Статті

Чи правомірно відміняти закупівлю під час оскарження

1
82

Процес оскарження закупівлі тягне за собою необхідність здійснення замовником ряду відповідних дій, передбачених законодавчими нормами, в тому числі Законом України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) з урахуванням Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України від 25.12.2015 № 922-VIII «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості). 

В той же час серед законодавчих вимог можна віднайти й такі, що напряму забороняють закупівельнику вчиняти певні дії, допоки не завершиться процес оскарження закупівлі. Тож пропонуємо розглянути чи має право уповноважена особа прийняти рішення щодо відміни закупівлі у період розгляду скарги щодо цієї ж закупівлі. 

Законодавчі норми щодо оскарження відкритих торгів 

У відповідності до пункту 55 Особливостей, оскарження відкритих торгів відбувається відповідно до статті 18 Закону з урахуванням цих особливостей. 

Нагадуємо, що органом оскарження визначено Антимонопольний комітет України, про що зазначено у пункті 17 частини 1 статті 1 Закону, а також у положеннях Закону України «Про Антимонопольний комітет України». 

Згідно частини 1 статті 18 Закону, Антимонопольний комітет України як орган оскарження з метою неупередженого та ефективного захисту прав і законних інтересів осіб, пов'язаних з участю у процедурах закупівлі, утворює Комісію (комісії) з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель та здійснює інші повноваження, визначені цим Законом та Законом України «Про Антимонопольний комітет України». Рішення Комісії з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель ухвалюються від імені Антимонопольного комітету України. 

Повноваження, порядок утворення та функціонування Комісії з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель встановлюються відповідно до цього Закону та Закону України «Про Антимонопольний комітет України». 

З вищезазначеного випливає, що подати скрагу через електронну систему закупівель можна виключно щодо процедури закупівлі. 

У відповідності до пункту 13 частини 1 статті 1 Закону, конкурентна процедура закупівлі – здійснення конкурентного відбору учасників за процедурами закупівлі відкритих торгів, торгів з обмеженою участю та конкурентного діалогу. 

Керуючись нормами Закону із врахуванням Особливостей, наразі замовнику доступні такі процедури закупівлі, як відкриті торги із врахуванням особливостей та відкриті торги з публікацією англійською мовою. 

В цілому процес оскарження процедури закупівлі розпочинається у момент, коли скарга вноситься у реєстр скарг. Звертаючись до пункту 57 Особливостей, після здійснення оплати скарга автоматично вноситься до реєстру скарг і формується її реєстраційна картка, яка разом із скаргою автоматично оприлюднюється в електронній системі закупівель.  

Процес оскарження, а також перелік дій замовника у разі отримання скарги детально описаний у матеріалі «Алгоритм дій замовника щодо оскарження закупівлі»

Перелік випадків, у яких замовник може відмінити процедуру закупівлі 

Звертаючись до пункту 50 Особливостей, замовник відміняє відкриті торги у разі: 

  1. відсутності подальшої потреби в закупівлі товарів, робіт чи послуг; 
  2. неможливості усунення порушень, що виникли через виявлені порушення вимог законодавства у сфері публічних закупівель, з описом таких порушень; 
  3. скорочення обсягу видатків на здійснення закупівлі товарів, робіт чи послуг; 
  4. коли здійснення закупівлі стало неможливим внаслідок дії обставин непереборної сили; 
  5. подання для участі у відкритих торгах, передбачених абзацом другим пункту 25 цих особливостей, менше двох тендерних пропозицій. 

У разі відміни відкритих торгів замовник протягом одного робочого дня з дати прийняття відповідного рішення зазначає в електронній системі закупівель підстави прийняття такого рішення. 

При формуванні протоколів щодо відміни процедури закупівлі відкритих торгів замовник може скористатись прикладами документів, розміщених за посиланням

Чи передбачена можливість відміни процедури закупівлі під час оскарження закупівлі? 

Згідно положень пункту 67 Особливостей, розгляд скарги зупиняє перебіг строків, установлених: 

  • частиною 10 статті 29 Закону (строк для розгляду тендерної пропозиції); 
  • абзацом 4 пункту 49 цих особливостей (строк для укладення договору про закупівлю). 

Перебіг зазначених строків продовжується з дня, наступного за днем прийняття рішення органом оскарження за результатами розгляду скарги, рішення про припинення розгляду скарги або рішення про залишення скарги без розгляду. Вірно розрахувати момент відновлення перебігу строків закупівлі можна ознайомившись із матеріалом «Коли відновлюється перебіг строків при оскарженні закупівлі»

В той же час після оприлюднення в електронній системі закупівель скарги електронна система закупівель автоматично зупиняє початок електронного аукціону (якщо відкриті торги проводяться із застосуванням електронного аукціону) / не розкриває інформацію, зазначену в тендерній пропозиції (тендерних пропозиціях), у тому числі інформацію про ціну / приведену ціну тендерної пропозиції (тендерних пропозицій) (якщо відкриті торги проводяться без застосування електронного аукціону) та не оприлюднює рішення замовника про відміну відкритих торгів, договір про закупівлю і звіт про результати проведення закупівлі з використанням електронної системи закупівель. 

Замовнику забороняється вчиняти будь-які дії та приймати будь-які рішення щодо процедури закупівлі, у тому числі приймати рішення про відміну відкритих торгів, укладення договору про закупівлю, крім дій, спрямованих на усунення порушень, зазначених у скарзі. 

Отже дії замовника щодо прийняття та оприлюднення в електронній системі закупівель рішення щодо відміни процедури закупівлі відкриті торги напряму суперечать вимогам пункту 67 Особливостей. Також відповідно до вищезазначених норм, електронна система закупівель технічно не дозволить замовнику оприлюднити рішення про відміну закупівлі до моменту завершення процесу оскарження. 

Підсумки 

Звертаючись до норм Закону з урахуванням Особливостей, під час оскарження процедури закупівлі, замовник повинен вчинити ряд відповідних дій, передбачених законодавчими нормами, а також може вчиняти дії, спрямовані на усунення порушень, зазначених у скарзі. Проте, окрім дозволених кроків, законодавство містить ще й перелік заборонених для замовника дій. 

Відповідно до вимог пункту 67 Особливостей, замовнику забороняється вчиняти дії та приймати рішення щодо процедури закупівлі, якщо мова йде про відміну відкритих торгів. Більше того після оприлюднення в електронній системі закупівель скарги електронна система закупівель не оприлюднює рішення замовника про відміну відкритих торгів. 

Відповідно до вищезазначених положень замовник не має ні законодавчої підстави, ні технічної можливості для прийняття та оприлюднення рішення щодо відміни процедури закупівлі. Порушення таких вимог доцільно сприймати як порушення норм пункту 67 Особливостей, а також статті 18 Закону. 

#відкриті торги#відміна відкритих торгів#практика оскарження#строки у закупівлях

пов'язані статті

Публічна офертаПолітика конфіденційностіДля авторівКонтакти

© 2025 TNDR. Освітня платформа у сфері публічних (державних) закупівель. ТНДР.

Visa & Mastercard