Статті

Відміна торгів у разі подання для участі у відкритих торгах, передбачених абзацом другим пункту 25  Особливостей, менше двох тендерних пропозицій

1
230

Особливості містять ряд умов, які стосується лише певних категорій замовників або ж конкретного предмета закупівлі. Однією із таких умов є підстава для відміни замовником процедури закупівлі, яка визначена підпунктом 5 пункту 50 Особливостей.  У статті розберемо хто та коли може відміняти торги із зазначеної підстави, а також чи варто кожному замовнику включати таку підставу в тендерну документацію.

Що передбачено Особливостями? 

Пункт 50 Особливостей визначає виключний перелік підстав коли замовник відміняє відкриті торги:

  1. відсутності подальшої потреби в закупівлі товарів, робіт чи послуг;
  2. неможливості усунення порушень, що виникли через виявлені порушення вимог законодавства у сфері публічних закупівель, з описом таких порушень;
  3. скорочення обсягу видатків на здійснення закупівлі товарів, робіт чи послуг;
  4. коли здійснення закупівлі стало неможливим внаслідок дії обставин непереборної сили;
  5. подання для участі у відкритих торгах, передбачених абзацом другим пункту 25 цих особливостей, менше двох тендерних пропозицій.

Для замовника найбільш незрозумілий є підпункт 5 пункту 50 Особливостей, який пов'язаний із іншою нормою, тому аналізуємо далі.

Абзац другий пункту 25 Особливостей визначає, що у разі проведення відкритих торгів із закупівлі послуг з розмінування земельних ділянок сільськогосподарського призначення, що проводяться бюджетною установою “Центр гуманітарного розмінування” відповідно до Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для здійснення компенсації витрат за гуманітарне розмінування земель сільськогосподарського призначення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12 березня 2024 р. № 284 (Офіційний вісник України, 2024 р., № 28, ст. 1811), положення пунктів 36, 37 цих особливостей не застосовуються.

На якого замовника поширюється абзац другим пункту 25 Особливостей? 

Порядок здійснення закупівлі послуг з розмінування земельних ділянок сільськогосподарського призначення встановлений саме для бюджетної установи “Центр гуманітарного розмінування”. 

Який предмет закупівлі має окремий порядок проведення відкритих торгів?

Окремий порядок проведення відкритих торгів встановлений для здійснення послуг з розмінування земельних ділянок сільськогосподарського призначення, що проводяться бюджетною установою “Центр гуманітарного розмінування” відповідно до Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для здійснення компенсації витрат за гуманітарне розмінування земель сільськогосподарського призначення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12 березня 2024 р. № 284.  

Що визначає окремий порядок проведення відкритих торгів?  

При закупівлі послуг з розмінування земельних ділянок сільськогосподарського призначення, що проводяться бюджетною установою “Центр гуманітарного розмінування” відповідно до Порядку використання коштів, передбачених у державному бюджеті для здійснення компенсації витрат за гуманітарне розмінування земель сільськогосподарського призначення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12 березня 2024 р. № 284, має бути подано мінімум дві тендерні пропозиції, в іншому випадку замовник, а саме: бюджетна установа “Центр гуманітарного розмінування” має обов’язок відмінити відкриті торги.  

Тобто, вже на цьому етапі можемо зрозуміти, що відміняти торги по  підпункт 5 пункту 50 Особливостей можна лише у наведеному вище випадку.

Чи повинна тендерна документація містити відомості щодо відміни відкритих торгів? 

Пункт 31  частини 1 статті 1 Закону України «Про публічні закупівлі» визначає, що   тендерна документація - документація щодо умов проведення тендеру, що розробляється та затверджується замовником і оприлюднюється для вільного доступу в електронній системі закупівель. 

Згідно з пунктом 28 Особливостей тендерна документація формується замовником відповідно до вимог статті 22 Закону з урахуванням цих особливостей. 

Водночас частиною 2 статті 22 Закону з урахуванням Особливостей не визначено, що тендерна документація повинна містити відомості щодо відміни відкритих торгів. 

Проте, є практика коли аудитори також досліджують розроблену замовником тендерну докуметації на відповідність Примірній тендерній документації, що розроблена Уповноваженим органом. Так, наказом Міністерства економіки України від 06 грудня № 27593 затверджено Примірну тендерну документацію. У цій Примірній тендерній документації зазначається інформація, визначена статтею 22 Закону з урахуванням Особливостей під час здійснення публічних закупівель шляхом застосування відкритих торгів у порядку, визначеному розділом “Порядок проведення відкритих торгів” Особливостей, яка оформлюється у вигляді таблиці, що складається із трьох граф та подається замовником разом з додатками, посилання на які містяться в тексті цієї Примірної тендерної документації. У графі “1” зазначається нумерація, у графі “2” – перелік складових тендерної документації, у графі “3” – вимоги щодо їх заповнення.

