Статті

Коли варто розпочати закупівлю електричної енергії за Особливостями

1
910

Замовнику задля правильного планування та вчасного проведення закупівлі електричної енергії потрібно розрахувати строки необхідні для проведення тої чи іншої закупівлі, визначеної Особливостями здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабміну від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості).

У даній статті розберемося, які види закупівель має застосувати (чи може застосувати) замовник для проведення закупівлі електричної енергії та розрахуємо орієнтовні строки необхідні для проведення закупівлі в залежності від виду.

Детальний аналіз норм законодавства щодо вибору виду та способу здійснення закупівлі електричної енергії та супутніх послуг наведений у статті оприлюдненій на платформі «Вибір способу та виду здійснення закупівлі електричної енергії та супутніх послуг за Особливостями».

Пунктом 10 Особливостей визначено, що замовники, у тому числі централізовані закупівельні організації, здійснюють закупівлі товарів і послуг (крім послуг з поточного ремонту, предмет закупівлі яких визначається відповідно до пункту 3 розділу II Порядку визначення предмета закупівлі, затвердженого наказом Мінекономіки від 15.04.2020 № 708 (далі - послуги з поточного ремонту), вартість яких становить або перевищує 100 тис. грн, послуг з поточного ремонту, вартість яких становить або перевищує 200 тис. грн, робіт, вартість яких становить або перевищує 1,5 млн грн, шляхом застосування відкритих торгів у порядку, визначеному цими особливостями, та / або шляхом використання електронного каталогу для закупівлі товару відповідно до порядку, встановленого постановою Кабінету Міністрів України від 14.09.2020 № 822 «Про затвердження Порядку формування та використання електронного каталогу», з урахуванням положень, визначених цими особливостями.

Так, Особливості визначили, що замовник у разі закупівлі товарів і послуг (крім послуг з поточного ремонту), вартість яких становить або перевищує 100 тис. грн, послуг з поточного ремонту, вартість яких становить або перевищує 200 тис. грн, робіт, вартість яких становить або перевищує 1,5 млн грн може здійснити закупівлю шляхом застосування шляхом використання електронного каталогу для закупівлі товару відповідно до порядку, встановленого постановою Кабінету Міністрів України від 14.09.2020  № 822 «Про затвердження Порядку формування та використання електронного каталогу» (надалі – Порядок 822), із урахуванням положень, визначеними цими Особливостями.

Враховуючи, що електрична енергія є товарів, тому закупівля електричної енергії також може здійснюватися шляхом використання електронного каталогу відповідно до порядку, встановленого Порядком 822.

Що ж згідно положень Особливостей вбачається, що для здійснення закупівлі електричної енергії, як товару законодавцем запропоновано наступні види закупівель, які залежать від вартісних меж предмету закупівлі:

В залежності від закупівлі, яку має застосувати замовник для закупівлі електричної енергії, останній має розуміти скільки часу потрібно для її проведення та коли варто таку закупівлю розпочати, в  тому числі внести відповідну інформацію у річний план закупівель.

Детальний аналіз та алгоритм здійснення закупівлі за видами закупівель, визначеними Особливості наведенні у ряді статей розміщених на платформі та зібраних у онлайн-книзі «Алгоритм дій закупівельників».

Отож, розглянемо два вида закупівель з використанням електронної системи закупівель, які запропоновані Особливостями для здійснення закупівлі електричної енергії, а саме закупівля шляхом застосування електронного каталогу та відкритих торгів, та з’ясуємо скільки часу потрібно для проведення тієї чи іншої закупівлі.

№ 1. Закупівля електричної енергії шляхом застосування електронного каталогу.

З 01.09.2023 Порядком 822 передбачено єдиний спосіб здійснення закупівлі через електронний каталог - запит пропозицій, адже пунктом 56 Порядку 822 визначено, що замовник здійснює відбір постачальника шляхом запиту пропозицій постачальників.

Алгоритм закупівлі через електронний каталог з 01.09.2023, якщо вартість предмета закупівлі на рік є меншою ніж 100 тис. грн за посиланням. Також приклади документів для здійснення такої закупівлі доступні за посиланням.

Алгоритм закупівлі через електронний каталог з 01.09.2023, якщо вартість предмета закупівлі на рік ≥ 100 тис. грн проаналізовано у статті за посиланням.  Додатково пропонуємо до використання Приклади протоколів для здійснення закупівлі через електронний каталог ≥ 100 тис. грн.

