Поєднання закупівлі товарів та послуг, товарів та робіт або послуг та робіт в одній закупівлі
Пошук відповідей щодо аналогічних питань продовжується вже доволі тривалий період, а самі відповіді змінюються враховуючи постійні оновлення законодавчої бази у сфері публічних закупівель. Тож пропонуємо заглибитись у дану тематику, базуючись на термінах та вимогах діючого законодавства.
Згідно підпункту 5 пункту 21 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості), договір про закупівлю є нікчемним у разі, коли назва предмета закупівлі із зазначенням коду за Єдиним закупівельним словником не відповідає товарам, роботам чи послугам, що фактично закуплені замовником.
Та чи впливає це для прикладу, на проведення закупівлі, у якої код ДК 021:2015 за Єдиним закупівельним словником відповідає предмету закупівлі товарів, проте самі вимоги містять інформацію щодо супутніх послуг / робіт? Або ж коли закупівля капітального ремонту тягне за собою потребу у придбанні супутніх роботам послуг чи товарів? Як правильно поєднувати придбання різних видів предмета закупівлі (товару, робіт або послуг), не порушуючи при цьому вимог законодавства? Для отримання відповіді на кожне з цих запитань варто для початку зрозуміти сутність термінів, зазначених у статті 1 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон).
Аналіз визначень «товари», «послуги» та «роботи» у сфері публічних закупівель
Розпочати пропонуємо із пункту 22 частини 1 статті 1 Закону, який повідомляє, що предмет закупівлі – товари, роботи чи послуги, що закуповуються замовником у межах єдиної процедури закупівлі або в межах проведення спрощеної закупівлі, щодо яких учасникам дозволяється подавати тендерні пропозиції / пропозиції або пропозиції на переговорах (у разі застосування переговорної процедури закупівлі). Предмет закупівлі визначається замовником у порядку, встановленому Уповноваженим органом, із застосуванням Єдиного закупівельного словника, затвердженого у встановленому законодавством порядку.
Надалі прямуємо до пункту 34 частини 1 статті 1 Закону: товари - продукція, об'єкти будь-якого виду та призначення, у тому числі сировина, вироби, устаткування, технології, предмети у твердому, рідкому і газоподібному стані, а також послуги, пов'язані з постачанням таких товарів, якщо вартість таких послуг не перевищує вартості самих товарів.
Відповідно до пункту 21 частини 1 статті 1 Закону, послуги – будь-який предмет закупівлі, крім товарів і робіт, зокрема транспортні послуги, освоєння технологій, наукові дослідження, науково-дослідні або дослідно-конструкторські розробки, медичне та побутове обслуговування, найм (оренда), лізинг, а також фінансові та консультаційні послуги, поточний ремонт, поточний ремонт з розробленням проектної документації.
Останнім терміном, на який варто звернути увагу є пункт 27 частини 1 статті 1 Закону. Роботи – розроблення проектної документації на об'єкти будівництва, науково-проектної документації на реставрацію пам'яток архітектури та містобудування, будівництво нових, розширення, реконструкція, капітальний ремонт та реставрація існуючих об'єктів і споруд виробничого та невиробничого призначення, роботи з будівництва об'єктів з розробленням проектної документації, роботи з нормування в будівництві, геологорозвідувальні роботи, технічне переоснащення діючих підприємств та супровідні роботам послуги, у тому числі геодезичні роботи, буріння, сейсмічні дослідження, аеро- і супутникова фотозйомка та інші послуги, що включаються до кошторисної вартості робіт, якщо вартість таких послуг не перевищує вартості самих робіт.
Зазначена у даних визначеннях інформація стає базисом для пошуку відповіді щодо можливості / неможливості поєднання декількох видів предметів закупівлі в межах однієї закупівлі, що пропонуємо розглянути більш детально у кожному з потенційних випадків.
Чи дозволено закуповувати товари разом із супутніми послугами / роботами?
У відповідності до вищезазначеного терміну, здійснення закупівлі товарів і справді допускається разом із закупівлею супутніх послуг, проте виключно у випадку, якщо:
- це послуги з постачання товару, визначеного закупівлею;
- вартість таких послуг не перевищує вартості самих товарів.
