Дозакупівля природного газу у зв’язку зі зменшенням обсягу на початку року
Коливання ціни на ринку природного газу, включно із зміною тарифу на послуги транспортування природного газу, внесло суттєві корективи у процес планування закупівель. Відповідно частина замовників наразі стикнулись із загальною проблемою – коли обсягів природного газу, передбачених наявним договором / договором про закупівлю після моменту внесення змін до ціни за одиницю товару, недостатньо та виникає потреба у здійсненні його дозакупівлі. Тож у даному матеріалі розглянемо можливі варіанти здійснення такої закупівлі без порушень законодавчих норм.
Чи буде дозакупівля природного газу додатковою потребою у розумінні Закону?
Звертаючись до положень абзацу третього пункту 15 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України від 25.12.2015 № 922-VIII «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості), якщо у замовника виникла додаткова потреба (яку замовник не міг передбачити на момент здійснення закупівлі за тотожним предметом закупівлі) у здійсненні закупівлі за предметом закупівлі, закупівля за яким ним вже була здійснена у поточному році, очікувана вартість такого предмета закупівлі не додається до очікуваної вартості тотожного предмета закупівлі (тотожних предметів закупівель), закупівля яких була здійснена, а замовник обирає вид закупівлі такого предмета закупівлі з урахуванням вартісних меж, визначених цими особливостями.
Отже однією із ключових ознак додаткової потреби є наявність саме додаткового обсягу товару / робіт / послуг, про що зазначено у статті «Що таке додаткова потреба».
Розберемо ситуацію на прикладі. У січні замовник здійснив закупівлю певного обсягу природного газу у відповідності до сформованої потреби. Проте у серпні поточного року замовнику передають на баланс ще одну будівлю, про що на момент проведення попередньої закупівлі було невідомо. А тому в закупівельника виникає додаткова потреба, яку він фактично не міг передбачити на етапі планування річної потреби.
Що ж до ситуації, в яку наразі потрапили замовники, дозакупівля напряму пов’язана із необхідністю задовольнити плановий обсяг потреби у природному газі. Підвищення ціни за одиницю товару призводить до того, що загальної вартості договору / договору про закупівлю вистачить на менший обсяг природного газу в порівнянні із початковим.
Саме через це й виникає потреба дозакупити той обсяг природного газу, який був передбачений на початку року, проте на який наразі не вистачає коштів в укладеному договорі / договорі про закупівлю. А тому така закупівля не буде додатковою потребою у розумінні законодавства сфери публічних закупівель та повинна здійснюватись у відповідності до норм Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) з урахуванням Особливостей.
Дії замовника у разі необхідності здійснення дозакупівлі природного газу, якщо річна потреба перевищує 100 тис. гривень
Крок 1. Визначення потреби. Враховуючи, що частина опалювального сезону вже позаду, замовники зможуть більш точно оцінити відповідний рівень потреби для потенційної закупівлі. Більш детально процес визначення потреби описаний у матеріалі «Визначення потреби замовника: які дії слід вчинити».
Крок 2. Обраховуємо очікувану вартість потенційної закупівлі. Для здійснення розрахунку очікуваної вартості закупівлі, замовник може скористатися Примірною методикою визначення очікуваної вартості предмета закупівлі, що затверджена наказом Мінекономіки від 18.02.2020 №275, про що зазначено у статті «Поради щодо визначення очікуваної вартості закупівлі».
Підтвердження формування очікуваної вартості закупівлі може знадобитися замовнику не лише на етапі планування такої закупівлі. Як приклад, звернемо увагу на запит про надання інформації від Державної аудиторської служби в межах моніторингу UA-M-2025-02-24-000042 по закупівлі UA-2025-02-18-011927-a:

Варто зауважити, що фактично в кожному із таких запитів аудитори вимагають від замовників надання підтвердження (обґрунтування) розміру очікуваної вартості закупівлі. А тому закупівельнику доцільно подбати про наявність такого підтвердження ще на етапі планування закупівлі.
Крок 3. Вибір виду закупівлі та формування відповідної документації. У відповідності до норм пункту 10 Особливостей, замовники, у тому числі централізовані закупівельні організації, здійснюють закупівлі товарів і послуг (крім послуг з поточного ремонту, предмет закупівлі яких визначається відповідно до пункту 3 розділу II Порядку визначення предмета закупівлі, затвердженого наказом Мінекономіки від 15 квітня 2020 р. № 708 (далі - послуги з поточного ремонту), вартість яких становить або перевищує 100 тис. гривень, послуг з поточного ремонту, вартість яких становить або перевищує 200 тис. гривень, робіт, вартість яких становить або перевищує 1,5 млн. гривень, шляхом застосування відкритих торгів у порядку, визначеному пунктом 12-1 цих особливостей або розділом «Порядок проведення відкритих торгів» цих особливостей, та/або шляхом використання електронного каталогу для закупівлі товару відповідно до порядку, встановленого постановою Кабінету Міністрів України від 14 вересня 2020 р. № 822 «Про затвердження Порядку формування та використання електронного каталогу», з урахуванням положень, визначених цими особливостями, та/або в порядку, передбаченому пунктом 8 цих особливостей.
При визначенні виду потенційної закупівлі, замовнику доцільно звернути увагу не лише на вартісні межі, передбачені законодавством сфери публічних закупівель, але й на вид закупівлі, що застосовувався для укладення наявного договору про закупівлю природного газу. Особливості кожного із видів закупівель відображені у матеріалі «Які існують види закупівель».
