Чи вважають контролюючі органи та суди технічні / механічні помилки підставою для відхилення
Визначення та перелік технічних / механічних помилок Закон та Особливості не містять, тому кожного разу замовнику доводиться вагатися: зможе він у разі перевірки довести наявність, до прикладу описки, чи все ж варто приймати більш радикальні рішення щодо закупівлі.
Тому доречним буде дослідити практику АМКУ, ДАСУ та суду щодо даного питання. Тож звернемось до реальних прикладів.
Коментар: згідно з пунктом 5 Порядку розміщення інформації про публічні закупівлі, затвердженого наказом Міністерства економіки від 11.06.2020 №1082 (далі - Порядок № 1082) замовник самостійно та безоплатно розміщує/оприлюднює інформацію, а за нормою пункту 10 Порядку №1082 оприлюдненням/розміщенням інформації вважається її наявність в електронній системі закупівель в інтерактивному режимі реального часу.
Відповідно до пункту 6 Порядку №1082 у разі технічного збою під час унесення та/або заповнення інформації через автоматизоване робоче місце, що призводить до того, що інформація не розміщується або не оприлюднюється на веб порталі чи в електронній системі закупівель, замовник отримує технічну підтримку на авторизованому електронному майданчику, на якому здійснюється внесення та заповнення інформації документів, а також у разі потреби замовник здійснює свої дії повторно відповідно до вимог та в межах строків, установлених Законом.
Також, згідно з пунктом 21 Порядку функціонування електронної системи закупівель та проведення авторизації електронних майданчиків, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 24.02.2016 №166, оператор електронного майданчика повинен забезпечити для замовників на безоплатній основі можливість вчинення усіх необхідних дій для проведення закупівлі та виконання інших вимог, встановлених Законом.
Однак, в даній закупівлі, аудитори не врахували відповідь від авторизованого електронного майданчика, що фактично підтверджує факт відсутності в діях замовника порушення. Попри таку позицію ДАСУ все ж рекомендуємо у разі технічного збою направляти запити до авторизованого електронного майданчика з метою отримання документального підтвердження такого збою. По-перше, аналізом інших моніторингів встановлено, що аудитори кваліфікували схожі порушення, обгрунтовуючи саме відсутністю документального підтвердження. А в окремих випадках приймали пояснення уповноваженої особи щодо наявності технічного збою навіть без відповідного підтвердження з боку майданчику, про що йдеться в наступному прикладі.
Коментар: як бачимо практика доволі суперечлива, тому радимо все ж звернутися до електронного майданчика. У разі оскарження висновку про результати моніторингу до суду, в замовника є всі шанси відстояти свою позицію, надаючи відповідне підтвердження технічного збою на майданчику.
Витяг із Рішення Чернівецького окружного адміністративного суду у справі від 23 січня 2024 року № 600/5369/23-а: суд зауважує, що оскільки саме на замовника покладено обов`язок оприлюднення інформації щодо закупівлі, то саме замовник мав слідкувати за фактичним оприлюдненням такої інформації, а у випадку виявлення її не оприлюднення - своєчасно вживати відповідних заходів, зокрема, шляхом звернення до авторизованого електронного майданчика на предмет забезпечення оприлюднення ним необхідної інформації.
…Стосовно тверджень позивача про збій у роботі авторизованого електронного майданчика, то такі суд оцінює критично, адже на їх підтвердження не надано жодних належних та достовірних доказів. Отже, такі доводи є необґрунтованими.
Коментар: дана ситуація є досить показовою з точки зору повноти дій замовника, який і звернувся за техпідтримкою до майданчика (в результаті мав документальне підтвердження збою в роботі), і направив відповідь на електронну адресу учасника, і все ж надав відповідь в електронній системі, коли з'явилася така можливість.
Тому замовникам у подібних випадках неможливості вчинити певні дії протягом законодавчо встановленого строку потрібно таку неможливість обов’язково підтверджувати, щоб уникнути відповідальності або ж відмінити процедуру закупівлі на підставі підпункту 2 пункту 50 Особливостей, а саме: неможливості усунення порушень, що виникли через виявлені порушення вимог законодавства у сфері публічних закупівель, з описом таких порушень.
Доречі, зручно шукати актуальні висновки ДАСУ та рішення Органу оскарження щодо будь-якої ситуації на Clarity App
Коментар: в останній закупівлі, здавалося б, звичайна механічна помилка призвела до серйозного порушення. Як діяти в такій ситуації залежатиме від етапу, на якому помилка виявлена замовником:
- якщо не минув строк для оприлюднення договору про закупівлю, то в такому випадку уповноважена особа таку помилку може виправити шляхом повторного завантаження договору про закупівлю через функціонал електронного майданчика “Повідомлення про внесення змін до договору”. В такому випадку також варто скласти протокол про наявність технічної механічної помилки, який також можна довантажити разом із договором про закупівлю;
- якщо строк для оприлюднення договору про закупівлю минув - найбезпечніший варіант це розірвати такий договір та оголосити нову закупівлю;
- якщо строк для оприлюднення договору про закупівлю минув, тоді ризиковим варіантом буде лишити все як є. Але, у разі моніторингу закупівлі ми бачимо, що помилки ДАСУ розцінює як порушення у сфері публічних закупівель. Правовий наслідок це застосування адміністративної відповідальності до уповноваженої особи та вимога у висновку перевіряючих розірвати договір про закупівлю.
пов'язані статті
12 груд.
У складі ТП наданий протокол випробувань із характеристиками відмінними від предмета закупівлі12 груд.
Правильно вказуємо строк поставки товарів, виконання робіт, надання послуг при здійсненні закупівель на 2025 рік09 груд.
Замовник відмінив відкриті торги після визначення переможця: чи може переможець стягнути із замовника суму збитків у вигляді упущеної вигоди03 груд.
ДАСУ зобов’язує замовника розірвати договір / договір про закупівлю, але такий договір уже повністю виконаний02 груд.
10 тестів щодо визначення переможця у відкритих торгах