Підтвердження думки можна віднайти й у відповідях Мінекономіки. Пропонуємо проаналізувати один із таких випадків:
Відповідь на запит 1716/2020: … виходячи зі змісту пункту 34 частини 1 статті 1 Закону, до товарів також можуть належать послуги, пов'язані з постачанням товарів, якщо вартість таких послуг не перевищує вартості самих товарів.
У той же час у відповіді на запит 256/2023 зазначено: «Предмет закупівлі визначається самостійно замовником у встановленому законодавством Порядку. Ураховуючи частину 2 статті 19 Конституції України, відповідно до норм Закону, Положення про Мінекономіки, затвердженого постановою Кабміну від 20.08.2014 № 459 (зі змінами), до компетенції Мінекономіки як Уповноваженого органу не належить визначення правомірності дій суб'єктів сфери публічних закупівель в конкретних випадках».
Коментар: як бачимо, позиція Мінекономіки не змінюється. Конкретну відповідь отримати важко, тож все, що залишається – аналізувати окремі посилання на законодавчі фрагменти, котрі й будуть підтвердженням відповідного судження. В даному випадку в обох відповідях надано посилання на пункти 22 та 34 частини 1 статті 1 Закону, а також зазначено, що замовник самостійно визначає предмет закупівлі з дотримання Закону. Відповідно у даних нормах дозволено закуповувати товар разом із послугами виключно у випадках, коли це послуги з постачання даного товару в умовах, визначених законодавством.
Відповідно до пункту 14.1.191. Податкового кодексу України, постачання товарів - будь-яка передача права на розпоряджання товарами як власник, у тому числі продаж, обмін чи дарування такого товару, а також постачання товарів за рішенням суду. Спостерігаються випадки, коли замовники помилково відносять до послуг з постачання ряд інших послуг, таких як: послуги з установки, монтажу, наладки, інсталяції програмного забезпечення, навчання персоналу тощо. Проте як бачимо, законодавством чітко визначено, що до послуг з постачання можуть бути віднесені виключно послуги, пов’язані з фактом передачі права на розпорядження товарами. Тобто, коли замовник оголошує закупівлю за предметом «електрична енергія», фактично до умов договору включаються послуги з постачання такого товару і це не буде порушенням законодавчих вимог. Якщо ж мова йде про закупівлю автомобільних шин і замовник бажає включити в умови закупівлі монтаж таких шин на наявний в організації транспортний засіб, – такі дії будуть прямим порушенням норм Закону із врахуванням Особливостей.
Нагадуємо, що такі супутні послуги з постачання товару, включені у вимоги, будуть вважатися товаром, а тому ця закупівля буде саме закупівлею товарів у розумінні Закону. Також у законодавстві в сфері публічних закупівель немає нормативів, котрі дають можливість замовнику здійснювати закупівлю товарів із включенням у вимоги супутніх робіт.
Чи дозволено закуповувати послуги разом із супутніми товарами / роботами?
Аналізуючи термін «послуги», можна прийти до висновку, що закупівлю послуг не можна поєднувати з закупівлею супутніх товарів / робіт. Дана вимога напряму випливає із визначення, відображеного у пункті 21 частини 1 статті 1 Закону, а саме «послуги – будь-який предмет закупівлі, крім товарів і робіт…». Якщо поняття «товари» та «роботи» Закону включають в себе певні варіації поєднання закупівлі одного виду предмета з іншим(и), то в даному випадку закон має чіткі рамки. Схиляємось до позиції, що таке відділення послуг від інших видів предмета закупівлі є прямою вимогою Закону до замовника, щодо неправомірності здійснення закупівлі послуг разом із закупівлею супутніх товарів / робіт. А тому при здійсненні закупівлі послуг радимо перевіряти, щоб у вимогах не були враховані витратні матеріали та інші вироби, котрі можна кваліфікувати в категорію товарів.
Схожого висновку можна прийти, аналізуючи відповідь Мінекономіки на запит 542/2023.
