Відсутність або невідповідність в складі ТП сертифікату відповідності/якості: підстава для відхилення чи надання 24 год?
2
125
Одним із завершальних етапів здійснення закупівель є розгляд тендерної пропозиції. При розгляді тендерної пропозиції найбільше питань та суперечностей виникає при розгляді документів, які вимагаються на підтвердження технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, оскільки норми Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості) при відсутності/невідповідності таких документів, дозволяють в певних випадках відхиляти тендерну пропозицію, а в певних надавати учаснику виправити невідповідності згідно пункту 43 Особливостей.
Досить часто на підтвердження технічних та якісних характеристик предмета закупівлі замовники вимагають подання учасниками в складі тендерної пропозиції сертифікатів якості/відповідності.
Однак учасники не завжди виконують вимогу тендерної документації, щодо надання таких документів в складі тендерної пропозиції, зокрема «забувають» надати сертифікати якості/відповідності в складі тендерної пропозиції, або ж надають сертифікати якості/відповідності не у відповідності до вимог, які визначені в тендерній документації.
І що робити замовникам в таких випадках при розгляді тендерної пропозиції?
Приписи Особливостей щодо розгляду документів про технічні та якісні характеристики предмета закупівлі
Згідно абзаців 1-2 пункту 36 Особливостей якщо була подана одна тендерна пропозиція, електронна система закупівель після закінчення строку для подання тендерних пропозицій, визначених замовником в оголошенні про проведення відкритих торгів, розкриває всю інформацію, зазначену в тендерній пропозиції, крім інформації, визначеної пунктом 40 цих особливостей, не проводить оцінку такої тендерної пропозиції та визначає таку тендерну пропозицію найбільш економічно вигідною. Протокол розкриття тендерних пропозицій формується та оприлюднюється відповідно до частин третьої та четвертої статті 28 Закону.
Замовник розглядає таку тендерну пропозицію відповідно до вимог статті 29 Закону (положення частин другої, п’ятої - дев’ятої, одинадцятої, дванадцятої, чотирнадцятої, шістнадцятої, абзаців другого і третього частини п’ятнадцятої статті 29 Закону не застосовуються) з урахуванням положень пункту 43 цих особливостей. Замовник розглядає найбільш економічно вигідну тендерну пропозицію учасника процедури закупівлі відповідно до цього пункту щодо її відповідності вимогам тендерної документації.
Відповідно до пункту 41 Особливостей розгляд та оцінка тендерних пропозицій здійснюються відповідно до статті 29 Закону (положення частин другої, дванадцятої, шістнадцятої, абзаців другого і третього частини п’ятнадцятої статті 29 Закону не застосовуються) з урахуванням положень пункту 43 цих особливостей.
Пункт 43 Особливостей передбачає, що якщо замовником під час розгляду тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі виявлено невідповідності в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у тендерній пропозиції та/або подання яких передбачалося тендерною документацією, він розміщує у строк, який не може бути меншим, ніж два робочі дні до закінчення строку розгляду тендерних пропозицій, повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей в електронній системі закупівель.
Під невідповідністю в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції та/або подання яких вимагається тендерною документацією, розуміється у тому числі відсутність у складі тендерної пропозиції інформації та/або документів, подання яких передбачається тендерною документацією (крім випадків відсутності забезпечення тендерної пропозиції, якщо таке забезпечення вимагалося замовником, та/або відсутності інформації (та/або документів) про технічні та якісні характеристики предмета закупівлі, що пропонується учасником процедури в його тендерній пропозиції). Невідповідністю в інформації та/або документах, які надаються учасником процедури закупівлі на виконання вимог технічної специфікації до предмета закупівлі, вважаються помилки, виправлення яких не призводить до зміни предмета закупівлі, запропонованого учасником процедури закупівлі у складі його тендерної пропозиції, найменування товару, марки, моделі тощо.
Замовник не може розміщувати щодо одного і того ж учасника процедури закупівлі більше ніж один раз повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції, крім випадків, пов’язаних з виконанням рішення органу оскарження.
Абзац 2 підпункту 2 пункту 44 Особливостей визначає, що замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, коли:
тендерна пропозиція:
не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації, крім невідповідності в інформації та/або документах, що може бути усунена учасником процедури закупівлі відповідно до пункту 43 цих особливостей.
