Чи вказувати в назві предмета закупівлі назву кожної номенклатурної позиції
Предмет закупівлі визначається замовником відповідно до вимог Закону та Порядку визначення предмета закупівлі, затвердженого наказом Мінекономіки від 15 квітня 2020 р. № 708 (пункту 15 Особливостей).
Згідно з пунктом 22 частини 1 статті 1 Закону предмет закупівлі - товари, роботи чи послуги, що закуповуються замовником у межах єдиної процедури закупівлі або в межах проведення спрощеної закупівлі, щодо яких учасникам дозволяється подавати тендерні пропозиції / пропозиції або пропозиції на переговорах (у разі застосування переговорної процедури закупівлі). Предмет закупівлі визначається замовником у порядку, встановленому Уповноваженим органом, із застосуванням Єдиного закупівельного словника, затвердженого у встановленому законодавством порядку.
Порядок визначення предмета закупівлі, затверджений наказом Мінекономіки від 15 квітня 2020 р. № 708 (далі - Порядок) встановлює правила визначення замовником предмета закупівлі відповідно до Закону із застосуванням показників цифр основного словника національного класифікатора України ДК 021:2015 «Єдиний закупівельний словник», затвердженого наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 23 грудня 2015 року № 1749 (далі - ЄЗС), а також особливості визначення предмета закупівлі для окремих товарів, робіт і послуг.
Оголошення про проведення відкритих торгів, серед іншого, повинно містити назву предмета закупівлі із зазначенням коду за Єдиним закупівельним словником (у разі поділу на лоти такі відомості повинні зазначатися стосовно кожного лота) та назви відповідних класифікаторів предмета закупівлі і частин предмета закупівлі (лотів) (за наявності), про що йдеться у пункті 2 частини 2 статті 21 Закону).
Звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, повинен містити також назву предмета закупівлі (пункт 6 частини 3 статті 3 Закону).
Запит пропозицій постачальників згідно пункту 57 Порядку формування та використання електронного каталогу, затвердженого постановою Кабміну від 14.09.2020 № 822, повинен містити інформацію про найменування товару.
Крім того, згідно пункту 12 Порядку розміщення інформації про публічні закупівлі, затвердженого наказом Мінекономіки № 1082 від 11.06.2020 під час розміщення в електронній системі закупівель інформації про предмет закупівлі в окремих полях зазначається інформація щодо:
- назви предмета закупівлі (у разі визначення предмета закупівлі - послуга з виконання науково-технічних робіт, у цьому електричному полі зазначається конкретна назва науково-технічної роботи);
- коду предмета закупівлі відповідно до класифікаторів або назва згідно з ДСТУ, державних або галузевих будівельних норм, які передбачені для визначення предмета закупівлі відповідно до Порядку визначення предмета закупівлі, затвердженого Уповноваженим органом, та їх назви.
У разі проведення відкритих торгів, замовник в оголошенні повинен зазначати ще й назви товару чи послуги кожної номенклатурної позиції предмета закупівлі; коду товару чи послуги, визначеного згідно з Єдиним закупівельним словником, що найбільше відповідає назві номенклатурної позиції предмета закупівлі (пункт 14 Порядку 1082).
Однак, технічна реалізація електронної системи закупівель вказує замовнику зазначати не просто назву предмета закупівлі, а “Узагальнену назву предмета закупівлі” та “Конкретну назву предмета закупівлі”. Електронні поля майданчиків можуть відрізнятися щодо візуалу, тож пропонуємо розглянути на прикладі.
Приклад
Замовник здійснює закупівлю за предметом Дорожні знаки за кодом ДК 021:2015:34990000-3: Регулювальне, запобіжне, сигнальне та освітлювальне обладнання. В електронне поле “Узагальнена назва предмета закупівлі” зазначає Дорожні знаки, а в поле “Конкретна назва предмета закупівлі” вказує вже назву номенклатурних позицій та відповідно код за ЄЗС, що найбільше відповідає назві номенклатурної позиції предмета закупівлі.
Як в електронній системі відображається “Узагальнена назва предмета закупівлі”?
Як в електронній системі відображається “Конкретна назва предмета закупівлі”?
Щодо визначення предмета закупівлі, то тут замовник керується вимогами Закону, Порядку 708. Разом з тим, вказані нормативні акти не дають тлумачення поняттю “назва предмета закупівлі”, а інформацію про узагальнену назву предмета закупівлі та конкретну назву предмета закупівлі замовник зазначає лише з урахуванням розроблених електронних полів майданчика, без заповнення яких неможливо оприлюднити інформацію про закупівлю.
Якщо ж проаналізувати документи, які формуються електронною системою, то поле “Узагальнена назва предмета закупівлі”, що є фактично заголовком чи загальним найменуванням закупівлі, в автоматично сформованому оголошенні про проведення відкритих торгів є назвою предмета закупівлі. Тоді як, інформація, яку замовник зазначає в поле “Конкретна назву предмета закупівлі” є номенклатурним позиціями.
