Статті

Чи передбачена адміністративна відповідальність за укладення прямого договору по виключеннях згідно пункту 13 Особливостей

1
94

Згідно пункту 13 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабміну від 12.10.2022 № 1178 (зі змінами) (далі – Особливості) придбання замовниками товарів і послуг (крім послуг з поточного ремонту), вартість яких становить або перевищує 100 тис. гривень, послуг з поточного ремонту, вартість яких становить або перевищує 200 тис. гривень, робіт, вартість яких становить або перевищує 1,5 млн. гривень, може здійснюватися шляхом укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів та/або електронного каталогу для закупівлі товару у разі, коли наявні підстави, які визначені даною нормою. 

Здійснити закупівлю у відповідності до наведеної норми замовники можуть виключно при наявності підстав, які передбачено пунктом 13 Особливостей, яких є доволі чимало. 

Проте, здійснюючи закупівлі згідно наведеної норми замовники допускають численні порушення. 

Водночас, які можуть бути наслідки для замовника, якщо ним буде здійснено закупівлю без дотримання вимог, які передбачено пунктом 13 Особливостей? Чи може службових (посадових), уповноважених осіб, приміром, бути притягнуто до адміністративної відповідальності? 

Щоб з’ясувати це питання необхідно звернутися до норм закупівельного законодавства, а також спеціальних нормативно-правових актів, які, зокрема, передбачають підстави для притягнення до адміністративної відповідальності. 

Умови щодо (не)можливості здійснення закупівлі шляхом укладення прямого договору на підставі пункту 13 Особливостей 

Відповідно до абзацу 1 пункту 3 Особливостей замовники, що зобов’язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, проводять закупівлі з урахуванням цих особливостей та з дотриманням принципів здійснення публічних закупівель, визначених Законом. 

Як уже було з’ясовано, замовники можуть здійснити закупівлю на підставі пункту 13 Особливостей шляхом укладення прямого договору без застосування відкритих торгів та/або електронного каталогу для закупівлі товару виключно при наявності підстав, які визначені даною нормою. 

Разом з тим, пункт 5 Особливостей передбачає, що забороняється придбання замовниками товарів, робіт і послуг до/без проведення процедури закупівлі відкриті торги/використання електронного каталогу (у разі закупівлі товару), визначеної цими особливостями, та укладення договорів про закупівлю, які передбачають оплату замовником товарів, робіт і послуг до/без проведення процедури закупівлі відкриті торги/використання електронного каталогу (у разі закупівлі товару), визначеної цими особливостями (крім випадків, передбачених пунктами 9 і 13 цих особливостей). 

Окрім цього, абзац 3 пункту 17 Особливостей визначає, що забороняється укладення договорів про закупівлю, що передбачають оплату замовником товарів, робіт і послуг до/без проведення відкритих торгів/використання електронного каталогу, крім випадків, передбачених цими особливостями. 

Отож, наведені норми забороняють замовникам укладати договір про закупівлю, який передбачає оплату замовником товарів, робіт і послуг до/без проведення процедури закупівлі відкритих торгів/використання електронного каталогу, окрім випадків, які передбачені пунктами 9 і 13 цих особливостей. 

Однак наведені положення Особливостей та Закону не визначають норм, які передбачають підстави для притягнення до адміністративної відповідальності за безпідставне здійснення закупівлі згідно пункту 13 Особливостей. 

Тому аналізуємо положення нормативно-правових актів далі.  

Правові норми, які передбають підстави для притягнення до адміністративної відповідальності 

Стаття 44 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі-Закон) визначає, що за порушення вимог, установлених цим Законом та нормативно-правовими актами, прийнятими на виконання цього Закону, уповноважені особи, службові (посадові) особи замовників, службові (посадові) особи та члени органу оскарження, службові (посадові) особи Уповноваженого органу, службові (посадові) особи центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю, службові (посадові) особи органів, що здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів (обслуговуючого банку), несуть відповідальність згідно із законами України. 

