Обґрунтування закупівлі: що за нововведення та чи є воно обов’язковим?
В останній час при оприлюдненні інформації про закупівлі в електронній системі закупівель, зокрема при створенні річного плану з'явилося додаткове поле, в якому замовники зможуть обґрунтувати доцільність проведення своєї закупівлі.
Відповідно в замовників виникнули питання щодо (не)обов’язковості зазначення такої інформації.
Так, ДП «Прозоро» на своєму сайті надало пояснення щодо зазначення такої інформації: «Функція дасть змогу завчасно пояснити, чому виникла потреба в цій закупівлі», про що була публікація на сайті за посиланням.
З огляду на пояснення ДП «Прозоро» впровадження даного функціоналу покликане сприяти комунікації замовника з суспільством, у зв’язку із численними закупівлями протягом останнього часу, які в умовах воєнного часу на думку суспільства не є виправданими та проведення таких закупівель викликає подив в громадськості.
Тому із запровадженням даного функціоналу замовники зможуть пояснити чому виникла потреба в придбанні того чи іншого товару, роботи чи послуги.
Чи є обов’язковим заповнення цього додаткового поля?
Відповідаючи на дане питання потрібно звернутися до положень Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості) та Закону України «Про публічні закупівлі» (далі-Закон) в яких немає жодних змін щодо обов’язковості зазначення інформації щодо обґрунтування доцільності закупівлі.
Зокрема, зміни не були внесені ні до пункту 14 Особливостей, ні до статті 4 Закону.
Тому поки зазначення інформації щодо обґрунтування доцільності закупівлі не є обов’язковим. При цьому, не потрібно даний функціонал ототожнювати із вимогами Постанови Кабміну від 11.10.2016 № 710 «Про ефективне використання державних коштів» щодо обґрунтування технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, розміру бюджетного призначення, очікуваної вартості предмета закупівлі та пункту 13 Особливостей щодо обґрунтування підстави для здійснення замовником закупівлі відповідно до цього пункту, оскільки зазначений функціонал створений не для виконання вимог, зазначених нормативно-правових актів.
пов'язані статті
11 верес.
Закупівля авторського нагляду при закупівлі робіт: визначаємо головне11 верес.
З якою очікуваною вартістю оголошувати закупівлю, якщо середня очікувана вартість закупівлі за отриманими ціновими пропозиціями перевищує суму затверджених бюджетних видатків10 верес.
Як провести закупівлю товарів за одним кодом ДК, якщо при цьому декілька позицій товарів підпадають під один КЕКВ, а решта – під інший КЕКВ05 верес.
Нікчемність договору про закупівлю у зв’язку з тим, що назва предмета закупівлі із зазначенням коду за Єдиним закупівельним словником не відповідає товарам, роботам чи послугам, що фактично закуплені замовником: позиція ВСУ04 верес.
Чи дозволено законодавством окрім загальної очікуваної вартості закупівлі прописувати у вимогах очікувану вартість кожної окремої позиції