на виконання вимог технічної специфікації до предмета закупівлі, вважаються помилки, виправлення яких не призводить до зміни предмета закупівлі, запропонованого учасником процедури закупівлі у складі його тендерної пропозиції, найменування товару, марки, моделі тощо.
Тобто замовник не має права надавати 24 години на виправлення невідповідностей в інформації та / або документах, які призводять, зокрема, до зміни предмета закупівлі, запропонованого учасником процедури закупівлі у складі його тендерної пропозиції.
Також важливо розділяти поняття «відсутність інформації та / або документів про технічні та якісні характеристики предмета закупівлі, що пропонується учасником процедури в його тендерній пропозиції» та «зміна предмета закупівлі, запропонованого учасником процедури закупівлі у складі його тендерної пропозиції». Тому розглянемо відмінності між цими двома поняттями.
Оскільки публічне законодавство не дає визначення поняттям «відсутність» та «зміна», тому необхідно звернутися до Академічного тлумачного Словника української мови:
«відсутність» - перебування кого-небудь поза даним місцем у певний час; протилежне присутність / неіснування кого-, чого-небудь; брак чого-небудь.
В свою чергу «зміна» - перехід, перетворення чого-небудь (перев. стану, руху, ознаки, властивості і т. ін.) у щось якісно інше; змінювання / заміна кого-, чого-небудь кимось, чимось іншим.
У відповідності до вище наведених визначень видається, що відсутність інформації та / або документів про технічні та якісні характеристики предмета закупівлі, що пропонується учасником процедури в його тендерній пропозиції - це нестача / не існування в тендерній пропозиції учасника інформації та / або документів про технічні та якісні характеристики предмета закупівлі.
Зміна предмета закупівлі, запропонованого учасником процедури закупівлі у складі його тендерної пропозиції – це змінювання або перетворення предмета закупівлі, який пропонується учасником в інший предмет закупівлі шляхом заміни інформації та/або документів, що ним надані.
Таким чином, виправлення невідповідностей в інформації та / або документах про технічні та якісні характеристики предмета закупівлі, можливе лише в наданих / наявних в тендерній пропозиції учасника інформації та / або документах і лише, якщо таке виправлення не призведе до зміни предмета закупівлі, найменування товару, марки, моделі тощо. В іншому випадку за відсутності інформації (та/або документів) про технічні та якісні характеристики предмета закупівлі в тендерній пропозиції учасника, надання 24 години на виправлення невідповідностей не надається.
Оскільки предмет закупівлі представляє собою опис необхідної сукупності його характеристик, то зміною предмета закупівлі для:
товарів можна вважати зміну його якісних, кількісних та технічних характеристик, наприклад: зміна розміру товару або його потужності;
послуг можна вважати зміну найменування послуг, перелік послуг, кількості та обсягів послуг,
Приклад. Послуги з технічного обслуговування офісної техніки
№ п/п
Найменування
Один.вим.
Кіл-ть
1
Заправка картриджа багатофункціонального центру
послуга
14
2
Технічне обслуговування багатофункціонального центру
послуга
2
3
Відновлення картриджа багатофункціонального центру
послуга
4
У випадку, якщо учасник вирішить прибрати одну із позицій, наприклад: відновлення картриджа багатофункціонального центру, або зменшить кількість послуг, яка буде надаватися, наприклад: було 14 послуг, а стало – 10 послуг заправки картриджа багатофункціонального центру, або зазначить а своїй тендерній пропозиції надання послуг не з “Відновлення картриджа багатофункціонального центру”, а із “Ремонту картриджа багатофункціонального центру”, вбачається зміна предмета закупівлі учасником відповідно підстави для застосування механізму “24 год” не має.
робіт можна вважати зміною найменування робіт, перелік робіт, кількості та обсягів робіт
Приклад. Капітальний ремонт частини будівлі
№ Ч.ч.
Найменування робіт і витрат
Одиниця виміру
Кількість
Примітка
1
2
3
4
5
Розвантажувальна балка на рівні підлоги 2-го поверху
1
Виготовлення драбин, зв'язок, кронштейнів, гальмових конструкцій та ін.
