Типові порушення при оприлюдненні річного плану закупівель. Практика моніторингу
Необхідною передумовою здійснення закупівель є їхнє планування. Статтею 4 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон) визначено, що планування закупівель здійснюється на підставі наявної потреби у закупівлі товарів, робіт і послуг. Заплановані закупівлі включаються до річного плану закупівель (далі - річний план). Річний план та зміни до нього безоплатно оприлюднюються замовником в електронній системі закупівель протягом п’яти робочих днів з дня затвердження річного плану та змін до нього.
Закупівля здійснюється відповідно до річного плану. Окрім цього, частиною 2 статті 4 Закону визначено інформацію, яка повинна міститися в річному плані:
- найменування, місцезнаходження та ідентифікаційний код замовника в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, його категорія;
- назва предмета закупівлі із зазначенням коду за Єдиним закупівельним словником (у разі поділу на лоти такі відомості повинні зазначатися стосовно кожного лота) та назви відповідних класифікаторів предмета закупівлі і частин предмета закупівлі (лотів) (за наявності);
- розмір бюджетного призначення та/або очікувана вартість предмета закупівлі;
- код економічної класифікації видатків бюджету (для бюджетних коштів);
- вид закупівлі та орієнтовний початок проведення.
Отож, Закон вимагає перед проведенням закупівлі оприлюднити річний план або зміни до нього щодо такої закупівлі. В той же час, замовникам оприлюднюючи річний план або зміни до нього потрібно виконувати норми статті 4 Закону. Натомість їхнє недотримання є порушенням Закону, що часто встановлює Державна аудиторська служба України (далі – ДАСУ), практику якої розглянемо далі.
Приклад 1. Моніторинг № UA-M-2022-09-06-000036, оголошення № UA-2022-08-26-008379-a
Витяг з висновку за результатами моніторингу: відповідно до вимог пункту 2 частини 2 статті 4 Закону у річному плані повинна міститися така інформація: назва предмета закупівлі із зазначенням коду за Єдиним закупівельним словником (у разі поділу на лоти такі відомості повинні зазначатися стосовно кожного лота) та назви відповідних класифікаторів предмета закупівлі і частин предмета закупівлі (лотів) (за наявності). Водночас, проведеним моніторингом встановлено, що річний план закупівель замовника на 2022 рік (UA-P-2022-08-26-004790-b) не містить інформації щодо назви предмета закупівлі із зазначенням коду за Єдиним закупівельним словником стосовно кожного лота та назви відповідних класифікаторів предмета закупівлі і частин предмета закупівлі (лотів), чим порушено вимоги пункту 2 частини 2 статті 4 Закону.
Приклад 2. Моніторинг № UA-M-2022-08-02-000037, оголошення № UA-2021-12-28-013626-c
Витяг з висновку за результатами моніторингу: проведеним під час моніторингу аналізом інформації, розміщеної в електронній системі закупівель, встановлено, що замовником 28.12.2021 оприлюднено інформацію про включення до річного плану закупівель на 2021 рік (ідентифікатор річного плану (UA-P-2021-12-28-013718-c) проведення закупівлі за предметом «Тверде паливо (дрова паливні)» з очікуваною вартістю 1 677 780,00 грн. Відповідно до оприлюдненого оголошення за ID: UA-2021-12-28-013626-c проведення відкритих торгів на закупівлю за вищевказаним предметом строк поставки товарів – до 01.02.2022 (тобто з врахуванням кінцевого строку подання тендерних пропозицій до 13.01.2022 – товар поставлятиметься у 2022 році), джерело фінансування закупівлі – Державний бюджет України.
Крім того, згідно з пунктом 4.1 Проєкту договору про закупівлю (Додаток 5 до тендерної документації) товар поставляється Покупцю у термін до 01.02.2022, за умовами пункту 4.2 Проєкту договору про закупівлю – розрахунок за надані послуги здійснюється у відповідності до статті 49 Бюджетного кодексу України, у разі затримки бюджетного фінансування розрахунок надані послуги здійснюється протягом 7 банківських днів з дати отримання Покупцем бюджетного призначення на фінансування закупівлі на свій реєстраційний рахунок. Слід зазначити, що відповідно до статті 23 Бюджетного кодексу України будь-які бюджетні зобов’язання та платежі з бюджету здійснюються лише за наявності відповідного бюджетного призначення, якщо інше не передбачено законом про Державний бюджет України. Бюджетні призначення встановлюються законом про Державний бюджет України (рішенням про місцевий бюджет) у порядку, визначеному цим Кодексом.
