Яким чином прописати предмет закупівлі у підтвердних документах для безперешкодного проведення оплат?
Під час формування своїх закупівельних потреб замовники мають брати до уваги обмеження на здійснення видатків, визначені Порядком виконання повноважень Державною казначейською службою в особливому режимі в умовах воєнного стану, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 09.06.2021 № 590 (далі — Порядок № 590). Замовникам у своїх підтвердних документах на проведення видатків слід дотримуватись таких формулювань предмета закупівлі, які би відповідали напрямам, що визначені у Порядку № 590. Далі розглянемо особливості закупівель окремих товарів (робіт або послуг).
Нагадаємо, що Порядок № 590 визначає механізм виконання в особливому режимі повноважень Казначейством та органами Казначейства, зокрема, регулює питання щодо розрахунково-касового обслуговування розпорядників (одержувачів) бюджетних коштів, інших клієнтів в особливому режимі. Тобто, вимог Порядку № 590 повинні дотримуватись замовники, які є: розпорядниками бюджетних коштів, одержувачами бюджетних коштів або іншими клієнтами Казначейства.
Які обмеження на здійснення видатків встановлено Порядком № 590?
Відповідно до пункту 19 Порядку № 590 визначено черговість здійснення Казначейством та органами Казначейства платежів за дорученнями клієнтів з урахуванням ресурсної забезпеченості єдиного казначейського рахунку.
Пунктом 19 Порядку № 590 визначаються окремо переліки напрямів видатків, які здійснюються за кошти загального та спеціального фондів державного і місцевих бюджетів. Тобто, напрями видатків для проведення платежів по загальному та спеціальному фондам є різними.
Органи Казначейства при виконання своїх повноважень чітко дотримуються вимог Порядку № 590, зокрема, перевіряють відповідність найменування предмету закупівлі у підтвердних документах замовника до напряму видатків, визначеного#nbsp;у#nbsp;пункті 19 Порядку № 590.
У замовників виникає багато питань з приводу формулювання найменування предмету закупівлі таким чином щоб це найменування відповідало напряму видатків, визначеному у Порядку № 590 та було прийнято до оплати. Крім цього, варто звернути увагу, що не всі видатки, які зазвичай протягом бюджетного року в мирний час здійснювали замовники, наразі визначено першочерговими та другочерговими у пункті 19 Порядку № 590. Водночас до Порядку № 590 періодично вносяться зміни в частині оновлення переліку платежів, які можуть здійснюватись за дорученнями клієнтів. Тому замовникам перед поданням необхідних документів для проведення оплат до органів Казначейства необхідно перевіряти актуальну редакцію Порядку № 590.
Приклади формулювання найменування предмету закупівлі у відповідності до Порядку № 590
Замовники при визначенні предметів закупівлі керуються Порядком, затвердженим наказом Мінекономіки від 15 квітня 2020 року № 708 (далі – Порядок № 708).
Приклад 1
Припустимо замовнику потрібно здійснити закупівлю марок поштових. Керуючись національним класифікатором України ДК 021:2015 «Єдиний закупівельний словник», затвердженим наказом Мінекономіки від 23.12.2015 № 1749 (далі – ДК 021:2015) замовник для закупівлі марок поштових визначив код 22410000-7 «Марки». Тепер розглянемо чи визначено у Порядку № 590 даний напрямок видатків для здійснення першочергових або другочергових платежів.
У пункті 19 Порядка № 590 вказано, що за видатками спеціального фонду державного та місцевих бюджетів можуть здійснюватися платежі з придбання конвертів, марок для відправки службової кореспонденції.
Водночас, варто звернути увагу на декілька нюансів при визначенні відповідності предмета закупівлі, який буде у підтвердних документах, до напряму, вказаного у пункті 19 Порядку № 590.
Так, у пункті 19 Порядку № 590 зазначено, що як по загальному так і по спеціальному фондам державного та місцевих бюджетів може бути проведено оплату за придбання засобів зв’язку. Деякі замовники можуть помилково відносити поштові марки до поняття «засоби зв’язку», адже у Законі України «Про поштовий зв’язок» від 04.10.2001 № 2759-III є поняття «засоби поштового зв’язку», до якого відносяться поштові пристрої та обладнання, транспортні засоби поштового зв’язку, поштові марки, марковані конверти та картки, а також будівлі (приміщення в будівлях), що використовуються для надання послуг поштового зв’язку. Проте не потрібно плутати ці два поняття, тому що саме до засобів зв’язку, про які зазначено у Порядку № 590 поштові марки не належать.
