Що таке публічна закупівля
Публічна закупівля - придбання замовником товарів, робіт і послуг у порядку, встановленому пунктом 25 частини 1 стаття 1 Закону України «Про публічні закупівлі» (далі – Закон).
Але для повного розуміння даного терміну необхідно детальніше розглянути всі його складові.
Яким законом регулюються публічні закупівлі
Згідно частини 4 статті 3 Закону відносини, пов’язані із сферою публічних закупівель, регулюється виключно цим Законом і не можуть регулюватися іншими законами, крім випадків, встановлених цим Законом.
Зміни до цього Закону можуть вноситися виключно законом про внесення змін до цього Закону. Якщо для реалізації положень поданого проекту закону про внесення змін до цього Закону необхідні законодавчі зміни до інших законодавчих актів, такі зміни викладаються в розділі "Прикінцеві положення" (перехідні положення) проекту закону про внесення змін до цього Закону.
В свою чергу пункт 3-7 розділу X “Прикінцеві та перехідні положення” Закону установлює, що на період дії правового режиму воєнного стану в Україні, введеного Указом Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України "Про затвердження Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування особливості здійснення закупівель товарів, робіт та послуг для замовників, передбачених цим Законом (далі - Особливості), визначаються Кабінетом Міністрів України із забезпеченням захищеності таких замовників від воєнних загроз та з дотриманням вимог, встановлених пунктом 3-8 цього розділу.
Пункт 3 Особливостей встановлює, що замовники, що зобов’язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, проводять закупівлі з урахуванням цих особливостей та з дотриманням принципів здійснення публічних закупівель, визначених Законом.
На сьогоднішній день публічні закупівлі регулюються Законом та Особливостями.
Хто такі замовники
Замовники - суб’єкти, визначені згідно із статтею 2 цього Закону, які здійснюють закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до цього Закону (пункт 11 частина 1 стаття 1 Закону).
Згідно частини 1 статті 2 Закону до замовників, які здійснюють закупівлі відповідно до цього Закону, належать:
1) органи державної влади (орган законодавчої, органи виконавчої, судової влади), та правоохоронні органи держави, органи влади Автономної Республіки Крим, органи місцевого самоврядування, об’єднання територіальних громад;
2) Пенсійний фонд України, Фонд загальнообов’язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття, їх територіальні органи (далі - органи соціального страхування);
3) юридичні особи, які є підприємствами, установами, організаціями (крім тих, які визначені у пунктах 1 і 2 цієї частини) та їх об’єднання, які забезпечують потреби держави або територіальної громади, якщо така діяльність не здійснюється на промисловій чи комерційній основі, за наявності однієї з таких ознак:
- юридична особа є розпорядником, одержувачем бюджетних коштів;
- органи державної влади чи органи місцевого самоврядування або інші замовники володіють більшістю голосів у вищому органі управління юридичної особи;
- у статутному капіталі юридичної особи державна або комунальна частка акцій (часток, паїв) перевищує 50 відсотків;
4) юридичні особи та/або суб’єкти господарювання, які здійснюють діяльність в одній або декількох окремих сферах господарювання, визначених частиною другою цієї статті, та відповідають хоча б одній з таких ознак:
- органам державної влади, органам влади Автономної Республіки Крим, органам місцевого самоврядування або іншим замовникам належить частка у статутному капіталі юридичної особи та/або суб’єкта господарювання в розмірі більше ніж 50 відсотків або такі органи чи інші замовники володіють більшістю голосів у вищому органі юридичної особи та/або суб’єкта господарювання чи правом призначати більше половини складу виконавчого органу або наглядової ради юридичної особи та/або суб’єкта господарювання;
- наявність спеціальних або ексклюзивних прав - прав, наданих у межах повноважень органом державної влади або органом місцевого самоврядування на підставі будь-якого нормативно-правового акта та/або акта індивідуальної дії, що обмежують провадження діяльності у сферах, визначених цим Законом, однією чи кількома особами, що істотно впливає на здатність інших осіб провадити діяльність у зазначених сферах. Не вважаються спеціальними або ексклюзивними права, що надані за результатами конкурсів (тендерів, процедур закупівель), інформація про проведення яких разом з критеріями відбору попередньо оприлюднювалася та була наявна у публічному доступі, можливість участі у таких конкурсах (тендерах, процедурах закупівель) не була обмежена та якщо надання таких прав здійснювалося на основі об’єктивних критеріїв.
Пункт 4 статті 2 Закону визначає категорії замовників, що використовуються у цьому Законі:
- органи державної влади та органи місцевого самоврядування, зазначені у пункті 1 частини першої цієї статті;
- органи соціального страхування, зазначені у пункті 2 частини першої цієї статті;
- підприємства, установи, організації, зазначені у пункті 3 частини першої цієї статті;
- юридичні особи та/або суб’єкти господарювання, які здійснюють діяльність в окремих сферах господарювання, зазначені у пункті 4 частини першої цієї статті.
Отже, замовниками, якими здійснюється закупівля товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, є певний перелік суб’єктів, а саме:
- органи державної влади та органи місцевого самоврядування, зазначені у пункті 1 частини першої статті 2 Закону;
- органи соціального страхування, зазначені у пункті 2 частини першої статті 2 Закону;
- підприємства, установи, організації, зазначені у пункті 3 частини першої статті 2 Закону;
- юридичні особи та/або суб’єкти господарювання, які здійснюють діяльність в окремих сферах господарювання, зазначені у пункті 4 частини першої статті 2 Закону.
