Статті

Закупівля авторського нагляду при закупівлі робіт: визначаємо головне 

4
408

Пункт 22 частини 1 статті 1 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі-Закон) визначає, що предмет закупівлі - товари, роботи чи послуги, що закуповуються замовником у межах єдиної процедури закупівлі або в межах проведення спрощеної закупівлі, щодо яких учасникам дозволяється подавати тендерні пропозиції/пропозиції або пропозиції на переговорах (у разі застосування переговорної процедури закупівлі). Предмет закупівлі визначається замовником у порядку, встановленому Уповноваженим органом, із застосуванням Єдиного закупівельного словника, затвердженого у встановленому законодавством порядку. 

Значна частина предметів закупівлі є роботами згідно пункту 27 частини 1 статті 1 Закону, приміром, реконструкцією, капітальним ремонтом та реставрацією існуючих об’єктів. 

Разом з тим, здійснюючи зазначені види робіт замовники зобов’язані супроводжувати такі роботи супровідними роботами/послугами.  

Так, одним із таких видів робіт/послуг є авторський нагляд. Тому сьогодні розглянемо особливості закупівлі авторського нагляду. 

Правові підстави здійснення авторського нагляду 

Визначаючи правові підстави здійснення авторського нагляду слід звернутися до Закону України «Про архітектурну діяльність», постанови Кабінету Міністрів України від 11.07.2007 № 903 «Про авторський та технічний нагляд під час будівництва об’єкта архітектури» (далі — Постанова № 903), а також Державним стандартом України Н БА.2.2-11:2014 «Настанова щодо проведення авторського нагляду за будівництвом» (далі – ДСТУ Н БА.2.2-11:2014). 

Згідно зі статтею 1 Закону України «Про архітектурну діяльність» архітектурна діяльність - діяльність по створенню об'єктів архітектури, яка включає творчий процес пошуку архітектурного рішення та його втілення, координацію дій учасників розроблення всіх складових частин проектів з планування, забудови і благоустрою територій, будівництва (нового будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту) будівель і споруд, здійснення архітектурно-будівельного контролю і авторського нагляду за їх будівництвом, а також здійснення науково-дослідної та викладацької роботи у цій сфері. 

Стаття 11 Закону України «Про архітектурну діяльність» визначає, що під час будівництва об'єкта архітектури здійснюється авторський та технічний нагляд. 

Авторський нагляд здійснюється архітектором -  автором проекту об'єкта архітектури, іншими  розробниками  затвердженого проекту або уповноваженими особами (далі - генеральний проектувальник) відповідно до законодавства та договору із замовником (забудовником)  протягом усього періоду будівництва і передбачає контроль за відповідністю будівельно-монтажних робіт проекту. 

В пункті 3.2.1 ДСТУ Н БА.2.2-11:2014 йдеться, що авторський нагляд – це контроль, який здійснюється  автором проекту об'єкта будівництва, іншими розробниками затвердженого проекту або уповноваженими ними особами під час будівництва об'єкта відповідно до вимог чинного законодавства та договору із замовником з метою забезпечення відповідності  вико­наних будівельних робіт проектній документації. 

Окрім цього, в пункті 1 Постанови №903 передбачено, що цей порядок визначає механізм здійснення авторського  нагляду під час будівництва об'єкта архітектури (нового будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту будівель і споруд, а також технічного переоснащення діючих підприємств). 

Відповідно до пункту 1.2 авторський нагляд здійснюється на об'єктах будівництва незалежно від їх класу наслідків (відповідальності), категорії складності та форми власності замовника відповідно до вимог Закону України «Про архітектурну діяльність», «Порядку здійснення авторського нагляду під час будів­ництва об'єкта архітектури», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 липня 2007 року № 903 «Про  авторський та технічний нагляд під час будівництва об'єкта архітектури» (далі - Порядок здійснення авторського нагляду під час будівництва об'єкта архітектури). 

Згідно наведених норм видається, що замовники зобов’язані здійснювати закупівлю авторського нагляду при проведенні нового будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту будівель і споруд, а також технічного переоснащення діючих підприємств незалежно від їх класу наслідків (відповідальності), категорії складності та форми власності замовника. 

Хто здійснює авторський нагляд? 

В статті 11 Закону України «Про архітектурну діяльність» визначено, що авторський нагляд здійснюється архітектором - автором проекту об'єкта архітектури, іншими розробниками затвердженого проекту або уповноваженими ними особами. Авторський нагляд здійснюється відповідно до законодавства та договору із замовником. 

Аналогічна норма передбачена в пункті 2 Постанови №903.  

Отож, згідно розглянутої норми вбачається, що законодавство чітко виділяє суб’єктів, які можуть здійснювати авторський нагляд: 

  • автор проекту об'єкта архітектури; 
  • інші розробники затвердженого проекту; 
  • уповноважені ними особи. 

