Учасник не надав інформацію про АЗС, яка містилась в технічних та якісних характеристиках предмета закупівлі: підстава для відхилення ТП чи надання «24 годин»? Практика АМКУ
Відповідно до пункту 29 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 № 1178 (далі – Особливості) у разі проведення відкритих торгів згідно з цими особливостями для закупівлі твердого палива, бензину, дизельного пального, природного газу, газу скрапленого для автомобільного транспорту, газу скрапленого для комунально-побутового споживання та промислових цілей, електричної енергії положення пунктів 1 і 2 частини 2 статті 16 Закону замовником не застосовуються.
У разі здійснення закупівель, визначених абзацом першим цього пункту, замовники не можуть установлювати вимоги до предмета закупівлі, що не передбачені відповідним національним стандартом (за наявності національного стандарту для відповідного предмета закупівлі).
Згідно з пунктами 1-2 частини 2 статті 16 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закону) замовник установлює один або декілька з таких кваліфікаційних критеріїв:
1) наявність в учасника процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій;
2) наявність в учасника процедури закупівлі працівників відповідної кваліфікації, які мають необхідні знання та досвід.
В свою чергу, при закупівлі пального замовники для підтвердження наявності в учасників процедури закупівлі обладнання, матеріально-технічної бази та технологій вимагали подання інформації про наявність автозаправних станцій.
Проте, у відповідності пункту 29 Особливостей замовники не можуть вимагати таку інформацію. Відповідно замовники повинні вимагати таку інформацію згідно інших норм Особливостей та Закону. Досить часто замовники вимагають подання такої інформації як підтвердження інформації про технічні та якісні характеристики предмета закупівлі.
Водночас, які повинні бути дії замовників у випадку, ненадання такої інформації? Відхиляти тендерну пропозиції учасника чи надавати 24 години на виправлення невідповідностей? Далі на прикладі практики Постійно діючої адміністративної колегії Антимонопольного комітету України з розгляду скарг про порушення законодавства у сфері публічних закупівель (далі – Колегія) розглянемо дане питання.
Приклад 1. Рішення № 2102-р/пк-пз від 22.02.2023, оголошення № UA-2023-01-25-002825-a
Умови тендерної документації: додаток № 3 тендерної документації містить інформацію про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі та технічна специфікація до предмета закупівлі. Найменування:
1. Бензин А-95 (талони): Технічні вимоги: Заправки розташовані в Верховинському р-ні, Івано-Франківської обл. та Вижницькому р-ні Чернівецької обл.
2. Дизельне паливо (талони): Технічні вимоги: Заправки розташовані в Верховинському р-ні, Івано-Франківської обл. та Вижницькому р-ні Чернівецької обл. Учасник повинен мати автозаправні станції у Верховинському р-ні, Івано-Франківської обл. та Вижницькому р-ні Чернівецької обл. (власні, орендовані або інші правові підстави). (Довідка довільної форми).
Позиція скаржника: скаржник зазначає, що відповідно до додатку 3: відпуск нафтопродуктів замовнику здійснюється цілодобово по талонам, що є підставою для відвантаження нафтопродуктів з всіх АЗС (Верховинський р-н, Івано-Франківська обл. та Вижницькому р-ні Чернівецької обл.). Учасник повинен мати автозаправні станції у Верховинському р-ні, Івано-Франківської обл. та Вижницькому р-ні Чернівецької обл. (власні, орендовані або інші правові підстави). (Довідка довільної форми).
На виконання зазначеної умови, переможець у файлі «Довідка про наявність АЗС.pdf» надав інформацію про наявність у нього АЗС в Вижницькому р-ні Чернівецької обл. Натомість, інформацію про наявність АЗС у Верховинському р-ні, Івано-Франківської обл. переможець не надав, що не відповідає умовам тендерної документації.
Позиція замовника: замовник зазначає, що переможцем на виконання даного пункту додано довідку про наявність АЗС та перелік заправних станцій (дислокацій АЗС) в доданих документах зазначено, що АЗС розташована за адресою Україна, 59101, Чернівецька область, Вижницький район, селище міського типу Путила, вулиця Ковпака, 14. Переможцем достатньо надано документів, на виконання даного пункту, оскільки замовник малося на увазі наявність АЗС у Верховинському районі, Івано-Франківської області або у Вижницькому районі, Чернівецької області.
