Статті

Визначення очікуваної вартості утримання, поточного та капітального ремонтів автомобільних робіт

1
253

Визначення очікуваної вартості предмета закупівлі повинно передувати здійсненню будь-якої закупівлі, що, в свою чергу, повинно слугувати виконанню одного із принципів здійснення закупівель - максимальної економії.

Та все ж певні предмети закупівель містять окремі правила визначення предмета закупівель, яких замовники повинні дотримуватися при визначенні очікуваної вартості предмета закупівлі.

Так, такими предметами закупівель є утримання, поточний та капітальний ремонт автомобільних робіт. Тому далі з’ясуємо особливості визначення очікуваної вартості для зазначених предметів закупівель. При цьому, розглянемо особливості визначення очікуваної вартості окремо автомобільних доріг загального користування та автомобільних доріг, які є об’єктами благоустрою (вулиць та доріг міст та інших населених пунктів).

Утримання, капітальний та поточний ремонти автомобільних доріг загального користування

Для того, щоб визначити очікувану вартість предмета закупівлі утримання, капітального та поточного ремонтів автомобільних доріг загального користування замовнику насамперед необхідно визначити перелік таких робіт/послуг, який замовник може визначити в певному документі, наприклад, в проектній документації та / або в дефектному акті.

Водночас пункт 4.2 ДСТУ 8747:2017 «АВТОМОБІЛЬНІ ДОРОГИ. Види та переліки робіт з ремонтів та експлуатаційного утримання» (далі-ДАСУ 8747:2017) передбачає, що капітальний ремонт необхідно виконувати комплексно на всіх спорудах та елементах автомобільної дороги, що ремонтуються, на підставі проектної документації.

Отож, згідно даною нормою замовник перед здійсненням капітального ремонту автомобільних доріг загального користування повинен розробити (в разі наявності відповідних фахівців)/закупити проектну документацію, та на підставі якої визначити очікувану вартість предмета закупівлі.

При цьому, що стосується поточного ремонту автомобільних доріг загального користування, то в пункті 4.4 ДСТУ 8747:2017 визначено, що роботи з поточного ремонту виконують на підставі проектної документації або кошторисної її частини за планами, які складають відповідно до вимог 4.4.

Відповідно на підставі проектної документації або її кошторисної частини, які замовники можуть розробити власними силами/закупити, або на підставі дослідження об’єкта потенційними учасниками / запиту комерційних пропозиції, якщо поточний ремонт здійснюється на підставі лише кошторисної частини, про що зазначалось в статті «Як визначити очікувану вартість поточного ремонту», замовники повинні визначити очікувану вартість поточного ремонту автомобільних доріг загального користування.

В свою чергу, пункти 4.5 та 4.6 ДСТУ 8747:2017 визначають, що склад та обсяги робіт з експлуатаційного утримання для кожної ділянки дороги, окремої дорожньої споруди або елемента автомобільної дороги встановлюють на підставі результатів діагностики й оцінення їхнього фактичного стану й обстежень, зафіксованих в актах дефектів чи інших документах.

Роботи  з  експлуатаційного  утримання  охоплюють  обстеження  (огляди)  автомобільної  дороги та  смуги  відведення  для  своєчасного  виявлення  та  усунення  пошкоджень,  забезпечення  роботи елементів автомобільної дороги в різні періоди року, утримання їх в експлуатаційному стані згідно з ДСТУ 3587, роботи з інженерно-технічного забезпечення та аварійні роботи.

Згідно даних норм, визначати склад та обсяги робіт з експлуатаційного утримання автомобільних доріг загального користування замовники повинні на підставі актів дефектів чи інших документів.

І тому визначати очікувану вартість замовники повинні на підставі відомостей, які містяться в актах дефектів чи інших документах, зокрема вже згадуваними способами шляхом формування кошторисної документації – власними силами/здійснення закупівлі розроблення кошторису/дослідженням об’єкта потенційними учасниками/на підставі запиту комерційних пропозицій.

