Статті

Які існують види закупівель

6
357

З появою Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України від 25.12.2015 № 922-VIII «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості), перелік доступних для замовника видів закупівлі та аспекти їх проведення зазнали значних змін. 

Тим не менше, той факт, що при виборі виду закупівлі слід врахувати вартісні межі, встановлені нормами законодавства сфери публічних закупівель для того чи іншого виду предмета закупівлі, залишився незмінним. Проте у порівнянні із положеннями Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон), змінились і самі вартісні межі. Тож перш ніж перейти до опису того чи іншого виду закупівлі, пропонуємо розглянути вартісні межі, визначені Особливостями у розрізі:  

  • придбання товарів: 
Очікувана вартість закупівлі Норма законодавства Вид закупівлі 
від 0,01 гривні  до 100 тис. гривень п.11 Особливостей (крім випадків, передбачених п.11-1 Особливостей) укладення прямого договору 
запит пропозицій постачальників 
від 50 тис. гривень п.11-1 Особливостей (стосується окремої категорії замовників та товарів з Додатку 1 до Особливостей) запит пропозицій постачальників 
від 100 тис. гривень п.10 Особливостей (крім випадків, передбачених п.11-1 та п.11-2 Особливостей) відкриті торги із врахуванням особливостей 
відкриті торги з публікацією англійською мовою 
запит пропозицій постачальників 
від 100 тис. гривень п.11-2 Особливостей (стосується товарів з Додатку 2 до Особливостей) запит пропозицій постачальників 
від 100 тис. гривень п.13 Особливостей (застосовується в окремих випадках) укладення прямого договору про закупівлю 
  • здійснення закупівлі послуг, крім послуг з поточного ремонту: 
Очікувана вартість закупівлі Норма законодавства Вид закупівлі 
від 0,01 гривні  до 100 тис. гривень п.11 Особливостей укладення прямого договору 
від 100 тис. гривень п.10 Особливостей відкриті торги із врахуванням особливостей 
відкриті торги з публікацією англійською мовою 
від 100 тис. гривень п.13 Особливостей (застосовується в окремих випадках) укладення прямого договору про закупівлю 
  • придбання послуг з поточного ремонту: 
Очікувана вартість закупівлі Норма законодавства Вид закупівлі 
від 0,01 гривні  до 200 тис. гривень п.11 Особливостей укладення прямого договору 
від 200 тис. гривень п.10 Особливостей відкриті торги із врахуванням особливостей 
відкриті торги з публікацією англійською мовою 
від 200 тис. гривень п.13 Особливостей (застосовується в окремих випадках) укладення прямого договору про закупівлю 
  • здійснення закупівлі робіт: 
Очікувана вартість закупівлі Норма законодавства Вид закупівлі 
від 0,01 гривні  до 1,5 млн. гривень п.11 Особливостей укладення прямого договору 
від 1,5 млн. гривень п.10 Особливостей відкриті торги із врахуванням особливостей 
відкриті торги з публікацією англійською мовою 
від 1,5 млн. гривень п.13 Особливостей (застосовується в окремих випадках) укладення прямого договору про закупівлю 

Укладення прямого договору у відповідності до підпункту 11 Особливостей 

Згідно норм пункту 11 Особливостей, для здійснення закупівель товарів і послуг (крім послуг з поточного ремонту), вартість яких є меншою, ніж 100 тис. гривень, послуг з поточного ремонту, вартість яких є меншою, ніж 200 тис. гривень, робіт, вартість яких є меншою, ніж 1,5 млн. гривень, замовники можуть використовувати електронну систему закупівель відповідно до умов, визначених адміністратором електронної системи закупівель, у тому числі електронний каталог для закупівлі товарів. 

Відповідно термін «можуть використовувати» дозволяє замовнику здійснити закупівлю або з використанням електронного каталогу, або без використання електронної системи закупівель – укладення прямого договору. При цьому такий договір не буде договором про закупівлю у розумінні Закону. 

При укладенні прямого договору у відповідності до пункту 11 Особливостей, замовник зобов’язаний: 

  • керуватись вимогами Господарського та Цивільного кодексів України, а також нормами Закону з урахуванням Особливостей; 
  • затвердити та оприлюднити річний план закупівель; 
  • у разі, якщо вартість предмета закупівлі становить або перевищує 50 тис. гривень, оприлюднити звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи. 