Отож згідно норм пункту 10 Особливостей, наразі замовник має можливість здійснити закупівлю необхідного обсягу природного газу, шляхом:
- оголошення процедури відкриті торги із врахуванням особливостей або використання електронного каталогу – у разі, якщо попередня закупівля природного газу здійснювалась за одним із даних видів закупівлі;
- оголошення процедури відкриті торги з публікацією англійською мовою – у разі, якщо попередня закупівля природного газу здійснювалась шляхом оголошення процедури відкриті торги з публікацією англійською мовою.
Крок 4. Здійснення закупівлі та укладення договору про закупівлю:
Крок 4.1. Укладення договору про закупівлю за результатами здійснення закупівлі із застосуванням електронної системи. Згідно законодавчих норм за результатами закупівлі, здійсненої у відповідності до пункту 10 Особливостей, замовник укладає із переможцем процедури закупівлі договір про закупівлю та оприлюднює його в електронній системі закупівель.
Крок 4.2. Повторне оголошення закупівлі. Із даною необхідністю замовник має можливість стикнутися у випадку:
- якщо не відбулася закупівля, шляхом оголошення запиту пропозицій постачальників;
- автоматичної відміни процедури закупівлі через відхилення усіх пропозицій.
В такому випадку замовник, у якого все ще наявна незадоволена потреба, буде змушений знову оголосити закупівлю, керуючись нормами пункту 10 Особливостей.
Крок 4.2. Укладення прямого договору про закупівлю за виключенням пункту 13 Особливостей. Звертаючись до підпункту 6 пункту 13 Особливостей, придбання замовниками товарів і послуг (крім послуг з поточного ремонту), вартість яких становить або перевищує 100 тис. гривень, послуг з поточного ремонту, вартість яких становить або перевищує 200 тис. гривень, робіт, вартість яких становить або перевищує 1,5 млн. гривень, може здійснюватися шляхом укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів та/або електронного каталогу для закупівлі товару у разі, коли:
6) відмінено відкриті торги через неподання жодної тендерної пропозиції для участі у відкритих торгах у строк, установлений замовником згідно з цими особливостями, у тому числі за лотом.
При цьому предмет закупівлі, його технічні, кількісні та якісні характеристики, проєкт договору про закупівлю, а також вимоги до суб'єкта, з яким укладається договір про закупівлю, не повинні відрізнятися від вимог, що були визначені замовником у тендерній документації (крім вимог, визначених пунктом 47 цих особливостей), та сума договору про закупівлю не може перевищувати очікувану вартість предмета закупівлі, зазначену замовником в оголошенні про проведення відкритих торгів, які відмінено через відсутність достатньої кількості учасників процедури закупівлі (учасника процедури закупівлі), з урахуванням прийнятного відсотка перевищення ціни тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі над очікуваною вартістю предмета закупівлі, якщо такий прийнятний відсоток був зазначений у тендерній документації.
Дії замовника у разі необхідності здійснення дозакупівлі природного газу, якщо річна потреба не перевищує 100 тис. гривень
Крок 1. Визначення потреби. Даний етап передбачає оцінювання замовником наявної потреби для можливості здійснення потенційної закупівлі.
Крок 2. Обраховуємо очікувану вартість потенційної закупівлі. На етапі визначення очікуваної вартості, замовник може скористатися Примірною методикою визначення очікуваної вартості предмета закупівлі, що затверджена наказом Мінекономіки від 18.02.2020 №275. Проте при укладенні прямого договору, закупівельнику слід звернути увагу на найбільш вигідні за ціною пропозиції потенційних постачальників.
Зумовлюються такі дії тим, що керуючись пунктом 2 частини 1 статті 5 Закону, одним із принципів публічних закупівель є максимальна економія, ефективність та пропорційність. Відповідно при укладенні договору в результаті неконкурентної закупівлі замовник має можливість самостійно обрати найбільш вигідну цінову пропозицію із запропонованих та укласти з таким постачальником договір, забезпечивши максимальну економію власних коштів.
Крок 3. Здійснення закупівлі необхідного обсягу природного газу, шляхом:
Крок 3.1. Укладення нового договору. Керуючись положеннями пункту 11 Особливостей, у разі здійснення таких закупівель без використання електронної системи закупівель замовник обов'язково дотримується принципів здійснення публічних закупівель, визначених Законом, вносить інформацію про таку закупівлю до річного плану та оприлюднює відповідно до пункту 3-8 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону в електронній системі закупівель звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель.
Крок 3.2. Внесення змін до наявного договору. Договір, укладений у відповідності до пункту 11 Особливостей, не є договором про закупівлю у розумінні Закону. А тому внесення змін до такого договору можливе у випадках та порядку, передбаченими умовами договору.
Зазвичай сторони приймають відповідне рішення, шляхом укладення додаткової угоди. Нагадуємо, що у разі внесення змін до договору, укладеного у відповідності до пункту 11 Особливостей, замовники не зобов’язані вносити зміни до річного плану відповідної закупівлі. Інформацію щодо даного питання можна віднайти у статті «Внесено зміни до договору: чи потрібно вносити зміни до річного плану».
Проте у разі відсутності в умовах договору можливості внесення змін до його умов, шляхом збільшення обсягів закупівлі та суми договору, рекомендуємо задовольнити потребу, шляхом укладення нового договору.
пов'язані статті
03 берез.
Чи є заява про приєднання до договору на надання послуг еквайрингу договором про закупівлю у розумінні Закону27 лют.
Що врахувати при здійсненні закупівель робіт19 лют.
Типові порушення, які встановлюють ДАСУ та суди при закупівлі послуг18 лют.
Чи поширюються вимоги Закону на закупівлю послуг еквайрингу14 лют.
Що замовникам варто врахувати при закупівлі медичних виробів після введення в дію НК 031:2024