т
1,9617
2
Посилення цегляних стін металевими розвантажувальними балками
т
1,9617
Розвантажувальна балка на 2-му поверсі
3
Виготовлення драбин, зв'язок, кронштейнів, гальмових конструкцій та ін.
т
2,13423
4
Посилення цегляних стін металевими розвантажувальними балками
т
2,13423
5
Посилення цегляних стін металевими тяжами
т
0,86776
У випадку, якщо учасник вирішить прибрати одну із позицій, наприклад: посилення цегляних стін металевими розвантажувальними балками, або зменшить кількість робіт, яка буде виконуватися, наприклад: було 1,9617 т, а стало – 1,9600 т виготовлення драбин, зв'язок, кронштейнів, гальмових конструкцій та ін.. В наведених прикладах вбачається зміна предмета закупівлі учасником. відповідно підстави для застосування механізму “24 год” не має.
Якщо учасник при поданні тендерної пропозиції на закупівлю робіт змінює матеріал у кошторисній частині (пропонує еквівалент), або змінює ручну працю на машинну, або змінює один вид техніки на інший, такі зміни не потрібно розглядати як зміну предмета закупівлі, оскільки такі зміни не впливають на виконання самих робіт.
Далі проаналізуємо практику Держаудитслужби та суду.
Витяг з висновку за результатами моніторингу:За результатом аналізу питання розгляду тендерних пропозицій установлено, що на порушення вимог підпункту 2 пункту 44 Особливостей не відхилено тендерну пропозицію учасника ФОП, як таку, що не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації, крім невідповідності у інформації та/або документах, що може бути усунена учасником процедури закупівлі відповідно до пункту 43 Особливостей, визнано його переможцем та в подальшому укладено з ним Договір.
…
Тобто, якщо невідповідність виявлено на виконання вимог технічних та якісних характеристик до предмета закупівлі, то виправляти можна помилки, які не призводять до зміни предмета закупівлі, запропонованого учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції.
Слід зазначити, підпунктом 1.1 пункту 1 Додатка 5 «Інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі та документи, які повинен надати учасник для підтвердження відповідності зазначеним характеристикам» (далі – підпункт 1.1 пункт 1 Додаток 5) тендерної документації передбачено, якщо пропозиція учасника містить не весь перелік надання послуг з поточного ремонту або зміну обсягів та складу послуг з поточного ремонту (та/або не враховані в ціні пропозиції усі пункти дефектного акту), ця пропозиція вважається такою, що не відповідає закупівлі та відхиляється Замовником.
Так, Замовником в електронній системі закупівель розміщена вимога про усунення невідповідностей в документах та/або інформації щодо виправлення невідповідностей (помилок, розбіжностей) у відомості ресурсів до локального кошторису, наданого учасником ФОП у складі тендерної пропозиції на підтвердження відповідності технічним, якісним та кількісним характеристикам, а саме, виключити установку мийок на два відділення, установку столів, шаф під мийки, холодильних шаф та зазначити установку вентиляторів витяжних.
Оскільки виправлення вказаних невідповідностей (помилок, розбіжностей) в наданій учасником ФОП відомості ресурсів до локального кошторису, на підтвердження відповідності тендерної пропозиції учасника технічним, якісним та кількісним характеристикам предмета закупівлі, призвело до зміни предмета закупівлі, його технічної специфікації, технічної складової, Замовник повинен був відхилити тендерну пропозицію ФОП, як таку, що не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації, крім невідповідності в інформації та/або документах, що може бути усунена учасником процедури закупівлі відповідно до пункту 43 Особливостей, згідно вимог підпункту 2 пункту 44 Особливостей, чим не дотримано вимоги підпункту 1.1 пункту 1 Додаток 5 тендерної документації.