Здійснення закупівлі, шляхом використання електронного каталогу 

Керуючись нормами законодавства сфери публічних закупівель, замовник має можливість здійснити закупівлю товарів, шляхом оголошення запиту пропозицій постачальників, у відповідності до норм: 

  • пункту 11 Особливостей; 
  • пункту 11-1 Особливостей – у разі коли замовники, які є закладами охорони здоров'я або структурними підрозділами з питань охорони здоров'я обласних та Київської міської державних (військових) адміністрацій, здійснюють закупівлі лікарських засобів, які в установленому законом порядку зареєстровані в Україні, та медичних виробів за переліком згідно з додатком 1, вартість яких становить або перевищує 50 тис. гривень; 
  • пункту 11-2 Особливостей – у разі коли замовники здійснюють закупівлі продуктів харчування за переліком згідно з додатком 2, вартість предмета закупівлі яких становить або перевищує 100 тис. гривень; 
  • пункту 10 Особливостей. 

При здійсненні закупівлі, шляхом оголошення запиту пропозицій постачальників, замовник повинен також керуватись вимогами Порядку формування та використання електронного каталогу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.09.2020 № 822. 

При проведенні запиту пропозицій постачальників рекомендуємо врахувати, що: 

  • запит пропозицій постачальників повинен містити проект договору з обов’язковим зазначенням підстав та у разі потреби із зазначенням порядку змін його умов; 
  • проект договору не повинен містити характеристики товару, що не визначені запитом пропозицій постачальників з урахуванням положень абзацу другого цього пункту; 
  • у запиті пропозицій постачальників щодо закупівлі товару замовник може визначити виключно інформацію про характеристики товару та їх допустимі значення в межах специфікації товару, визначеної адміністратором; 
  • кінцевий строк подання постачальником ціни пропозиції не може бути меншим, ніж два робочих дні з дня оприлюднення замовником запиту пропозицій постачальників в електронній системі закупівель; 
  • оцінка пропозицій постачальників проводиться автоматично електронною системою закупівель на основі інформації, зазначеної замовником в запиті пропозицій; 
  • після того, як система автоматично сформує у відповідному порядку перелік пропозицій учасників закупівлі, замовник опціонально натискає кнопку «переможець» (назва такої кнопки може відрізнятись в залежності від інтерфейсу конкретного електронного майданчика); 
  • замовник укладає договір з переможцем відбору не пізніше ніж через п’ять календарних днів з дня визначення електронною системою закупівель постачальника переможцем відбору. У разі обґрунтованої потреби строк для укладення договору може бути продовжений до 10 календарних днів; 
  • договір між замовником та переможцем відбору укладається відповідно до вимог законодавства, а його умови не можуть відрізнятися від умов, визначених замовником у запиті пропозицій постачальників, зокрема у проекті договору, що є складовою частиною запиту пропозицій постачальників, та/або пропозиції переможця відбору, крім випадку зменшення ціни договору без зміни обсягу; 
  • за результатами проведеного відбору постачальника через електронний каталог замовник оприлюднює звіт про договір, укладений без використання електронної системи закупівель, відповідно до статті 10 Закону. 

Проведення процедури закупівлі відкриті торги 

У відповідності до пункту 10 Особливостей, замовники, у тому числі централізовані закупівельні організації, здійснюють закупівлі товарів і послуг (крім послуг з поточного ремонту, предмет закупівлі яких визначається відповідно до пункту 3 розділу II Порядку визначення предмета закупівлі, затвердженого наказом Мінекономіки від 15 квітня 2020 р. № 708 (далі - послуги з поточного ремонту), вартість яких становить або перевищує 100 тис. гривень, послуг з поточного ремонту, вартість яких становить або перевищує 200 тис. гривень, робіт, вартість яких становить або перевищує 1,5 млн. гривень, в тому числі шляхом: 

  • застосування відкритих торгів у порядку, визначеному пунктом 12-1 цих особливостей; 
  • застосування відкритих торгів у порядку, визначеному розділом «Порядок проведення відкритих торгів» цих особливостей. 

