Учасник не надав обґрунтування аномально низької ціни як підстава для відхилення тендерної пропозиції
При розгляді тендерної пропозиції одним із рішень, яке може прийняти замовник, є відхилення тендерної пропозиції у відповідності до пункту 44 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості).
Однак відхилити тендерну пропозицію учасника замовник може при наявності певної підстави, яка визначена в пункті 44 Особливостей.
Однією з підстав для відхилення тендерної пропозиції є - не надання учасником обґрунтування аномально низької ціни тендерної пропозиції протягом строку, визначеного абзацом першим частини чотирнадцятої статті 29 Закону/абзацом дев’ятим пункту 37 цих особливостей, яка передбачена абзацом 6 підпункту 1 пункту 44 Особливостей, яку далі розглянемо детальніше.
Що таке аномально низька ціна?
Згідно пункту 3 частини 1 статті 1 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі-Закон) аномально низька ціна тендерної пропозиції (далі - аномально низька ціна) – ціна / приведена ціна найбільш економічно вигідної тендерної пропозиції за результатами аукціону, яка є меншою на 40 або більше відсотків від середньоарифметичного значення ціни / приведеної ціни тендерних пропозицій інших учасників на початковому етапі аукціону, та/або є меншою на 30 або більше відсотків від наступної ціни / приведеної ціни тендерної пропозиції за результатами проведеного електронного аукціону. Аномально низька ціна визначається електронною системою закупівель автоматично за умови наявності не менше двох учасників, які подали свої тендерні пропозиції щодо предмета закупівлі або його частини (лота).
Разом з тим, визначення аномально низької ціни також наведено в абзаці 9 пункту 37 Особливостей, де визначено, що аномально низька ціна тендерної пропозиції - ціна / приведена ціна найбільш економічно вигідної тендерної пропозиції, яка є меншою на 40 або більше відсотків середньоарифметичного значення ціни / приведеної ціни тендерних пропозицій інших учасників процедури закупівлі, та / або є меншою на 30 або більше відсотків наступної ціни / приведеної ціни тендерної пропозиції; аномально низька ціна визначається електронною системою закупівель автоматично за умови наявності не менше двох учасників, які подали свої тендерні пропозиції щодо предмета закупівлі або його частини (лота), повинен надати протягом одного робочого дня з дня визначення найбільш економічно вигідної тендерної пропозиції обґрунтування в довільній формі щодо цін або вартості відповідних товарів, робіт чи послуг тендерної пропозиції.
Водночас з аналізу наведених норм вбачається, що наведені поняття «аномально низької ціни» слід розмежовувати.
Так, визначення «аномально низька ціна тендерної пропозиції», яке наведено в пункті 3 частини 1 статті 1 Закону, слід використовувати у разі проведення процедури закупівлі із застосуванням електронного аукціону.
Натомість у разі проведення процедури закупівлі без застосування електронного аукціону використовується визначення «аномально низької ціни тендерної пропозиції», яке наведене в абзаці 9 пункту 37 Особливостей.
Більше про аномально низьку ціну дізнаєтеся в статті Аномально низька ціна: у яких закупівлях може бути визначена та як діяти замовнику.
Водночас чи можна встановлювати окремі вимоги до обгрунтування аномально низької ціни дізнаєтеся тут.
Умови відхилення тендерної пропозиції
Аналізуючи розглядувану підставу для відхилення тендерної пропозиції варто дійти висновку, що відхилити тендерну пропозицію згідно абзацу 6 підпункту 1 пункту 44 Особливостей замовник може, якщо будуть присутні наступні умови:
- учасник не надав обґрунтування аномально низької ціни тендерної пропозиції;
- обґрунтування аномально низької ціни надано поза межами строку, який визначений абзацом першим частини чотирнадцятої статті 29 Закону/абзацом дев’ятим пункту 37 Особливостей.
При цьому, тут варто відмітити, що відхилити тендерну пропозицію згідно абзацу 6 підпункту 1 пункту 44 Особливостей замовник може виключно, якщо учасник саме не надав обґрунтування аномально низької ціни тендерної пропозиції.