Ще одним помилковим припущенням замовників є віднесення поштових марок до послуг поштового зв’язку. Проте, згідно із Законі України «Про поштовий зв’язок» від 04.10.2001 № 2759-III, послугами поштового зв’язку є продукт діяльності оператора поштового зв’язку з приймання, обробки, перевезення та доставки (вручення) поштових відправлень, виконання доручень користувачів щодо поштових переказів, банківських операцій, спрямований на задоволення потреб користувачів.
Отже, відповідно до чинної станом на 22.06.2022 редакції Порядку № 590 оплату за поштові марки може бути проведено тільки по спеціальному фонду державного або місцевих бюджетів. Стосовно економічної сутності такого платежу, то згідно з Інструкцією щодо застосування економічної класифікації видатків бюджету, затвердженою наказом Міністерства фінансів України від 12.03.2012 № 333, оплата марок для відправки службової кореспонденції здійснюється за КЕКВ 2210 «Предмети, матеріали, обладнання та інвентар».
У підтвердних документах (договір про закупівлю, рахунки, акти прийому-передачі наданих послуг тощо), які подаються замовником в органи Казначейства для реєстрації бюджетних зобов’язань та проведення платежів, найменування товарів, робіт або послуг, що закуповуються, має бути прописано чітко та таким чином щоб його можна було ідентифікувати з напрямом видатків, наведеним у пункті 19 Порядку № 590.
Враховуючи викладене вище предмет закупівлі рекомендуємо сформулювати так: придбання конвертів, марок для відправки службової кореспонденції, а саме: марки (22410000-7 «Марки»).
Розглянемо наступний приклад стосовно закупівлі окремих товарів та послуг для виконання ремонтів.
Приклад 2
Замовнику необхідно здійснити оплату за послуги з ремонту приміщень, що призначені для тимчасового укриття людей.
В такому разі замовник може здійснити видатки за КЕКВ 2240 «Оплата послуг (крім комунальних)», тобто як поточний ремонт. В пункті 19 Порядку № 590 зазначено, що як по загальному так і по спеціальному фонду може бути проведено платежі з ремонту споруд цивільного захисту (укриття, бомбосховища тощо). Отже, у підтвердних документах для оплати зазначених послуг замовнику варто чітко прописати найменування послуг таким чином щоб їх зміст відповідав певному призначенню за КЕКВ та напрямкам видатків, які визначено першочерговими та другочерговими у пункті 19 Порядку № 590.
Приклад 3
Замовник прийняв рішення закупити не послуги з ремонту укриття, а будівельні матеріали, з використанням яких буде проведено ремонт, а саме: шпаклівки, фарби та бетон.
За економічною класифікацією видатки на придбання будівельних матеріалів в даному випадку належать до КЕКВ 2210 «Предмети, матеріали, обладнання та інвентар». Для проведення оплати у пункті 19 Порядку № 590 передбачено:
- по загальному фонду державного та місцевих бюджетів напрям: «будівельних матеріалів, інвентарю та інструментів для проведення ремонтних робіт господарським способом»;
- по спеціальному фонду державного та місцевих бюджетів напрям: «будівельних матеріалів, обладнання, інвентарю та інструментів для господарської діяльності, а також для благоустрою території».
Крім правильного визначення належності закупівлі до КЕКВ та переконання в тому, що у Порядку № 590 прописано потрібний напрямок для проведення платежу, замовнику ще потрібно визначити предмет закупівлі за ДК 021:2015.
Потрібно зауважити, що за ДК 021:2015 є код 44110000-4 «Конструкційні матеріали», проте він включає не всі будівельні матеріали, які потрібно закупити замовнику, а #nbsp;лише: цеглу (код 44111100-2), цемент (код 44111200-3), керамічні вироби (код 44111300-4) фарби та шпалери (код 44111400-5), ізолятори та ізоляційне приладдя (код 44111500-6), блоки (код 44111600-7), кахель (код 44111700-8), розчини будівельні (код 44111800-9), глазурований декоративний кахель (код 44111900-0).
Взагалі #nbsp;будівельні матеріали класифікуються за різними ознаками. Однією із найпоширеніших є класифікація будівельних матеріалів за видами і характером оброблення сировини: матеріали в’яжучі, деревні, кам’яні (штучні й природні), керамічні, металеві, синтетичні полімерні, мінеральні розплави, а також за місцем видобування чи виробництва – місцеві природні. Наприклад, із того переліку будівельних матеріалів, який потрібно замовнику купити, фарба належить до синтетичних полімерних, а бетон – до кам’яних штучних будівельних матеріалів.