В свою чергу, визначаючи особливості визначення очікуваної вартості для ремонтів автомобільних доріг загального користування слід насамперед звернутися до наказу Міністерства інфраструктури України від 02.05.2022 № 273 «Про затвердження Правил визначення вартості будівництва, реконструкції, ремонту та утримання автомобільних доріг загального користування» (далі – наказ №273), в пункті 1 якого визначено, що ці Правила визначають основні підходи до визначення вартості нового будівництва, реконструкції, ремонтів та утримання автомобільних доріг загального користування (далі - дорожні роботи та послуги).

Згідно з пунктом 3 розділу 1 наказу №273 застосування цих правил, а також методик визначення вартості дорожніх робіт та послуг є обов’язковим для визначення вартості дорожніх робіт та послуг, що фінансуються за рахунок бюджетних коштів, коштів державних і комунальних підприємств, установ та організацій, а також кредитів, наданих під державні гарантії.

Відповідно до пункту 1-2 розділу 2 наказу №273 вартість дорожніх робіт та послуг визначається:

  • на стадії проєктування - у складі кошторисної частини проєктної документації або кошторисної документації, складеної за дефектним актом відповідно до ДБН А.2.2-3:2014 «Склад та зміст проектної документації на будівництво»;
  • на стадії визначення ціни пропозиції учасника процедури закупівель та узгодження договірної ціни - в твердій договірній ціні за УПВ;
  • на стадії проведення взаєморозрахунків - в порядку, обумовленому в договорі.

Вартість дорожніх робіт та послуг на всіх стадіях, визначених пунктом 1 розділу II цих Правил, включає прямі, загальновиробничі, адміністративні витрати, прибуток, кошти на покриття ризиків, кошти на покриття додаткових витрат, пов’язаних з інфляційними процесами, податки, збори, обов’язкові платежі, інші витрати.

Пункт 1 розділу 3 наказу №273 передбачає, що вартість будівництва, реконструкції, ремонтів автомобільних доріг загального користування умовно розподіляється на безпосередні та супутні витрати.

До безпосередніх витрат належать кошти, які витрачаються на спорудження (ремонт) доріг загального користування, проєктні та вишукувальні роботи.

До супутніх витрат належать кошти, необхідні для будівництва, реконструкції, ремонтів автомобільних доріг загального користування в цілому, зокрема:

  • підготовка території будівництва;
  • зведення та розбирання титульних тимчасових будівель і споруд;
  • додаткові витрати під час виконання будівельних робіт у зимовий та літній періоди;
  • кошти на перевезення працівників будівельних організацій автомобільним транспортом;
  • кошти на відрядження працівників будівельних організацій на об’єкт будівництва;
  • кошти на перебазування будівельних організацій або їх структурних виробничих підрозділів;
  • витрати на проведення науково-технічного супроводу;
  • аудит безпеки автомобільних доріг;
  • авторський нагляд;
  • утримання служби замовника, здійснення технічного нагляду, надання послуг інженера-консультанта;
  • підготовка експлуатаційних кадрів;
  • інші роботи та витрати.

Окрім цього, пункти 3-4 розділу 3 наказу №273 передбачають, що кошторисна вартість дорожніх робіт та послуг на стадії проєктування встановлюється з використанням витратного та/або порівняльного підходів у ціноутворенні, зміст і порядок застосування яких визначається методиками визначення вартості дорожніх робіт та послуг.

Розрахунки витрат ресурсів, які використовуються на стадії проєктування можуть розроблятися в складі кошторисної частини проєктної документації особами, які здійснюють проєктування відповідно до підходів, визначених методиками визначення вартості дорожніх робіт та послуг.

Також пункти 1-2 розділу 4 наказу №273 передбачають, що в усіх договорах про закупівлю дорожніх робіт та послуг застосовується твердий кошторис (договірна ціна) за укрупненими показниками вартості робіт.

Для визначення ціни тендерних пропозицій замовник надає відомість обсягів робіт (BoQ) без цін, креслення (за наявності) та технічну специфікацію із зазначенням технічних та якісних характеристик предмета закупівлі, вимог до якості матеріалів.