Водночас, якщо учасником надано обґрунтування аномально низької ціни, однак замовник вважає, що таке обґрунтування аномально низької ціни є, до прикладу, неналежним, то відхилити тендерну пропозицію абзац 6 підпункту 1 пункту 44 Особливостей не дозволяє.
В свою чергу, у випадку, неналежності наданого учасником обґрунтування аномально низької ціни замовнику слід звернутися до підпункту 1 пункту 45 Особливостей, який передбачає, що замовник може відхилити тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, коли:
1) учасник процедури закупівлі надав неналежне обґрунтування щодо ціни або вартості відповідних товарів, робіт чи послуг тендерної пропозиції, що є аномально низькою.
Отож, у відповідності до підпункту 1 пункту 45 Особливостей може, але не зобов’язаний, відхилити тендерну пропозицію, в разі, якщо учасник процедури закупівлі надав неналежне обґрунтування щодо ціни або вартості відповідних товарів, робіт чи послуг тендерної пропозиції, що є аномально низькою.
Ще однією обов’язковою умовою для відхилення тендерної пропозиції згідно абзацу 6 підпункту 1 пункту 44 Особливостей є надання обґрунтування аномально низької ціни поза межами строку, який визначений абзацом першим частини чотирнадцятої статті 29 Закону/абзацом дев’ятим пункту 37 Особливостей.
При цьому, абзац перший частини чотирнадцятої статті 29 Закону та абзац дев’ятий пункту 37 Особливостей визначають ідентичний строк для надання обґрунтування аномально низької ціни - протягом одного робочого дня з дня визначення найбільш економічно вигідної тендерної пропозиції.
Тобто учасник, тендерна пропозиція якого визначена аномально низькою, повинен надати обґрунтування аномально низької ціни протягом одного робочого дня з дня визначення найбільш економічно вигідної тендерної пропозиції.
До прикладу, якщо електронна система закупівель визначила аномально низькою ціну 25.06.2025, то з огляду на положення статті 253 Цивільного кодексу України, учасник, тендерна пропозиція якого визначена аномально низькою, повинен не пізніше 26.06.2025 надати обґрунтування аномально низької ціни.
І в такому випадку, учасником буде виконано приписи наведених норм Особливостей.
В свою чергу, відхилення тендерної пропозиції учасника при наданні неналежного обґрунтування аномально низької ціни на підставі абзацу 6 підпункту 1 пункту 44 Особливостей Держаудитслужба не вважає правомірним.
Підсумки
1. Відхилити тендерну пропозицію згідно абзацу 6 підпункту 1 пункту 44 Особливостей замовник може, якщо будуть присутні наступні умови:
- учасник не надав обґрунтування аномально низької ціни тендерної пропозиції;
- обґрунтування аномально низької ціни надано поза межами строку, який визначений абзацом першим частини чотирнадцятої статті 29 Закону/абзацом дев’ятим пункту 37 Особливостей.
2. В разі, надання неналежного обґрунтування аномально низької ціни, відхилити тендерну пропозицію абзац 6 підпункту 1 пункту 44 Особливостей не дозволяє. У випадку, неналежності наданого учасником обґрунтування аномально низької ціни замовник може відхилити тендерну пропозицію на підставі підпункту 1 пункту 45 Особливостей.
пов'язані статті
30 черв.
Зміна ціни в договорі про закупівлю у зв’язку з зміною ставок податків і зборів та/або зміною умов щодо надання пільг з оподаткування — пропорційно до зміни таких ставок та/або пільг з оподаткування, а також у зв’язку із зміною системи оподаткування пропорційно до зміни податкового навантаження внаслідок зміни системи оподаткування згідно підпункту 6 пункту 19 Особливостей27 черв.
Невідповідність або відсутність цінової пропозиції: «24 години» на виправлення або відхилення26 черв.
Оскаржено рішення про визначення переможця: чи зупиняються строки надання документів переможцем26 черв.
Практикум щодо дискримінаційних вимог у тендерній документації26 черв.
Чи може замовник відмовитися приймати залишок непоставленого товару по договору поставки та інші цікаві кейси Верховного Суду