Суть питання: … У відповідності до наведених норм видається, що під час закупівлі товарів замовники можуть здійснювати закупівлю супутніх послуг. Відповідно в даному випадку постає питання чи є можливим під час закупівлі послуг закупівля супутніх товарів, наприклад, під час закупівлі послуг з технічного обслуговування і ремонту транспортних засобів закупляти запчастини для такого ремонту, оскільки пункт 21 частини 1 статті 1 Закону безпосередньо не передбачає такої можливості?
В даному випадку Мінекономіки повідомляє, що відповідь на питання міститься в запиті № 256/2023. У той же час у відповіді на запит № 256/2023 зроблено акцент на те, що «послуги – будь-який предмет закупівлі, крім товарів і робіт…», а «товари - продукція, об’єкти будь-якого виду та призначення, у тому числі сировина, вироби, устаткування, технології, предмети у твердому, рідкому і газоподібному стані, а також послуги, пов’язані з постачанням таких товарів, якщо вартість таких послуг не перевищує вартості самих товарів». Також у даній відповіді відсутня інформація, яка підтверджує можливість проведення процедури закупівлі послуг разом із супутніми товарами чи роботами. З цього можна зробити висновок, що єдиний випадок прямого поєднання закупівлі товарів та послуг в межах однієї процедури, чітко передбачених Законом, є закупівля товарів та супутніх послуг з постачання цих товарів, за умови що вартість таких послуг не перевищує вартість самих товарів. В іншому випадку закупівлю послуг та закупівлю товарів доцільно розмежовувати.
Також варто звернути особливу увагу на поточний ремонт. Доволі часто у дефектному акті чи проєктній документації наявний перелік витратних матеріалів та інших супутніх товарів, які є невід'ємною частиною процесу надання послуг з поточного ремонту. І відділити такі товари для проведення окремої закупівлі доволі важко. У листі Мінрегіонбуду України від 11.03.2014 № 7/15-2747 «Щодо визначення вартості поточного ремонту існуючих об'єктів будівництва» вказано, що вартість поточного ремонту має визначатися на підставі обґрунтованих трудових та матеріально-технічних ресурсів та їх вартості, обчисленої у поточному рівні цін.
Звертаємо увагу, що у визначенні пункту 21 частини 1 статті 1 Закону передбачено такі послуги, як «поточний ремонт» та «поточний ремонт з розробленням проєктної документації». Не виключено, що саме ця норма у поєднанні із вищезгаданим листом Мінрегіонбуду, дозволяє замовнику відступити від неможливості закупівлі послуг разом із супутніми товарами в межах однієї закупівлі, якщо мова йде саме про поточний ремонт. Дане судження має власні ризики, проте наразі немає жодної норми законодавства, яка б чітко розмежувала закупівлю послуг з поточного ремонту та закупівлю супутніх для поточного ремонту товарів. У той же час замовнику не заборонено за бажанням та можливості провести закупівлю таких товарів окремою закупівлею.
Чи дозволено закуповувати роботи разом із супутніми послугами / товарами?
Кожен із трьох розглянутих нами термінів має власні нюанси в даній тематиці, тож поняття «роботи» не стає виключенням. У Законі чітко вказано перелік предметів закупівлі, котрі можна вважати роботами, проте наразі нас цікавить саме фрагмент «та супровідні роботам послуги, у тому числі геодезичні роботи, буріння, сейсмічні дослідження, аеро- і супутникова фотозйомка та інші послуги, що включаються до кошторисної вартості робіт, якщо вартість таких послуг не перевищує вартості самих робіт».
Попередньо ознайомившись із статтею Супровідні роботам послуги: як визначити предмет закупівлі?, можна зрозуміти, що супровідні роботам послуги є роботами в розумінні Закону лише у разі, якщо:
- виконуються за об'єктом будівництва;
- включені до зведеного кошторисного розрахунку об'єкта будівництва;
- вартість таких послуг не перевищує вартості самих робіт.