Позиція Колегії: у складі тендерної пропозиції переможця, зокрема, міститься:
- довідка видана ФОП «К» про те, що учасник торгів ФОП «К», надає у складі пропозиції відомості про наявність АЗС, що розташована (Україна, 59101, Чернівецька обл., Вижницький р-н, селище міського типу Путила, вул. Українська, будинок 30), а саме: Україна, 59101, Чернівецька обл., Вижницький р-н, селище міського типу Путила, вул. Ковпакова 14 (файл Довідка про наявність АЗС.pdf); -Перелік заправних станцій (дислокацій АЗС) АЗС за адресою: Україна, 59101, Чернівецька обл., Вижницький р-н, селище міського типу Путила, вул. Ковпакова 14 (файл Перелік заправних станцій.pdf).
Разом з тим, переможцем не надано інформації про наявність автозаправних станцій у Верховинському р-ні, Івано-Франківської обл.
Враховуючи викладене, наявні невідповідності в документах тендерної пропозиції зазначеного учасника, визначених пунктом 40 Особливостей. Відповідно до пункту 40 Особливостей, якщо замовником під час розгляду тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі виявлено невідповідності в інформації та / або документах, що подані учасником процедури закупівлі у тендерній пропозиції та/або подання яких передбачалося тендерною документацією, він розміщує у строк, який не може бути меншим ніж два робочі дні до закінчення строку розгляду тендерних пропозицій, повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей в електронній системі закупівель.
Під невідповідністю в інформації та / або документах, що подані учасником процедури закупівлі у складі тендерній пропозиції та/або подання яких вимагається тендерною документацією, розуміється у тому числі відсутність у складі тендерної пропозиції інформації та / або документів, подання яких передбачається тендерною документацією (крім випадків відсутності забезпечення тендерної пропозиції, якщо таке забезпечення вимагалося замовником, та / або інформації (та/або документів) про технічні та якісні характеристики предмета закупівлі, що пропонується учасником процедури в його тендерній пропозиції). Невідповідністю в інформації та / або документах, які надаються учасником процедури закупівлі на виконання вимог технічної специфікації до предмета закупівлі, вважаються помилки, виправлення яких не призводить до зміни предмета закупівлі, запропонованого учасником процедури закупівлі у складі його тендерної пропозиції, найменування товару, марки, моделі тощо. Згідно з частиною 9 статті 26 Закону учасник процедури закупівлі виправляє невідповідності в інформації та/або документах, що подані ним у своїй тендерній пропозиції, виявлені замовником після розкриття тендерних пропозицій, шляхом завантаження через електронну систему закупівель уточнених або нових документів в електронній системі закупівель протягом 24 годин з моменту розміщення замовником в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей.
Враховуючи викладене, замовник, не виявивши невідповідність в наведених вище документах та не надавши учаснику можливість виправити наведені вище невідповідності, порушив вимоги пункту 40 Особливостей та частини 9 статті 26 Закону. Враховуючи інформацію, наведену в мотивувальній частині рішення, замовник порушив вимоги пункту 40 Особливостей та частини 9 статті 26 Закону.
Приклад 2. Рішення № 2720-р/пк-пз від 07.03.2023, оголошення № UA-2023-02-07-002059-a
Умови тендерної документації: відповідно до пункту 1 розділу ІІІ тендерної документації тендерна пропозиція подається в електронному вигляді через електронну систему закупівель шляхом заповнення електронних форм з окремими полями, де зазначається інформація про ціну, інші критерії оцінки (у разі їх встановлення замовником), інформація від учасника процедури закупівлі про його відповідність кваліфікаційним (кваліфікаційному) критеріям, наявність / відсутність підстав, установлених у статті 17 цього Закону і в тендерній документації, та шляхом завантаження необхідних документів, що вимагаються замовником у документації. Документи, що підтверджують відповідність товару, який пропонує учасник, інформації про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі та технічній специфікації, встановленим замовником до предмета закупівлі у ДОДАТКУ 3 до документації, а саме:
1.2.11.4. Довідка у довільній формі про наявність в учасника розширеної мережі автозаправних станцій (власних та/або орендованих, та/або партнерських АЗС) в м. Запоріжжі та Запорізькій області, у тому числі на території Хортицького району м. Запоріжжя або на відстані не більш ніж як 7 км від будівлі районної адміністрації.
Додаток 3 тендерної документації містить інформацію про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі та технічна специфікація Назва предмета закупівлі із зазначенням коду за ДК 021:2015 «ЄЗС»: Бензин автомобільний А-95 (ДК 021:2015: 09130000-9 Нафта і дистиляти), зокрема: Відповідність автомобільного бензину, запропонованого учасником, технічним, якісним та кількісним характеристикам, встановленим замовником до предмета закупівлі, підтверджується шляхом подання у складі тендерної пропозиції документів, визначених у підпунктах 1.2.11.1-1.2.11.6 пункту 1.2 Розділу ІІІ «Інструкція з підготовки тендерної пропозиції» цієї документації. Заправка автотранспорту повинна здійснюватися цілодобово відповідно до потреб замовника через розширену мережу автозаправних станцій (власних та/або орендованих, та/або партнерських АЗС тощо) в м. Запоріжжі, та, як мінімум, однієї, розташованої на території Хортицького району м. Запоріжжя або на відстані не більш ніж як 7 км від будівлі районної адміністрації.