За придбання товарів, робіт і послуг до/без проведення процедур закупівель/спрощених закупівель, відповідно до вимог цього Закону, та укладення договорів, що передбачають оплату замовником товарів, робіт і послуг до/без проведення процедур закупівель/спрощених закупівель, визначених цим Законом, та за порушення вимог цього Закону службові (посадові) особи, уповноважена особа замовника та керівники замовників несуть відповідальність згідно із законами України. 

Водночас підстави для притягнення до адміністративної відповідальності передбачені Кодексом України про адміністративні правопорушення (далі-КУпАП). 

Адміністративна відповідальність службових (посадових), уповноважених осіб замовника 

Частина 3 статті 164-14 КУпАП визначає покарання за придбання товарів, робіт і послуг до/без проведення процедур закупівель у вигляді штрафу у розмірі від 25500 - до 51000 грн на службових (посадових), уповноважених осіб замовника. 

Чи стосується дана підстава здійснення закупівлі згідно пункту 13 Особливостей?  

З аналізу норм закупівельного законодавства, зокрема пунктів 5, абзацу 3 пункту 17 Особливостей та наведеної частини 3 статті 164-14 КУпАП, вбачається, що за безпідставне здійснення закупівлі згідно пункту 13 Особливостей, зокрема, якщо замовник здійснить закупівлю згідно даної норми при відсутності підстав, уповноважену особу замовника може бути притягнуто до адміністративної відповідальності згідно частини 3 статті 164-14 КУпАП. 

При цьому, Державна аудиторська служба України (далі-ДАСУ) моніторить дотримання замовника здійснення закупівель згідно пункту 13 Особливостей, як до прикладу, було в наступній закупівлі та встановлює порушення згідно частини 3 статті 164-14 КУпАП. 

Окрім цього, разом із описом порушень, які було здійснено замовником, в даній закупівлі аудиторами було опубліковано номер протоколу про притягнення уповноваженої особи замовника за порушення під час здійснення закупівлі у відповідності до частини 3 статті 164-14 КУпАП.  

Разом з тим, варто відмітити, що притягнути до адміністративної відповідальності за правопорушення, які передбачені частинами 3-6 статті 164-14 КУпАП відповідно до статті 221 КУПАП, можуть судді районних, районних у місті, міських чи міськрайонних судів, що можемо розглянути в наступній судовій справі. 

Доречі, зручно шукати актуальні висновки ДАСУ та рішення Органу оскарження щодо будь-якої ситуації на Clarity App

Адміністративна відповідальність керівника замовника 

Окрім частини 3 статті 164-14 КУпАП притягнути до адміністративної відповідальністі за  здійснення закупівлі згідно виключень законодавство дозволяє у відповідності до частини 6 статті 164-14 КУпАП, яка передбачає відповідальність керівника замовника за укладення договорів, які передбачають оплату замовником товарів, робіт і послуг до/без проведення процедур закупівель/спрощених закупівель, визначених законом, та яка передбачає накладення штрафу від 34 000 грн до 170 000 гривень. 

Водночас ДАСУ також моніторить дотримання замовниками зазначеної норми, що відображається у висновках за результатами моніторингів. 

В даній закупівлі аудитори також опублікували номер протоколу про притягнення керівника  замовника за порушення під час здійснення закупівлі на підставі частини 6 статті 164-14 КУпАП. 

При цьому, як уже зазначалося, притягнути до відповідальності на підставі частини 6 статті 164-14 КУпАП можуть судді районних, районних у місті, міських чи міськрайонних судів, що можемо розглянути в наступній судовій справі. 

Підсумки 

За безпідставне здійснення закупівлі на підставі пункту 13 Особливостей можливе притягнення до адміністративної відповідальності службових (посадових), уповноважених осіб замовника у відповідності до частини 3 статті 164-14 КУпАП та керівника  замовника згідно частини 6 статті 164-14 КУпАП.  

#виключення у закупівлях#відповідальність у закупівлях#моніторинг закупівель#порушення у закупівлях#прямий договір#судова практика

пов'язані статті

Публічна офертаПолітика конфіденційностіДля авторівКонтакти

© 2025 TNDR. Освітня платформа у сфері публічних (державних) закупівель. ТНДР.

Visa & Mastercard