Застосування електронного каталогу та відкритих торгів за одним предметом закупівлі
Пунктом 10 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабміну від 12.10.2022 № 1178 (зі змінами) (далі – Особливості) визначенні види закупівель, які замовник застосовує у разі якщо вартісні межі дорівнюють або перевищують межі, які визначенні даним пунктом Особливостей. Зазначеним пунктом 10 Особливостей визначено два види таких закупівель, як відкриті торги, та / або електронний каталог. Так, як зміст норми містить слова «та / або» чимало замовників читають положення пункту 10 Особливостей так, що замовник може здійснювати закупівлі товарів, робіт та послуг як за відритими торгами та і через електронний каталог, і що важливе, що такі види закупівель застосовуються до одного предмету закупівлі. У даному матеріалі розглянемо (не)можливість застосовування замовником дві різні закупівлі за одним предметом закупівлі.
Що ж визначено пунктом 10 Особливостей?
Пункт 10 Особливостей, визначив, що замовники, у тому числі централізовані закупівельні організації, здійснюють закупівлі товарів і послуг (крім послуг з поточного ремонту, предмет закупівлі яких визначається відповідно до пункту 3 розділу II Порядку визначення предмета закупівлі, затвердженого наказом Мінекономіки від 15.04.2020 № 708 (далі - послуги з поточного ремонту), вартість яких становить або перевищує 100 тис. грн, послуг з поточного ремонту, вартість яких становить або перевищує 200 тис. грн, робіт, вартість яких становить або перевищує 1,5 млн грн, шляхом застосування відкритих торгів у порядку, визначеному цими особливостями, та / або шляхом використання електронного каталогу для закупівлі товару відповідно до порядку, встановленого постановою Кабінету Міністрів України від 14.09.2020 № 822 «Про затвердження Порядку формування та використання електронного каталогу», з урахуванням положень, визначених особливостями.
Так, нормою визначено:
- різні типи закупівель: товари, послуги, поточний ремонт, роботи;
- вартісні межі за кожним таким типом закупівлі;
- види закупівель: відкриті торги та / або електронний каталог;
- порядок визначення предмету закупівлі для поточного ремонту;
- порядок проведення відкритих торгів, тобто у порядку, визначеному цими особливостями;
- порядок проведення закупівлі шляхом використання електронного каталогу для закупівлі товару, тобто відповідно до порядку, встановленого постановою Кабінету Міністрів України від 14.09.2020 № 822 «Про затвердження Порядку формування та використання електронного каталогу» (надалі – Постанова № 822), з урахуванням положень, визначених особливостями.
Чому потрібно розкладати як кажуть «по поличках» норму? Щоб зрозуміти всі умови які визначенні такою нормою та що слід врахувати під час її застосування.
Що враховуємо при прийнятті рішення щодо застосування виду закупівлі?
Перше, тип закупівлі. Обирати вид закупівлі, а це відкриті торги чи електронний каталог, можливо лише коли предмет закупівлі є товар. Чому так?
Відповідно до пункту 8 частини 1 статті 1 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі - Закон) електронний каталог - систематизована база актуальних пропозицій, що формується та супроводжується централізованою закупівельною організацією в електронній системі закупівель та використовується замовником з метою відбору постачальника товару (товарів), вартість якого (яких) є меншою за вартість, що встановлена у пунктах 1 - 3 частини 1 статті 3 цього Закону. Забезпечення функціонування електронного каталогу здійснюється, у тому числі за рахунок надання авторизованим електронним майданчикам платного доступу до нього. Для замовників користування електронним каталогом є безоплатним.
У пункті 10 Особливостей чітко визначено, що закупівля шляхом використання електронного каталогу для закупівлі товару.
Друге, порядок планування та обрання виду закупівлі. Кожна закупівля, яка проводиться замовником складається із декількох етапів: планування, вибір закупівлі, проведення закупівлі і виконання договору про закупівлю.
