Статті

Топ 8 запитання щодо змін до Постанови № 169

0
228

29.06.2022 набрали чинності зміни до постанови Кабміну від 28.02.2022 № 169 (далі – Постанова № 169), які внесені постановою Кабміну від 24.06.2022 № 723, тому у цьому матеріалі пропоную проаналізувати найчастіші запитання від замовників.

1. Чи можна працювати за договорами, які укладені за Постановою № 169 до 29.06.2022?

Звичайно так, відповідно до статті 58 Конституції України закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом'якшують або скасовують відповідальність особи. Отже на закупівлі товарів, робіт та послуг здійснені шляхом укладання договорів без застосування спрощених закупівель / процедур закупівель до 29.06.2022 розповсюджується порядок визначений редакцією Постанови № 169, яка діяла на момент проведення відповідної закупівлі.

2. Чи потрібно оприлюднювати в електронній системі закупівель договори на закупівлю товарів, робіт та послуг, вартість яких не перевищує 50 тис. грн, які укладені без використання електронної системи закупівель?

Підпунктом 1 пункту 1 Постанови № 169 визначено, що у разі здійснення закупівлі, вартість якої є меншою ніж 50 тис. грн, без використання електронної системи закупівель замовник обов’язково дотримується принципів здійснення публічних закупівель, не вносить інформацію про таку закупівлю до річного плану та не оприлюднює в електронній системі закупівель звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель. Отже обв’язку оприлюднювати відповідну інформацію в електронній системі закупівель немає, проте й заборона відсутня, тому все залежить від бажання замовника. Головне, щоб оприлюднення інформації не нашкодило безпеці (зокрема не несло загрозу національній безпеці та / або громадській безпеці і порядку).

3. Чи потрібно додатково оприлюднювати звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель у разі проведення спрощеної закупівлі за Постановою № 169?

Ні, підпунктом 3 пункту 1 Постанови № 169 визначено, що: «під час здійснення закупівель, передбачених підпунктом 1 цього пункту, без використання електронної системи закупівель … Такі закупівлі не включаються до річного плану закупівель. За результатами їх здійснення в електронній системі закупівель за умови, що вартість закупівлі становить або перевищує 50 тис. гривень, замовник / державний замовник оприлюднює звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, договір про закупівлю, а також всі додатки та зміни до нього після його укладення, але не пізніше ніж через 70 днів з дня припинення чи скасування воєнного стану в Україні або в окремих її місцевостях. Вимога щодо оприлюднення не застосовується до договорів, які містять інформацію з обмеженим доступом». Отже дана норма зобов’язує замовників оприлюднювати звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, договір про закупівлю, додатки та зміни до нього виключно у разі здійснення закупівель без використання електронної системи закупівель.

4. Який строк дії договору про закупівлю укладеного за результатами спрощеної закупівлі зазначати у разі застосування Постанови № 169?

Преамбула Постанови № 169 не змінена, тобто Постанова № 169 регулює проведення закупівель товарів, робіт та послуг в умовах воєнного стану, тому строк дії договору про закупівлю та строк виконання зобов’язань за ним має відповідати періоду дії воєнного стану в Україні. Аналогічна ситуація і з договорами укладеними за результатами закупівель через електронний каталог.

5. Чи можна проводити спрощену закупівлю або здійснювати закупівлю через електронний каталог на будь-яку суму?

Так, здійснюючи публічні закупівлі, вартість яких становить або перевищує 50 тис. грн мають використовувати електронний каталог та / або порядок проведення спрощених закупівель, встановлений Законом України «Про публічні закупівлі» і граничної суми застосування таких закупівель Постанова № 169 не містить.

Єдине, що замовник має врахувати це здійснення закупівлі через електронний каталог шляхом проведення запиту ціни пропозицій, якщо вартість товару який закуповується становить або перевищує 200 тис. грн.

6. З 29.06.2022 замовник не матиме право укладати прямі договори за Постановою № 169?

Не зовсім. З 29.06.2022 право на укладання прямих договорів за будь-яких умов, без проведення спрощених закупівель / процедур закупівель мають:

  • Міністерство оборони України та його розвідувальним органом;
  • Міністерство внутрішніх справ України;
  • Служба безпеки України;
  • Національна гвардія України;
  • Національна поліція України;
  • Державна прикордонна служба України;
  • Служба зовнішньої розвідки України;
  • Державна служба спеціального зв’язку та захисту інформації України;
  • Державна спеціальна служба транспорту;
  • Державна служба України з надзвичайних ситуацій;
  • Управління державної охорони України;
  • іншими військові формування та / або частини;
  • державні замовники у сфері оборони - визначені Кабінетом Міністрів України центральні органи виконавчої влади, інші державні органи, військові формування, утворені відповідно до законів України.