В наведеній закупівлі замовник закуповував поточний ремонт. При розгляді пропозиції учасника замовником виявлено невідповідність у документах для підтвердження відповідності зазначеним характеристикам предмета закупівлі, виправлення якої призвело до зміни предмета закупівлі, оскільки замовник надав можливість виправити перелік наданих послуг, а саме: виключити установку мийок на два відділення, установку столів, шаф під мийки, холодильних шаф та зазначити установку вентиляторів витяжних. В даному випадку перелік послуг визначає сам предмет закупівлі поточний ремонт і при зміні цього переліку змінюється предмет закупівлі, який пропонується учасником.
Витяг з висновку за результатами моніторингу: За результатом аналізу питання розгляду тендерних пропозицій установлено, що Замовником при проведенні торгів на порушення вимог підпункту 2 пункту 41 Особливостей не відхилено тендерну пропозицію учасника ФОП, як таку, що не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації.
Так, Учасником завантажена тендерна пропозиція в інформаційно-телекомунікаційній системі закупівель Prozorro. Однак, при поданні тендерної пропозиції Учасником ФОП помилково завантажено документи з іншого тендеру, а саме цінова пропозиція та технічні вимоги до предмета закупівлі, які не відносяться до предмета закупівлі «борошно, крупи код ДК 021:2015-15610000–7 (продукція борошномельно-круп’яної промисловості)».
Замовником оприлюднена вимога про усунення невідповідності в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у тендерній пропозиції та/або подання яких передбачалось тендерною документацією.
Отже, учасником надано тендерну пропозицію по іншому предмету закупівлі та усунення невідповідності в інформації призвело до зміни предмета закупівлі.
Учасником було завантажено технічні вимоги до предмета закупівлі, які не відносяться до предмета закупівлі, тобто фактично Цінову пропозицію, яка містить інформацію про техінчні та якісні характеристики предмета закупівлі не надано взагалі. Випралення технічних вимог у даному випадку призвело до зміни предмета закупівлі запропонованого учасником, оскільки це вже інший товар з іншими технічними характеристиками.
Доречі, зручно шукати актуальні висновки ДАСУ та рішення Органу оскарження щодо будь-якої ситуації на Clarity App
Витяг з висновку за результатами моніторингу: Аналізом інформації, розміщеної на вебпорталі Уповноваженого органу, установлено невідповідність тендерної пропозиції ТОВ вимогам ТД, з огляду на наступне.
Відповідно до ТД, установлено, що інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі та технічна специфікація до предмета закупівлі викладена у Додатку № 3.
Так, відповідно до Додатку № 3 до ТД (Інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі та технічна специфікація до предмета закупівлі), Замовником установлено вимоги до шаф керування/управління, що входять до складу насосного агрегату, зокрема:
1.2. ШУ повинна забезпечувати роботу наступного обладнання:
насос потужністю двигуна 315,0 кВт – 1 шт.
Разом з тим, відповідно до Додатку № 3 до ТД, Замовником установлено вимогу, щодо надання у складі пропозиції паспорту на шафу управління/керування, виданий виробником товару, у якому будуть зазначені (відображені) технічні характеристики товару, згідно вимог цієї технічної специфікації.
На виконання зазначених вище вимог ТД, Переможцем до електронної системи закупівель завантажено файл «Паспорт AQUASTARSOLO 1-3-315,0-1D00-F5.pdf», умовами якого, серед іншого, передбачено, зокрема:
(ст. 2, розділ 1 «Загальні відомості») «ШУ забезпечує роботу наступного обладнання: насос потужністю двигуна 160,0 кВт – 1 шт»;
(ст. 7, розділ 9 «Свідоцтво про приймання») «Шафа управління AQUASTARSOLO 1-3-160,0-1D00-F5»;
(ст. 7, розділ 9 «Свідоцтво про приймання») «Дата проведення випробувань_ _2023р./ Дата виготовлення_ _2023р.»
Зважаючи на викладене, варто зазначити, що Переможцем у складі тендерної пропозиції, на підтвердження відповідності технічним, якісним та кількісним характеристикам предмета закупівлі, надано технічний паспорт на шафу управління, у якому зазначені (відображені) технічні характеристики товару, які не відповідають вимогам технічної специфікації Замовника, чим не дотримано вимоги Додатку № 3 до ТД.