Позиція скаржника: скаржник не погоджується з рішенням замовника щодо відхилення його тендерної пропозиції.
Позиція Колегії: у складі тендерної пропозиції скаржника міститься, зокрема:
- інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі та технічна специфікація Назва предмета закупівлі із зазначенням коду за ДК 021:2015 «ЄЗС»: Бензин автомобільний А-95 (ДК 021:2015: 09130000-9 Нафта і дистиляти), зокрема: Заправка автотранспорту повинна здійснюватися цілодобово відповідно до потреб замовника через розширену мережу автозаправних станцій (власних та/або орендованих, та/або партнерських АЗС тощо) в м. Запоріжжі, та, як мінімум, однієї, розташованої на території Хортицького району м. Запоріжжя або на відстані не більш ніж як 7 км від будівлі районної адміністрації.
Учасник ТОВ «С» підтверджуємо відповідність своєї пропозиції технічним, якісним, кількісним характеристикам до предмета закупівлі, технічній специфікації та іншим вимогам до предмету закупівлі, що містяться в тендерній документації.
Учасник ТОВ «С» повідомляє що ознайомлений та гарантує виконання вимог відповідно з Додатком 3 до тендерної документації Інформація про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі та технічна специфікація Назва предмета закупівлі із зазначенням коду за ДК 021:2015 «ЄЗС»: Бензин автомобільний А-95 (ДК 021:2015: 09130000-9 Нафта і дистиляти) (Додаток 3 Тех частина.pdf);
- довідка про дислокацію АЗС Учасник процедури закупівлі ТОВ «С» гарантує що, є розширеної мережі автозаправних станцій (власних та/або орендованих, та/або партнерських АЗС) в м. Запоріжжі та Запорізькій області, у тому числі на території Хортицького району м. Запоріжжя або на відстані не більш ніж як 7 км від будівлі районної адміністрації, зокрема:
7. Запорізька обл., Запорізький р-н., с. Нове Запоріжжя, вул. Першотравнева буд. 12- Б м. Запоріжжя, вул. Істоміна 175. Зазначені адреси АЗС відповідають вимогам відповідно відстані, а саме в м. Запоріжжі та Запорізькій області, у тому числі на території Хортицького району м. Запоріжжя або на відстані не більш ніж як 7 км від будівлі районної адміністрації (Довідка про дислокацію АЗС.pdf);
- ліцензія на право роздрібної торгівлі пальним на ТОВ «Є» реєстраційний номер: 08080314202200012 термін дії: до 02.12.2027: «УКРАЇНА, ЗАПОРІЗЬКА ОБЛ., ЗАПОРІЗЬКИЙ РАЙОН, С. НОВЕ ЗАПОРІЖЖЯ, ВУЛИЦЯ ПЕРВОМАЙСЬКА, БУД 12/Б, АЗС» (Ліцензія роздрібна Євро5 АЗС.pdf);
- інформаційна довідка ТОВ «С» повідомляє замовника, що наше підприємством яке займається імпортом ГСМ на територію України на базі ліцензії на право оптової торгівлі пальним, за відсутності місць оптової торгівлі, Реєстраційний номер: 990614202200645, термін дії: з 23.06.2022 до 23.06.2027, ліцензія на зберігання для здійснення нашої діяльності є не обов’язковою. (Про ліцензію.pdf);
- ліцензія на право оптової торгівлі пальним на ТОВ «С;
- договір № 02/01/23 поставки нафтопродуктів, де міститься інформація, зокрема, про адреси АЗС: Запорізька обл., Запорізький р-н., с. Нове Запоріжжя, вул. Першотравнева буд. 12-Б (Договір_поставки_нафтопродуктів_сентайм_Євро_5.pdf).
Разом з тим, у складі тендерної пропозиції скаржника відсутні документи на АЗС за адресою Запорізька обл., Запорізький р-н., с. Нове Запоріжжя, вул. Першотравнева буд. 12- Б м. Запоріжжя, вул. Істоміна 175, зазначену у довідці про дислокацію АЗС.
Враховуючи викладене, наявні невідповідності в документах тендерної пропозиції зазначеного учасника, визначених пунктом 40 Особливостей.