Законом встановлено, що заплановані закупівлі включаються до річного плану. Згідно з частиною 1 статті 4 Закону закупівля здійснюється відповідно до річного плану. Замовники повинні здійснювати планування закупівель за бюджетні кошти з огляду на річну потребу в товарах, роботах чи послугах. Бюджетний період для всіх бюджетів, що складають бюджетну систему України, становить один календарний рік, який починається 1 січня кожного року і закінчується 31 грудня того ж року (стаття 3 Бюджетного кодексу України).
Водночас, в електронній системі закупівель відсутня інформація щодо планування замовником вищевказаної закупівлі та відповідні відображення у річному плані закупівель на 2022 рік. Натомість оголошення про проведення відкритих торгів по вищевказаному предмету закупівлі містить посилання на план закупівель на 2021 рік, що оприлюднений в електронній системі закупівель (UA-P-2021-12-28-013718-c, вкладка «Перейти до плану закупівель»). Таким чином, закупівля № UA-2021-12-28-013626-c проведена не у відповідності до вимог частини 1 статті 4 Закону.
Приклад 3. Моніторинг № UA-M-2022-09-26-000058, оголошення № UA-2022-08-22-006613-a
Витяг з висновку за результатами моніторингу: моніторингом питання відповідності відображення закупівлі у річному плані встановлено, що на порушення вимог пункту 4 частини 2 статті 4 Закону замовником у річному плані не вказано код економічної класифікації видатків бюджету. При цьому, в річному плані закупівель UA-P-2022-08-22-003524-b одне з джерел фінансування закупівлі вказано «Державний бюджет України».
Приклад 4. Моніторинг № UA-M-2022-09-26-000029, оголошення № UA-2022-09-20-011856-a
Витяг з висновку за результатами моніторингу: моніторингом установлено, що замовником накладено електронний підпис, що належить фізичній особі «Г» на річний план закупівель № UA-P-2022-09-20-001930-b, повідомлення про намір укласти договір про закупівлю (під час застосування переговорної процедури), що суперечить абзацу 3 пункту 3 Порядку розміщення інформації про публічні закупівлі затвердженого наказом Мінекономіки № 1082 від 11.06.2020 (далі – Порядок № 1082). Так, абзацом 3 пункту 3 Порядку № 1082 визначено, що: «…Після внесення інформації в електронні поля, на неї накладається кваліфікований електронний підпис посадової особи…».
Коментар: замовники оприлюднюючи річний план закупівель здійснюють чимало порушень, які були нами розглянуті. При цьому, дані порушення спричинені як не виконанням норм статті 4 Закону, що мало місце при не оприлюдненні інформації щодо назви предмета закупівлі із зазначенням коду за Єдиним закупівельним словником стосовно кожного лота та відсутності коду економічної класифікації видатків бюджету, так і, наприклад, не виконанням бюджетного законодавства та Порядку № 1082.
Тому замовникам оприлюднюючи річний план закупівель потрібно обов'язково дотримуватись норм статті 4 Закону та інших нормативно-правових актів задля належного оприлюднення річного плану закупівель або змін до нього та уникнення відповідальності.
пов'язані статті
03 груд.
ДАСУ зобов’язує замовника розірвати договір / договір про закупівлю, але такий договір уже повністю виконаний29 листоп.
Оперативно-господарська санкція — відмова від встановлення на майбутнє господарських відносин із стороною, яка порушує зобов’язання: що варто врахувати при її встановленні27 листоп.
Проблемні аспекти при здійсненні запиту пропозицій постачальників26 листоп.
10 тестів щодо оприлюднення тендерної документації, змін до неї та розгляду тендрних пропозицій21 листоп.
Суперечливі позиції: ДАСУ зобов’язало відмінити закупівлю, проте АМКУ визнало відміну неправомірною