Отже, шпаклівки, фарби та бетон – це все належить до будівельних матеріалів, але класифікується за різними кодами ДК 021:2015:
- шпаклівки за кодом ДК 021:2015#nbsp;44830000-7 «Мастики, шпаклівки, замазки та розчинники»;
- фарбу за кодом ДК 021:2015#nbsp;44810000-1 «Фарби»;
- бетон за кодом ДК 021:2015#nbsp;44110000-4 «Конструкційні матеріали» (44114000-2 «Бетон»).
Це означає, що для того щоб оплату за придбання будівельних матеріалів було проведено відповідно до Порядку № 590, то замовнику не обов’язково предмет закупівлі визначати тільки за одним кодом ДК 021:2015 44110000-4 «Конструкційні матеріали», а можна за різними, до яких належать ті матеріали, що закуповуються.
При цьому важливим є правильне зазначення найменування предмету закупівлі в усіх підтвердних документах. Бажано щоб у договорі про закупівлю крім найменування за кодом ДК 021:2015 було уточнено предмет закупівлі таким чином щоб його можна було ідентифікувати з напрямом видатків, зазначеним у пункті 19 Порядку № 590, наприклад: «будівельні матеріали для проведення ремонтних робіт господарським способом, а саме: шпаклівки (44830000-7 «Мастики, шпаклівки, замазки та розчинники»), фарба (44810000-1 «Фарби»), бетон (44110000-4 «Конструкційні матеріали»)».
Приклад 4
Виникла необхідність придбати канцелярські товари за КЕКВ 2210 «Предмети, матеріали, обладнання та інвентар». У пункті 19 Порядку № 590 зазначено напрям видатків на придбання канцтоварів, але тільки по загальному фонду державного та місцевих бюджетів. Відповідно до ДК 021:2015 замовники для закупівлі канцтоварів частіше за все обирають код 30190000-7 «Офісне устаткування та приладдя різне», який включає, наприклад: 30191400-8 «Шредери», 30192100-2 «Гумки», 30192700-8 «Канцелярські товари», 30197000-6 «Дрібне канцелярське приладдя», 30199000-0 «Паперове канцелярське приладдя та інші паперові вироби» та інше.
Обираючи будь-який необхідний для закупівлі код за ДК 021:2015, замовнику окрім найменування предмету закупівлі за цим кодом варто у підтвердних документах зазначити ще й словами, що це саме канцелярські товари. Тому що не завжди з найменування предмету закупівлі за кодом ДК 021:2015 можна чітко зрозуміти чи воно належить до канцелярських товарів чи ні. Таким чином це дозволить органам Казначейства чітко зрозуміти відповідність напрямку видатків до пункту 19 Порядку № 590.
Правильне оформлення замовником підтвердних документів має велике значення для прийняття їх органами Казначейства на реєстрацію бюджетних зобов’язань та проведення платежів. Проте необхідно пам’ятати, що всі платежі за дорученнями клієнтів здійснюються з урахуванням ресурсної забезпеченості єдиного казначейського рахунку. Потрібно зазначити, що наявність коштів на бюджетному (або небюджетному) рахунку замовника зовсім не означає їх наявність на єдиному казначейському рахунку. Адже єдиним казначейським є консолідований рахунок, відкритий Державній казначейській службі України в Національному банку України для обліку коштів та здійснення розрахунків у системі електронних платежів Національного банку України. Єдиний казначейський рахунок об’єднує систему рахунків, через які органи Казначейства проводять операції за доходами та видатками бюджетів усіх рівнів.
Ресурсне забезпечення єдиного казначейського рахунку залежить від обсягів надходжень податків та інших обов’язкових платежів до державного і місцевих бюджетів.
Підсумки
Замовникам слід враховувати, що у підтвердних документах, які подаються до органів Казначейства має бути чітко прописано найменування предмету закупівлі таким чином щоб його можна було ідентифікувати з напрямом видатків, визначеним у пункті 19 Порядку № 590. При цьому в усіх підтвердних документах однієї закупівлі, які подаються до органів Казначейства на стадії реєстрації бюджетних зобов’язань, бюджетних фінансових зобов’язань та проведення платежів, предмет закупівлі повинен бути визначений однаково, тобто без особливих відмінностей його сутності в усіх документах.
пов'язані статті
05 груд.
Як використати кошти, що залишились в кінці року02 груд.
Особливості закупівлі за кредитні кошти27 листоп.
Специфіка здійснення закупівлі послуг з лабораторних медичних досліджень25 листоп.
Допорогова закупівля чи можна та у яких випадках дозволено укласти прямий договір, якщо за тим самим предметом закупівлі проводили ЗПП22 листоп.
Особливості закупівлі робіт: від визначення предмета закупівлі до виконання договору