Тож у відповідності до вищезазначених вимог, замовник має право здійснювати закупівлю робіт, разом із супутніми роботам послугами. Такі послуги мають бути включені у проєктну документацію та будуть вважатися роботами у розумінні Закону із врахуванням Особливостей. При включенні такого обсягу робіт до предмета закупівлі, рекомендуємо замовнику обґрунтовувати дану позицію у протоколі про рішення щодо проведення цієї закупівлі.
А як щодо закупівлі робіт разом із супутніми товарами? Основний обсяг роз’яснень щодо поняття «роботи» у визначенні Закону займає саме будівництво чи капітальний ремонт вже існуючого об’єкта. Будь-який із цих випадків передбачає розробку та затвердження проєктної документації. У відповідності до пункту 4.2 Порядку розроблення проєктної документації на будівництво об'єктів від 16.05.2011 № 45: у завданні на проєктування можуть встановлюватися вимоги щодо обґрунтування використання імпортних матеріалів, виробів, конструкцій та устаткування (з порівнянням технічних та цінових характеристик відповідних вітчизняних матеріально-технічних ресурсів). Як бачимо, проєктна документація має включати в себе й витратні матеріали та інші вироби, які по суті є товаром. Проте виокремити такі товари в окрему закупівлю практично неможливо, адже замовник розраховує очікувану вартість закупівлі у відповідності до сформованої та затвердженої проєктної документації.
Визначення «роботи» саме по собі не містить прямих уточнень, що замовнику дозволено закуповувати супутній товар разом із роботами, проте така умова проведення закупівлі є випливаючою. До того ж у законодавстві немає жодних вимог, котрі б напряму забороняли придбання супутніх товарів разом із закупівлею робіт у випадках, коли вони передбачені проєктною документацією.
Підсумки
Проаналізувавши вищезазначені питання, отримуємо інформацію, що у відповідності до законодавства:
- при закупівлі товарів, керуючись пунктом 34 частини 1 статті 1 Закону, замовник може визначити вимоги щодо надання послуги з постачання такого товару, але у випадках, якщо дані послуги не перевищують вартість самого товару;
- при закупівлі товарів не дозволяється придбавати будь-які інші послуги чи роботи, які не пов’язані із послугами по постачанню товару, який є предметом закупівлі;
- закупівля послуг не є закупівлею товарів чи робіт у відповідності до пункту 21 частини 1 статті 1 Закону;
- радимо розглядати єдиним виключенням щодо закупівлі послуг у даній тематиці випадок, коли закупівля поточного ремонту напряму передбачає придбання супутніх матеріалів чи інших виробів (товарів) в межах однієї закупівлі;
- закуповувати роботи (згідно пункту 27 частини 1 статті 1 Закону) можна разом із супутніми роботам послугами в межах однієї закупівлі, проте використовувати такі випадки дозволено лише за умови якщо такі послуги передбачені проєктною документацією;
- варто також звернути увагу на можливість закуповувати роботи разом із супутніми товарами, якщо вони зазначені у проєктну документацію.
І все ж рекомендуємо замовникам не зловживати виключеннями в даній тематиці й при можливості чітко розмежовувати закупівлі товарів, робіт або ж послуг, виділяючи їх в окремі закупівлі та обираючи відповідний код ДК 021:2015 за Єдиним закупівельним словником, таким чином уникаючи порушень підпункту 5 пункту 21 Особливостей щодо нікчемності договору про закупівлю.
пов'язані статті
11 верес.
Закупівля авторського нагляду при закупівлі робіт: визначаємо головне11 верес.
З якою очікуваною вартістю оголошувати закупівлю, якщо середня очікувана вартість закупівлі за отриманими ціновими пропозиціями перевищує суму затверджених бюджетних видатків10 верес.
Як провести закупівлю товарів за одним кодом ДК, якщо при цьому декілька позицій товарів підпадають під один КЕКВ, а решта – під інший КЕКВ05 верес.
Нікчемність договору про закупівлю у зв’язку з тим, що назва предмета закупівлі із зазначенням коду за Єдиним закупівельним словником не відповідає товарам, роботам чи послугам, що фактично закуплені замовником: позиція ВСУ04 верес.
Чи дозволено законодавством окрім загальної очікуваної вартості закупівлі прописувати у вимогах очікувану вартість кожної окремої позиції