В яких видах та предметах закупівель публікувати додатки до договору з цінами на матеріальні ресурси
23.10.2024 набрав чинності Закон України «Про внесення змін до Закону України «Про публічні закупівлі» щодо забезпечення оприлюднення замовниками в електронній системі закупівель інформації про ціни на матеріальні ресурси під час закупівель послуг з поточного ремонту та робіт з будівництва (прозоре будівництво)» № 3988-IX від 19.09.2024, яким було зобов’язано замовників оприлюднювати в електронній системі закупівель інформацію про ціни на матеріальні ресурси під час закупівель.
На платформі вже було кілька публікацій щодо зазначених змін. Але все ще залишаються питання щодо виконання норм даного Закону. Так, одним із найбільш частих питань є в яких видах закупівель та при придбанні яких предметів закупівель договори повинні містити додатки з інформацією про ціни на матеріальні ресурси. Тому далі розглянемо їх.
При придбанні яких предметів закупівель договори повинні містити додатки з інформацією про ціни на матеріальні ресурси?
В результаті набрання чинності розглядуваного Закону частину 1 статті 41 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі-Закон) було доповнено абзацами наступного змісту:
Невід’ємними додатками до договору про закупівлю послуг з поточного ремонту, робіт з нового будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту об’єкта будівництва є документи, що містять інформацію про ціни на матеріальні ресурси.
Невід’ємними додатками до договору про закупівлю послуг з поточного ремонту з розробленням проектної документації, робіт з будівництва об’єктів з розробленням проектної документації є документи, що містять інформацію про ціни на матеріальні ресурси, що долучаються після складання договірної ціни, уточненої (узгодженої) відповідно до затвердженої проектної документації (затвердження проектної документації є обов’язковим, якщо це передбачено законодавством).
З аналізу наведених норм вбачається, що публікувати додатки до договору про закупівлю з інформацією про ціни на матеріальні ресурси замовники зобов’язані при здійсненні наступних предметів закупівель:
- поточного ремонту;
- нового будівництва;
- реконструкції;
- капітального ремонту.
Натомість при здійсненні інших видів робіт, приміром, авторського/технічного нагляду публікувати такі додатки замовники не повинні, оскільки вище наведені норми Закону чітко виділяють предмети закупівель, на які поширюються розглядувані норми Закону.
При здійсненні яких видів закупівель потрібно публікувати додатки?
Як уже зазначалось абзаци 2-3 частини 1 статті 41 Закону визначають, що невід’ємними додатками до договору про закупівлю послуг з поточного ремонту, робіт з нового будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту об’єкта будівництва є документи, що містять інформацію про ціни на матеріальні ресурси.
Невід’ємними додатками до договору про закупівлю послуг з поточного ремонту з розробленням проектної документації, робіт з будівництва об’єктів з розробленням проектної документації є документи, що містять інформацію про ціни на матеріальні ресурси, що долучаються після складання договірної ціни, уточненої (узгодженої) відповідно до затвердженої проектної документації (затвердження проектної документації є обов’язковим, якщо це передбачено законодавством).
Водночас пункти 10 і 11 частини першої статті 10 Закону було викладено в наступній редакції:
10) договір про закупівлю та всі додатки до нього (у тому числі документи, що містять інформацію про ціни на матеріальні ресурси) у машинозчитувальному форматі (у разі оприлюднення договору про закупівлю, зазначеного в абзаці другому частини першої статті 41 цього Закону) - протягом трьох робочих днів з дня його укладення;
11) повідомлення про внесення змін до договору про закупівлю та/або про ціни на матеріальні ресурси - протягом трьох робочих днів з дня:
внесення змін до договору про закупівлю у випадках, передбачених частиною п’ятою статті 41 цього Закону. До такого повідомлення додаються зміни до договору про закупівлю (у тому числі документи, що містять інформацію про ціни на матеріальні ресурси, в разі зміни цін на них) у машинозчитувальному форматі (у разі внесення змін до договорів, зазначених в абзацах другому, третьому частини першої статті 41 цього Закону);
складання договірної ціни, уточненої відповідно до затвердженої проектної документації до договору про закупівлю, зазначеного в абзаці третьому частини першої статті 41 цього Закону. До такого повідомлення додається уточнена договірна ціна (у тому числі документи, що містять інформацію про ціни на матеріальні ресурси) у машинозчитувальному форматі.
Таким чином, згідно розглянутих норм видається, що зміни торкнулися виключно договору про закупівлю.
Так, згідно пункту 6 частини 1 статті 1 Закону договір про закупівлю - господарський договір, що укладається між замовником і учасником за результатами проведення процедури закупівлі/спрощеної закупівлі та передбачає платне надання послуг, виконання робіт або придбання товару.
Водночас відповідно до абзацу 1 пункту 17 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості) договір про закупівлю за результатами проведеної закупівлі згідно з пунктами 10 і 13 цих особливостей укладається відповідно до Цивільного і Господарського кодексів України з урахуванням положень статті 41 Закону, крім частин другої - п’ятої, сьомої - дев’ятої статті 41 Закону, та цих особливостей.
Отож, з огляду на викладене, варто зробити висновок, публікувати додатки до договору про закупівлю з інформацією про ціни на матеріальні ресурси замовники повинні при здійсненні закупівель, які передбачені пунктами 10 та 13 Особливостей.
При цьому, у відповідності до пунктів 10 та 13 Особливостей публікувати додатки до договору про закупівлю з інформацією про ціни на матеріальні ресурси замовники повинні при здійсненні наступних видів закупівель:
- відкритих торгів;
- відкритих торгів з публікацією англійською мовою;
- закупівля через електронний каталог (якщо вартість предмета закупівлі на рік дорівнює або перевищує 100 тис. грн);
- закупівля за виключеннями, визначеними пунктом 13 Особливостей;
- рамкових угод.
При цьому, при здійсненні закупівель на підставі пункту 11 Особливостей, шляхом укладення «прямого» договору, закупівлі у порядку, аналогічному до порядку проведення спрощеної закупівлі, закупівлі через електронний каталог (якщо вартість предмета закупівлі на рік не перевищує 100 тис. грн), замовники не зобов’язані публікувати додатки до договору про закупівлю з інформацією про ціни на матеріальні ресурси, оскільки такі договори не є договорами про закупівлю згідно абзацу 1 пункту 17 Особливостей.
пов'язані статті
09 груд.
Продовження строку дії договору про закупівлю до 20 %: аналіз умов застосування підстави06 груд.
Чи можуть сторони договору про закупівлю продовжити його дію на 20 %, якщо така підстава не передбачена умовами договору05 груд.
Як використати кошти, що залишились в кінці року04 груд.
Використання субвенцій для закупівлі послуг з харчування учнів 1-4 класів. Які зміни необхідно внести в раніше укладений договір на харчування дітей04 груд.
Учасник / переможець торгів не виконує вимоги замовника щодо документального підтвердження аналізу цін на матеріальні ресурси або вважає їх такими, що не передбачені законодавством