В розділі “Результати відкритих торгів та укладання договору про закупівлю” Примірна тендерна документація визначає, що відміна відкритих торгів відбувається в порядку, передбаченому пунктами 50-53 Особливостей.

Проте, Примірна тендерна документація має рекомендаційний характер та може застосовуватись як зразок для замовників, містить вимоги, які не є обов’язковими для виконання та можуть використовуватися замовником як приклад викладення тендерної документації. 

Тож, замовники повинні складати тендерну документацію у відповідності до вимог статті 22 Закону з урахуванням вимог Особливостей. В свою чергу, положення наказу від 06 грудня № 27593 не є обов’язковими до застосування, оскільки таких вимог не містить ні положення Закону, ні самого наказу Мінекономіки.  І тому не дотримання вимог зазначеного наказу не є порушенням закупівельного законодавства.  

До речі, із детальним аналізом Примірної тендерної документації можна ознайомитися у статті .

Тому, враховуючи частину 2 статті 22 Закону, можемо зробити висновок, що в замовника в цілому відсутній обов’язок  зазначати відомості щодо відміни відкритих торгів в тендерній документації, але замовники при складанні тендерної документації можуть керуватися Примірною тендерною документацією та відповідно включити відомості щодо відміни відкритих торгів до тендерної документації. 

Чи потрібно включати підпункт 5 пункту 50 Особливостей до відомостей ТД? 

Як вже зазначалося вище підстава для відміни, що визначена підпункт 5 пункту 50 Особливостей стосується не всіх замовників, а лише  бюджетної установи “Центр гуманітарного розмінування” у разі закупівлі послуг з розмінування земельних ділянок сільськогосподарського призначення. Саме для цієї установи Особливості передбачають дещо відмінний порядок проведення закупівель в тому числі відміни.

Підпункт 5 пункту 50 Особливостей  може застосувати лише  замовник при проведенні відкритих торгів, передбачених абзацом другимпункту 25 Особливостей, тобто лише при закупівлі послуг з розмінування земельних ділянок сільськогосподарського призначення, що проводяться саме бюджетною установою “Центр гуманітарного розмінування”. В даному випадку пунктом 25 Особливостей законодавець визначив не тільки конкретний предмет закупівлі, а й замовника, якого стосується дана підстава для відмови.

Стосовно практики контролюючих органів щодо  (НЕ) включення підпункту 5 пункту 50 Особливостей до відомостей тендерної документації можна зазначити наступне. Якщо проаналізувати найактуальнішу практику моніторингів, то під час формування умов тендерної документація в частині підстав для відміни без посилання на підпункт 5 пункту 50 Особливостей  ДАСУ не вбачає порушень. Наприклад, у висновках про результати моніторингу закупівель UA-2025-02-21-008621-a, UA-2025-04-07-001540-a, UA-2025-03-21-009140-a за результатами аналізу питань дотримання Замовником законодавства у сфері публічних закупівель щодо відповідності умов тендерної документації вимогам Закону та Особливостей – порушень не встановлено.

Крім того, можемо провести аналогію з іншого дискусійного питання: чи включати підпункт 2 пункту 19 Особливостей в проєкт договору про закупівлю робіт та послуг, тоді як вказана підстава зміни істотних умов договору про закупівлю застосовується замовниками у разі, якщо предметом закупівель є товар. Так от, ДАСУ при включенні такої підстави тоді, коли вона не застосовується - у разі закупівлі робіт та послуг, вважає це порушенням.

З урахуванням зазначеного, замовник на якого не поширюються норми абзацу другогопункту 25 Особливостей в ТД може вказати підстави для відміни без підпункту 5 пункту 50 Особливостей:

Замовник відміняє відкриті торги у разі:

1) відсутності подальшої потреби в закупівлі товарів, робіт чи послуг;

2) неможливості усунення порушень, що виникли через виявлені порушення вимог законодавства у сфері публічних закупівель, з описом таких порушень;

3) скорочення обсягу видатків на здійснення закупівлі товарів, робіт чи послуг;

4) коли здійснення закупівлі стало неможливим внаслідок дії обставин непереборної сили.

У разі відміни відкритих торгів замовник протягом одного робочого дня з дати прийняття відповідного рішення зазначає в електронній системі закупівель підстави прийняття такого рішення.

#відкриті торги#відміна відкритих торгів

пов'язані статті

Публічна офертаПолітика конфіденційностіДля авторівКонтакти

© 2025 TNDR. Освітня платформа у сфері публічних (державних) закупівель. ТНДР.

Visa & Mastercard