Визначення предмета закупівлі авторського нагляду 

Визначаючи предмет закупівлі авторського нагляду слід насамперед звернутися до приписів норм Закону та Порядку визначення предмета закупівлі, який затверджений наказом Мінекономіки №708 від 15.04.2020 (далі-Порядок №708). 

Відповідно до пункту 22 частини 1 статті 1 Закону предмет закупівлі - товари, роботи чи послуги, що закуповуються замовником у межах єдиної процедури закупівлі або в межах проведення спрощеної закупівлі, щодо яких учасникам дозволяється подавати тендерні пропозиції/пропозиції або пропозиції на переговорах (у разі застосування переговорної процедури закупівлі). Предмет закупівлі визначається замовником у порядку, встановленому Уповноваженим органом, із застосуванням Єдиного закупівельного словника, затвердженого у встановленому законодавством порядку. 

Водночас згідно пункту 27 частини 1 статті 1 Закону роботи - розроблення проектної документації на об’єкти будівництва, науково-проектної документації на реставрацію пам’яток архітектури та містобудування, будівництво нових, розширення, реконструкція, капітальний ремонт та реставрація існуючих об’єктів і споруд виробничого та невиробничого призначення, роботи з будівництва об’єктів з розробленням проектної документації, роботи з нормування в будівництві, геологорозвідувальні роботи, технічне переоснащення діючих підприємств та супровідні роботам послуги, у тому числі геодезичні роботи, буріння, сейсмічні дослідження, аеро- і супутникова фотозйомка та інші послуги, що включаються до кошторисної вартості робіт, якщо вартість таких послуг не перевищує вартості самих робіт. 

Також, в пункті 4 розділу 1 наказу №708 визначено, що визначення предмета закупівлі робіт здійснюється замовником згідно з пунктом 27 частини першої статті 1 Закону за об’єктами будівництва та з урахуванням положень кошторисних норм України «Настанова з визначення вартості будівництва», затверджених наказом Міністерства розвитку громад та територій України від 01 листопада 2021 року № 281, а також галузевих будівельних норм ГБН Г.1-218-182:2011 «Ремонт автомобільних доріг загального користування. Види ремонтів та перелік робіт», затверджених наказом Державної служби автомобільних доріг України від 23 серпня 2011 року № 301. 

У відповідності до наведених норм, авторський нагляд потрібно визначати роботами згідно закупівельного законодавства в разі, якщо авторський нагляд включений до кошторисної вартості робіт, та вартість авторського нагляду не перевищує вартості самих робіт, оскільки авторський нагляд слід вважати супровідними роботам послуги згідно приписів пункту 27 частини 1 статті 1 Закону. 

І відповідно визначати предмет закупівлі авторського нагляду в такому випадку слід згідно пункту 4 розділу 1 наказу №708 за об’єктами будівництва. 

Натомість якщо зазначені умови не є дотриманими, авторський нагляд слід вважати послугами згідно пункту 21 частини 1 статті 1 Закону. 

Як визначити очікувану вартість закупівлі? 

Пункт 27 частини 1 статті 1 Закону визначає, що роботи – це розроблення проектної документації на об’єкти будівництва, науково-проектної документації на реставрацію пам’яток архітектури та містобудування, будівництво нових, розширення, реконструкція, капітальний ремонт та реставрація існуючих об’єктів і споруд виробничого та невиробничого призначення, роботи з будівництва об’єктів з розробленням проектної документації, роботи з нормування в будівництві, геологорозвідувальні роботи, технічне переоснащення діючих підприємств та супровідні роботам послуги, у тому числі геодезичні роботи, буріння, сейсмічні дослідження, аеро- і супутникова фотозйомка та інші послуги, що включаються до кошторисної вартості робіт, якщо вартість таких послуг не перевищує вартості самих робіт. 

Отож, згідно зазначених норм видається, що роботою авторський нагляд буде в разі, якщо авторський нагляд буде включено до кошторисної вартості робіт, яка зокрема буде відображена в проектно-кошторисній документації. 

Відповідно кошти на здійснення авторського нагляду будуть передбачені в проектно-кошторисній документації. Зокрема, пункт 3.8 «Настанови з визначення вартості будівництва», яка затверджена наказом Міністерства розвитку громад та територій України від 01.11.2021 № 281 «Про затвердження кошторисних норм України у будівництві» визначає, що до глави 10 «Утримання служби замовника та інжинірингові послуги», глави 11 «Підготовка експлуатаційних кадрів», глави 12 «Проектні, вишукувальні роботи, експертиза та авторський нагляд» включаються витрати, що наведені в додатку 8 цієї Настанови. 

Окрім цього, пункт 4.35 «Настанови з визначення вартості будівництва» передбачає, що кошти на здійснення авторського нагляду проектними організаціями визначаються за обґрунтовуючим розрахунком, складеним на підставі узгодженого із замовником план-графіку відвідувань об’єкта будівництва, кількості спеціалістів, часу їх перебування на об’єкті та погодженого показника вартості одного людино-дня для виконання проектних робіт. 