За правилами пункту 14 Особливостей, закупівля відповідно до цих особливостей здійснюється замовником на підставі наявної потреби або у разі планової потреби наступного року (планових потреб наступних періодів). Запланована закупівля, незалежно від її вартості, включається до річного плану закупівель замовника відповідно до статті 4 Закону. Статтею 4 Закону визначено, що закупівля здійснюється відповідно до річного плану. У річному плані повинна міститися інформація, визначена частиною 2 статті 4 Закону, в тому числі:
- назва предмета закупівлі із зазначенням коду за Єдиним закупівельним словником (у разі поділу на лоти такі відомості повинні зазначатися стосовно кожного лота) та назви відповідних класифікаторів предмета закупівлі і частин предмета закупівлі (лотів) (за наявності).
Що ж таке предмет закупівлі? Предмет закупівлі - товари, роботи чи послуги, що закуповуються замовником у межах єдиної процедури закупівлі або в межах проведення спрощеної закупівлі, щодо яких учасникам дозволяється подавати тендерні пропозиції / пропозиції або пропозиції на переговорах (у разі застосування переговорної процедури закупівлі). Предмет закупівлі визначається замовником у порядку, встановленому Уповноваженим органом, із застосуванням Єдиного закупівельного словника, затвердженого у встановленому законодавством порядку (пункт 22 частини 1 статті 1 Закону);
- вид закупівлі та орієнтовний початок проведення: …….
Особливостями у пункті 10 визначено два види закупівель:
- відкриті торги, які проводяться у порядку визначеному Особливостями;
- закупівля через електронний каталог для закупівлі товару відповідно до порядку, встановленого Постановою 822.
Якщо з відкритими торгами, порядок зрозумілий, то порядок застосування електронного каталогу має свої особливості, які визначенні у Постанові № 822.
Пунктами 53 – 56 Постанови № 822 передбачено здійснення закупівель через електронний каталог двома способами:
1) відбір постачальника шляхом формування замовлення в електронному каталозі з дотриманням принципів здійснення закупівель, визначених статтею 5 Закону, - для закупівель товарів, вартість яких не перевищує 50 тис. грн;
2) відбір постачальника шляхом запиту ціни пропозицій постачальників - для здійснення закупівлі товару, вартість якого дорівнює або перевищує 50 тис. грн та єменшою, ніж 200 тис. грн, для замовників, визначених пунктами 1 - 3 частини 1 статті 2 Закону, та меншою, ніж 1 млн. гривень для замовників, визначених пунктом 4 частини 1 статті 2 Закону.
Тобто, якщо замовником проводиться закупівля товару річна потреба по вартісних межах перевищує 100 тис. грн у такому випадку така закупівля проводиться через відбір постачальника шляхом запиту цінових пропозицій.
Важливо! Пункт 6 Особливостей визначив, що замовник не має права ділити предмет закупівлі на частини з метою уникнення проведення процедури закупівлі відкриті торги / використання електронного каталогу (у разі закупівлі товару), визначеної цими особливостями.
Проте, реальність замовників на сьогоднішній день така, що визначаючи свою потреба та плануючи закупівлю вони змушенні враховувати також і розмір затверджених бюджетних видатків (у разі якщо такий замовник проводить оплати через казначейство). Якщо і річна потреба у закупівлі товару, роботи чи послузі замовника буде складати 500 тис. грн, а фактичні затвердженні видатки будуть становити 200 тис. грн, то такий замовник зможе зареєструвати зобов’язання лише у межах затверджених видатків.
Що ж, скеровуємося до положень пункту 10 Особливостей, яким визначено, що замовники, у тому числі централізовані закупівельні організації, здійснюють закупівлі товарів і послуг (крім послуг з поточного ремонту), вартість яких становить або перевищує 100 тис. грн, послуг з поточного ремонту, вартість яких становить або перевищує 200 тис. грн, робіт, вартість яких становить або перевищує 1,5 млн грн, шляхом застосування відкритих торгів у порядку, визначеному цими особливостями, та / або шляхом використання електронного каталогу для закупівлі товару.
Тобто, законодавець прописуючи «та / або» допустив застосування як відкритих торгів та / або електронний каталогу з умовою дотримання вимог щодо пункту 6 Особливостей щодо поділу предмету закупівлі.