Відповідно до підпункту 2 пункту 44 Особливостей № 1178 замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, коли тендерна пропозиція не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації.
При цьому, аналізом інформації, розміщеної в електронній системі закупівель установлено, що Замовником оприлюднено повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей в документах тендерної пропозиції ТОВ (далі – Вимога), відповідно до якого зазначено наступне:
«У відповідності до Додатку 3 «Інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі та технічна специфікація до предмета закупівлі» тендерної документації, Замовником встановлено вимогу щодо надання Учасником у складі тендерної пропозиції на підтвердження викладених вимог до технічних та якісних характеристик шаф управління/керування — паспорту на шафу управління/керування, виданого виробником товару, у якому будуть зазначені (відображені) технічні характеристики товару, згідно вимог цієї технічної специфікації. На виконання вимог тендерної документації Учасник приєднав до тендерної пропозиції паспорт на шафу управління/керування. Разом із тим вказаний документ при його відкритті НЕ Є ЧИТАБЕЛЬНИМ, що є невідповідністю у тендерної пропозиції вимогам тендерної документації. Учаснику пропонується в термін 24 години з моменту оприлюднення цього повідомлення усунути вищезазначені невідповідність шляхом приєднання до тендерної пропозиції: … — Оновлений паспорт на шафу управління/керування, виданий виробником товару, у якому будуть зазначені (відображені) технічні характеристики товару, згідно вимог цієї технічної специфікації.»
Слід зазначити, що Замовником, при оприлюдненні Вимоги, жодним чином не зазначено про невідповідність наданого Переможцем паспорту на ШУ вимогам технічної специфікації, а, натомість, наголошено про «нечитабельність» документу, що не відповідає дійсності, адже Переможцем завантажено документ належної якості та у відповідному форматі.
Крім того, відповідно до пункту 43 Особливостей № 1178, установлено, що невідповідністю в інформації та/або документах, які надаються учасником процедури закупівлі на виконання вимог технічної специфікації до предмета закупівлі, вважаються помилки, виправлення яких не призводить до зміни предмета закупівлі, запропонованого учасником процедури закупівлі у складі його тендерної пропозиції, найменування товару, марки, моделі тощо.
Однак, на виконання Вимоги Замовника щодо завантаження «оновленого паспорту на шафу управління/керування», Переможцем до електронної системи закупівель завантажено файл «Паспорт AQUA STAR SOLO 1-3-315,0-1D00-F5.pdf», умовами якого, серед іншого, передбачено, зокрема:
(ст. 2, розділ 1 «Загальні відомості») «ШУ забезпечує роботу наступного обладнання: насос потужністю двигуна 315,0 кВт – 1 шт»;
(ст. 7, розділ 9 «Свідоцтво про приймання») «Шафа управління AQUASTARSOLO 1-3-315,0-1D00-F5»;
(ст. 7, розділ 9 «Свідоцтво про приймання») «Дата проведення випробувань_ _2024р./ Дата виготовлення_ _2024р.»
Зважаючи на викладене, Переможцем надано документ, яким змінено технічні та якісні характеристики частини предмета закупівлі, що, як наслідок, спричинило зміну предмета закупівлі, запропонованого учасником процедури закупівлі у складі його тендерної пропозиції.
Зважаючи на викладене, Замовником, оприлюднено вимогу про усунення невідповідностей (виправлення помилок) в документах про технічні та якісні характеристики предмета закупівлі, виправлення яких призвело до зміни предмета закупівлі, запропонованого ТОВ у складі його тендерної пропозиції, чим порушено вимоги пункту 43 Особливостей № 1178.
Враховуючи вищезазначене, Замовником, на порушення вимог пункту 43 та підпункту 2 пункту 44 Особливостей № 1178, не відхилено тендерну пропозицію ТОВ, як таку, що не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації, а, натомість, укладено з ним договір вартістю 6 951 065,93 гривень.
