Статті

В який термін замовник може укласти прямий договір про закупівлю, якщо відкриті торги було відмінено у зв’язку з неподанням жодної ТП

4
2003

Найбільш застосовуваною підставою для укладення «прямого» договору, яка передбачена пунктом 13 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості) є підпункт 6 - відмінено відкриті торги через неподання жодної тендерної пропозиції для участі у відкритих торгах у строк, установлений замовником згідно з цими особливостями, у тому числі за лотом.

Водночас при здійсненні закупівлі згідно зазначеної підстави в замовників виникає чимало питань. Одним із таких питань є – протягом якого терміну можна укласти договір згідно даної підстави, після відкритих торгів, які не відбулися? Тому далі з’ясуємо це питання.

Так, якщо звернутися до підпункту 6 пункту 13 Особливостей, то він передбачає, що придбання замовниками товарів і послуг (крім послуг з поточного ремонту), вартість яких становить або перевищує 100 тис. гривень, послуг з поточного ремонту, вартість яких становить або перевищує 200 тис. гривень, робіт, вартість яких становить або перевищує 1,5 млн. гривень, може здійснюватися шляхом укладення договору про закупівлю без застосування відкритих торгів та/або електронного каталогу для закупівлі товару у разі, коли відмінено відкриті торги через неподання жодної тендерної пропозиції для участі у відкритих торгах у строк, установлений замовником згідно з цими особливостями, у тому числі за лотом.

При цьому предмет закупівлі, його технічні, кількісні та якісні характеристики, проект договору про закупівлю, а також вимоги до суб’єкта, з яким укладається договір про закупівлю, не повинні відрізнятися від вимог, що були визначені замовником у тендерній документації (крім вимог, визначених пунктом 47 цих особливостей), та сума договору про закупівлю не може перевищувати очікувану вартість предмета закупівлі, зазначену замовником в оголошенні про проведення відкритих торгів, які відмінено через відсутність достатньої кількості учасників процедури закупівлі (учасника процедури закупівлі), з урахуванням прийнятного відсотка перевищення ціни тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі над очікуваною вартістю предмета закупівлі, якщо такий прийнятний відсоток був зазначений у тендерній документації.

Як бачимо, в даній нормі не визначено терміну для укладення договору згідно підпункту 6 пункту 13 Особливостей. Тому в даному випадку робимо висновок, що замовники не обмеженні в укладенні такого договору. Зокрема, замовник може укласти такий договір одразу на наступний день після відміни відкритих торгів через неподання жодної тендерної пропозиції для участі у відкритих торгах у строк, установлений замовником згідно з цими особливостями, у тому числі за лотом, так і через кілька днів, тижнів або ж місяців. Водночас при укладенні договору згідно з підпунктом 6 пункту 13 Особливостей важливим є дотримання умов, які передбачені зазначеною нормою.

На що звернути увагу?

При цьому, при укладенні договору згідно розглядуваної підстави замовникам слід пам’ятати про пункт 14 Особливостей, в якому йдеться, що закупівля відповідно до цих особливостей здійснюється замовником на підставі наявної потреби або у разі планової потреби наступного року (планових потреб наступних періодів). Запланована закупівля, незалежно від її вартості, включається до річного плану закупівель замовника відповідно до статті 4 Закону.

Відповідно в даному випадку варто вважати, що укладати договір згідно підпункту 6 пункту 13 Особливостей замовники повинні для потреб того року, для якого проводилися відкриті торги. Наприклад, якщо замовник проводив відкриті торги, які не відбулися в 2023 році для потреб 2023 року, а після цього одразу уклав договір про закупівлю згідно з підпунктом 6 пункту 13 Особливостей та задовольнив свою потребу в товарах, роботах чи послугах цього ж року, то в даному випадку, при дотриманні інших вимог підпункту 6 пункту 13 Особливостей, порушень не буде.

В свою чергу, якщо замовник після відкритих торгів, які не відбулись в 2023 році зволікатиме з укладенням прямого договору та укладе такий договір в 2024 році або ж в кінці 2023 року для потреб 2024 року, тому в такому випадку укладення договору суперечитиме нормам Особливостей, зокрема пункту 14 Особливостей.