Важливо: з 01.09.2023 положення Особливостей надають право замовникам застосовувати електронний каталог без вартісних обмежень, тобто замовник має право здійснювати закупівлю товарів через електронний каталог шляхом запиту пропозиції постачальників на будь-яку суму. Детальніше про це у статті «Аналіз змін до Особливостей, які набирають чинності 01.09.2023 та нові вартісні межі для закупівель через електронний каталог».

Замовнику для проведення закупівлі через електронний каталог потрібно близько 7 днів. Враховуючи, що законодавець не визначив порядок оскарження дій та / або рішень замовника, то на строки проведення даного виду закупівлі може вплинути лише той факт, що замовник може відмінити закупівлю за власним рішенням.

№ 2. Закупівля шляхом застосування відкритих торгів.

Процедура «відкриті торги» - одна із основних видів закупівель, яку замовники використовують для закупівлі електричної енергії, як товару.

Алгоритм проведення відкритих торгів за Особливостями виглядає так:

Тобто, орієнтований строк для проведення відкритих торгів складає близько 20 днів.

Для прикладу наводимо одну із проведених процедур за Особливостями:

Закупівля UA-2023-07-13-009715-a Інформація про предмет закупівлі Класифікатор та його відповідний код: ДК 021:2015:09310000-5: Електрична енергія. Інформація про процедуру

Згідно інформації оприлюдненої  на веб – порталі Уповноваженого органу, замовником було 26.07.2023– оприлюднено повідомлення про намір укласти договір про закупівлю та 03.08.2023 укладений між замовником та постачальником договір про закупівлю.

Таким чином, строк проведення зазначеної закупівлі – відкриті торги за Особливостями склав 22 календарних дні з дати оголошення відкритих торгів.

Закупівля UA-2023-07-07-011972-a.

Згідно інформації оприлюдненої  на веб – порталі Уповноваженого органу, замовником було 18.07.2023 – оприлюднено повідомлення про намір укласти договір про закупівлю та 25.07.2023 укладений між замовником та постачальником договір про закупівлю.

Таким чином, строк проведення зазначеної закупівлі – відкриті торги за Особливостями склав 19 календарних дні з дати оголошення відкритих торгів.

Разом з тим, замовнику також потрібно врахувати  положення пунктів 55 – 67 Особливостей, які передбачають порядок оскарження відкритих торгів. У відповідності до зазначених пунктів, учасники можуть подавати скарги щодо умов закупівлі (умов тендерної документації) так і рішень, дій або бездіяльність замовника.

Згідно абзацу 2 пункту 65 Особливостей строк розгляду скарги органом оскарження становить сім робочих днів з дати прийняття скарги до розгляду, який може бути аргументовано продовжено органом оскарження до 12 робочих днів.

Звертаємо увагу, що розгляд скарги зупиняє перебіг строків, установлених частиною 10 статті 29 Закону і абзацом 4 пункту 49 цих особливостей.

Тому, у разі оскарження процедури відкритих торгів строк проведення такої процедури буде збільшуватися на строк розгляду скарги органом АМКУ.

Для прикладу закупівля UA-2023-03-17-010820-a.

Згідно інформації оприлюдненої  на веб – порталі Уповноваженого органу, замовником було 14.06.2023 – оприлюднено повідомлення про намір укласти договір про закупівлю та 23.06.2023 укладений між замовником та постачальником договір про закупівлю.

Коментар: строк проведення замовником зазначеної закупівлі склав 99 календарних днів. Такий строк проведення закупівлі зумовлений поданням учасниками відкритих торгів двох скарг на рішення замовника щодо обрання переможця закупівлі, що і фактично вплинуло на строки проведення відкритих торгів.

Отож з аналізу наведених закупівель вбачається, що строк проведення відкритих торгів визначається наявністю чи відсутністю скарг зі сторони учасників, та орієнтовно може виглядати так:

Підсумки

Враховуючи вищевикладене, можемо дійти висновку, що закупівлю електричної енергії варто розпочинати замовникам у жовтні-листопаді поточного року для того, щоб укласти договір про закупівлю до кінця поточного року для задоволення потреби наступного року. При цьому строки проведення закупівлі залежить від виду закупівлі, який має обрати замовник з метою закупівлі електричної енергії.

пов'язані статті