Також право на укладання прямих договорів за Постановою № 169 мають військові адміністрації та центральні органи виконавчої влади, які здійснюють закупівлі за рахунок коштів державного бюджету для задоволення нагальних потреб функціонування держави (на придбання необхідних продовольчих і санітарно-гігієнічних товарів, а також пакувальних товарів для їх фасування, пального, лікарських засобів, імунобіологічних препаратів (вакцин), медичних виробів, допоміжних засобів до них, медичного обладнання, будівельних матеріалів для першочергових аварійно-ремонтних робіт на об'єктах, які пошкоджені внаслідок бойових дій відповідно до постанови Кабміну від 02.03.2022 № 185.

Інші ж замовники мають право на укладання прямих договір у виключних випадках визначених абзацом 3 підпункту 1 пункту 1 Постановою № 169.

7. Постанова № 169 чи Закон?

Як на мене зміни внесенні до Постанови № 169 мають збільшити конкретність та повернутися, хоч і частково до виконання норм Закону. Але моя рекомендації щодо проведення закупівель товарів, робіт та послуг відповідно до Закону не змінюються. Тому у разі, якщо ви ще вагаєтесь чи варто проводити за Законом – варто! Хочу нагадати вам про переваги здійснення закупівель товарів, робіт та послуг відповідно до Закону:

  • дотримання вимог Закону, який є чинним. Враховуючи, що ситуація у більшості регіонів України більш-менш стабілізувалася, замовники можуть та навіть мають застосовувати Закон. Крім цього частиною 4 статті 3 Закону передбачено, що відносини, пов’язані із сферою публічних закупівель, регулюється виключно цим Законом і не можуть регулюватися іншими законами, крім випадків, встановлених цим Законом. Нещодавно, голова Державної аудиторської служби України також висловив свою позицію щодо проведення публічних закупівель в умовах воєнного стану: «Я вважаю, що такий підхід є більш відповідальним, прозорим і ефективним»;
  • менше запитань від перевіряючих органів. Перевірки замовників вже розпочалися, тому задля того, щоб зменшити можливу кількість запитань до себе та поберегти свої нервові клітини, замовникам варто використовувати Закон;
  • можливість укладання договору про закупівлю до кінця року. Укладаючи договір / договір про закупівлю за результатами закупівлі товарів, робіт та послуг згідно з Постановою № 169 замовник має строкові обмеження, а саме: строк дії такого договору має бути до кінцевого строку дії воєнного стану в Україні. Проте, здійснюючи закупівлі відповідно до вимог Закону, замовник має можливість та право зазначати строк дії договору про закупівлю на довший термін, наприклад, до 31.12.2022;
  • задоволення потреб підприємства / установи / організації на післявоєнний період. Ми кожного дня все ближче та ближче до нашої перемоги. Тому постане питання задоволення потреби замовника у товарах, роботах та послуга на післявоєнний період. Звичайно на законодавчому рівні мають врегулювати це питання, але здійснюючі закупівлі відповідно до Закону вже зараз, у замовника автоматично відпадає проблема у задоволенні своєї потреби у післявоєнний період.

Як прописати вимоги до учасників та переможця щодо підтвердження відсутності підстав для відмови в участі у процедурі закупівлі читайте у статті «Оновлені вимоги до учасників та переможців щодо підтвердження статті 17 Закону».

8. У яких випадках варто застосовувати Постанову № 169?

Звичайно Постанова № 169 не містить обмежень, тож замовник може здійснювати будь-які закупівлі товарів, робіт та послуг обираючи правильний спосіб. Але у разі, якщо у вас є можливість здійснювати закупівлі за Законом, то не вбачаю сенсу не дотримуватися його.

В свою чергу застосовувати Постанову № 169 рекомендую у таких випадках:

  • інформація, що повинна бути оприлюднена в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, належить до інформації з обмеженим доступом або її розголошення під час дії правового режиму воєнного стану може нести загрозу національній безпеці та / або громадській безпеці і порядку;
  • замовник перебуває в районі проведення воєнних (бойових) дій на момент прийняття рішення про здійснення закупівлі або її здійснення;
  • відсутня технічна можливість використання електронної системи закупівель, яка повинна бути документально підтверджена замовником.
#воєнні закупівлі#договір про закупівлю#звітування у закупівлях#оприлюднення документів#постанова 169#прямий договір#спрощена закупівля

пов'язані статті

Публічна офертаПолітика конфіденційностіДля авторівКонтакти

© 2025 TNDR. Освітня платформа у сфері публічних (державних) закупівель. ТНДР.

Visa & Mastercard