Тому замовники визначати очікувану вартість робіт з авторського нагляду можуть на підставі інформації, яка буде визначена в зведеному кошторисному розрахунку вартості робіт. Зокрема, інформація про вартість здійснення авторського нагляду в зведеному кошторисному розрахунку може виглядати наступним чином: 

Який вид закупівлі обрати при закупівлі авторського нагляду? 

Як уже розглядалось вище законодавство визначає виключний перелік суб’єктів, які можуть здійснювати авторський нагляд: 

  • автором проекту об'єкта архітектури; 
  • іншими розробниками затвердженого проекту; 
  • або уповноваженими ними особами. 

І тому з огляду на існуючі законодавчі норми, в разі, якщо вартість закупівлі авторського нагляду перевищує межі, які визначені в пункті 10 та 13 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості), зокрема 1,5 млн. гривень для закупівлі робіт, замовник може обрати закупівлю шляхом укладення «прямого» договору згідно підпункту 5 пункту 13 Особливостей при наявності наступних підстав: 

роботи, товари чи послуги можуть бути виконані, поставлені чи надані виключно певним суб’єктом господарювання в одному з таких випадків: 

  • відсутність конкуренції з технічних причин, яка повинна бути документально підтверджена замовником;   

або

  • необхідність захисту прав інтелектуальної власності. 

При цьому, варто зауважити, що здійснювати закупівлю згідно підпункту 5 пункту 13 Особливостей замовники можуть в разі, якщо автор проєкту чи інші особи, що мають авторські права на об’єкт, не передали авторські права на розроблену проектно-кошторисну документацію замовнику.  

Водночас у випадку, коли авторські права на проект будівництва були передані замовнику, здійснювати закупівлю авторського нагляду замовник повинен шляхом проведення конкурентної закупівлі згідно пункту 10 Особливостей, якщо вартість закупівлі буде перевищувати межі, які визначені в даній нормі. 

Натомість якщо вартість закупівлі не перевищує межі, які визначені в пункті 11 Особливостей, зокрема вартість робіт з авторського нагляду не перевищує 1,5 млн. гривень, замовник повинен здійснювати закупівлю згідно даної норми. 

В свою чергу, визначаючи предмет закупівлі та обираючи вид закупівлі важливим є питання (не)сумування закупівлі авторського нагляду з іншими роботами за тим самим об’єктом. 

Так, в статті «Як обрати вид закупівлі при розробленні проєктної документації» зазначалось, що загалом існує два погляди на існуючу проблему: 

  • якщо очікувана вартість самих робіт, приміром, капітального ремонту становить 2 000 000,00 грн, тому види робіт: розроблення проєктної документації на об’єкти будівництва, капітальний ремонт, авторський (якщо авторський нагляд включено до кошторисної вартості робіт та дана закупівля не проводиться шляхом укладення прямого договору про закупівлю) та технічний нагляд (якщо технічний нагляд включено до кошторисної вартості робіт) потрібно проводити як конкурентні закупівлі - відкриті торги у порядку визначеному Особливостями; 
  • визначати вид закупівлі слід з огляду на очікувану вартість кожного окремо взятого виду робіт, не враховуючи вартість закупівлі капітального ремонту. 

Також в цій статті було зроблено висновок, що з огляду на існуючу практику моніторингу здійснення закупівлі розроблення проєктної документації, і відповідно в нашому випадку закупівлю авторського нагляду, шляхом укладення «прямого» договору в разі, якщо вартість закупівлі лише авторського нагляду не перевищує вартісні межі в 1,5 млн. грн. на підставі пункту 11 Особливостей, є можливим. 

Окрім цього, зазначеної позиції щодо визначення предмета закупівлі (сумування різних видів робіт за одним об’єктів) дотримувалися аудитори в наступній закупівлі: UA-2023-11-06-012684-a 

Підсумки 

1. Авторський нагляд – це контроль, який здійснюється  автором проекту об'єкта будівництва, іншими розробниками затвердженого проекту або уповноваженими ними особами під час будівництва об'єкта відповідно до вимог чинного законодавства та договору із замовником з метою забезпечення відповідності  вико­наних будівельних робіт проектній документації. 

2. Законодавство визначає виключний перелік суб’єктів, які можуть здійснювати авторський нагляд: 

  • автором проекту об'єкта архітектури; 
  • іншими розробниками затвердженого проекту; 
  • або уповноваженими ними особами. 

3. І відповідно з огляду на дані норми замовники можуть здійснювати неконкурентну закупівлю на підставі пункту 13 Особливостей в разі, якщо автор проєкту чи інші особи, що мають авторські права на об’єкт, не передали авторські права на розроблену проектно-кошторисну документацію замовнику. 

#віддділ будівництва#закупівля робіт#очікувана вартість#планування закупівель#предмет закупівлі#спеціальні закупівлі

пов'язані статті

Публічна офертаПолітика конфіденційностіДля авторівКонтакти

© 2024 TNDR. Освітня платформа у сфері публічних (державних) закупівель. ТНДР.

Visa & Mastercard