Окрім наказу №273 для визначення очікуваної вартості ремонту автомобільних доріг загального користування замовникам потрібно керуватися наказом Міністерства інфраструктури України від 07.10.2022 № 753 «Про затвердження Методики визначення вартості дорожніх робіт та послуг щодо визначення вартості нового будівництва, реконструкції, ремонтів та експлуатаційного утримання автомобільних доріг загального користування» (далі-наказ №753).

Так, в пункті 1 наказу №753 визначено, що ця Методика визначає механізм формування вартості нового будівництва, реконструкції, ремонтів та експлуатаційного утримання автомобільних доріг загального користування (далі - дорожніх робіт та послуг).

Ця Методика є обов'язковою для визначення вартості дорожніх робіт та послуг, що фінансуються за рахунок бюджетних коштів, коштів державних і комунальних підприємств, установ та організацій, а також кредитів, наданих під державні гарантії.

Згідно з пунктом 3.2 наказу №753 до дорожніх робіт відносяться нове будівництво, реконструкція, капітальний ремонт автомобільних доріг загального користування.

До дорожніх послуг відносяться поточний, поточний середній ремонти та експлуатаційне утримання автомобільних доріг загального користування.

Таким чином, з огляду на наведені норми замовники визначаючи очікувану вартість утримання, капітального та поточного ремонтів автомобільних доріг загального користування повинні керуватися приписами зазначеного наказу №753.

Окрім цього, при визначенні очікуваної вартості утримання та поточного ремонту замовники повинні керуватися СОУ 42.1-37641918-085:2018 «Автомобільні дороги. Правила визначення вартості робіт з поточного ремонту та експлуатаційного утримання», в пункті 1 якого визначено, що цей стандарт установлює основні правила визначення вартості робіт з поточного ремонту та експлуатаційного утримання автомобільних доріг загального користування (державного та місцевого значення), мостів та інших штучних споруд (мостових переходів, естакад, шляхопроводів, транспортних розв’язок, підземних та надземних переходів тощо)  (далі  –  автомобільні дороги) та носить обов’язковий характер при визначенні вартості робіт з поточного ремонту та експлуатаційного утримання, що фінансуються за рахунок коштів державного та місцевого бюджетів, а також кредитів, наданих під державні гарантії.

Визначення очікуваної вартості утримання, поточного та капітального ремонту автомобільних доріг, які є об’єктами благоустрою

Окремим видом автомобільних доріг згідно Закону України «Про автомобільні дороги» є вулиці і дороги міст та інших населених пунктів, які водночас є об’єктами благоустрою згідно Закону України «Про благоустрій населених пунктів».

Згідно з пунктами 2.6-2.7 наказу Держкомітету з питань житлово-комунального господарства від 23.09.2003 № 154 «Про затвердження Порядку проведення ремонту та утримання об'єктів благоустрою населених пунктів» (далі-наказ №154) роботи з капітального ремонту об'єктів благоустрою населених пунктів, які відповідно до законодавства є об'єктами будівництва, проводяться відповідно до вимог Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності».

Строки виконання робіт з капітального ремонту об'єкта благоустрою визначаються в проектній документації.

Пункт 3.4 наказу №154 визначає, що роботи з капітального ремонту об'єкта благоустрою виконуються відповідно до проектної документації на капітальний ремонт об'єкта благоустрою, розробленої відповідно до Порядку розроблення проектної документації на будівництво об'єктів, затвердженого наказом Мінрегіону України від 16 травня 2011 року № 45, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 1 червня 2011 року за № 651/19389, та затвердженої в установленому порядку.

Отож, здійснювати капітальний ремонт вулиць і доріг міст та інших населених пунктів, які водночас є об’єктами благоустрою, замовники повинні також на підставі проектної документації, на підставі якої замовники можуть визначати очікувану вартість робіт з капітального ремонту.

В свою чергу, відповідно до пункту 3.2 наказу №154 перед виконанням поточного ремонту комісією, призначеною власником об'єкта благоустрою, до складу якої включається представник балансоутримувача, складається дефектний акт.

На підставі дефектного акта розробляється кошторисна документація для проведення поточного ремонту, яка затверджується балансоутримувачем об'єкта благоустрою або його власником.