Зазначеної позиції дотримується Державна аудиторська служба України, яка аналогічні рішення замовників при проведенні переговорних процедур, після відміни відкритих торгів, які не відбулися щодо проведення таких процедур для потреб іншого року вважала порушенням.

Моніторинг № UA-M-2022-02-16-000100, оголошення № UA-2022-02-02-013788-b

Витяг з висновку за результатами моніторингу: проведеним під час моніторингу аналізом інформації, розміщеної в електронній системі закупівель встановлено, що замовником 02.02.2022 оприлюднено інформацію про включення до річного плану на 2022 рік (ідентифікатор річного плану: UA-P-2022-02-02-003996-c) проведення закупівлі за предметом «Фінансовий лізинг щодо закупівлі магнітно-резонансного томографа» з очікуваною вартістю 46 142 999,00 грн. Також, моніторингом інформації в електронній системі закупівель встановлено, що 02.02.2022 замовником оголошено проведення переговорної процедури щодо закупівлі «Фінансовий лізинг щодо закупівлі магнітнорезонансного томографа» з підстави: двічі відмінено процедуру відкритих торгів, у тому числі частково (за лотом), через відсутність достатньої кількості тендерних пропозицій, визначеної цим Законом.

В обґрунтуванні застосування переговорної процедури замовником зазначено, що «30.07.2021 тендерним комітетом опубліковано оголошення на веб – порталі Prozorro № UA-2021-07-30-008763-b про закупівлю, предмет якої ДК 021:2015-66110000-4 Банківські послуги (фінансовий лізинг щодо закупівлі Магнітно-резонансного томографа), кінцевий строк подання тендерних пропозицій зазначено 10.09.2021 об 21:00 год. Однак, станом на зазначену дату на участь у закупівлі подано менше двох пропозицій, а тому відповідно до частини 2 статті 32 Закону процедуру відкритих торгів автоматично відмінено через подання для участі в них менше двох тендерних пропозицій. Враховуючи потребу у здійсненні закупівлі, тендерним комітетом було прийнято рішення повторно провести процедуру відкритих торгів на закупівлю. Виходячи із наявної потреби, замовником 13.09.2021 опубліковано оголошення № UA-2021-09-13-014889-b та визначено кінцевий строк подання тендерних пропозицій на 18.10.2021 об 18:00 год. Однак, станом на зазначену дату на участь у закупівлі не подано жодних тендерних пропозицій, тож відповідно до частини 2 статті 32 Закону процедуру відкритих торгів відмінено через подання для участі в них менше двох тендерних пропозицій вдруге».

Водночас, згідно з частиною 1 статті 4 Закону закупівля здійснюється відповідно до річного плану. Крім цього, планування закупівель здійснюється на підставі наявної потреби у закупівлі товарів, робіт і послуг. Заплановані закупівлі включаються до річного плану закупівель. Таким чином, виходячи з норм статей 4 і 40 Закону, переговорна процедура закупівлі з підстав двічі відмінених процедур відкритих торгів через відсутність достатньої кількості тендерних пропозицій може бути застосована замовником з урахуванням того, для забезпечення потреби якого року здійснюється закупівля. Враховуючи вищенаведене, замовником в 2022 році оголошено переговорну процедуру закупівлі «Фінансовий лізинг щодо закупівлі магнітно-резонансного томографа» з підстав двічі відмінених процедур відкритих торгів, через відсутність достатньої кількості тендерних пропозицій, які були оголошені в 2021 році, чим порушено частину 2 статті 40 Закону.

Підсумки

Особливості не містять термінів укладення договору про закупівлю згідно підпункту 6 пункту 13 Особливостей, тому замовники можуть укладати такий договір в будь-який час після відміни відкритих торгів, які не відбулися через неподання жодної тендерної пропозиції. Однак при укладенні договору згідно підпункту 6 пункту 13 Особливостей замовникам слід дотримуватись вимог пункту 14 Особливостей.

Доречі, зручно шукати актуальні висновки ДАСУ та рішення Органу оскарження щодо будь-якої ситкації на Clarity App

#відкриті торги#допорогові закупівлі#прямий договір#тендерна пропозиція

пов'язані статті

Публічна офертаПолітика конфіденційностіДля авторівКонтакти

© 2024 TNDR. Освітня платформа у сфері публічних (державних) закупівель. ТНДР.

Visa & Mastercard