Цивільно — правові угоди: це закупівля чи ні?
У замовника, як підприємства, установа чи організація у силу тих чи інших причин може виникнути необхідність у закупівлі робіт чи послуг у фізичної особи за договори цивільно – правового характеру, відповідно у таких замовників виникає питання, а чи є така закупівля «закупівлею» з точки зору Закону України «Про публічні закупівлі» з урахуванням Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабміну № 1178 від 12.10.2022 (далі – Особливості).
У даному матеріалі розберемося із правовою природою договору цивільно – правового характеру та з’ясуємо чи поширюється дія Закону з урахуванням Особливостей на такі закупівлі, та які дії має здійснити замовник при такій закупівлі.
Що ж таке договір цивільно – правового характеру?
На жаль, алезаконодавець не навів чіткого визначення договору цивільно – правового характеру (або цивільно - правовий договір) (надалі – Договір ЦПХ), при цьому потрібно врахувати, що в таких відносинах приймають участь фізичні особи та юридичні особи, то в такому випадку сторони визначають зміст такого договору згідно положень Цивільного кодексу України, а саме главами 52, 61 та 63 ЦКУ.
Найбільш поширеніші договори, які укладаються замовниками є:
- договір про виконання робіт - до таких договорів застосовуються положення глави 61 Цивільного кодексу України, які визначають вимоги до договору підряду;
- договір про надання послуг - до таких договорів застосовуються положення глави 63 Цивільного кодексу України, які визначають вимоги до договору про надання послуг.
Таким, чином можна зробити висновок, що Договір ЦПХ – домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов'язків. Предметом Договору ЦПХ може бути виконання робіт чи надання послуг та укладатися у формі договору підряду (про виконання робіт) або надання послуг.
Тобто укладаючи Договір ЦПХ будь-яке підприємство, установа чи організація, яка є стороною такого договору не вважається роботодавцем з точки зору трудового законодавства, та є замовником закупівлі таких робіт чи послуг, яка передбачає оплату за виконанні роботи або надану послугу.
Чи поширюється дія Особливостей на таку закупівлю?
Пункт 1 Особливостей визначає, що ці особливості встановлюють порядок та умови здійснення публічних закупівель (далі - закупівлі) товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі» (далі - Закон), із забезпеченням захищеності таких замовників від воєнних загроз на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування. У свою чергу, Закон визначає правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави, територіальних громад та об'єднаних територіальних громад.
Замовники, що зобов'язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, проводять закупівлі відповідно до Закону з урахуванням цих особливостей.
Таким чином, і Закон і Особливості застосовуються для здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб замовника на якого поширюється дія Закону.
Звичайно, Законом передбаченні випадки коли дія Закону не поширюється. Такі випадки передбаченні частинами 5 та 6 Закону. Проте, закупівля послуг та / або робіт за Договорами ЦПХ під виключеннями наведеними за предметами не підпадає.
Замовник може задати питання, а те що стороною договору є фізична особа, цей факт впливає на виключення? Керуючись пунктом 2 Особливостей, звертаємося до визначень наведених у Законі. Хто такий учасник закупівлі? Учасник процедури закупівлі / спрощеної закупівлі (далі - учасник) - фізична особа, фізична особа - підприємець чи юридична особа - резидент або нерезидент, у тому числі об'єднання учасників, яка подала тендерну пропозицію / пропозицію або взяла участь у переговорах у разі застосування переговорної процедури закупівлі (пункт 37 частини 1 статті 1 Закону).
Тобто, із наведеного можна дійти висновку, що закупівля послуг та / або робіт Договорами ЦПХ, здійснюється у відповідності до вимог Закону та Особливостей, як потреба яка забезпечується замовником, відповідно є публічною закупівлею.
Дії замовника задля здійснення закупівлі послуг та робіт по цивільно – правових договорах
Крок 1. Визначити потребу у закупівлі послуг та / або робіт та очікувану вартість такої закупівлі. Детальніше про планування закупівель читайте у статті «Планування закупівель за Особливостями».
Крок 2. Визначаємо вид закупівлі виходячи з вартісних меж визначених Особливостями та включаємо закупівлю до річного плану закупівлі замовника.
Крок 3. Проводим закупівлю.
Крок 4. Укладаємо договір або договір про закупівлю.
пов'язані статті
18 жовт.
Чи можна закуповувати продуктові набори через відкриті торги, якщо в них входять товари із переліку Додатку 2 до Особливостей28 серп.
Практика ДАСУ та АМКУ щодо формування та оприлюднення ТД з урахуванням останніх змін28 листоп.
Суперечності у застосуванні заборон та підстави для відхилення тендерної пропозиції учасника07 листоп.
Чи може замовник паралельно оголосити ще одні торги, оскільки учасником подана скарга до АМКУ розгляд якої може затягнутися, а предмет закупівлі вже потрібен01 серп.
Проблеми при закупівлі лікарських засобів та медичних виробів після законодавчих змін та їх вирішення