Розміщення вимоги про усунення невідповідностейтехнічної характеристики в документах тендерної пропозиції учасника, а саме в технічному паспорті спричинило зміну предмета закупівлі, запропонованого учасником процедури закупівлі, оскільки технічні характеристики товару в своїй сукупності являють собою предмет закупівлі.
Судова практика
Приклад 1. Рішення Хмельницького окружного суду по справі №560/2181/24від 08.04.2024
Позиція суду: Так, тендерну пропозицію ТОВ відхилено протоколом уповноваженої особи із зазначенням що тендерна пропозиція не відповідає технічній специфікації тендерної документації, а саме через відсутність гарантійного листа, який підтверджує можливість поставки учасником товару у кількості та в терміни визначені цією документацією та пропозицією учасника.
Враховуючи викладене, тендерна пропозиція учасника не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації.
Згідно з підпунктом 2 пункту 44 Особливостей №1178, замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, коли тендерна пропозиція не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації, крім невідповідності в інформації та/або документах, що може бути усунена учасником процедури закупівлі відповідно до пункту 43 цих особливостей.
Поряд з цим, вищезазначена невідповідність не відноситься до відсутності інформації (та/або документів) про технічні та якісні характеристики предмета закупівлі.
Відсутність гарантійного листа не впливає на технічні та якісні характеристики предмету закупівлі гранули паливні з деревини хвойних порід та не призводить до зміни предмета закупівлі, запропонованого учасником процедури закупівлі.
Замовником в порушення п.43 Особливостей №1178 не розміщено у строк, який не може бути меншим ніж два робочі дні до закінчення строку розгляду тендерних пропозицій, повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей в електронній системі закупівель, в частині надання учасником TOB гарантійного листа, який підтверджує можливість поставки учасником товару у кількості та в терміни визначені цією документацією та пропозицією учасника.
Отже, замовником безпідставно відхилено тендерну пропозицію ТОВ «КВАТРО ПЕЛЛЕТ», чим порушено п.44 Особливостей №1178, в частині відхилення тендерної пропозиції із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель.
Суд встановив, що відсутність гарантійного листа, який підтверджує можливість поставки учасником товару у кількості та в терміни визначені цією документацією не впливає на технічні та якісні на характеристики предмету закупівлі і відповідно не призводить до зміни предмета закупівлі запропонованого учасником.
Постанова П’ятого апеляційного адміністративного суду по справі №420/7200/23 від 08.11.2023
Позиція суду: Судом встановлено, що згідно розділу «Інструкція з підготовки тендерної пропозиції» Тендерної документації процедури закупівлі за кодом НК України ЄЗС ДК 02-2015:09130000-9 «Нафта і дистиляти» (Дизельне паливо (Євро-5); Бензин (А-95, Євро-5) у дозволах на відпуск (Смарт-картки або скретч-картки (талони) інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, в тому числі, технічна специфікація (опис предмета закупівлі) та документи, які повинен надати Учасник для підтвердження відповідності зазначеним характеристикам, запропонованого предмету закупівлі, визначені у Додатку 3 до Документації.
Відповідно до п. 4 Додатку 3 Технічної документації Учасник повинен надати довідку довільної форми про найменування виробника (-ів) та з зазначенням країни походження товару, що постачатиметься замовнику.
Також необхідним було подання листа/довідки від суб`єкта господарювання, який є власником ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним або від його уповноваженого представника про гарантований відпуск палива на АЗС, які найближчі до адреси дислокації структурних підрозділів, але не більше 60 км, що зазначені у таблиці 1 по талонам та/або карткам запропонованого Учасником зразка (лист повинен містити зразки паливних карток та/або талонів, за якими буде здійснюватись реалізація палива, а також строк, впродовж якого гарантується відповідний відпуск палива, не менше ніж 12 місяців з моменту передачі відповідних талонів на паливо Покупцю (п. 4 Додатку 3 Тендерної документації).
Кількість та місце поставки були наведені Замовником у таблиці.