Відповідно до пункту 40 Особливостей, якщо замовником під час розгляду тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі виявлено невідповідності в інформації та / або документах, що подані учасником процедури закупівлі у тендерній пропозиції та / або подання яких передбачалося тендерною документацією, він розміщує у строк, який не може бути меншим ніж два робочі дні до закінчення строку розгляду тендерних пропозицій, повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей в електронній системі закупівель. Під невідповідністю в інформації та / або документах, що подані учасником процедури закупівлі у складі тендерній пропозиції та / або подання яких вимагається тендерною документацією, розуміється у тому числі відсутність у складі тендерної пропозиції інформації та / або документів, подання яких передбачається тендерною документацією (крім випадків відсутності забезпечення тендерної пропозиції, якщо таке забезпечення вимагалося замовником, та / або інформації (та/або документів) про технічні та якісні характеристики предмета закупівлі, що пропонується учасником процедури в його тендерній пропозиції). Невідповідністю в інформації та / або документах, які надаються учасником процедури закупівлі на виконання вимог технічної специфікації до предмета закупівлі, вважаються помилки, виправлення яких не призводить до зміни предмета закупівлі, запропонованого учасником процедури закупівлі у складі його тендерної пропозиції, найменування товару, марки, моделі тощо.
Згідно з частиною 9 статті 26 Закону учасник процедури закупівлі виправляє невідповідності в інформації та / або документах, що подані ним у своїй тендерній пропозиції, виявлені замовником після розкриття тендерних пропозицій, шляхом завантаження через електронну систему закупівель уточнених або нових документів в електронній системі закупівель протягом 24 годин з моменту розміщення замовником в електронній системі закупівель повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей.
Враховуючи викладене, замовник, не виявивши невідповідність в наведених вище документах та не надавши учаснику можливість виправити наведені вище невідповідності, порушив вимоги пункту 40 Особливостей та частини 9 статті 26 Закону. Враховуючи наведене, тендерна пропозиція скаржника була неправомірно відхилена замовником з наведеної вище підстави.
Коментар: відповідно до пункту 40 Особливостей якщо замовником під час розгляду тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі виявлено невідповідності в інформації та / або документах, що подані учасником процедури закупівлі у тендерній пропозиції та / або подання яких передбачалося тендерною документацією, він розміщує у строк, який не може бути меншим ніж два робочі дні до закінчення строку розгляду тендерних пропозицій, повідомлення з вимогою про усунення таких невідповідностей в електронній системі закупівель.
Під невідповідністю в інформації та/або документах, що подані учасником процедури закупівлі у складі тендерній пропозиції та/або подання яких вимагається тендерною документацією, розуміється у тому числі відсутність у складі тендерної пропозиції інформації та / або документів, подання яких передбачається тендерною документацією (крім випадків відсутності забезпечення тендерної пропозиції, якщо таке забезпечення вимагалося замовником, та / або відсутності інформації (та / або документів) про технічні та якісні характеристики предмета закупівлі, що пропонується учасником процедури в його тендерній пропозиції). Невідповідністю в інформації та / або документах, які надаються учасником процедури закупівлі на виконання вимог технічної специфікації до предмета закупівлі, вважаються помилки, виправлення яких не призводить до зміни предмета закупівлі, запропонованого учасником процедури закупівлі у складі його тендерної пропозиції, найменування товару, марки, моделі тощо.
З огляду на дані норми, у випадку неподання учасниками інформації про технічні та якісні характеристики предмета закупівлі замовники повинні саме відхиляти тендерну пропозицію учасника на підставі абзацу 2 підпункту 2 пункту 41 Особливостей.
В свою чергу, Колегія, незважаючи на те,що інформацію про наявність автозаправних станцій замовники визначають в інформації про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі, зазначає, що у випадку, неподання учасниками такої інформації дані умови слід трактувати як невідповідність в документах тендерної пропозиції у відповідності до пункту 40 Особливостей.
Вочевидь з огляду на те, що інформація про автозаправні станції не є безпосередньо інформацією, яка підтверджує технічні та якісні характеристики предмета закупівлі.
Відповідно замовники в подібних випадках повинні надавати 24 год на виправлення невідповідностей згідно пункту 40 Особливостей.
Доречі, зручно шукати актуальні висновки ДАСУ та рішення Органу оскарження щодо будь-якої ситкації на Clarity App
пов'язані статті
22 листоп.
Особливості закупівлі робіт: від визначення предмета закупівлі до виконання договору21 листоп.
Суперечливі позиції: ДАСУ зобов’язало відмінити закупівлю, проте АМКУ визнало відміну неправомірною19 листоп.
Замовник не зазначив в оголошенні інформацію про забезпечення тендерної пропозиції, порушення чи ні та яка відповідальність15 листоп.
Тендерна / цінова пропозиція, як окремий документ: варто чи не варто вимагати15 листоп.
Особливості закупівлі легкового автомобіля