У відповідності до наведених норм, замовник повинен відхилити тендерну пропозицію у разі, невиконання вимог щодо підтвердження технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, зокрема, якщо учасник не надав документи, які підтверджують технічні та якісні характеристики предмета закупівлі, зокрема сертифікати якості/відповідності, або ж надав такі документи, однак сертифікати якості/відповідності не підтверджують технічні та якісні характеристики предмета закупівлі, до прикладу, містять інші показники, ніж ті, які були визначені в тендерній документації.
Натомість можливість виправити невідповідності в розглядуваному випадку замовник може надати учаснику, якщо учасник подаючи в складі тендерної пропозиції сертифікати якості/відповідності не виконав вимоги тендерної документації в частині підтвердження вимог, які безпосередньо не стосуються технічних та якісних характеристик предмета закупівлі.
Проте, для грунтовного з’ясування даного питання пропонуємо розглянути актуальну практику Державної аудиторської служби України (далі-ДАСУ) та Комісії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель (далі-Комісія).
Практика ДАСУ та Комісії
Відсутність в складі ТП сертифіката якості/відповідності
Витяг з висновку за результатами моніторингу: згідно з п.1 Додатку 2 до Тендерної документації для підтвердження відповідності технічним і якісним вимогам Учасник у складі своєї тендерної пропозиції надає наступні документи: оригінал або завірену належним чином копію документу, що підтверджують якість, а саме: сертифікат відповідності товару, виданий виробнику, чинний на дату подання тендерної пропозиції. Також, в п. 6 Додатку 4 до Тендерної документації визначено, що Учасник повинен надати сертифікат відповідності товару, який встановлюється законодавством України та діючим стандартам, а саме: ДСТУ або ТУ.
Згідно з інформацією вих. №21-10/29 від 21.10.2024 «Тендерна пропозиція» учасником-переможцем ТОВ «ІНВЕНТ-СЕРВІС» запропоновано до постачання, зокрема, Дощоприймач чавунний прямокутний типу ДМ1 (С250). Однак, в складі тендерної пропозиції Учасника-переможця ТОВ «ІНВЕНТ-СЕРВІС» відсутній сертифікат відповідності на вищезазначений товар, а також відсутня інформація про причини його ненадання.
З огляду на вищенаведене, пропозиція учасника-переможця ТОВ «ІНВЕНТ-СЕРВІС» не відповідала вимогам п.1 Додатку 2, п. 6 Додатку 4 до Тендерної документації та підлягала відхиленню на підставі п.п.2 п.44 Особливостей (тендерна пропозиція не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації, крім невідповідності в інформації та/або документах, що може бути усунена учасником процедури закупівлі відповідно до пункту 43 цих особливостей).
Таким чином, в порушення п.п.2 п.44 Особливостей Замовником не відхилена пропозиція учасника-переможця ТОВ «ІНВЕНТ-СЕРВІС».
Коментар: ДАСУ відсутність в складі тендерної пропозиції сертифікату відповідності вважає саме підставою для відхилення тендерної пропозиції, зокрема на підставі абзацу 2 підпункту 2 пункту 44 Особливостей, а не підставою для надання 24 год на виправлення невідповідностей згідно пункту 43 Особливостей.
Обставини закупівлі: відповідно до протоколу від 05.06.2025 №1 підставою відхилення Пропозиції Скаржника було наступне:
«Під час розгляду тендерної пропозиції Учасника було виявлено недоліки:
Згідно Додатку 2 Тендерної документації учасник повинен був надати:
Перелік документів, які повинен надати учасник у складі пропозиції на підтвердження відповідності запропонованої продукції вимогам щодо технічних та якісних характеристик предмету закупівлі:
Сертифікати відповідності на предмет закупівлі ДСТУ/ТУ, діючий на момент подачі пропозиції.
У свою чергу учасник не надав Сертифікати відповідності на предмет закупівлі ДСТУ/ГУ, діючий на момент подачі пропозиції.
Враховуючи викладене, тендерна пропозиція Учасника не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації. Згідно з абзацом 2 пункту 44 Особливостей Замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, коли тендерна пропозиція не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації.
Таким чином, тендерна пропозиція Учасника підлягає відхиленню на підставі зазначеної норми».
Позиція скаржника: скаржник зазначає, що Документація повинна містити 2 додатки з переліками документів, які має надати учасник:
перелік документів, які подаються учасником у складі тендерної пропозиції;
перелік документів, які подаються переможцем процедури закупівлі.
