Чи є членські внески в Асоціацію міст України закупівлею з точки зору закупівельного законодавства
Під час своєї діяльності замовники здійснюють придбання різноманітних товарів, робіт та послуг у відповідності до вимог законодавства з публічних закупівель. Однак не всі товари, роботи та послуги підпадають під вимоги законодавства з публічних закупівель.
Так, певну частину товарів, робіт та послуг замовники можуть здійснювати не дотримуючись норм Закону України «Про публічні закупівлі» (далі-Закон) та Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості).
Проте, замовникам важливо правильно визначати предмети закупівель, які можуть здійснювати без проведення закупівель, адже за здійснення закупівель до/без проведення процедур закупівель можливе притягнення до відповідальності.
Одним із таких предметів закупівель, щодо якого точаться дискусії на предмет (не)поширення вимог законодаства з публічних закупівель є членські внески.
Тому далі з’ясуємо чи поширюються вимоги законодавства з публічних закупівель на членські внески, приміром, до Асоціації міст України.
Особливості правового регулювання асоціацій органів місцевого самоврядування та членських внесків
Відповідно до статті 1 Закону України «Про асоціації органів місцевого самоврядування» асоціації органів місцевого самоврядування та їх добровільні об'єднання (далі - асоціації) - добровільні неприбуткові об'єднання, створені органами місцевого самоврядування з метою більш ефективного здійснення своїх повноважень, узгодження дій органів місцевого самоврядування щодо захисту прав та інтересів територіальних громад, сприяння місцевому та регіональному розвитку.
Згідно частини 1 статті 9 Закону України «Про асоціації органів місцевого самоврядування» асоціація діє на підставі статуту.
В свою чергу, норми розглядуваного Закону та інших нормативно-правових актів не містять визначення поняття «членські внески».
При цьому, в окремих нормативно-правових актах йдеться про випадки та порядок сплати членських внесків.
Так, частина 2 статті 9 зазначеного Закону України «Про асоціації органів місцевого самоврядування» визначає, що у статуті асоціації визначаються:
10) розмір та порядок сплати членських внесків.
Відповідно до частини 1 статті 21 Закону України «Про асоціації органів місцевого самоврядування» джерелами формування майна асоціації є:
1) вступні та членські внески;
2) інші джерела, дозволені законодавством
Статут «Асоціації міст України» передбачає, що основним джерелом фінансування Асоціації міст України є членські внески (відрахування місцевих бюджетів органів місцевого самоврядування – членів АМУ).
Статтею 91 Бюджетного кодексу України визначено, що до видатків місцевих бюджетів, що можуть здійснюватися з усіх місцевих бюджетів, належать видатки для сплати членських внесків до асоціацій органів місцевого самоврядування та їх добровільних об'єднань.
В Законі України «Про громадські об’єднання» йдеться, що громадське об'єднання зі статусом юридичної особи для виконання своєї статутної мети (цілей) має право володіти, користуватися і розпоряджатися коштами та іншим майном, яке відповідно до закону передане такому громадському об'єднанню його членами (учасниками) або державою, набуте як членські внески, пожертвуване громадянами, підприємствами, установами та організаціями, набуте в результаті підприємницької діяльності такого об'єднання, підприємницької діяльності створених ним юридичних осіб (товариств, підприємств), а також майном, придбаним за рахунок власних коштів, тимчасово наданим у користування (крім розпорядження) чи на інших підставах, не заборонених законом.
Закон України «Про політичні партії» визначає, що внеском на підтримку політичної партії є грошові кошти чи інше майно, переваги, пільги, послуги, позики (кредити), нематеріальні активи, будь-які інші вигоди нематеріального або негрошового характеру, у тому числі членські внески членів політичної партії, спонсорство третіми особами заходів чи іншої діяльності на підтримку партії, товари, роботи, послуги, надані або отримані безоплатно чи на пільгових умовах (за ціною, нижчою за ринкову вартість ідентичних або подібних робіт, товарів та послуг на відповідному ринку), отримані політичною партією, її місцевою організацією, яка в установленому порядку набула статусу юридичної особи.
Водночас в Законі України «Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності» більш детально визначено правовий режим членських внесків.
Згідно статті 1 зазначеного Закону член профспілки - особа, яка входить до складу профспілки, визнає її статут та сплачує членські внески.
Відповідно до частини 3 статті 42 Закону України «Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності» за наявності письмових заяв працівників, які є членами профспілки, роботодавець щомісячно і безоплатно утримує із заробітної плати та перераховує на рахунок профспілки членські профспілкові внески працівників відповідно до укладеного колективного договору чи окремої угоди в терміни, визначені цим договором.
Отож, з аналізу викладеного вище можна зробити висновок, що членські внески – це певний грошовий платіж, який сплачують члени організацій для здійснення діяльності таких організацій. Однак вбачається, що в результаті сплати членських внесків члени таких організацій не набувають право власності на товари або на результати виконання робіт чи надання послуг або права користування ними.
Що таке закупівля згідно законодавства з публічних закупівель?
Згідно пункту 25 частини 1 статті 1 Закону публічна закупівля (далі — закупівля) — придбання замовником товарів, робіт і послуг у порядку, встановленому цим Законом.
Відповідно до пункту 6 частини 1 статті 1 Закону договір про закупівлю — господарський договір, що укладається між замовником і учасником за результатами проведення процедури закупівлі/спрощеної закупівлі та передбачає платне надання послуг, виконання робіт або придбання товару.
Отож, у відповідності до наведених норм видається, що внаслідок здійснення публічних закупівель відбувається придбання певних товарів, робіт та послуг.
Тобто в результаті здійснення закупівель відбувається оплата замовником певних коштів за отримані товари, роботи та послуги.
Натомість замовник набуває право власності на відповідні товари або на результати виконання робіт чи надання послуг або права користування ними.
Підсумки
Таким чином, з аналізу правових норм, які регулюють сплату членських внесків та законодавства з публічних закупівель видається, що сплата членських внесків не підпадає під вимоги законодавства з публічних закупівель, оскільки сплата членських внесків не є закупівлею згідно пункту 25 частини 1 статті 1 Закону, адже в результаті сплати членських внесків замовник не набуває право власності на відповідні товари або на результати виконання робіт чи надання послуг або права користування ними.
пов'язані статті