В наведеному прикладі замовник не допустив порушення, адже в оголошенні про проведення відкритих торгів міститься вся інформація, що передбачена Законом та Порядком № 1082:
- назву предмета закупівлі
- код за Єдиним закупівельним словником
- назву товару кожної номенклатурної позиції предмета закупівлі
- код товару, визначеного згідно з Єдиним закупівельним словником, що найбільше відповідає назві номенклатурної позиції предмета закупівлі
При цьому, не заборонено в поле “Узагальнена назва предмета закупівлі” вказувати всі номенклатурі позиції, до прикладу не буде порушенням вказати “Деревина (Пелети паливні з деревини листяних порід)” або ДК 021:2015: 03410000-7 — Деревина, або Пелети паливні за ДК 021:2015: 03410000-7. Але! Є важливий для врахування нюанс.
Запланована закупівля, незалежно від її вартості, включається до річного плану закупівель замовника відповідно до статті 4 Закону. Тобто кожна закупівля здійснюється відповідно до річного плану. А відповідно до підпункту 5 пункту 21 Особливостей договір про закупівлю є нікчемним коли назва предмета закупівлі із зазначенням коду за Єдиним закупівельним словником не відповідає товарам, роботам чи послугам, що фактично закуплені замовником. Тому, важливо врахувати, що назва предмета закупівлі (інформація, яку замовника вказує в полі “узагальнена назва предмета закупівлі”) в самій закупівлі має співпадати із назвою предмета закупівлі в річному плані та договорі про закупівлю. Інакше є ризик необхідності доведення аудиторам, чому, до прикладу, назва предмета закупівлі в оголошенні зазначена просто як Деревина, а договір про закупівлю укладений на Пелети паливні.
В яких випадках замовник повинен деталізувати назву предмета закупівлі?
Лотової закупівлі
Річний план закупівель повинен містити, серед іншого назву предмета закупівлі із зазначенням коду за Єдиним закупівельним словником (у разі поділу на лоти такі відомості повинні зазначатися стосовно кожного лота) та назви відповідних класифікаторів предмета закупівлі і частин предмета закупівлі (лотів) (за наявності) (пункт 2 частини 2 статті 4 Закону)
Оголошення про проведення відкритих торгів, серед іншого, повинно містити назву предмета закупівлі із зазначенням коду за Єдиним закупівельним словником (у разі поділу на лоти такі відомості повинні зазначатися стосовно кожного лота) та назви відповідних класифікаторів предмета закупівлі і частин предмета закупівлі (лотів) (за наявності).
І якщо в оголошенні про проведення відкритих торгів замовник має технічну можливість вказати назву предмета закупівлі із зазначенням ДК стосовно кожного лота в окремих електронний полях для таких лотів, то під час оприлюднення річного плану такої можливості немає. Відповідно замовник під час оприлюднення річного плану закупівель в електронному полі із назвою предмета закупівлі вказує “Лот № 1 – Бензин А-92, Лот № 2 - Бензин А-95 за кодом ДК 021-2015: 09130000-9 — Нафта і дистиляти”. Тому, для відповідності річного плану та оголошення про проведення відкритих торгів замовник буде вказувати узагальнену назву предмета закупівлі не “Нафта і дистиляти” чи Пальне за кодом ДК 021-2015: 09130000-9 — Нафта і дистиляти, а ідентично до назви в річному плані “Лот № 1 – Бензин А-92, Лот № 2 - Бензин А-95 за кодом ДК 021-2015: 09130000-9 — Нафта і дистиляти”.
Лікарські засоби, медичні вироби (у разі закупівлі більше однієї позиції товару)
Річний план закупівель повинен містити, серед іншого назву предмета закупівлі із зазначенням коду за Єдиним закупівельним словником (у разі поділу на лоти такі відомості повинні зазначатися стосовно кожного лота) та назви відповідних класифікаторів предмета закупівлі і частин предмета закупівлі (лотів) (за наявності) (пункт 2 частини 2 статті 4 Закону).
Крім основного коду Єдиного закупівельного словника, при закупівлі медикаментів використовують ще й додатковий код – Міжнародна непатентована назва, більш відома, як МНН. А при закупівлі лікарських виробів НК 024:2023 “Класифікатор медичних виробів”. Тобто, саме ці класифікатора замовник повинен зазначати в річному плані під час закупівель лікарських засобів чи медичних виробів.
Проте, замовник технічно не може обрати МНН чи НК 024:2023 для кількох позицій, лише для однієї. Відповідно назву предмета закупівлі в річному плані варто зазначати, до прикладу як Меблі медичні (Кушетка медична НК 024:2023: 34833; Стілець медичний НК 024:2023: 34833; Тумба медична НК 024:2023 :15900). Для відповідності річного плану та оголошення про проведення відкритих торгів / запиту пропозицій постачальників замовник повинен вказувати назву предмета закупівлі також як Меблі медичні (Кушетка медична НК 024:2023: 34833; Стілець медичний НК 024:2023: 34833; Тумба медична НК 024:2023 :15900).
пов'язані статті
05 груд.
Як використати кошти, що залишились в кінці року27 листоп.
Специфіка здійснення закупівлі послуг з лабораторних медичних досліджень25 листоп.
Допорогова закупівля чи можна та у яких випадках дозволено укласти прямий договір, якщо за тим самим предметом закупівлі проводили ЗПП22 листоп.
Особливості закупівлі робіт: від визначення предмета закупівлі до виконання договору21 листоп.
Чи впливає джерело фінансування замовника на визначення виду закупівлі