БЕБ не рекомендує замовнику укладати договір за результатами здійснення закупівлі через виявлені порушення: чи присутні підстави для відміни закупівлі у зв’язку із неможливістю усунення порушень
У відповідності до підпункту 2 пункту 50 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості) замовник відміняє відкриті торги у разі:
2) неможливості усунення порушень, що виникли через виявлені порушення вимог законодавства у сфері публічних закупівель, з описом таких порушень.
Так, в статті Відміна відкритих торгів у зв’язку з неможливості усунення порушень, що виникли через виявлені порушення вимог законодавства у сфері публічних закупівель як підстава для відміни відкритих торгів було з’ясовано, що відмінити відкриті торги згідно розглядуваної норми замовник може при дотриманні наступних умов:
- замовник не може усунути порушення, які ним виявлені на певному етапі закупівлі;
- виявлено порушення;
- порушення повинні бути вимог законодавства у сфері публічних закупівель;
- потрібно описати такі порушення.
Однією з умов, наявність якої є необхідною при відміні відкритих торгів, є виявлення порушення. При цьому, дана норма не деталізує яким суб’єктом повинні бути виявлені порушення. Тому вбачається, що порушення може бути виявлено замовником або учасником або ж будь-яким органом – Державною аудиторською службою України, Комісією Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель (далі-Комісія) тощо.
Водночас досить часто правоохоронні органи під час здійснення закупівель звертаються до замовників щодо виявлення ними певних порушень при здійсненні закупівлі.
При цьому, про взаємодію замовника із ДАСУ, АМКУ, ДКСУ та правоохоронними органами читайте в статті Алгоритм взаємодії замовника з ДАСУ, АМКУ, ДКСУ та правоохоронними органами.
Та чи може замовник відмінити відкриті торги на підставі такого запиту?
Далі пропонуємо розглянути позицію Комісії щодо відміни відкритих торгів на підставі підпункту 2 пункту 50 Особливостей на підставі листа Бюро економічної безпеки України (далі-БЕБ), в якому БЕБ зазначило про порушення, які були здійснені замовником під час здійснення закупівлі та не рекомендувало учаснику укладати договір.
Як було зазначено на початку статті однією з умов для відміни відкритих торгів на підставі підпункту 2 пункту 50 Особливостей є виявлення порушення законодавства з публічних закупівель замовником або ж будь-яким органом, установою, до прикладу, таким органом може виступати Бюро економічної безпеки України, яке є центральним органом виконавчої влади, на який покладаються завдання щодо протидії правопорушенням, що посягають на функціонування економіки держави.
В даному рішенні Комісії БЕБ проаналізувало закупівлю та в листі, адресованому замовнику, не зобов’язувало замовника безпосередньо відмінити закупівлю на підставі підпункту 2 пункту 50 Особливостей, однак рекомендувало розглянути доцільність укладення договору або ж припинити зобов’язання в разі, укладення договору.
І відповідно на підставі даного листа замовником було відмінено відкриті торги.
Однак Комісія не погодилась з таким обгрунтуванням відміни закупівлі, адже, на переконання Комісії, безпосередньо в листі не зазначалося про необхідність відміни закупівлі, а також до укладення договору в замовника є можливість відхилення тендерної пропозиції переможця.
Таким чином, вбачається, що листи/звернення ДАСУ та інших державних органів, як мало місце в розглянутому рішенні Комісії, можуть слугувати передумовою для відміни відкритих торгів на підставі підпункту 2 пункту 50 Особливостей, і які замовники повинні враховувати.
Проте замовникам розглядаючи такі звернення слід також аналізувати порушення, які були ними здійснені, зокрема, на предмет (не) можливості відміни закупівлі на підставі підпункту 2 пункту 50 Особливостей, оскільки Комісія доволі критично оцінює можливість відміни закупівлі розглядуваної норми.
В свою чергу, при наявності порушення законодавства з публічних закупівель, про яке замовнику сповіщає ДАСУ/БЕБ, або ж будь-який інший орган та неможливості усунути такі порушення на певному етапі закупівлі, замовнику все ж потрібно відміняти закупівлю, оскільки підпункт 2 пункту 50 Особливостей саме зобов’язує вчиняти такі дії.
пов'язані статті
09 черв.
Що слід вважати належним обґрунтуванням продовження строку розгляду тендерної пропозиції та строку укладення договору з урахуванням практики ДАСУ06 черв.
Чи можна укласти допороговий договір після відмінених відкритих торгів за тим самим предметом закупівлі05 черв.
Відхилення учасника процедури закупівлі, як такого що не надав забезпечення тендерної пропозиції, якщо таке забезпечення вимагалося замовником05 черв.
Сертифікат якості та сертифікат відповідності: що це та яку інформацію можуть підтвердити04 черв.
Чи може відпустка, лікарняний чи інша причина відсутності уповноваженої особи бути підставою для продовження строку розгляду тендерних пропозицій