Закупівля послуг з товарами: чи дозволяє законодавство?
Згідно пункту 22 частини 1 статті 1 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі-Закон) предмет закупівлі - товари, роботи чи послуги, що закуповуються замовником у межах єдиної процедури закупівлі або в межах проведення спрощеної закупівлі, щодо яких учасникам дозволяється подавати тендерні пропозиції/пропозиції або пропозиції на переговорах (у разі застосування переговорної процедури закупівлі). Предмет закупівлі визначається замовником у порядку, встановленому Уповноваженим органом, із застосуванням Єдиного закупівельного словника, затвердженого у встановленому законодавством порядку.
Згідно наведеної норми законодавство з публічних закупівель передбачає здійснення закупівель трьох видів предметів закупівель – товарів, робіт та послуг.
При цьому, кожен із зазначених видів предметів закупівель має свої особливості при здійсненні закупівлі, зокрема при визначенні предмета закупівлі, очікуваної вартості та проведенні самої закупівлі.
Так, при здійсненні певних видів закупівель іноді виникає потреба в поєднанні окремих видів закупівель, зокрема при закупівлі товарів потрібно закупити супровідні послуги, при закупівлі робіт закупити товари і при закупівлі послуг закупити товари.
Однак чи дозволяє законодавство в такий спосіб поєднювати різні види предметів закупівель?
З аналізу законодавчих норм вбачається, що законодавство прямо прередбачає можливість закупівлі товарів з супровідніми послугами та закупівлі робіт з товарами.
Натомість, чинне законодавство не дає однозначної відповіді, чи може закупівля послуг включати в себе товари.
Тому далі з’ясуємо чи можливо здійснити закупівлю послуг, які можуть включати товари.
Що таке послуги?
Як уже зазначалося, законодавство з публічних закупівель виділяє три види предметів закупівель – товари, роботи та послуги.
Визначення поняття послуги наведено в пункті 21 частини 1 статті 1 Закону послуги - будь-який предмет закупівлі, крім товарів і робіт, зокрема транспортні послуги, освоєння технологій, наукові дослідження, науково-дослідні або дослідно-конструкторські розробки, медичне та побутове обслуговування, найм (оренда), лізинг, а також фінансові та консультаційні послуги, поточний ремонт, поточний ремонт з розробленням проектної документації.
Отож, визначати належність певного предмета закупівлі до послуг замовники повинні згідно наведеної норми Закону.
Водночас правове регулювання договірних правовідносин, які стосуються надання послуг, визначені главою 63 Цивільного кодексу України (далі-ЦКУ). Зокрема стаття 901 ЦКУ передбачає, що за договором про надання послуг одна сторона (виконавець) зобов'язується за завданням другої сторони (замовника) надати послугу, яка споживається в процесі вчинення певної дії або здійснення певної діяльності, а замовник зобов'язується оплатити виконавцеві зазначену послугу, якщо інше не встановлено договором. Також при віднесенні певних предметів закупівель до послуг та, до прикладу, розмежуванні предметів закупівель – робіт та послуг, варто звернутися до Постанови Верховного суду України по справі № 920/611/19 від 03.11.2020.
У відповідності до наведених норм, послугами варто визначити певні предмети закупівель, перелік яких міститься в пункті 21 частини 1 статті 1 Закону, та який не є вичерпним.
При цьому, особливістю послуг є те, що даний предмет закупівлі споживається в процесі вчинення певної дії або здійснення певної діяльності.
Окрім цього, законодавство визначає особливості визначення предмета закупівлі послуг. Так, Порядок визначення предмета закупівлі, який затверджений наказом Мінекономіки №708 від 15.04.2020 визначає, що предмет закупівлі товарів і послуг визначається замовником згідно з пунктами 21 і 34 частини першої статті 1 Закону та за показником четвертої цифри Єдиного закупівельного словника.
Чи дозволяє законодавство закупити послуги із супутніми товарами?