Як бачимо, законодавство не зобов’язує проводити поточний ремонт об’єктів благоустрою на підставі проектної документації, натомість достатньо складення дефектного акту, на підставі якого розробляється кошторисна документація, зокрема власними силами замовника, якщо наявні відповідні фахівці, або ж замовник може здійснити закупівлю розроблення кошторисної документації, а також визначити очікувану вартість закупівлі послуг з поточного ремонту замовники можуть шляхом дослідження об’єкта учасником та запиту комерційних пропозиції, про які зазначалось вище.

При цьому, щоб визначити особливості визначення очікуваної вартості вулиць і доріг міст та інших населених пунктів потрібно звернутися до пункту 3.3 наказу №154 в якому визначено, що вартість капітального та поточного ремонтів визначається відповідно до будівельних норм і правил.

Водночас, визначати очікувану вартість капітального та поточного ремонтів вулиць та доріг населених пунктів замовники повинні на підставі положень кошторисних норм України «Настанова з визначення вартості будівництва», затверджених наказом Міністерства розвитку громад та територій України від 01 листопада 2021 року № 281, про що неодноразово зазначала Державна аудиторська служба України.

Що стосується очікуваної вартості утримання вулиць та доріг міст та інших населених пунктів, то слід звернутися до розділу 4 наказу №154, який визначає, що вартість утримання об'єктів благоустрою розраховується на підставі економічно обґрунтованих планових витрат, визначених на підставі державних і галузевих нормативів (норм), витрат ресурсів, техніко-економічних розрахунків та кошторисів, ставок податків і зборів (обов'язкових платежів та цін у плановому періоді, установлених на підставі прогнозних індексів підприємства). Рівень рентабельності визначають місцеві органи самоврядування, але не вище середнього по галузі.

Ціни на матеріальні ресурси враховуються на рівні цін, установлених при проведенні закупівель на конкурсній основі за участю підприємств-виробників.

Проведення технічної інвентаризації та паспортизації об'єктів благоустрою, інструментальний контроль за станом покриттів проїзної частини вулично-дорожньої мережі, обстеження та випробування мостів та шляхопроводів, діяльність, пов'язана з поводженням з тваринами в населених пунктах, здійснюються за рахунок бюджетних коштів на утримання об'єктів благоустрою та/або інших джерел фінансування, передбачених законом.

У відповідності до даних норм, законодавство не зобов’язує здійснювати закупівлі утримання вулиць та доріг міст та інших населених пунктів на підставі проектної документації або кошторисної її частини, як у випадку поточного ремонту.

Однак замовники визначати очікувану вартість утримання вулиць та доріг міст та інших населених пунктів можуть в аналогічний спосіб, як у випадку з визначенням очікуваної вартості поточного ремонту – розроблення кошторисної документації на підставі дефектного акту – власними силами/здійснення закупівлі розроблення кошторису/дослідження об’єкта потенційними учасниками/на підставі запиту комерційних пропозицій.

Підсумки

Визначати очікувану вартість утримання, капітального та поточного ремонтів замовники повинні у відповідності до приписів законодавчих норм. Зокрема, визначати очікувану вартість капітального ремонту замовники повинні на підставі проектної документації.

Водночас визначати очікувану вартість поточного ремонту замовники можуть на підставі проектної документації або ж кошторисної її частини, яка може бути розроблена власними фахівцями замовника або ж розроблення якої замовник може закупити, або внаслідок дослідження об’єкта потенційними учасниками та/або запиту цінових пропозицій.

Натомість визначати очікувану вартість утримання автомобільних доріг замовники можуть в спосіб, який є аналогічним до проведення поточного ремонту, зокрема шляхом формування кошторисної документації – власними силами/ здійснення закупівлі розроблення кошторису/ дослідження об’єкта потенційними учасниками/на підставі запиту комерційних пропозицій.

#закупівлі благоустрою#закупівлі поточного ремонту#закупівлі ремонту#закупівля робіт#очікувана вартість#планування закупівель#спеціальні закупівлі

пов'язані статті

Публічна офертаПолітика конфіденційностіДля авторівКонтакти

© 2024 TNDR. Освітня платформа у сфері публічних (державних) закупівель. ТНДР.

Visa & Mastercard