Що означає дотриматися вимог пункту 6 Особливостей? Розберемо на прикладі.
Приклад:
У замовника є річна потреба у закупівлі продуктів харчування і за одним предметом закупівлі (за одним кодом ЄЗС) річна потреба якого дорівнює вартості 120 тис. грн. Але затвердженні видатки на момент проведення закупівлі становлять 40 тис. грн. Як правильно визначити вид закупівлі? Керуючись пунктом 10 Особливостей, замовник враховуючи вартісні межі річної потреби має провести відкриті торги навіть на суму 40 тис. грн. або застосувати електронний каталог. При цьому у разі якщо замовник прийме рішення провести закупівлю через електронний каталог, то в такому випадку має бути застосована закупівля шляхом застосування запиту цінових пропозицій, враховуючи вартісні межі річної потреби та приписи пункту 56 Постанови № 822.
Третє, вартісні межі предмету закупівлі. Вартісні межі, які встановленні у пункті 10 Особливостей для товару, це є вартість яка становить або перевищує 100 тис. грн.
Тобто, Особливостями встановлена вартісна межа від якої замовником застосовується або відкриті торги або електронний каталог та на не встановлені граничні межі застосування таких закупівель. Тому, замовник читаючи дану норму може дійти хибного висновку, що останній може застосувати як відкриті торги так і електронний каталог без обмежень по вартісних межах.
При цьому, норми пункту 10 Особливостей у разі здійснення закупівель шляхом використання електронного каталогу для закупівлі товару скеровує замовника до порядку, встановленого Постановою № 822. Які вартісні межі встановленні Постановою № 822?
Пунктом 56 Постанови № 822 передбачено у разі здійснення закупівлі товару, вартість якого дорівнює або перевищує 50 тис. грн та є меншою, ніж 200 тис. грн, для замовників, визначених пунктами 1-3 частини 1 статті 2 Закону, та меншою, ніж 1 млн. грн для замовників, визначених пунктом 4 частини 1 статті 2 Закону, замовник здійснює відбір постачальника шляхом запиту ціни пропозицій постачальників.
Таким чином, вбачається, що замовник здійснює закупівлю товару шляхом застосування:
- відкритих торгів у разі якщо вартість закупівлі дорівнює або перевищує 100 тис. грн та не обмежуючи граничними вартісними межами
та / або
- електронний каталог шляхом запиту ціни пропозиції у разі якщо вартість закупівлі дорівнює або перевищує 100 тис. грн та є меншою, ніж 200 тис. грн, для звичайних замовників, та меншою, ніж 1 млн. грн для замовників в окремих сферах господарювання.
Тобто, враховуючи наведене замовник може здійснювати закупівлю товару річна потреба, якого дорівнює або перевищує 100 тис. грн:
- шляхом застосування відкритих торгів не обмежуючи граничними вартісними межами;
- через електронний каталог шляхом запиту ціни пропозиції у разі якщо вартість закупівлі є меншою, ніж 200 тис. грн., для звичайних замовників, та меншою, ніж 1 млн. грн для замовників в окремих сферах господарювання.
Підсумки
- Замовник може здійснити закупівлю товару застосувавши як відкриті торги та / або електронний каталог по одному предмету закупівлі з умовою дотримання вимог щодо пункту 6 Особливостей щодо поділу предмету закупівлі.
- Закупівля товару через електронний каталог шляхом запиту ціни пропозицій здійснюється у разі якщо річна потреба такого товару у вартісних межах дорівнює або перевищує 100 тис. грн. та є меншою, ніж 200 тис. грн, для звичайних замовників, та меншою, ніж 1 млн. грн для замовників в окремих сферах господарювання.
пов'язані статті
07 берез.
Типові дискримінаційні умови тендерної документації при встановленні кваліфікаційних критеріїв07 берез.
Загальний алгоритм здійснення публічних закупівель06 берез.
Дії замовника, якщо порушено строки під час проведення відкритих торгів05 берез.
Як реєстр документів допомагає у розгляді тендерних пропозицій учасників + приклад реєстру документів04 берез.
Чи є порушенням закупівля послуг та робіт з одним кодом ДК