Даючи відповідь на дане питання потрібно знову звернутися до визначення поняття послуги, яке визначає, що послуги - будь-який предмет закупівлі, крім товарів і робіт, зокрема транспортні послуги, освоєння технологій, наукові дослідження, науково-дослідні або дослідно-конструкторські розробки, медичне та побутове обслуговування, найм (оренда), лізинг, а також фінансові та консультаційні послуги, поточний ремонт, поточний ремонт з розробленням проектної документації.
Окрім цього, визначення поняття послуги варто порівняти із поняттям товари.
Так, пункт 34 частини 1 статті 1 Закону передбачає, що товари - продукція, об’єкти будь-якого виду та призначення, у тому числі сировина, вироби, устаткування, технології, предмети у твердому, рідкому і газоподібному стані, а також послуги, пов’язані з постачанням таких товарів, якщо вартість таких послуг не перевищує вартості самих товарів
З аналізу даного визначення видається, що визначення предмета закупівлі/придбання послуг не може включати товарів, оскільки наведене визначення передбачає, що послуги – це будь-який предмет закупівлі, крім товарів і робіт.
На відміну від товарів, які прямо передбачають придбання «послуг, пов’язаних з постачанням таких товарів, якщо вартість таких послуг не перевищує вартості самих товарів».
Водночас, що варто відносити до послуг, пов’язаних з постачанням товарів, дізнаєтеся в статті Що входить до «послуг з постачання товарів» та як це відобразити в ТД та проєкті договору про закупівлю.
Тому видається, що замовникам, при необхідності закупівлі товарів, які є складовими предмета закупівлі - послуг, необхідно попередньо здійснити окрему закупівлю товарів, предмет закупівлі яких визначити згідно вимог закупівельного законодавства, зокрема згідно пункту 34 частини першої статті 1 Закону та за показником четвертої цифри Єдиного закупівельного словника.
І після здійснення закупівлі товару та його отримання, передати такий товар виконавцям послуг за актом приймання-передачі для виконання договору про надання послуг.
Також розглядаючи дане питання, варто звернутися до законодавчих змін, які плануються до Закону України «Про публічні закупівлі». Зокрема, згідно законопроєкту №11520 в новій редакції закону «Про публічні закупівлі» планується поняття «послуги» викласти в новій редакції – послуги - будь-який предмет закупівлі, крім товарів і робіт, зокрема транспортні послуги, освоєння технологій, наукові дослідження, науково-дослідні або дослідно-конструкторські розробки, медичне та побутове обслуговування, а також фінансові та консультаційні послуги, послуги пов'язані з роботами, поточний ремонт, послуги з технічного обслуговування та ремонту транспортних засобів з урахуванням вартості запасних частин.
У відповідності до «оновленого» визначення послуг замовники зможуть придбавати при закупівлях послуг певні товари.
Щоправда, закупляти товари (запасні частини) замовники зможуть при закупівлі послуг для закупівель виключного предмету закупівлі - технічного обслуговування та ремонту транспортних засобів.
Підсумки
Норми закупівельного законодавства не передбачають придбання товарів, які є складовою предмета закупівлі послуг.
Щоб придбати товари, які є необхідними при наданні послуг, замовнику необхідно здійснити окрему закупівлі таких товарів та передати їх виконавцеві при виконанні договору про надання послуг.
пов'язані статті
12 серп.
Чи потрібно проводити окрему закупівлю для залучення субпідрядника для виконання робіт, якщо замовник є учасником закупівлі11 серп.
Учасник не надав на вимогу замовника ліцензію: виправлення чи відхилення11 серп.
Аналіз внесених змін до законодавчих норм згідно постанови КМУ від 23.07.2025 № 90908 серп.
Особливості закупівлі авторського та технічного нагляду після коригування проектної документації06 серп.
Алгоритм погодження завдань, проектів, робіт з інформатизації Національної програми інформатизації, очікувана вартість яких дорівнює або перевищує 500 тис. гривень