Аналізуючи вимоги до здійснення процедури закупівлі відкриті торги з урахуванням Особливостей, слід врахувати декілька аспектів: 

  • для проведення відкритих торгів, замовник повинен сформувати та затвердити тендерну документацію закупівлі, яка повинна включати в себе перелік інформації, зазначеної у статті 22 Закону; 
  • у тендерній документації обов’язково повинні бути окремі додатки з вимогами до учасника закупівлі та до переможця закупівлі, а також проект договору про закупівлю; 
  • оголошення закупівлі формується у відповідності до частини другої статті 21 Закону; 
  • строк для подання тендерних пропозицій не може бути менше ніж: сім днів з дня оприлюднення в електронній системі закупівель оголошення про проведення відкритих торгів на закупівлю товарів, послуг; 14 днів з дня оприлюднення в електронній системі закупівель оголошення про проведення відкритих торгів на закупівлю робіт; 
  • строк розгляду тендерної пропозиції / пропозиції, що за результатами оцінки визначена найбільш економічно вигідною, не повинен перевищувати п'яти робочих днів з дня визначення найбільш економічно вигідної пропозиції. Такий строк може бути аргументовано продовжено замовником до 20 робочих днів; 
  • якщо під час оцінки тендерної пропозиції учасника виявлено невідповідності в інформації та / або документах, то замовник зобов’язаний надати учаснику можливість виправити такі невідповідності протягом 24-х годин, оприлюднивши в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою усунення таких невідповідностей, керуючись положенням пункту 43 Особливостей; 
  • у разі наявності підстав для відхилення учасника / переможця закупівлі, замовник приймає відповідне рішення, базуючись на підставах, передбачених у пункті 44 Особливостей; 
  • рішення про намір укласти договір про закупівлю оприлюднюється замовником на протязі того ж дня, коли воно було прийняте; 
  • з метою забезпечення права на оскарження рішень замовника до органу оскарження договір про закупівлю не може бути укладено раніше ніж через п'ять днів з дати оприлюднення в електронній системі закупівель повідомлення про намір укласти договір про закупівлю; 
  • замовник укладає договір про закупівлю з учасником, який визнаний переможцем процедури закупівлі, протягом строку дії його пропозиції, не пізніше ніж через 15 днів з дати прийняття рішення про намір укласти договір про закупівлю відповідно до вимог тендерної документації та тендерної пропозиції переможця процедури закупівлі. У випадку обґрунтованої необхідності строк для укладення договору може бути продовжений до 60 днів; 
  • у разі, якщо процедуру відкриті торги було відмінено через відсутність учасників, замовник має можливість укласти договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, скориставшись виключенням, передбаченим у підпункті 6 пункту 13 Особливостей. 

Укладення прямого договору про закупівлю у відповідності до підпункту 13 Особливостей 

Аналізуючи пункт 13 Особливостей, придбання замовниками товарів і послуг (крім послуг з поточного ремонту), вартість яких становить або перевищує 100 тис. гривень, послуг з поточного ремонту, вартість яких становить або перевищує 200 тис. гривень, робіт, вартість яких становить або перевищує 1,5 млн. гривень, може здійснюватися шляхом укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів та/або електронного каталогу для закупівлі товару у випадках, передбачених даним пунктом Особливостей. 

За результатами закупівлі, здійсненої відповідно до цього пункту, замовники оприлюднюють в електронній системі закупівель звіт про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, відповідно до пункту 3-8 розділу X «Прикінцеві та перехідні положення» Закону. 

У разі укладення договору про закупівлю відповідно до цього пункту замовник разом із звітом про договір про закупівлю, укладений без використання електронної системи закупівель, оприлюднює в електронній системі закупівель договір про закупівлю та додатки до нього, а також обґрунтування підстави для здійснення замовником закупівлі відповідно до цього пункту. Обґрунтування у формі розпорядчого рішення замовника або іншого документа готується уповноваженою особою або іншою службовою (посадовою) особою замовника та погоджується (затверджується) керівником замовника або іншою особою, визначеною керівником замовника.  

Звіт про виконання договору про закупівлю, укладений відповідно до цього пункту, не оприлюднюється замовником в електронній системі закупівель. 

#виключення у закупівлях#відкриті торги#допорогові закупівлі#закупівлі через електронний каталог#навчання для початківців#основи закупівель#планування закупівель#прямий договір

пов'язані статті

Публічна офертаПолітика конфіденційностіДля авторівКонтакти

© 2025 TNDR. Освітня платформа у сфері публічних (державних) закупівель. ТНДР.

Visa & Mastercard