Що собою представляють товари, роботи та послуги
Товари - продукція, об’єкти будь-якого виду та призначення, у тому числі сировина, вироби, устаткування, технології, предмети у твердому, рідкому і газоподібному стані, а також послуги, пов’язані з постачанням таких товарів, якщо вартість таких послуг не перевищує вартості самих товарів (пункт 34 частини 1 стаття 1 Закону).
Роботи - розроблення проектної документації на об’єкти будівництва, науково-проектної документації на реставрацію пам’яток архітектури та містобудування, будівництво нових, розширення, реконструкція, капітальний ремонт та реставрація існуючих об’єктів і споруд виробничого та невиробничого призначення, роботи з будівництва об’єктів з розробленням проектної документації, роботи з нормування в будівництві, геологорозвідувальні роботи, технічне переоснащення діючих підприємств та супровідні роботам послуги, у тому числі геодезичні роботи, буріння, сейсмічні дослідження, аеро- і супутникова фотозйомка та інші послуги, що включаються до кошторисної вартості робіт, якщо вартість таких послуг не перевищує вартості самих робіт (пункт 27 частини 1 стаття 1 Закону).
Послуги - будь-який предмет закупівлі, крім товарів і робіт, зокрема транспортні послуги, освоєння технологій, наукові дослідження, науково-дослідні або дослідно-конструкторські розробки, медичне та побутове обслуговування, найм (оренда), лізинг, а також фінансові та консультаційні послуги, поточний ремонт, поточний ремонт з розробленням проектної документації (пункт 21 частини 1 стаття 1 Закону).
Чи є закупівлі, до яких Закон не застосовується або які мають свої особливості
Частина 3 статті 4 Закону встановлює, що до річного плану не включаються закупівлі, для здійснення яких цей Закон не застосовується у випадках, визначених у частинах п’ятій і шостій статті 3 цього Закону.
В частині 5 статті 3 Закону наведено перелік предметів закупівель, на яких дія Закону не поширюється.
Частина 6 статті 3 Закону встановлює, що Закон не застосовується у випадку, якщо замовники, визначені у пункті 4 частини першої статті 2 Закону, здійснюють закупівлі предметів закупівель визначених в цій частині.
Пункт 3 Особливостей встановлює, що положення частин п’ятої, шостої, восьмої (з урахуванням положень пунктів 68-76 цих особливостей) і дев’ятої статті 3 Закону застосовуються на умовах, визначених Законом.
В свою чергу частина 8 статті 3 Закону визначає, що особливості здійснення процедур закупівлі, визначених цим Законом, встановлюються окремими законами для таких товарів, робіт і послуг:
- послуги з підготовки фахівців, наукових, науково-педагогічних та робітничих кадрів, підвищення кваліфікації та перепідготовки кадрів (післядипломна освіта) за державним замовленням;
- товари і послуги, закупівля яких здійснюється відповідно до програм Глобального фонду для боротьби із СНІДом, туберкульозом та малярією в Україні, що виконуються відповідно до закону;
- послуги енергосервісу.
Також необхідно взяти до уваги, що згідно частини 9 статті 3 Закону особливості здійснення закупівель, визначених цим Законом, для гарантованого забезпечення потреб оборони (крім товарів, робіт і послуг, що підлягають закупівлі відповідно до угод у порядку, визначеному пунктом 6 частини п’ятої цієї статті) Міністерством оборони України та його розвідувальним органом, Міністерством внутрішніх справ України, Службою безпеки України, Національною гвардією України, Національною поліцією України, Державною прикордонною службою України, Службою зовнішньої розвідки України, Державною службою спеціального зв’язку та захисту інформації України, Державною спеціальною службою транспорту, Державною службою України з надзвичайних ситуацій, Управлінням державної охорони України та іншими військовими формуваннями та/або частинами в особливий період, у період проведення операції об’єднаних сил, антитерористичної операції, у період введення надзвичайного стану встановлюються окремим законом.
Таким чином публічна закупівля представляє собою процес здійснення закупівлі, який регулюється на сьогоднішній день Законом та Особливостями, певних товарів, робіт та послуг замовниками, які містяться в цьому переліку:
- органи державної влади та органи місцевого самоврядування, зазначені у пункті 1 частини першої статті 2 Закону;
- органи соціального страхування, зазначені у пункті 2 частини першої статті 2 Закону;
- підприємства, установи, організації, зазначені у пункті 3 частини першої статті 2 Закону;
- юридичні особи та/або суб’єкти господарювання, які здійснюють діяльність в окремих сферах господарювання, зазначені у пункті 4 частини першої статті 2 Закону.
Також корисними будуть такі матеріали:
- Оренда нерухомого майна: чи здійснюємо закупівлю відповідно до Особливостей?
- Чи підпадає закупівля страхування нерухомого майна під вимоги законодавства з публічних закупівель
- Цивільно — правові угоди: це закупівля чи ні?
- Тристоронні договори: закупівля в розумінні Закону?
- Закупівля за кошти благодійної допомоги: чи застосовувати положення Закону з урахуванням Постанови 1178
- Закупівлі за власні кошти замовника
пов'язані статті
19 листоп.
Строки погодження завдань, проектів, робіт з інформатизації Національної програми інформатизації в Мінцифри13 листоп.
Як побудувати взаємодію із внутрішнім замовником, щоб в наступному році менше працювати11 листоп.
КЕП чи УЕП: який вид електронного підпису найбезпечніше передбачати у вимогах тендерної документації07 листоп.
Чи є членські внески в Асоціацію міст України закупівлею з точки зору закупівельного законодавства05 листоп.
Що таке договір про закупівлю