Цивільно — правові угоди: це закупівля чи ні?
У замовника, як підприємства, установа чи організація у силу тих чи інших причин може виникнути необхідність у закупівлі робіт чи послуг у фізичної особи за договори цивільно – правового характеру, відповідно у таких замовників виникає питання, а чи є така закупівля «закупівлею» з точки зору Закону України «Про публічні закупівлі» з урахуванням Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабміну № 1178 від 12.10.2022 (далі – Особливості).
У даному матеріалі розберемося із правовою природою договору цивільно – правового характеру та з’ясуємо чи поширюється дія Закону з урахуванням Особливостей на такі закупівлі, та які дії має здійснити замовник при такій закупівлі.
Що ж таке договір цивільно – правового характеру?
На жаль, алезаконодавець не навів чіткого визначення договору цивільно – правового характеру (або цивільно - правовий договір) (надалі – Договір ЦПХ), при цьому потрібно врахувати, що в таких відносинах приймають участь фізичні особи та юридичні особи, то в такому випадку сторони визначають зміст такого договору згідно положень Цивільного кодексу України, а саме главами 52, 61 та 63 ЦКУ.
Найбільш поширеніші договори, які укладаються замовниками є:
- договір про виконання робіт - до таких договорів застосовуються положення глави 61 Цивільного кодексу України, які визначають вимоги до договору підряду;
- договір про надання послуг - до таких договорів застосовуються положення глави 63 Цивільного кодексу України, які визначають вимоги до договору про надання послуг.
Таким, чином можна зробити висновок, що Договір ЦПХ – домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов'язків. Предметом Договору ЦПХ може бути виконання робіт чи надання послуг та укладатися у формі договору підряду (про виконання робіт) або надання послуг.
Тобто укладаючи Договір ЦПХ будь-яке підприємство, установа чи організація, яка є стороною такого договору не вважається роботодавцем з точки зору трудового законодавства, та є замовником закупівлі таких робіт чи послуг, яка передбачає оплату за виконанні роботи або надану послугу.
Чи поширюється дія Особливостей на таку закупівлю?
Пункт 1 Особливостей визначає, що ці особливості встановлюють порядок та умови здійснення публічних закупівель (далі - закупівлі) товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі» (далі - Закон), із забезпеченням захищеності таких замовників від воєнних загроз на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування. У свою чергу, Закон визначає правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави, територіальних громад та об'єднаних територіальних громад.
Замовники, що зобов'язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, проводять закупівлі відповідно до Закону з урахуванням цих особливостей.
Таким чином, і Закон і Особливості застосовуються для здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб замовника на якого поширюється дія Закону.
Звичайно, Законом передбаченні випадки коли дія Закону не поширюється. Такі випадки передбаченні частинами 5 та 6 Закону. Проте, закупівля послуг та / або робіт за Договорами ЦПХ під виключеннями наведеними за предметами не підпадає.
Замовник може задати питання, а те що стороною договору є фізична особа, цей факт впливає на виключення? Керуючись пунктом 2 Особливостей, звертаємося до визначень наведених у Законі. Хто такий учасник закупівлі? Учасник процедури закупівлі / спрощеної закупівлі (далі - учасник) - фізична особа, фізична особа - підприємець чи юридична особа - резидент або нерезидент, у тому числі об'єднання учасників, яка подала тендерну пропозицію / пропозицію або взяла участь у переговорах у разі застосування переговорної процедури закупівлі (пункт 37 частини 1 статті 1 Закону).
Тобто, із наведеного можна дійти висновку, що закупівля послуг та / або робіт Договорами ЦПХ, здійснюється у відповідності до вимог Закону та Особливостей, як потреба яка забезпечується замовником, відповідно є публічною закупівлею.
Дії замовника задля здійснення закупівлі послуг та робіт по цивільно – правових договорах
Крок 1. Визначити потребу у закупівлі послуг та / або робіт та очікувану вартість такої закупівлі. Детальніше про планування закупівель читайте у статті «Планування закупівель за Особливостями».
Крок 2. Визначаємо вид закупівлі виходячи з вартісних меж визначених Особливостями та включаємо закупівлю до річного плану закупівлі замовника.
Крок 3. Проводим закупівлю.
Крок 4. Укладаємо договір або договір про закупівлю.
пов'язані статті
21 листоп.
Суперечливі позиції: ДАСУ зобов’язало відмінити закупівлю, проте АМКУ визнало відміну неправомірною18 жовт.
Чи можна закуповувати продуктові набори через відкриті торги, якщо в них входять товари із переліку Додатку 2 до Особливостей28 серп.
Практика ДАСУ та АМКУ щодо формування та оприлюднення ТД з урахуванням останніх змін28 листоп.
Суперечності у застосуванні заборон та підстави для відхилення тендерної пропозиції учасника07 листоп.
Чи може замовник паралельно оголосити ще одні торги, оскільки учасником подана скарга до АМКУ розгляд якої може затягнутися, а предмет закупівлі вже потрібен