Статті

Відміна відкритих торгів у зв’язку із відсутністю подальшої потреби згідно Особливостей 

1
97

Згідно пункту 14 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості) закупівля відповідно до цих особливостей здійснюється замовником на підставі наявної потреби або у разі планової потреби наступного року (планових потреб наступних періодів). Запланована закупівля, незалежно від її вартості, включається до річного плану закупівель замовника відповідно до статті 4 Закону. 

У відповідності до наведеної норми замовники здійснюють закупівлі у разі, виникнення потреби в предметі закупівлі. 

Однак іноді під час здійснення закупівлі відкритих торгів замовник з’ясовує, що потреба в предметі закупівлі, за яким здійснюється закупівля відкритих торгів, відпала. 

І що робити замовнику в такому випадку? При виникненні наведеного ситуації законодавство, зокрема підпункт 1 пункту 50 Особливостей, дозволяє відмінити відкриті торги у разі відсутності подальшої потреби в закупівлі товарів, робіт чи послуг. 

Проте, щоб правомірно відмінити відкриті торги та не отримати скаргу від учасників, замовнику потрібно дотриматися умов, які передбачені даною нормою. 

Яких умов слід дотриматися для правомірної відміни закупівлі? 

Підпункт 1 пункту 50 Особливостей дозволяє замовнику відмінити відкриті торги у разі відсутності подальшої потреби в закупівлі товарів, робіт чи послуг. 

З аналізу зазначеної норми варто визначити, що відмінити закупівлю замовник може у випадку, коли замовник під час проведення відкритих торгів з’ясував, що потреба в предметі закупівлі, за яким здійснюється закупівля відкритих торгів, відпала. 

Тобто після оголошення закупівлі відкритих торгів повинна відбутися певна подія, внаслідок якої замовник не потребуватиме предмета закупівлі. 

Водночас, незважаючи на відсутність вимог до документального підтвердження відсутності подальшої потреби  вбачається, що замовнику відміняючи закупівлю згідно розглядуваної норми варто мати в наявності документи, які зможуть підтвердити відміну закупівлі. 

Так, Шостий апеляційний адміністративний суд в справі № 320/45571/23 від 22 листопада 2024 р. дійшов до наступного висновку щодо підстав відміни закупівлі: замовник даної процедури закупівлі (Позивач), зобов`язаний був надати на розгляд Комісії обґрунтування та документальне підтвердження наявності підстав для відміни процедури закупівлі, зокрема, довести відсутність подальшої потреби. 

Водночас, в справі № 320/395/24 від 4 вересня 2024 р. Шостий апеляційний адміністративний суд наголосив, що Колегія суддів вважає, що замовник повинен довести наявність підстав для відміни процедури закупівлі, задля того аби колегія АМКУ могла пересвідчитися у дійсності намірів замовника та виключити ймовірність зловживань з його боку. 

В свою чергу, які факти/документи є належними для відміни закупівлі згідно розглядуваної норми можна з’ясувати розглянувши актуальну практику Комісії з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель (далі-Комісія). 

Випадки вдалої відміни відкритих торгів  

Підставою для відміни закупівлі згідно розглядуваної норми є підтвердження замовником відсутності подальшої потреби в предметі закупівлі, що повинно бути документально підтвердженим, зокрема у вигляді певного документа. 

Приміром, лист від ініціатора закупівлі про відсутність подальшої потреби в предметі закупівлі, на переконання Комісії в прикладі 1, був достатнім підтвердженням для відміни закупівлі. 

Доречі, зручно шукати актуальні висновки ДАСУ та рішення Органу оскарження щодо будь-якої ситуації на Clarity App

Норми Особливостей не визначають, які підстави є належними/достатніми для відміни закупівлі згідно підпункту 1 пункту 50 Особливостей. Водночас Комісія в прикладі 2 дійшла до висновку, що задоволення потреби в предметі закупівлі шляхом здійснення іншої закупівлі, є достатньою підставою для відміни закупівлі відкритих торгів.   

В даному рішенні Комісія погодилася, що достатньою підставою для відміни закупівлі згідно підпункту 1 пункту 50 Особливостей є усунення несправності предмета закупівлі, щодо якого оголошувалась закупівля, самим замовником. 

При цьому, варто відмітити, що дана підстава для відміни закупівлі була належно підтверджена замовником – актом ремонту предмета закупівлі. 

Випадки невдалої відміни відкритих торгів 

Як уже було визначено, підставою для відміни закупівлі згідно розглядуваної норми є наявність факту відсутності подальшої потреби в предметі закупівлі за яким здійснюється закупівля. 

При цьому, зміни в обсязі необхідного предмета закупівлі, зокрема в сторону збільшення, аж ніяк не можуть слугувати підставою для відміни закупівлі, як було в наведеному рішенні Комісії. 

Тому вбачається, що в разі, якщо в замовника змінюються необхідні обсяги предмета закупівлі, як в сторону збільшення, так і в сторону зменшення, в замовника немає підстав для відміни закупівлі, адже підпункт 1 пункту 50 Особливостей дозволяє відмінити закупівлю в разі, якщо в замовника відпала потреба в необхідності придбання всього обсягу предмета закупівлі, що замовнику необхідно документально підтвердити. 

Окрім цього, зазначену позицію поділяє Шостий апеляційний адміністративний суд. 

Підсумки 

1. У випадку, коли під час здійснення закупівлі відкритих торгів в замовника відпала потреба в предметі закупівлі, замовник може відмінити відкриті торги на підставі підпункту 1 пункту 50 Особливостей - у разі відсутності подальшої потреби в закупівлі товарів, робіт чи послуг. 

2. При відміні закупівлі згідно розглядуваної підстави замовнику необхідно довести, що потреба в предметі закупівлі, щодо якого здійснювалася закупівля, відпала. Зокрема, замовнику необхідно документально підтвердити відсутність подальшої потреби.  

#відкриті торги#відміна відкритих торгів#практика оскарження#судова практика

пов'язані статті

Публічна офертаПолітика конфіденційностіДля авторівКонтакти

© 2025 TNDR. Освітня платформа у сфері публічних (державних) закупівель. ТНДР.

Visa & Mastercard