Статті

Відповідальність за безпідставне оприлюднення звіту про виконання договору про закупівлю 

4
433

Закупівельна діяльність уповноваженої особи  вбачає в собі тісну співпрацю з структурними підрозділами замовника. Адже саме вони надають уповноваженій особі інформацію необхідну для виконання її функцій. Процес звітування по закупівлям також передбачає співпрацю з структурними підрозділами, адже саме вони можуть надати уповноваженій особі інформацію щодо стану виконання договору про закупівлю. Проте не є винятком, коли уповноваженій особі може надатися недостовірна інформацію щодо виконання того чи іншого договору про закупівлю, і лише після оприлюднення звіту про виконання договору про закупівлю може з’ясуватися, що договір не виконаний в повному обсязі та відповідно в уповноваженої особи були відсутні підстави для оприлюднення такого звіту. Тому далі розглянемо, яка можлива відповідальність за безпідставне оприлюднення звіту про виконання договору про закупівлю. 

Підстави для звітування про виконання договору про закупівлю 

Згідно абзацу 1 пункту 4 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості) у разі виконання сторонами договору про закупівлю, укладеного відповідно до пункту 10 цих особливостей, або закінчення строку дії такого договору про закупівлю за умови його виконання сторонами, або його розірвання замовник обов’язково оприлюднює звіт про виконання договору про закупівлю у строки, визначені пунктом 12 частини першої статті 10 Закону.  

Згідно наведеної норми замовник повинен опублікувати звіт про виконання договору про закупівлю при настанні трьох наступних підстав:  

  • виконання договору про закупівлю;  
  • закінчення строку дії такого договору про закупівлю за умови його виконання сторонами;  
  • розірвання договору.  

Виконання договору про закупівлю  

При настанні зазначеної підстави замовник може прозвітувати про виконання договору про закупівлю, зокрема в разі, якщо було виконано в повній мірі зобов’язання за договором про закупівлю, однак закінчення строку дії договору ще не наступило.  

Приміром, постачальник поставив весь обсяг товару, який був визначений умовами договору, а замовник здійснив оплату за поставлений товар.  

При цьому, звітувати про виконання договору про закупівлю замовник повинен протягом 20 робочих днів з дня виконання останнього зобов’язання однією із сторін згідно умов договору, наприклад, з дня оплати замовником за поставлений товар.  

Закінчення строку дії договору про закупівлю за умови його виконання сторонами  

Ще однією підставою для звітування про виконання договору про закупівлю є закінчення строку дії договору про закупівлю за умови його виконання сторонами.  

Так, звітувати про виконання договору згідно даної підстави замовник повинен при настанні двох умов:  

  • закінчення строку дії договору;   
  • виконання договору сторонами.  

Проте, слід врахувати, що звітувати про виконання договору згідно даної підстави замовник може виключно у випадку, коли такий договір є виконаний сторонами в повному обсязі. Тобто постачальник поставить весь обсяг товару / виконає всі послуги / роботи, а замовник здійснить всі оплати. 

Натомість якщо зобов’язання згідно умов договору виконані не в повному обсязі, звітувати про виконання договору немає підстав. 

Розірвання договору про закупівлю  

Третьою підставою для звітування про виконання договору про закупівлю є розірвання договору про закупівлю. Водночас згідно норм Цивільного та Господарського кодексів України розірвання договору може здійснюватися в наступних випадках:  

  • за згодою сторін;  
  • за рішенням суду;  
  • у випадку односторонньої відмови від договору, якщо право на таку відмову встановлено договором або законом.  

Тому звітувати про виконання договору про закупівлю при розірванні договору замовник повинен у разі, розірвання договору у вище вказаних випадках. 

Як бачимо абзацом 1 пункту 4 Особливостей чітко визначені підстави для звітування про виконання договору про закупівлю. Відповідно за відсутності вище розглянутих підстав уповноважена особа не повинна оприлюднювати звіт про виконання договору про закупівлю в електронній системі закупівель, адже не буде дотримано обов’язкових умов для звітування. Дане твердження підтверджується в Постанові Пятого апеляційного адміністративного суду № 420/4937/24 від 30.09.2024

«Положеннями пункту 12 частини 1 статті 10 Закону передбачено, що замовник повинен опублікувати звіт про виконання договору про закупівлю протягом 20 робочих днів з дня закінчення строку дії договору про закупівлю або його виконання сторонами, або його розірвання.  

Тобто, початком відліку строку для оприлюднення звіту про виконання договору про закупівлю може стати будь-яка з цих трьох подій. 

Тому в ситуації, коли строк дії договору вже минув, але ряд зобов`язань за договором залишилися невиконаними, замовник бере за початок відліку терміну у 20 робочих днів саме дату виконання договору сторонами. 

Положеннями Закону наголошується саме на факті виконання умов договору обома сторонами як замовником, так і учасником. Тобто, договір вважається виконаним, якщо усіма сторонами договору належній формі виконано всі зобов`язання за укладеним договором. А на підтвердження факту виконання договору про закупівлю в публічних закупівлях замовник повинен оприлюднити звіт про виконання договору в електронній систем закупівель.» 

Зокрема варто також відзначити про існування поодинокої судової практики, яка говорить  про те, що в чинному  законодавстві України відсутній обов`язок для сторін договору зменшувати ціну договору під факт виконання і з огляду на це, якщо оприлюднено звіт про виконання договору про закупівлю, за відсутності укладених додаткових угод, якими зменшено ціну договору під факт виконання, то договір вважається  виконаним.  

Але варто відзначити, що це лише рішення апеляції та висновки інших судів можуть бути іншими. 

Відповідальність за  безпідставне оприлюднення звіту про виконання договору про закупівлю 

Всі уповноважені особи знають про передбачену статтею 164-14 КУпАП  адміністративну відповідальність за неоприлюднення або порушення строків оприлюднення інформації про закупівлі, яка тягне за собою накладення штрафу на службових (посадових), уповноважених осіб замовника в розмірі ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян. Відповідно неоприлюднення звіту про виконання договору про закупівлю або порушення строків оприлюднення звіту про виконання договору про закупівлю за наявності підстав для звітування передбачатиме адміністративну відповідальність. В свою чергу статтею 164-14 КУпАП  не передбачена адміністративна відповідальність за звітування про виконання договору про закупівлю без наявності на те підстав, тому в такій ситуації можливе встановлення порушення абзацу 1 пункту 4 Особливостей.  

Також варто відзначити, що після оприлюднення звіту про виконання договору про закупівлю моніторинг не може бути розпочатий аудиторами, відповідно порушення абзацу 1 пункту 4 Особливостей може бути виявлене при перевірці закупівель.  

Тому задля мінімізації ризиків встановлення порушень при не дотриманні абзацу 1 пункту 4 Особливостей пропонуємо ознайомитися із алгоритмом звітування про виконання договору про закупівлю, в якому передбачено всі можливі ситуації при звітуванні про виконання договору про закупівлю в матеріалі  Алгоритм звітування про виконання договору про закупівлю 

#відповідальність у закупівлях#звітування у закупівлях#оприлюднення документів#судова практика

пов'язані статті

Публічна офертаПолітика конфіденційностіДля авторівКонтакти

© 2025 TNDR. Освітня платформа у сфері публічних (державних) закупівель. ТНДР.

Visa & Mastercard