Будь-які інші переліки документів, які має надати учасник прямо суперечать абз. 10, п.28 Особливостей.
У додатку 1 Документації чітко визначено перелік документів та/або інформації, які подаються Учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції та не вимагається надання Сертифікатів відповідності на предмет закупівлі ДСТУ/ТУ, діючих на момент подачі пропозиції.
У додатку 2 Документації чітко визначено перелік документів та/або інформації, які подаються Переможцем процедури закупівлі та не вимагається надання Сертифікатів відповідності на предмет закупівлі ДСТУ/ТУ, діючих на момент подачі пропозиції.
Отже учасник не повинен був надавати Сертифікати відповідності на предмет закупівлі ДСТУ/ТУ, діючий на момент подачі пропозиції
Позиція Комісії: разом з тим, у складі Пропозиції Скаржника відсутні сертифікати відповідності на предмет закупівлі ДСТУ/ТУ, діючий на момент подачі Пропозиції.
Враховуючи наведене, Пропозиція Скаржника була правомірно відхилена Замовником з наведеної вище підстави, у зв’язку з чим відсутні підстави для задоволення Скарги в цій частині.
Враховуючи інформацію, наведену в мотивувальній частині рішення, Пропозиція Скаржника була правомірно відхилена Замовником з підстав, наведених у протоколі, у зв’язку з чим відсутні підстави для задоволення Скарги.
Коментар: Комісія, як і аудитори, дотримується позиції, що відсутність в складі тендерної пропозиції сертифіката якості/відповідності слугує підставою для відхилення тендерної пропозиції учасника згідно абзацу 2 підпункту 2 пункту 44 Особливостей.
Відомості в сертифікаті якості/відповідності не відповідають вимогам тендерної документації
Витяг з висновку за результатами моніторингу: за результатами здійсненого моніторингу встановлено невідповідність тендерної пропозиції переможця ТОВ «ПЛАНТАГРО» вимогам тендерної документації Замовника, з огляду на наступне. Відповідно до пункту 1 розділу 2 Додатку 1.1 (Технічна специфікація до предмета закупівлі) до ТД, Замовником установлено перелік документів, які повинен надати учасник на підтвердження відповідності запропонованої продукції вимогам щодо технічних та якісних характеристик предмету закупівлі:
— Сертифікати або паспорти якості виробника на запропоновану продукцію. Інформація, що міститься у сертифікаті/паспорті якості повинна повністю підтверджувати відповідність продукції вимогам Замовника щодо фізикохімічних показників предмету закупівлі, які містяться у цьому додатку.
Крім того, згідно з пунктом 4 розділу 1 Додатку 1.1 до ТД, встановлено, що продукція «Отаман Екстра» повинна містити діючу речовину: «Гліфосат у формі калійної солі 560 г/л». На виконання зазначених вимог ТОВ «ПЛАНТАГРО» у складі тендерної пропозиції надано сертифікат якості на продукт «Отаман Екстра», в якому зазначено характеристику діючої речовини: «Калійна сіль гліфосату, 663 г/л».
Таким чином, сертифікат якості, наданий ТОВ «ПЛАНТАГРО» не відповідає вимогам до фізико-хімічних показників предмету закупівлі, встановленим Замовником у тендерній документації, а саме вимогам до діючої речовини продукції «Отаман Екстра», чим недотримано вимоги пункту 1 розділу 2 Додатку 1.1 до ТД. Відповідно до підпункту 2 пункту 44 Особливостей № 1178 замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, якщо тендерна пропозиція учасника не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації.
Коментар: як вбачається, невідповідності в сертифікаті якості технічних та якісних характеристик предмета закупівлі щодо вимог тендерної документації, на переконання аудиторів, є також підставою для відхилення тендерної пропозиції учасника згідно абзацу 2 підпункту 2 пункту 44 Особливостей.
Доречі, зручно шукати актуальні висновки ДАСУ та рішення Органу оскарження щодо будь-якої ситуації на Clarity App
Позиція скаржника: відповідно при не підтвердженні в сертифікаті якості технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, які вимагалися в тендерній документації, замовник повинен відхилити тендерну пропозицію учасника, а не, до прикладу, надавати виправити невідповідності згідно пункту 43 Особливостей, оскільки виправлення невідповідностей в даному випадку виправлення яких може призвести до зміни предмета закупівлі, що суперечитиме пункту 43 Особливостей.