Підставою для відхилення тендерної пропозиції ТОВ став факт неподання вказаним учасником у складі тендерної пропозиції довідки про наявність ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним, а також самої ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним (було надано ліцензію на право оптової торгівлі пальним), довідки про найменування виробника (ів) та із зазначенням країни походження товару, що постачатиметься, а також зразків паливних карток та/або талонів, за якими буде здійснюватись реалізація палива. Крім цього учасником у складі тендерної пропозиції надано інформацію про мережу АЗС, які знаходяться на відстані більше ніж 60 км від відокремлених підрозділів Замовника.
Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції стосовно необґрунтованості посилань відповідача на те, що встановлені Замовником невідповідності тендерної пропозиції учасника ТОВ не є інформацією та документами про технічні та якісні характеристики предмета закупівлі та не призводять до зміни предмета закупівлі.
Як вбачається із встановлених у даній справі обставин, Замовником у Додатку 3 Тендерної документації були висунуті певні технічні умови до предмета закупівлі, необхідні характеристики, які повинні бути підтверджені учасниками з метою виконання закупівлі.
Суд першої інстанції вірно зазначив, що учасником ТОВ не виконана вимога встановлена у ТД щодо місця поставки товару, так як відстань від місця поставки палива до двох підрозділів позивача перевищує встановлену граничну відстань від них.
На думку колегії суддів, ненадання учасником у складі тендерної пропозиції копії ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним (а надання ліцензії на право оптової торгівлі пальним), а також недотримання умов про розташування АЗС на відстані не більше ніж 60 км від адреси дислокації структурних підрозділів Замовника беззаперечно стосуються технічних умов предмета закупівлі та безпосередньо впливають на предмет закупівлі, оскільки без дотримання таких умов фактичне виконання закупівлі у тому вигляді, який окреслено та є необхідним саме Замовнику унеможливлюється.
Слід зазначити, що пунктом 40 Особливостей встановлені загальні правила щодо необхідності розміщення Замовником повідомлення з вимогою до учасника про усунення невідповідностей в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у тендерній пропозиції та/або подання яких передбачалося тендерною документаціє, встановлені під час розгляду тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі. Однак, вказаний пункт встановлює і виключення з цього правила, коли це стосується випадків відсутності інформації (та/або документів) про технічні та якісні характеристики предмета закупівлі, що пропонується учасником процедури в його тендерній пропозиції.
Враховуючи зазначене, зважаючи на те, що встановлені Замовником в ході розгляду тендерної пропозиції ТОВ невідповідності у поданих документах (відсутність певних документів) безпосередньо стосується технічних умов, технічної специфікації предмета закупівлі, колегія суддів погоджується з доводами позивача про те, що в даному випадку були відсутні підстави для розміщення Замовником повідомлення з вимогою до учасника про усунення виявлених невідповідностей.
Необхідно звернути увагу, що суд в даній ситуації розглянув інформацію про мережу АЗС, які знаходяться на відстані більше ніж 60 км від відокремлених підрозділів Замовника, як інформацію яка стосується технічних умов предмета закупівлі та зміна такої інформації може призвести до зміни предмета закупівлі (оскільки безпосередньо впливає на предмет закупівлі та без дотримання таких умов фактичне виконання закупівлі у тому вигляді, який окреслено неможливо).
Постанова Шостого апеляційного адміністративного суду по справі № 580/4355/23від 28.12.2023
Позиція суду: Колегія суддів погоджується з таким висновком суду першої інстанції, з огляду на наступне.
…
Згідно з абз. 2 пп. 2 п. 41 Особливостей № 1178 замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, коли тендерна пропозиція не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації.
Відповідно до п. 2 додатку № 1 тендерної документації у складі тендерної документації учасник повинен надати довідку в довільній формі з описом детальних технічних характеристик товару (відповідно до цього додатку), у тому числі креслення, малюнки, фото, тощо.
Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судом першої інстанції, у складі тендерної пропозиції ТОВ «У» було надано довідку, в якій зазначено опис товару, який відповідає вимогам тендерної документації.
