Статті

Практика контролюючих органів та суду щодо формальних помилок у тендерній пропозиції учасника

2
99

Пункт 3 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості) встановлює, що замовники, що зобов’язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, проводять закупівлі з урахуванням цих особливостей та з дотриманням принципів здійснення публічних закупівель, визначених Законом. 

Пунктом 28 Особливостей визначено, що тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей.  

Відповідно до пункту 19 частини 2 статті 22 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі — Закон) у тендерній документації замовник зазначає наступні відомості: опис та приклади формальних (несуттєвих) помилок, допущення яких учасниками не призведе до відхилення їх тендерних пропозицій. Формальними (несуттєвими) вважаються помилки, що пов’язані з оформленням тендерної пропозиції та не впливають на зміст тендерної пропозиції, а саме — технічні помилки та описки. 

У наказі Мінекономіки від 15.04.2020 № 710 «Про затвердження Переліку формальних помилок», який зареєстрований у Міністерстві юстиції України 29.07.2020 за № 715/34998 (далі - Наказ №710) визначено перелік формальних помилок. 

При розгляді тендерної пропозиції учасника замовник повинен враховувати зазначений перелік формальних помилок, які визначені даним наказом та які ним визначаються в тендерній документації. 

Далі розглянемо підбірку  практики ДАСУ, АМКУ та суду щодо (не)віднесення помилок до формальних. 

Практика ДАСУ, коли замовник не довів, що помилка є формальною 

В даній закупівлі замовник відсутність довідки довільної форми про застосування учасником у своїй діяльності заходів із захисту довкілля в складі тендерної пропозиції учасника та відсутність в листі-згоді інформації про місце проживання визначив як формальну помилку. У свою чергу ДАСУ було встановлено, що  «відсутність в документі якоїсь інформації, яку вимагав Замовник, але вона є в інших документах, що є складовою тендерної пропозиції - не може бути підставою для відхилення пропозиції Учасника» не відноситься до формальних помилок наведених в Наказі №710 та в тендерній документації, і відповідно замовником в порушення вимог пункту 43 Особливостей не розміщено в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення невідповідностей у тендерній пропозиції. Тому замовникам варто відповідальніше розглядати тендерну пропозицію учасника на предмет наявності формальних помилок та співставляти виявлені помилки з переліком формальних помилок визначених Наказом №710

Доречі, зручно шукати актуальні висновки ДАСУ та рішення Органу оскарження щодо будь-якої ситуації на Clarity App

Замовником виявлена в тендерній пропозиції учасника невідповідність в кількості силового кабеля АВВГ 4х25(2650) та силового кабеля 4х70(2850) з різницею в 450 м., була кваліфікована ним як формальна (несуттєва)помилка згідно пункту 2 Наказу №710. Але замовник не врахував, що згідно пункту 2 Наказу №710 така формальна помилка, яка визначена цим пунктом не повинна впливати на ціну тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі та не призводити до її спотворення та/або не стосується характеристики предмета закупівлі, кваліфікаційних критеріїв до учасника процедури закупівлі. Аудитори встановили, що виявлену замовником невідповідність  не можна віднести до формальної помилки, тому що дана помилка впливає на ціну тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі, призводять до її спотворення та стосуються технічних характеристик предмета закупівлі. Відповідно невірне віднесення невідповідності до  формальної помилки  призвело до неправомірного визначення переможця. 

Замовник визначив відсутність у довідці «Загальні відомості про учасника» інформації про банківські реквізити як формальну помилку. Аудитори провели аналіз Наказу №710 та не виявили в ньому такої формальної помилки як відсутність певної інформації в документі, що вимагається замовником тендерною документацією. Відповідно замовником було порушено вимогу пункту 43 Особливостей, згідно якої замовник повинен надати учаснику можливість виправити таку невідповідність. 

Практика ДАСУ, коли замовник не виявив формальну помилку 

ДАСУ під час моніторингу було виявлено, що замовником при розгляді тендерної пропозиції учасника не була визначена виявлена невідповідність, а саме надання сканованих копій оригіналів паспорта та ідентифікаційного коду керівника учасника процедури закупівлі, як формальна помилка згідно Наказу №710, тоді коли замовником вимагалося надання копії паспорта та копії ідентифікаційного коду керівника учасника процедури закупівлі. Відповідно аудиторами було встановлено, що замовником неправомірно відхилено тендерну пропозицію такого учасника. 

Практика АМКУ щодо формату документу  

Замовник не вірно кваліфікував виявлену невідповідність в тендерній пропозиції учасника та неправомірно відхилив тендерну пропозиція учасника. В даній закупівлі замовник вимагав надання документу в у форматі Word, а учасник надав в форматі  pdf. Орган оскарження встановив, що надання учасником документа в форматі pdf відноситься до формальної помилки згідно Наказу №710: подання документа (документів) Учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції в форматі, що відрізняється від формату, який вимагається замовником у тендерній документації, при цьому такий формат документа забезпечує можливість його перегляду. 