Скаржник зазначає, що згідно з п. 2 частини 2.1 додатку 2 Документації на товар 2 вимагалося Засіб випускається у вигляді таблеток білого кольору 3,3 г.
Також вимагалася наявність реєстраційних документів: копії інструкцій, витяг з державного реєстру або довідку з наданням номеру та дати реєстрації, копію сертифікатів або паспортів якості.
Учасником ТОВ «САНІТАЙЗЕР ГРУП» надано сертифікат якості на засіб у вигляді таблеток вагою 3,2 г, що суперечить вимогам Документації, зокрема п. 2 частини 2.1 додатку 2 Документації. Таким чином наданий сертифікат якості стосується товару з іншими характеристиками, тому учасником не підтверджується наявність сертифікатів або паспортів якості, тому Пропозиція ТОВ «САНІТАЙЗЕР ГРУП» мала б бути відхилена згідно з п. 44 Особливостей.
Позиція Комісії: у складі Пропозиції Переможця міститься:
сертифікат/паспорт якості від 12.10.2023 на засіб дезінфекційний «Саніліт СТ»:
Фасування 3,3г, 1 кг, 1,5кг, 5 кг, 10 кг.
Зовнішній вигляд, колір – таблетка білого кольору (може мати відтінок) круглої циліндричної форми.
Середня маса однієї таблетки: норма за ТУ 3,3 ±0,2; результати контролю 3,2 (Сертифікат Саніліт СТ.pdf).
За таких умов, зазначений у сертифікаті результат контролю маси таблетки 3,2 г не відповідає встановленим Замовником вимогам Документації – 3,3 г.
Враховуючи наведене, Пропозиція Переможця не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації.
Відповідно до абзацу другого підпункту 2 пункту 44 Особливостей замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, якщо тендерна пропозиція учасника не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації, крім невідповідності в інформації та/або документах, що може бути усунена учасником процедури закупівлі відповідно до пункту 43 цих особливостей.
Враховуючи викладене, у Замовника наявні підстави для відхилення Пропозиції Переможця, визначені пунктом 44 Особливостей.
Коментар: Комісія, невідповідність у сертифікаті відповідності певних показників, які підтверджують технічні та якісні характеристики предмета закупівлі, також вважає підставою для відхилення тендерної пропозиції, зокрема, з огляду на те, подання сертифікату відповідності/якості у даному випадку змінює предмет закупівлі.
У сертифікаті відсутні відомості, які не стосуються технічних та якісних характеристик предмета закупівлі
Витяг з висновку за результатами моніторингу: згідно із вимогами пункту 8 додатку 4 до тендерної документації «Перелік документів та/або інформації, які подаються учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції (далі — Додаток 4 до тендерної документації) учасником процедури закупівлі подається у складі тендерної пропозиції копія сертифікату відповідності товару, посвідчена підписом та печаткою (для юридичних осіб) учасника.
У складі тендерної пропозиції учасника ТОВ «УКРНАФТА – ПОСТАЧ» наданоСертифікати відповідності вимогам технічного регламенту, затвердженому Постановою Кабінету Міністрів України від 01.08.2013 № 927, від 31.10.2024 № UA.TR.138.017-24 на бензин автомобільний А-95 Євро5-ЕО, від 31.10.2024 № UA.TR.138.018-24 на паливо дизельне ДП-ЛЄвро5-ВО, від 31.10.2024 № UA.TR.138.019-24 на паливо дизельне ДП-З-Євро5-ВО, однак, вищевказані сертифікати відповідності не посвідчені підписом та печаткою (для юридичних осіб) учасника, що не відповідає вимогам пункту 8 Додатку 4 до тендерної документації.