На фото було зображено транспортний засіб, що відрізнявся від того, опис якого наведено у довідці. При цьому інших фотографій, креслень чи малюнків товару надано не було. Саме ці обставини Позивач визнав достатніми для відхилення тендерної пропозиції ТОВ «У» на підставі абз. 2 пп. 2 п. 41 Особливостей.
Разом з тим, згідно з абз. 2 пп. 2 п. 41 Особливостей № 1178 замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, коли тендерна пропозиція не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації, крім невідповідності у інформації та/або документах, що може бути усунена учасником процедури закупівлі відповідно до пункту 40 цих особливостей.
…
Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що у спірному випадку Позивач зобов`язаний був у строк, який не може бути меншим ніж два робочі дні до закінчення строку розгляду тендерних пропозицій, розмістити повідомлення з вимогою про усунення виявлених невідповідностей в електронній системі закупівель. Будь-яких зауважень до невідповідності зазначених ТОВ «У» в описі характеристик Товару КП не висловлено, оскільки Позивачем безпідставно ототожнено назву шасі із назвою моделі крана-маніпулятора.
Крім того, невідповідність зображеної на фотографії моделі крана-маніпулятора моделі, технічні характеристики якої зазначені ТОВ «У» в описі, не свідчить про допущення вказаним Товариством помилки, виправлення якої з огляду на заявлені технічні характеристики транспортного засобу потягне за собою зміну предмета закупівлі.
Судом при розгляді даної справи було встановлено, що якщо опис технічних характеристик предмета закупівлі наданих учасником відповідає тендерній документації, а є лише невідповідність зображеної на фотографії моделі товару, яка надається учасником разом з описом, то встановлена невідповідність не призведе до зміни предмета закупівлі.
Підсумок
З аналізу наведеної практики Держаудитслужби та суду можемо зробити висновок, що надання можливості учаснику усунути невідповідності в інформації та/або документах, які надаються учасником процедури закупівлі на виконання вимог технічної специфікації до предмета закупівлі не повинно призвести до зміни предмета закупівлі, запропонованого учасником процедури закупівлі у складі його тендерної пропозиції.
Виправлення невідповідностей в інформації та / або документах про технічні та якісні характеристики предмета закупівлі, можливе лише в наданих / наявних в тендерній пропозиції учасника інформації та / або документах і лише, якщо таке виправлення не призведе до зміни предмета закупівлі, найменування товару, марки, моделі тощо. В іншому випадку за відсутності інформації (та/або документів) про технічні та якісні характеристики предмета закупівлі в тендерній пропозиції учасника, надання 24 години на виправлення невідповідностей не надається.
У випадку, якщо замовник розуміє, що надання 24 годин призведе до зміни предмета закупівлі, замовник не має правової підстави для розміщення в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей та повинен відхилити тендерну пропозицію учасника на підставі абзацу другого підпункту 2 пункту 44 Особливостей, як таку, що не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації, крім невідповідності в інформації та/або документах, що може бути усунена учасником процедури закупівлі відповідно до пункту 43 цих особливостей.
Таким чином, зміною предмета закупівлі для:
товарів можна вважати зміною його якісних, кількісних та технічних характеристик;
послуг можна вважати зміною найменування послуг, перелік послуг, кількості та обсягів послуг;
робіт можна вважати зміною найменування робіт, перелік робіт, кількості та обсягів робіт (якщо учасник при поданні тендерної пропозиції на закупівлю робіт змінює матеріал у кошторисній частині (пропонує еквівалент), або змінює ручну працю на машинну, або змінює один вид техніки на інший, такі зміни не потрібно розглядати як зміну предмета закупівлі, оскільки такі зміни не впливають на виконання самих робіт).
Враховуючи судову практику, зміною предмета закупівлі також є зміна умов, що безпосередньо впливають на предмет закупівлі та без дотримання яких фактичне виконання закупівлі у тому вигляді, який окреслено замовником у вимогах неможливо.