Практика АМКУ щодо технічних характеристик товару 

Замовник надав пояснення, що при заповненні форм таблиці Тендерної пропозиції, Переможцем було допущено помилку за позицією 8 "Квасоля консервована біла стерилізована" в таблиці до Продуктового набору 1, де помилково та замість 470г прописано - 460г, а також при заповненні форм таблиці Тендерної пропозиції Переможцем було допущено помилку по позиції 1 "Квасоля в томатному соусі стерилізована" в таблиці до Продуктового набору 2, де помилково та замість 480г прописано 470г. Виправлення описки в написанні грамажа у таблицях, вказаних в документах "Тендерна пропозиція" та "Технічна специфікація", не призведе до заміни товару, оскільки декларація, протокол випробувань та фото товару повністю відповідають Документації, у Замовника відсутні підстави для відхилення Пропозиції Переможця.  

Тобто замовник вважав, що учасником допущена формальна помилка  щодо зазначення ваги в таблиці «Тендерної пропозиції». 

Орган оскарження в даній ситуації розглядав надані документи учасником на підтвердження технічних та якісних характеристик товару як такі, що відсутні, тобто вбачається такими, що не відповідають предмету закупівлі, оскільки мають інші характеристики, а саме – вагу. 

Замовникам необхідно звернути увагу, що помилка, зроблена учасником процедури закупівлі під час оформлення тексту документа/унесення інформації в окремі поля електронної форми тендерної пропозиції (у тому числі комп'ютерна коректура, заміна літери (літер) та/або цифри (цифр), переставлення літер (цифр) місцями, пропуск літер (цифр), повторення слів, немає пропуску між словами, заокруглення числа), не повинна впливати на ціну тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі та не призводить до її спотворення та/або не повинна стосуватися характеристики предмета закупівлі, кваліфікаційних критеріїв до учасника процедури закупівлі. Учасником була допущена помилка, яка стосується характеристики предмета закупівлі, тому не варто такі помилки кваліфікувати як формальні помилки.

Практика АМКУ щодо кількісних характеристик

Виявлені невідповідністі в документах учасника, котрі стосуються  характеристик предмета закупівлі не повинні розглядатися замовниками як формальні помилки. 

Позиція суду, коли допущена помилка в кваліфікаційних критеріях 

Необхідно звернути увагу, що формальними помилками є помилки згідно пункту 2 Наказу №710, які не стосуються кваліфікаційних критеріїв до учасника процедури закупівлі. Учасник допустив помилку саме в документах наданих на підтвердження кваліфікаційних критеріїв, тому допущену помилку не варто вважати  формальною. 

Позиція суду, коли замовник не довів, що помилка є формальною 

Відсутність певних документів в складі тендерної пропозиції учасників, які вимагалися згідно тендерної документації не можна розглядати  як формальну помилку, що підтверджується даною позицією суду.  

Позиція суду, коли помилка була при завірені документів 

В даній закупівлі замовником було виявлену невідповідність в тендерній пропозиції учасника - не завірення підписом та печаткою копій сторінок статуту та витягу з реєстру платників податку на додану вартість, наданих учасником закупівлі та було прийнято рішення про визнання її формальною помилкою, а саме -  окрема сторінка (сторінки) копії документа (документів) не завірена підписом та/або печаткою учасника процедури закупівлі (у разі її використання) згідно Наказу №710. Правомірність дій замовника була підтверджена позицією суду. 

Підсумки 

Під час розгляду тендерної пропозиції при виявлені помилки в тендерній пропозиції учасника рекомендуємо переконатися чи така помилка наявна в переліку формальних помилок, які наведені в Наказі № 710 та у тендерній документації замовника.   

  • Якщо так, можна сміливо визначати учасника переможцем (звичайно за умови, що інші документи відповідають вимогам замовника). 
  • Якщо ж ні, тоді варто розібратися чи не може це бути невідповідністю в інформації та / або документах, що подані учасником процедури закупівлі у тендерній пропозиції та / або подання яких передбачалося тендерною документацією. І далі скористатися механізмом 24 год та розмістити у строк, який не може бути меншим, ніж два робочі дні до закінчення строку розгляду тендерних пропозицій, повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей в електронній системі закупівель. 

Варто нагадати, що під невідповідністю в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у складі тендерної пропозиції та/або подання яких вимагається тендерною документацією, розуміється у тому числі відсутність у складі тендерної пропозиції інформації та/або документів, подання яких передбачається тендерною документацією (крім випадків відсутності забезпечення тендерної пропозиції, якщо таке забезпечення вимагалося замовником, та/або відсутності інформації (та/або документів) про технічні та якісні характеристики предмета закупівлі, що пропонується учасником процедури в його тендерній пропозиції). Невідповідністю в інформації та/або документах, які надаються учасником процедури закупівлі на виконання вимог технічної специфікації до предмета закупівлі, вважаються помилки, виправлення яких не призводить до зміни предмета закупівлі, запропонованого учасником процедури закупівлі у складі його тендерної пропозиції, найменування товару, марки, моделі тощо. При цьому, застосування пункту 43 Особливостей є обов'язком замовника. 

#відкриті торги#відхилення тендерної пропозиції#моніторинг закупівель#практика оскарження#судова практика#тендерна пропозиція#формальні помилки

пов'язані статті

Публічна офертаПолітика конфіденційностіДля авторівКонтакти

© 2025 TNDR. Освітня платформа у сфері публічних (державних) закупівель. ТНДР.

Visa & Mastercard