Крім того, відповідно до вимог пункту 4 Додатку 4 до тендерної документації, учасником подається у складі тендерної пропозиції довідка щодо мережі заправних станцій та місць їх розташування з зазначенням марки пального, яке відпускається на даних заправних станціях, а також копії договорів щодо використання АЗС. На виконання вищевказаних вимог тендерної документації, у складі тендерної пропозиції учасника ТОВ «УКРНАФТА – ПОСТАЧ» надана «Довідка Перелік заправок в межах адміністративно — територіальної одиниці» з переліком 10-ти АЗС на території Кіровоградської області та інформація, у якій учасником ТОВ «УКРНАФТА – ПОСТАЧ» наведено перелік АЗС бренду «УКРНАФТА» на території України, в тому числі, на території Кіровоградської області, на яких учасник ТОВ «УКРНАФТА – ПОСТАЧ» гарантує відпуск пального. Однак, у вищевказаних документах, наданих у складі тендерної пропозиції учасника ТОВ «УКРНАФТА – ПОСТАЧ», не зазначено марки пального, яке відпускається на перелічених заправних станціях, що не відповідає вимогам пункту 4 Додатку 4 до тендерної документації.
При цьому, Замовник не скористався можливістю надання учаснику ТОВ «УКРНАФТА – ПОСТАЧ» вимоги про усунення невідповідностей в електронній системі закупівель для виправлення виявлених невідповідностей, як це передбачено пунктом 43 Особливостей, та згідно з протоколом (протокольним рішенням) уповноваженої особи від 24.12.2024 № 2 вт прийняв рішення про визначення його переможцем.
Коментар: відсутність в сертифікаті якості/відповідності певних відомостей, як уже зазначалося, які безпосередньо не стосуються технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, до прикладу, як було у наведеному моніторингу - підпису та печатки, що не відповідало вимогам тендерної документації, не може слугувати підставою для відхилення тендерної пропозиції.
Відповідно замовники, на переконання ДАСУ, в подібних випадках повинні надати учаснику виправити невідповідності згідно пункту 43 Особливостей.
В складі ТП надано сертифікат, строк дії якого завершився
Витяг з висновку за результатами моніторингу: за результатами аналізу питання розгляду тендерних пропозицій встановлено наступне. Замовником у Додатку 2 до Тендерної документації «Інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі — технічні вимоги до предмета закупівлі» встановлено вимогу про надання у складі тендерної пропозиції копії декларацій про відповідність та сертифікату якості на запропонований товар. Учасник переможець ТОВ «АБДІАГНОСТИКА» надано сертифікати якості на вироби «контроль для визначення СРБ», та на виріб «контроль для визначення глікованого гемоглобіну» — термін придатності яких минув 27.02.2025, тобто сертифікати якості не дійсні на день проведення процедури закупівлі.
Тобто, тендерна пропозиція ТОВ «АБДІАГНОСТИКА» не відповідає вимогам Додатку 2 до Тендерної документації «Інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі — технічні вимоги до предмета закупівлі.
На запит Управління Західного офісу Держаудитслужби в Рівненській області, який оприлюднений через електронну систему закупівель, 01.05.2025 Замовником надано пояснення, які не обґрунтовують відповідність тендерної пропозиції учасника ТОВ «АБДІАГНОСТИКА» технічним, якісним та кількісним характеристикам предмета закупівлі відповідно додатку 2 до Тендерної документації.
Згідно з підпунктом 2 пункту 44 Особливостей замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, коли тендерна пропозиція не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації, крім невідповідності в інформації та/або документах, що може бути усунена учасником процедури закупівлі відповідно до пункту 43 цих Особливостей.
З огляду на зазначене Замовником в порушення підпункту 2 пункту 44 Особливостей не відхилено тендерну пропозицію ТОВ «АБДІАГНОСТИКА», в частині, що не відповідає умовам технічної специфікації та іншим вимогам щодо предмета закупівлі тендерної документації.
Коментар: закінчення строку дії сертифіката аудитори трактують як відсутність такого документа в складі тендерної пропозиції, що також слугує підставою для відхилення тендерної пропозиції згідно абзацу 2 підпункту 2 пункту 44 Особливостей.
Підсумки
З огляду на приписи Особливостей, а також практику ДАСУ та Комісії відхилити тендерну пропозицію учасника при (не)наданні сертифікатів якості/відповідності, замовники можуть, зокрема у разі, якщо сертифікати якості/відповідності відсутні в складі тендерної пропозиції, строк дії їх закінчився, або в сертифікатах містяться показники технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, які не підтверджують вимоги тендерної документації – сертифікат містить інші показники.
Натомість надати учаснику виправити невідповідності в сертифікаті якості/відповідності замовник може, якщо сертифікат не відповідає вимогам, які безпосередньо не стосуються технічних характеристик предмета закупівлі – відсутній підпис, дата тощо.